در محل کار چه قوانین قلدری وجود دارد؟

قوانین قلدری چه در محل کار و چه در مدرسه دارای اهمیت است. همان طور که در مقاله های قبل گفتیم قلدری باعث آسیب های بسیار به افراد می شود. همیشه ما فکر می کنیم که قلدری در بین کودکان و نوجوانان اتفاق می افتد. اما این فرآیند ممکن است در بزرگسالان نیز اتفاق بیفتد. در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارد. برخی از این اختلالات روانی را ممکن است بشانسید. برخی هم برای شما تازگی دارند. اختلالات روانی انواع مختلفی دارند. یکی از این اختلالات قلدری است. قلدری در کلاس درس موضوع امروز ما است.

عصبانیت اگر ادامه داشته باشد می تواند آسیب های زیادی به افراد برسانند. یکی از این آسیب ها می تواند مشکلات روانی باشد. عصبانیت می توان از طریق راه های مختلفی حل شود. در ادامه می خواهیم ببینیم که در محل کار چه قوانین قلدری وجود دارد؟  برای مثال ممکن است یک روان شناس برای یک فرد راه های مختلفی مثل تمرین با خود یا استفاده از وسایل مخصوص برای کاهش عصبانیت استفاده کند. تمامی اختلالات روانی قابل حل است.

برای مثال در یک فرد عصبانیت فقط در زمان های اتفاقات ناگوار ایجاد می شود. در افراد دیگر ممکن است این عصبانیت به شیوه های دیگری ایجاد شود. برای مثال ممکن است فرد در تمام مدت عصبانیت را داشته باشد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با در محل کار چه قوانین قلدری وجود دارد؟

محل کار گاهی اوقات می تواند یک محیط سمی باشد.

در محل کار چه قوانین قلدری وجود دارد؟

محل کار گاهی اوقات می تواند یک محیط سمی باشد. اغلب مجبورید با افرادی که نمی‌شناسید کار کنید، که می‌تواند به نتایج متفاوتی منجر شود. گاهی اوقات، در محل کار با دوستان یا آشنایان جدید پیوندهای پایدار برقرار می کنید. در مواقع دیگر، شما با همکاران تان شباهت زیادی ندارید. اما می توانید به اندازه کافی خوب کنار بیایید و یاد بگیرید که چگونه کار را انجام دهید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اما مواقعی پیش می آید که یک همکار رفتار وحشتناکی با شما دارد. آن ها ممکن است با شما بدرفتاری کنند، سعی کنند شما را به دردسر بیاندازند، یا حتی شما را مورد آزار و اذیت قرار دهند. اگر این اتفاق برای شما افتاده باشد، ممکن است ناگهان محل کارتان دوباره شبیه مدرسه شود. یعنی مملو از رفتارها و دسته های نوجوانانه. ممکن است کار کردن در این شرایط خصمانه دشوار یا حتی غیرممکن به نظر برسد. این جا است که قوانین قلدری اهمیت پیدا می کند.

فرد قلدری که رئیس باشدچه ویژگی رفتاری دارد؟

و اگر قلدر رئیس شما باشد، ممکن است با مشکل بزرگتری دست و پنجه نرم کنید. قلدری در محل کار چقدر رایج است؟ آیا کاری وجود دارد که بتوانید بدون نیاز به ترک شغل خود در مورد آن انجام دهید؟ بیایید به دنیای قلدری در محل کار و کارهایی که می توانید در مورد آن انجام دهید بپردازیم.

قلدری چیست؟

تعریف کلی قلدری در محل کار، که گاهی اوقات اوباش نیز نامیده می‌شود. این زمانی است که فردی در محل کار آزار، توهین، طرد، تعرض و مکرراً انجام هر کار دیگری برای تأثیرگذاری بر عملکرد یک همکار، سرپرست یا زیردستان انجام می‌دهد. ارتباطات خصمانه و آزار کلامی بیشتر نمونه های قلدری هستند. هر یک از این رفتارها اگر به طور منظم در یک دوره زمانی طولانی (بیش از چند هفته) رخ دهد، قلدری در محل کار محسوب می شود.

رفتار یک قلدر چه ویژگی دارد؟

  • رفتار یک قلدر در محل کار معمولاً شامل پنج ویژگی است:
  • رفتارهای قلدر تکرار می شود.
  • قلدر فقط روی یک یا چند هدف تمرکز می کند.
  • قلدری در طول زمان افزایش می یابد.
  • قلدری عمدی است – واضح است که نظرات یا رفتارهایی نیست که به سادگی تفسیر نادرست شوند.
  • قلدر موقعیتی مانند یک نقش نظارتی یا مدیریتی بر هدف ها دارد.

به طور خلاصه، قلدری در محل کار تفاوت زیادی با قلدری در حیاط مدرسه ندارد. شما بزرگ شده اید، اما کسی که در محل کار قلدری می کند، بزرگ نشده است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در محل کار چه قوانین قلدری وجود دارد؟

یک قلدر همچنین تمایل دارد که نگرش “رفتار دورویی” داشته باشد. به این معنی که بهترین رفتار خود را برای سرپرستان یا مدیران خود محفوظ می‌دارد.  در حالی که بدترین رفتار خود را به سمت کارمندان خود هدایت می‌کند، که موقعیت‌های آن ها معمولاً در سلسله مراتب محل کار پایین‌تر است. هدف یک قلدر در محل کار معمولاً این است که خود را به افراد معتبر جلب کند تا به موقعیتی با قدرت بالاتر برسند. آن ها برای رسیدن به آن هدف در صدمه زدن به افراد دیگر متوقف نخواهند شد.قوانین قلدری می تواند جلوی آن ها را بگیرد.

قلدرها چه کسانی هستند؟

در بیشتر موارد، قلدرها در محل کار موقعیت هایی دارند که بالاتر از شما است. آن ها ممکن است شما را به اقدامات انضباطی یا اخراج تهدید کنند تا شما را از ایستادن در برابر آن ها باز دارند. همچنین ممکن است شما را سرزنش کنند در زمانی وقتی اتفاق منفی می افتد، حتی اگر تقصیر شما نباشد. از آن جا که یک قلدر به دنبال قدرت و کنترل است، آن ها حتی با وجود قوانین قلدری نمی خواهند به شما اجازه دهند موقعیتی برابر با آن ها داشته باشید.

افراد به دلایل مختلفی می توانند قلدر شوند. آن ها ممکن است با ناامنی یا احساس عمیق ترس یا شک به خود دست و پنجه نرم کنند. آن ها همچنین ممکن است در گذشته مورد آزار و اذیت قرار گرفته باشند یا توسط دیگران مورد آزار و اذیت قرار گرفته باشند. با این حال، دلایل قلدری یک بهانه نیستند. هیچ بهانه ای برای قلدری وجود ندارد، و شما سزاوار این هستید که در محل کار خود احساس امنیت و ارزش داشته باشید.

آیا مشاغل خاص بیشتر مستعد قلدری هستند؟

ممکن است تعجب کنید که چه مشاغلی بیشتر مستعد قلدری در محل کار هستند. بر اساس یک نظرسنجی در سال 2013 و همچنین اجرای قوانین قلدری، صنایع مراقبت های بهداشتی، آموزش و خدمات، نرخ بالاتری از قلدری را در مقایسه با سایر بخش های اشتغال نشان می دهند. این محیط های کاری همگی شامل موقعیت های بالقوه استرس زا، سلسله مراتب قدرتی است.  که در آن سرپرستان در تماس نزدیک با زیردستان کار می کنند و ارتباط مکرر با بیماران یا دانشجویان و حامیان دارند. با این حال، قلدری می تواند در هر صنعت و در هر محل کار رخ دهد.

اثرات سلامتی و سایر پیامدها در صورت نبود قوانین قلدری

تجربه قلدری مداوم در محل کار، به ویژه یک شغل تمام وقت در طی چندین سال، می تواند تأثیر جدی بر سلامت شما داشته باشد. اثرات می تواند شامل موارد زیر باشد:

استرس بیش از حد استرس بیش از حد می تواند منجر به سایر مشکلات سلامت جسمی و روانی شود و عملکرد شما را در محل کار کاهش دهد.

ترس از رفتن به سر کار

در محل کار چه قوانین قلدری وجود دارد؟

به جای این که بتوانید روی کارتان خوب تمرکز کنید، با ترس از شیفت کاری یا جلسه بعدی خود از خواب بیدار می شوید. حتی ممکن است حتی پس از بازگشت به خانه درگیر افکار منفی کاری باشید.

خواب از دست رفته یا با کیفیت پایین

ممکن است هنگام فکر کردن به حوادث و ترس از آن چه ممکن است بعدا اتفاق بیفتد، برای به خواب رفتن دچار مشکل شوید.

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) پس از ترک محل کار

کار کردن در محیطی که باعث قلدری یا رفتار توهین‌آمیز می‌شود، می‌تواند زخم‌های عاطفی بر جای بگذارد. حتی ممکن است به یک محیط کاری قبلی نگاه کنید و تعجب کنید که چگونه توانسته اید تا زمانی که این کار را انجام داده اید بمانید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

سایر علائم روانی حملات پانیک، اضطراب، افسردگی و نوسانات خلقی ممکن است . این ها ناشی از هدف قرار گرفتن در محل کار می باشد. هیچ کدام از این ها تقصیر شما نیست. بدن و ذهن شما به حملات پاسخ می دهند. تجربه اثرات نامطلوب ناشی از قلدری نشانه ضعف نیست، بلکه نشانه آن است که شما چیزی واقعی و اشتباه را تحمل می کنید.

آیا قوانین قلدری در محل کار وجود دارد؟

ممکن است تعجب کنید که اگر شما یا کسی که می شناسید مورد آزار و اذیت قرار گرفته باشد، می توانید کاری انجام دهید. اثبات این که مورد آزار و اذیت قرار گرفته اید ممکن است دشوار باشد. به خصوص اگر شواهدی برای مستند کردن آن چه اتفاق افتاده است نداشته باشید. ممکن است بخواهید یک گزارش خصوصی از حوادث یا ارسال یادداشت به یک سرپرست مورد اعتماد یا بخش منابع انسانی خود را در نظر بگیرید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در محل کار چه قوانین قلدری وجود دارد؟

حتی یک پیام مبهم مانند “من نگرانی هایی در مورد حوادث اخیر در مورد یکی از کارمندان دارم و می خواهم زمانی را برای صحبت تعیین کنم” می تواند مفید باشد. در واقع به علت وجود قوانین قلدری مستندات بعدی را در صورت نیاز برای پشتیبان توضیح شما در مورد قلدری ارائه دهد. اگر قلدر رئیس شما باشد، پیدا کردن مکانی برای رفع نگرانی‌هایتان دشوارتر است.

 

منابع
وبسایت betterhelp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا