درمانگران چند دلیلی که کمال‌گرایی افراد می‌تواند خودخراب‌کننده باشد را آشکار می‌کنند

کمال‌گرایی افراد در عین این که مزایای بسیاری دارد می تواند فرد را دچار آسیب هایی کند. آسیب رسانی فقط بحث جسمی یا روانی نیست. گاهی اوقات شخصیلن شما آسیب می بیند. در روان شناسی رفتار های مختلفی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند یا این که باعث آسیب شود. هر فردی می تواند در طول زندگی خودش رفتار های مختلفی داشته باشد. کمال گرایی یک رفتار بد است.

کمال گرایی در یک حدی می تواند مفید باشد اما بیش از حد می تواند آسیب بزند. ما در مقاله های قبل در ارتباط با رفتار در روان شناسی صحبت کردیم و گفتیم که هر فردی چه نوع رفتاری دارد و این رفتار در چه زمان هایی در فرد ایجاد می شود. گاهی اوقات رفتار یک فرد بر اساس شرایط خانوادگی یا محیطی تغییر خواهد کرد.

برای مثال ممکن است یک کودک در یک زمان مشخص رفتار های پرخاشگرانه انجام دهد. یا این یکه یک فرد جوان در دوران بلوغ خود رفتار های منزوی انجام دهد. در زمینه رفتار و بررسی و مدیریت آن نیاز به این امر است که افراد بخواهند مشکلات خود را برطرف کنند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با درمانگران چند دلیلی که کمال‌گرایی افراد می‌تواند خودخراب‌کننده باشد را آشکار می‌کنند، صحبت کنیم.

تکمیل وظایف در رفتار کمال‌گرایی افراد

وقتی نوبت به تکمیل وظایف می رسد، بعضی از افراد بیشتر از دیگران به جزئیات توجه می کنند. تفاوت بین توجه به جزئی ترین جزئیات و کمال گرا بودن در این است که آیا به هر حال تصمیم گرفتید از آن راضی باشید یا این که ناشی از نوعی فشار داخلی یا خارجی است.

نظر محققان درباره این زمینه

برای پیچیدگی بیشتر مسائل، حتی محققان در مورد تعریف کمال گرایی توافق ندارند. آن ها همچنین در مورد این که آیا تمایلات کمال گرایانه می تواند برای همیشه مورد استفاده قرار گیرد یا اینکه همیشه با نوعی از مشکلات ارتباط دارند، نظرات گوناگونی دارند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

وجه مشترک محققان این است که همه آن ها بر این عقیده اند که افراد کمال گرا معمولاً از درمان خودداری می کنند، اما وقتی می خواهند آن را امتحان کنند و درگیر این روند می شوند، اغلب کاملاً مثر است.

بررسی دیدگاه های کمال‌گرایی افراد

نتایج متناقض مطالعات انجام شده در مورد کمال گرایی نشان می دهد که محققان برای درک بهتر این که کمال گرایی سرمایه ای برای دستیابی به موفقیت است یا مشکلی است که باید حل شود، باید مطالعات بیشتری انجام دهند. دو دیدگاه اصلی بالینی درباره مسئله کمال گرایی ناسازگار و سازگار است. از دیدگاه ناسازگار، برخی از محققان بر این باورند که کمال گرایان تمایل به ایجاد مشکلات جدید دارند و تمایلات کمال گرایانه آن ها ممکن است به آسیب شناسی روانی کمک کند.

کمال‌گرایی افراد از نظر دیدگاه سازگاری

از طرف دیگ، از دیدگاه سازگاری، محققان خاصی این استدلال را پشتیبانی می كنند كه فردی با گرایش های كمال گرا می تواند آن گرایش ها را تطبیق دهد و از آن ها به عنوان دارایی برای كمك به آن ها در رسیدن به اهدافشان استفاده كند، حتی اگر اهداف آن ها بسیار بلند پروازانه باشد. نظریه ای که کمال‌گرایی افراد بدون مشکل نیست را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

نظر یک روانشناس عملی و استاد دانشگاه بریتیش کلمبیا در ارتباط با این زمینه

یک روانشناس عملی و استاد دانشگاه بریتیش کلمبیا، با Gordon Flett، Ph.D.، استاد روانشناسی دانشگاه یورک در تورنتو همکاری کرده است و آن ها ثابت کرده اند که محققان ناسازگار هستند کمال گرایی بیش از 20 سال تحقیقات این تیم نشان می دهد که کمال گرایی ارتباط مستقیمی با افسردگی تک قطبی، خودکشی، اضطراب، اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی و پرخوری و سایر مشکلات سلامتی دارد.

هیویت و فلت از این ایده حمایت می کنند که کمال‌گرایی افراد انواع مختلفی دارد

هیویت و فلت از این ایده حمایت می کنند که کمال‌گرایی افراد انواع مختلفی دارد و هر یک مشکلات خاص خود را به همراه می آورد. آنها همچنین یادآور می شوند که شدت برخی مشکلات نسبت به سایر مشکلات کمتر است. با در نظر گرفتن نظریه تطبیقی ​​کمال گرایی، هیویت و فلت معتقدند که این نظریه بیش از حد ساده انگارانه است و تفاوت محسوسی بین نیاز به خوب بودن و نیاز به کامل بودن وجود دارد.

افکار خودکشی و کمال‌گرایی افراد

هنگامی که دکتر هیویت پس از پایان کلاس دانش آموز را دید، متوجه شد که او بیش از گذشته افسرده و خودکشی کرده است. دانشجو احساسات خود را با بیان اینکه A + اثبات شکست او بود توضیح داد. دانشجو معتقد بود که اگر واقعاً عالی بود، می توانست در کلاس A + بدست آورد بدون اینکه خیلی سخت کار کند.

نظریه ای مبنی بر این که کمال گرایی می تواند با هدف گذاری و دستیابی سازگار باشد

محققان دیگر دیدگاه مخالف کمال گرایی دارند. آن ها ادعا می کنند افرادی که کمال گرا هستند می توانند از تمایلات کمال گرایانه خود برای شلیک به اهداف والای زندگی خود استفاده کنند. ورزشکاران کلاس جهانی استانداردهای فوق العاده بالایی برای خود دارند.

نکته دوم

محققانی که از تئوری انطباقی در مورد کمال‌گرایی افراد پشتیبانی می کنند، ادعا می کنند که نباید افراد دارای گرایش های کمال گرایانه را آسیب شناسانه بنامیم فقط به این دلیل که آن ها اهداف بسیار چالش برانگیزی را برای خود تعیین کرده اند.

درمانگران چند دلیلی که کمال‌گرایی افراد می‌تواند خودخراب‌کننده باشد را آشکار می‌کنند

این یک روش مفید است که در مورد خود عالی فکر کنید و خود را در حد استانداردهای بالا نگه دارید. اما این استانداردها باید معقول و مبتنی بر واقعیت باشند. متأسفانه، برای بسیاری از افراد کمال گرا، این مورد برای آن‌ها صادق نیست. کمال‌گرایی افراد به عنوان یک مفهوم خیلی بد به نظر نمی رسد. شما بهترین ها را می خواهید و حاضرید هر کاری که می توانید برای رسیدن به آن انجام دهید. اما در بسیاری از مواقع، این ویژگی‌های کمال‌گرا با نقاط منفی خود همراه است که می‌تواند بر شما تأثیر منفی بگذارد. کمال گرایی می تواند پیشرفت شما را به خطر بیندازد. در این‌جا درمانگران چند دلیلی که کمال‌گرایی افراد می‌تواند خودخراب‌کننده باشد و چگونه آن را برطرف می‌کند، آشکار می‌کنند.

شما برای گرفتن یک تصمیم ساده زمان زیادی را صرف می کنید

چیزی به نام تصمیم کامل وجود ندارد. مهم نیست که چه کاری را انجام دهید، نکات منفی نیز وجود خواهد داشت. اگر شما یک کمال گرا هستید، ممکن است احساس کنید که نیاز به وسواس بیش از حد در مورد تمام عوامل احتمالی دخیل در فرآیند تصمیم گیری دارید.

آلیس بویز، نویسنده و محقق که مقالاتی در نشریات معتبر با بازبینی همتایان منتشر کرد. او توضیح می دهد که آن‌چه این کار انجام می دهد این است که شما را مجبور می کند انرژی و زمان زیادی را صرف کار روی این انتخاب ها کنید، که می تواند شما را خسته کند. او تاکید می‌کند که کمال‌گرایی افراد می‌تواند باعث شود به جای اولویت‌های مهم‌تر، روی چیزهای کوچک‌تر تمرکز کنید، که برای سطح انرژی شما عالی نیست. در این‌جا چند نکته برای دوری از خود خرابکاری وجود دارد:

تمرکز بر مهمترین چیزها

اجازه دهید مغزتان ابتدا فقط حیاتی ترین کارها را انجام دهد. این تمرکز به این معنی است که شما کمتر به وسواس در مورد تصمیمات جزئی اختصاص خواهید داد و تلاش های شما به جایی می رسد که شایسته آن است.

خود را در محدودیت های زمانی قرار دهید

آیا نیاز به تصمیم گیری سریع دارید؟ خود را در موقعیتی قرار دهید که مجبور شوید انتخاب های خود را سریع انجام دهید. اگر چندین چیز برای تصمیم گیری دارید، یا اگر کسی خواستار تصمیم گیری در یک مهلت خاص است، اغلب انگیزه بیشتری برای انتخاب سریعتر خواهید داشت.

اولویت بندی را یاد بگیرید

از قوانین ساده سرانگشتی برای یافتن راه هایی برای اولویت بندی سریع وظایف استفاده کنید. این عادت را می توان به عنوان اکتشافی نامید، فرآیندی که طی آن چیزهای خاصی بر اساس ارزشی مانند تلاش، نفوذ پولی یا روانی، بر دیگران اولویت دارند. طبیعتاً این یک روش تصمیم گیری کامل نیست، بلکه به دلیل تأثیر مثبت آن بر کمال‌گرایی افراد، اهداف کوتاه مدت و یافتن راه حل های بهینه بدون نیاز به بررسی طولانی دارد.

کار را به تعویق می اندازید

به تعویق انداختن کار اغلب به عنوان یک ویژگی بد در نظر گرفته می شود، اما این بدان معنا نیست که افراد کمال گرا از آن رنج نمی برند. اما کسی که می‌خواهد به خوبی انجام دهد چگونه می‌تواند کار خود را به تعویق بیندازد؟ خب، به گفته نویسنده و روان‌درمانگر مجاز و متخصص همبستگی شارون مارتین، LCSW، در این‌جا دلایلی وجود دارد که کمال‌گرایی افراد ممکن است کار را به تعویق بیندازد:

ترس

ممکن است از خجالت، شکست، یا اینکه به اندازه کافی خوب نباشید، وحشت داشته باشید. این ترس شما را فلج می کند و باعث می شود که نتوانید کار خود را انجام دهید. زیرا اضطراب شما را در جای خود نگه می دارد. برای غلبه بر این، درک کنید که تنها راه بهبود، درس از اشتباهات است. اگر از شکست می ترسید، به طور کلی از چیزی که برای بهبود حیاتی است می ترسید.

ارزشمندی خود

احساس ارزشمندی شما ممکن است به دستاورد احتمالی کمال‌گرایی افراد گره بخورد. متأسفانه، این بدان معناست که وقتی متوجه می شوید ممکن است نتوانید موفق شوید، دلسرد می شوید. به یاد داشته باشید، موفقیت های شما شما را به عنوان یک شخص تعریف نمی کند. یادگیری اینکه از هویت خود مطمئن باشید، در اهدافتان، بسیار مهم است.

ریسک بالا

افراد کمال گرا اغلب اهداف بسیار بالایی را تعیین می کنند و کار مهم پیش روی شما ممکن است دانستن اینکه چگونه یا از کجا شروع کنید را برای شما دشوار کند. یاد بگیرید که ریسک هایی را که در کاری که انجام می دهید کم کنید. چیزها را معقول نگه دارید – چه کاری می توانید انجام دهید؟

چرخه احساسات و کمال‌گرایی افراد

این عوامل همگی باعث می‌شوند که از انجام وظیفه خود دوری کنید. اما اجتناب از انجام وظیفه تنها احساسات مرتبط با آن عوامل را افزایش می‌دهد. این چرخه به این معنی است که هر چه بیشتر کار را به تعویق بیندازید، انجام کاری که دارید چالش برانگیزتر می شود.

بر اساس تحقیقات، این ایده رایج که به تعویق انداختن کار نشانه یک فرد تنبل است، از نظر علمی و روانی نادرست است. در عوض، این عوامل ذکر شده در بالا هستند که اغلب منجر به این می‌شوند که کمال‌گرایی افراد ممکن است فهرست کارهای شما را به تعویق بیاندازد.

احساس می کنید که باید تک تک کارها را تمام کنید

فوریت و اهمیت دو چیز متفاوت هستند، اما اگر کمال گرا هستید، ممکن است در انتخاب بین آن‌ها دچار مشکل شوید. کارهای خاص زمان بیشتری برای تکمیل دارند اما تأثیر بسیار بیشتری بر زندگی روزمره شما دارند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا