درمان جایگزین جنسی چیست؟

درمان جایگزین جنسی یکی از انواع درمان های مرتبط با رابطه جنسی و سکس است. رابطه جنسی در دوران امروزی برای زوجین اهمیت بسیار زیادی دارد. در صورتی که مشکلات جنسی می تواند در مواردی به وجود بیاید که شاید شما آن را باور نکنید. بیماری های جنسی مختلفی وجود دارند که می تواند ناشی از اعتیاد جنسی باشد. نحوه درمان اعتیاد جنسی نیز متفاوت است. گاهی اوقات ژنتیک خانوادگی می تواند این مشکل به به وجود بیاورد. اما موضوع مهم این است که این گونه افراد چه فشار های روانی را در جوامع متحمل می شوند. روان شناسان نظریه های مختلفی برای برخورد با این گونه افراد ارائه داده اند. یکی از مواردی که در دنیای امروز مورد بحث است درمان جایگزین جنسی است.

اختلالات مختلف در دنیا و درمان جایگزین جنسی

هر فردی می تواند در طول زندگی خود اختلالات مختلفی را تجربه کند. یکی از اختلالاتی که درباره آن صحبت کردیم اختلالات جنسی است. اعتیاد جنسی در افراد مختلف متفاوت است. برخی افراد هستند که ممکن است به خاطر اتفاقات در دوران کودکی دچار اختلالات جنسی شوند. ورزش یکی از راه هایی است که به ما در هر مشکلی می تواند کمک کند. شما می توانید از طریق مشورت با درمانگران هم نارسایی جنسیتی خود را بهبود ببخشید. یکی از نکاتی که باید بدانید این است که بتوانید مدیریت داشته باشید. تشخیص و مدیریت بیماری می تواند به شما کمک کند تا روند درمانی بهتری داشته باشید.

اعتیاد جنسی – درمان جایگزین جنسی

در این زمینه به خصوص باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکل هستید. یکی از نکاتی که همه باید بدانند این است که با استفاده از یک یا دو مورد نمی توان تایید کرد که اختلالاتی وجود دارد یا خیر. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با درمان جایگزین جنسی چیست، صحبت کنیم.

علائم اعتیاد جنسی در کودکان

کودکان از سنین 3 تا 5 سالگی شروع به بیان جنسیت می کنند که در این مدت از نظر اجتماعی و فرهنگی در معرض نقش ها و مسئولیت های جنسیتی قرار می گیرند. با این حال، از آن دوره زمانی، کودکان و نوجوانان مبتلا به این مشکلات ممکن است احساس کنند که جنسیت تعیین شده نشان دهنده آن چیزی نیست که واقعاً هستند.

تعریفی از اعتیاد جنسی در برابر درمان جایگزین جنسی

اعتیاد جنسی (معروف به اختلال بیش‌جنسی) وضعیتی است که باعث می‌شود فردی که با آن زندگی می‌کند بیش از حد درگیر افکار و رفتارهای جنسی شود. در برخی موارد، آن‌ ها ممکن است چنان مشغول شوند که این وضعیت عملکرد روزانه آن ها را مختل کند. آن ها همچنین بدون توجه به عواقب منفی که ممکن است ایجاد کنند، به فعالیت های جنسی ادامه می دهند. گاهی اوقات به اعتیاد جنسی به عنوان رفتار جنسی اجباری می گویند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

مهم است که میل جنسی بالا را با اعتیاد جنسی اشتباه نگیرید. در بیشتر موارد، اعتیاد به جنسی زندگی روزمره فرد را مختل می کند و به طور بالقوه بر روابط شخصی تأثیر می گذارد. فرد مبتلا به این وضعیت زمان زیادی را صرف می‌کند و به این معنی است که میل جنسی خود را برآورده می‌کند. رفتارهای جنسی که ممکن است از خود نشان دهند عبارتند از:

  • صرف مقدار زیادی از نگاه به فیلم های مستهجن وقت گیر یا خودارضایی

بسیاری از افرادی که با اعتیاد جنسی زندگی می کنند با این باور غلط عمل می کنند که می توانند علائم خود را مدیریت کنند. با این حال، بدون درمان کافی، این وضعیت به سادگی از بین نمی رود. این مقاله به برخی از رایج ترین نشانه های اعتیاد جنسی و نحوه درمان این اختلال می پردازد.

نشانه های اعتیاد جنسی و درمان جایگزین جنسی

راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5)، که شرایط سلامت روان را تعریف و دسته بندی می کند، اعتیاد به جنسی را به عنوان یک وضعیت روانی فهرست نمی کند. در نتیجه، برجسته کردن علائم و نشانه‌های اعتیاد جنسی می‌تواند چالش برانگیز باشد. برخی از رایج ترین شاخص هایی که نشان می دهد ممکن است اعتیاد جنسی داشته باشید عبارتند از:

  • ناتوانی در جلوگیری از انجام برخی رفتارهای جنسی
  • زمانی که از درگیر شدن در فعالیت ها و رفتارهای جنسی جلوگیری می کنید، مضطرب می شوید
  • نادیده گرفتن جنبه های ضروری زندگی خود، مانند روابط کاری و شخصی، برای شرکت در فعالیت ها و رفتارهای جنسی
  • درگیری در فعالیت های جنسی پرخطر مانند داشتن رابطه جنسی در ملاء عام
  • ادامه به رفتارهای جنسی پرخطر به بهای سلامت جسمی و روانی شما
  • خودارضایی اجباری و مکرر

علل اعتیاد جنسی و درمان جایگزین جنسی

ترکیبی از عوامل بیولوژیکی و فیزیولوژیکی می تواند باعث شود که فرد به این مشکل مبتلا شود. با این حال، هیچ دلیل واحدی برای آن وجود ندارد. برخی تحقیقات نشان می دهد که عدم تعادل شیمیایی در مغز علت اعتیاد به رابطه جنسی است. اما، شواهد کافی برای نتیجه گیری اینکه این می تواند یک علت قطعی باشد وجود ندارد. برخی از داروها مانند داروهای مورد استفاده در درمان بیماری پارکینسون با ایجاد رفتارهای جنسی اجباری مرتبط هستند.

درمان جایگزین جنسی

قبل از شروع درمان اعتیاد به رابطه جنسی، ابتدا باید توسط پزشک یا سایر متخصصین مراقبت های بهداشتی معتبر تشخیص داده شده باشد که این بیماری را دارید. مانند بسیاری از بیماری‌های روانی، تشخیص اعتیاد به جنسی دشوار است. بررسی گسترده ای در تاریخچه پزشکی شما انجام می شود تا تشخیص قطعی داده شود و اطمینان حاصل شود که علائم اختلال دیگری را نشان نمی دهید. درمان اعتیاد به رابطه جنسی ابتدا شامل شناسایی علت یا محرک اصلی تمایلات و رفتارهای جنسی اجباری شماست.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

متداول‌ترین دوره درمان برای بیماری‌های روانی مانند اعتیاد جنسی شامل روان‌درمانی و دارو است. در حالی که روان‌درمانی معمولاً اولین خط درمانی است که برای اعتیاد جنسی استفاده می‌شود. بسته به شکل و شدت علائم ممکن است داروهای خاصی در کنار درمان تجویز شوند.

درمان جایگزین جنسی چیست؟

درمان جایگزین جنسی نوعی درمان است که به معنای واقعی کلمه کمک می کند – از جمله، گاهی اوقات، آمیزش به افرادی که با زندگی جنسی خود دست و پنجه نرم می کنند. از آن به عنوان درمان جنسی با کمک جایگزین و درمان شریک جایگزین نیز یاد می شود. رابطه جنسی و سلامت جنسی ما بخش های حیاتی سلامت و شادی ما هستند، حتی اگر هنوز صحبت در مورد آن‌ها بی اهمیت باشد. درمان جایگزین جنسی ممکن است کمک کند و ممکن است مکمل حمایتی باشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

ویلیام اچ مسترز و ویرجینیا ای جانسون، محققین جنسیت انسانی، برای اولین بار ایده درمان جایگزین جنسی را در کتاب خود در سال 1970 در کتاب “نارسایی جنسی انسانی” معرفی کردند. اعتقاد آن‌ها بر این بود که افراد فقط می توانند در مورد صمیمیت جنسی به صورت تجربی بیاموزند. در طول تحقیقات خود، زوج ها تمرینات صمیمیت جنسی را با هم بررسی کردند. با این حال، افراد مجرد در این مطالعه به جای یک شریک عاشقانه متعهد به دیگران شدند. افراد از نزدیک با درمانگران همکاری کردند تا به عنوان یک مربی برای مراجع عمل کنند.

جلسات گفتگو درمانی برای درمان جایگزین جنسی

یک درمانگر ابتدا جلسات گفتگو درمانی با مشتری خواهد داشت. آن‌ها تلاش خواهند کرد تا یک برنامه درمانی برای کمک به بهبود جسمی و جنسی و صمیمیت ایجاد کنند، که ممکن است شامل معرفی کار با جانشین جنسی باشد. جانشینان جنسی با همکاری نزدیک با یک درمانگر و یک بیمار کار می کنند. جانشین ها برای کمک به بیماران در اهداف درمانی، که ممکن است شامل راحت تر شدن با بدن، توسعه مهارت های عاطفی و فیزیکی برای صمیمیت، ایجاد اعتماد به نفس جنسی، و رسیدگی به مسائلی مانند شرم که با صمیمیت و تمایلات جنسی رخ می دهد، کمک کنند.

تکنیک های درمان جایگزین جنسی

یکی از تصورات غلط در مورد این نوع درمان ممکن است این باشد که فقط رابطه جنسی است. اگر فقط رابطه جنسی بود، یک جزء درمانی وجود نداشت. همچنین مهم است که توجه داشته باشید که جایگزین جنسی همیشه شامل رابطه جنسی یا تعاملات جنسی نمی شود. جانشین های جنسی می توانند به مراجعه کننده کمک کنند. این کار باعث می شود تا انواع مختلف تماس (مانند لمس دوستانه، محبت آمیز، آرامش بخش، شفابخش، حسی، وابسته به عشق شهوانی یا جنسی) را درک کند. یک جانشین همچنین ممکن است به مشتری کمک کند تا مهارت‌های اجتماعی و جنسی را تمرین کند و از او در درمان حمایت کند.

مثالی در ارتباط با این زمینه

به عنوان مثال، یک شخص مراجعه‌کننده که از آزار یا تجاوز جنسی جان سالم به در می برد، ممکن است از لمس عقب نشینی کند، و یک جانشین جنسی می تواند به بیمار کمک کند. این کار باعث می شود تا یاد بگیرد که چگونه بین لمس ایمن، رضایت بخش و مراقبتی از لمس تهاجمی و مضر تفاوت قائل شود. در آیین‌نامه اخلاقی انجمن بین‌المللی جانشینان حرفه‌ای، بیان می‌شود که اصطلاح «شریک جایگزین» تنها در موقعیت‌های درمانی می‌تواند کاربرد داشته باشد که شامل بیمار، جانشین و درمانگر ناظر، معمولاً یک درمانگر جنسی است.

پروتکلی وجود دارد که پزشکان این درمان از آن پیروی می کنند که سه مرحله یا فاز مختلف را دنبال می کند.

ارتباط عاطفی

مانند سایر درمان‌های سنتی‌تر، اساس شروع کار در درمان جانشین جنسی، ایجاد رابطه یا ارتباط عاطفی است. در حالی که این در هر رابطه درمانی کلیدی است، در این نوع درمانی که ممکن است شامل تعامل مستقیم فیزیکی، صمیمی یا جنسی نیز باشد، ضروری است. همانطور که در روابط صمیمانه “واقعی”، مهم است که ابتدا سطحی از صمیمیت عاطفی داشته باشید. در واقع، این مدلی برای ایجاد آن صمیمیت در خارج از اتاق درمان است.

حس گرایی

بعد، شما شروع به صمیمیت با لمس خواهید کرد. تکنیکی که اغلب مورد استفاده قرار می گیرد، تمرکز حسی است که شامل لمس ذهنی است. تمرکز حسی شامل تمرکز شرکت‌کنندگان در حین لمس به جای تمرکز بر تجربه، اندام تناسلی یا رفتار هدف‌گرایانه طرف مقابل مانند ارگاسم، بر احساسات، تجربیات و ادراکات حسی خود می‌شود. تمرکز بر روی احساس و تجربه لمسی است که داده و دریافت می شود.

جنسیت

اگرچه گاهی اوقات این درمان جایگزین جنسی نامیده می شود، اما ممکن است کمی اشتباه باشد. یک مطالعه به بررسی درصد تفکیک فعالیت‌هایی پرداخت که جانشین‌ها در آن شرکت می‌کردند، و فعالیت‌های جنسی – از جمله فلاتیو، کونیلینگوس و آمیزش جنسی – فقط 12٪ از فعالیت‌ها را تشکیل می‌داد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

از ابتدای کار خود با یک جانشین جنسی، بیماران مطلع می شوند که درگیر یک رابطه حرفه ای و درمانی خواهند بود، نه یک رابطه عاشقانه. در طول کار درمانی خود با یک جانشین جنسی، مشتری احساسات و تجربیات خود را با درمانگر و جانشین خود صحبت، پردازش و ادغام خواهد کرد.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا