دلایل اینکه چرا ماتریالیسم ممکن است به سلامت روان آسیب برساند

ماتریالیسم همان مادی گرایی است. همه ما می دانیم که نیاز های مادی امروزه اصلی ترین و مهم ترین بخش زندگی هر فردی است. استرس مالی می تواند از کودکی در یک فرد ایجاد شود و اگر کنترل نشود تا بزرگسالی ادامه داشته باشد. نکته ای که باید بدانید این است که استرس خود را کنترل کنید و گرنه آسیب خواهید دید. مدیریت استرس می تواند به کمک روان شناسان و متخصصان انجام شود. تکنیک های مدیریت استرس بسیار زیاد است. در ادامه می خواهیم ببینیم دلایل اینکه چرا ماتریالیسم ممکن است به سلامت روان آسیب برساند، چگونه است؟

شرایط مختلف زندگی و تاثیر ماتریالیسم

هر فردی به علت شرایط مختلف همان طور که در مقاله های قبل گفتیم می تواند دچار خشم یا استرس شود. حال این خشم می تواند یک خشم درونی چندین ساله باشد یا یک خشم آنی که به علت وجود شرایط مختلف ایجاد شده باشد. در دورانی که زندگی می کنیم ممکن است فرد به علت های مختلف دچار این فرآیند استرسی شوند. برخی با داشتن استرس ممکن است خشم را هم در خود به وجود بیاورند. در این موقعیت است که مشاوره وارد کار می شود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با دلایل اینکه چرا ماتریالیسم ممکن است به سلامت روان آسیب برساند، صحبت کنیم.

درد های مختلف در افراد به خاطر استرس

آیا تمام وقت خسته شده اید؟ تنش و درد عضلانی زیادی دارید؟ آیا درد در سر یا معده شما را آزار می دهد؟ این می تواند استرس باشد. یک لیست طولانی از علائم وجود دارد که تحت این سوال قرار می گیرد، “استرس چگونه بر بدن تأثیر می گذارد؟” و یادگیری نحوه شناسایی علائم می تواند به شما در یافتن راه حل مناسب کمک کند. طی سالهای اخیر سطح استرس در آمریکایی ها در حال افزایش است. این روی افراد در هر سنی تأثیرگذار است و دامنه گسترده ای از نگرانی ها و نگرانی ها را شامل می شود.

تاثیر ماتریالیسم

استرس روزمره می تواند تأثیر منفی بر زمینه های مختلف زندگی شما بگذارد. با این حال، هنگامی که وضعیت استرس زا می گذرد، ممکن است متوجه شوید که همه چیز به حالت عادی برمی گردد حتی اگر برای رفع استرس خود کاری نکرده باشید. این سالم ترین راه برای از بین بردن استرس نیست، اما برای برخی از افراد به این ترتیب اتفاق می افتد. با این حال، اگر استرس مزمن را تجربه کرده اید، از بین نمی رود. این ممکن است با وضعیت خاصی در زندگی شما گره خورده باشد. در عوض، این ممکن است نتیجه عادت های ضعیف یا ندانستن نحوه مقابله با آسیب های گذشته باشد. در صورت عدم درمان فقط از بین نخواهد رفت.

و این ها تنها برخی از علائمی است که ممکن است تجربه کنید. اگر از تاثیر استرس بر امور مالی رنج می برید، علائم فوق می تواند به عواقب جدی تری برای سلامتی تبدیل شود. به طول کلی استرس مزمن می تواند منجر به مشکلات سلامتی مانند بیماری قلبی، فشار خون بالا، مشکلات دستگاه گوارش، حمله قلبی و سکته مغزی شود.

تاثیر ماتریالیسم بر روان انسان (و راه هایی برای رفع آن)

استرس می تواند یک احساس بسیار قدرتمند باشد، و زمانی که کنترل نشود، می تواند بر بسیاری از بخش های مختلف زندگی شما تأثیر بگذارد. افزایش این استرس می تواند تقریباً هر کاری را که می خواهید انجام دهید، حتی در زندگی روزمره تان، لکه دار کند. متأسفانه، این به امور مالی شما یا سایر موارد مرتبط با پول نیز می رسد. مسائل مالی همیشه یک موضوع پرتنش هستند و برای بسیاری، به خودی خود منبع استرس هستند. به همین دلیل است که یادگیری این که استرس خود را از بخش مالی زندگی خود دور نگه دارید، کاری بسیار مهم است. اما گفتن این کار آسان تر از انجام آن است، و تسلیم شدگی در برابر مشکلات همیشه آسان تر خواهد بود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

بنابراین، چگونه این اتفاق می افتد؟ و برای حل این نوع مشکل چه کاری می توانید انجام دهید؟ چگونه می توانید مطمئن شوید که حساب های شما تحت تأثیر وضعیت عاطفی شما قرار نگرفته است؟

چند روشی که استرس می تواند بر امور مالی شما تأثیر بگذارد

در این جا چند روشی که تاثیر ماتریالیسم را ثابت می کند و راه هایی برای رفع آن در سه روش آورده شده است.

البته، گاه و بیگاه کمی استرس اشکالی ندارد. اما خرید با استرس مبتنی بر وضعیت عاطفی نشانه واضحی از صرف استرس است که بدون شک بر وضعیت مالی شما تأثیر می گذارد.

شما مشکلاتی در رابطه خود دارید

روابط و درگیری‌های بین فردی غیرعادی نیستند. اما گاهی اوقات دیدن این که چگونه می‌توانند با امور مالی شما ارتباط داشته باشند دشوار است. بهتر است در مورد آن فکر کنید. مسائل شدید در روابط شما و حتی روابط کاری شما می تواند منجر به اختلالات و حواس پرتی شود و ماتریالیسم اغلب باعث بدتر شدن مشکلات رابطه می شود.

این نوع حواس‌پرتی‌ها می‌توانند بر عملکرد شما در کارهای روزمره، از جمله در شغلتان تأثیر بگذارند. این ممکن است منجر به مسائل مربوط به از دست دادن شغل یا ناتوانی در دستیابی به اهداف یا وظایف کاری شما شود که می تواند در دراز مدت به مالی شما آسیب برساند. مشکلات روابط ممکن است باعث شود که از هدایا و پول به عنوان روشی برای جبران اشتباه یا رفع مشکلات استفاده کنید.

دلایل اینکه چرا ماتریالیسم ممکن است به سلامت روان آسیب برساند

شکی نیست که جامعه ما توسط ماتریالیسم هدایت می شود. با این حال، حواس شما مسحور رسانه ها و تأثیرگذاران اجتماعی است که برای تأثیرگذاری تلاش می کنند. به جای اینکه فقط «همگام با این فرایند باشید»، آن‌ها از شما می خواهند که از آن‌ها پیشی بگیرید. اگر می خواهید به عنوان ثروتمندترین، باهوش ترین و موفق ترین فرد در حلقه اجتماعی خود شناخته شوید، به موارد بیشتری نیاز دارید. بنابراین، وقتی برای خرید یک ماشین اسپورت، یک خانه بزرگ، و همه چیزهایی که مد روز است، سرمایه خود را تحت فشار قرار می دهید، از خود یک سوال بپرسید. آیا ماتریالیسم شما را خوشحال تر می کنند؟

آیا ماتریالیسم می تواند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد؟

انسان نیازهای اساسی دارد که باید برآورده شود، چه قابل لمس و چه روانی. نیازهای ملموس شما شامل غذا، آب، سرپناه و لباس است. همراهی، پذیرش، محبت و اعتبار بخشی از نیازهای روانشناختی ضروری شماست. هر چیز دیگری که دارید صرفاً مزایای جانبی است و لزوماً برای زندگی ضروری نیست. مطالعه ای که توسط Psychological Science منتشر شد، رابطه بین کالاهای دنیوی و شادی را مورد بررسی قرار می دهد. در مورد کار خاخام هایمن شچتال محقق می‌گوید که خوشبختی به داشتن آن‌چه می‌خواهید نیست، بلکه به خواستن آن‌چه دارید بستگی دارد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

مطالعات به این نتیجه رسیدند که افراد برای شادی، به تعادل ظریفی بین این دو نیاز دارند. بنابراین، چه ارتباطی بین چیزهایی که دارید و رفاه ذهنی شما وجود دارد؟ بدون شک خرید کالای مورد نظر شما را خوشحال می کند. در این‌جا چند دلیل برای شما بیان می شود تا در نظر بگیرید که چگونه ماتریالیسم ممکن است به سلامت روان شما آسیب برساند.

ماتریالیسم اغلب باعث شادی مشروط می شود

همه ما مقصر خیال‌پردازی و گفتن این جمله بودیم که «اگر می‌توانستم این یا آن را داشته باشم، آنگاه شادی من کامل می‌شد». این یک توهم نمادین است. وقتی کالا، شغل، ماشین یا خانه رویاهایتان را به دست می آورید، زمان زیادی طول نمی کشد تا از وجود آن دیگر لذتی نبرید. اگر یاد نگرفتید که سپاسگزار و راضی باشید، این مشکل زیاده خواهی می تواند از نظر روانی آسیب زا باشد. ممکن است افسردگی و اضطراب را تجربه کنید زیرا فکر می کنید به چیزی «نیاز» دارید. این به تشخیص تفاوت بین یک نیاز و یک خواسته ختم می شود.

پذیرش یک نیاز اساسی انسان است

مقاله ای که توسط Simply Psychology منتشر شد به سلسله مراتب نیازهای انسانی آبراهام مزلو اشاره می کند. در وسط نمودار هرم مزلو، شرایط روانی، از جمله برقراری روابط و پذیرش وجود دارد. اگرچه شما هنوز می توانید بدون آن‌ها وجود داشته باشید، اما از نظر ذهنی و عاطفی شکسته خواهید شد.

برای شما خودخواهانه نیست که نیاز به پذیرش از جانب عزیزان، دوستان و همسالان خود داشته باشید. اما آیا فکر می کنید که خانواده و دوستانتان فقط بر اساس ماتریالیسم شما را تایید می کنند؟ رسانه ها و تبلیغات امروزی مغز متفکران قدرت پیشنهاد هستند و مرزهای بین کالاهای دنیوی و ارزش خود را محو می کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

کل درک شما از پذیرش ممکن است منحرف شود. اگر در اطراف خود افرادی دارید که فقط شما را برای آن‌چه دارید می خواهند، به آن‌ها نیاز ندارید. وقتی پذیرش را با دارایی‌ها یکی می‌دانید، هرگز احساس نمی‌کنید که پذیرفته شده‌اید.

برخی افراد احتکار کننده می شوند

زمانی که شما یک ماتریالیسم باشید، احتمالاً کمی دچار ذهنیت های بی مورد خواهید شد. غیرمعمول نیست که چیزی توجه شما را به خود جلب کند و شما آن را بخرید، چه نیاز داشته باشید یا نه. یکی دیگر از بهانه‌های خرید بیش از حد این است که مجموعه‌ای از اقلام را برای «بعد» یا «به دلیل ارزان بودن» احتکار کنید.

اجداد اولیه ما یاد گرفتند تا آن‌جا که می توانند برای زنده ماندن جمع آوری و حفظ کنند. این یک گرایش ژنتیکی است که در انسان مدرن ادامه دارد. متأسفانه، ژن احتکار برای برخی افراد زیاده روی می کند و آن‌ها در آن غرق می شوند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در حالی که صرفه جویی در غذای نگهدارنده و سایر ملزومات در هر صورت عاقلانه است. اما می تواند زندگی شما را تحت الشعاع قرار دهد. اگر خانه شما با انبوهی از وسایلی که هرگز از آن‌ها استفاده نخواهید کرد پر شود، می تواند باعث مشکلات روانی شود. از یک طرف، شما افسرده هستید زیرا فضایی برای تنفس ندارید، اما خلاصی از شر چیزها باعث اضطراب می شود.

اجازه به جامعه برای دیکته کردن زندگی شما با ماتریالیسم

برای فرار از کشش هیپنوتیزم کننده انتظارات غیر واقعی جامعه، باید مکانی را در عمیق ترین جای ممکن پیدا کنید. غول‌های رسانه‌ای از طبیعت انسان بهره می‌برند و تصویری تحریف پذیر از آن‌چه برای داشتن بهترین زندگی نیاز دارید ترسیم می‌کنند. با خرید این برند لباس، سمبل جذابیت فوری خواهید بود. اگر می‌خواهید ثروتمند و مشهور به نظر برسید، به بهترین مکان بروید و این ابزار جدید را بخرید. این یک مسابقه همیشگی است که هرگز در آن برنده نخواهید شد زیرا همیشه ابزار دیگری وجود خواهد داشت.

پیامدهای ماتریالیسم

مهمترین دارایی خود را چه می دانید؟ با توجه به بازار، می توانید برای خانه، وسایل نقلیه و سایر دارایی های خود ارزش پولی تعیین کنید. با این حال، چه قیمتی می توانید برای سلامتی خود بگذارید؟

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا