خودکشی کودکان خردسال چرا اتفاق می افتد؟

شاید هیچ چیز تکان دهنده تر از شنیدن در مورد بچه های خردسالی نباشد که جان خود را از دست داده اند. درک این موضوع برای ما دشوار است که کودکان پنج‌ساله حتی ممکن است خودکشی کنند. این باور عمومی در میان بزرگسالان وجود دارد که کودکان خردسال توانایی برنامه ریزی یا درک نهایی مرگ را ندارند تا آگاهانه این تصمیم را بگیرند. با این حال آنها انجام می دهند. ناتوانی ما در اعتراف به این موضوع حتی بر تمرکز تحقیقات در مورد خودکشی کودکان تأثیر گذاشته است. به طوری که اکثر محققان از کودکان 12 ساله شروع می کنند. در این مقاله از وب سایت همکده به این سوال پاسخ می دهیم که خودکشی کودکان خردسال چر اتفاق می افتد؟

مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی است.

حقایقی در مورد خودکشی کودکان خردسال

تعداد کودکان خردسالی که خودکشی می کنند همیشه کم بوده است. اما در طول زمان به طور پیوسته در حال افزایش است. این اعداد ممکن است به طور کامل واقعیت را منعکس نکنند. با این حال، زیرا تلاش های ناموفق گزارش نمی شوند. برخی از اقدامات تکمیل شده ممکن است به عنوان یک تصادف صرف تلقی شوند. از این رو گاهی خودکشی‌ها در سنین کمتر می تواند خود را نشان ندهد. موارد زیر حقایق مهمی است که باید در مورد خودکشی کودکان بدانیم:

روش های خودکشی

داده های سال 2016 مرکز کنترل بیماری ها (CDC) موارد مهمی می گوید. کودکان خردسال به احتمال زیاد خود را با حلق آویز کردن، خفه کردن و خفگی در آب می کشند. اسلحه دومین روش رایج مورد استفاده است.

ADHD

کودکان ممکن است احساس افسردگی و ناامیدی را تجربه کنند، اما یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که اختلال نقص توجه/بیش فعالی (ADHD) عاملی در 60 درصد از تلاش‌ها و انجام خودکشی است، در حالی که تنها 33 درصد افسردگی داشتند. به دلیل شباهت علائم، ممکن است برخی از کودکانی که مبتلا به ADHD تشخیص داده شده اند در واقع یک اختلال دوقطبی داشته باشند. تحقیقات دیگری از کالج پزشکی پن ایالتی نشان داد که پرخوری عصبی در کودکان شش ساله به نظر می رسد عامل خطر بیشتری برای خودکشی نسبت به افسردگی باشد.

قلدری و زورگویی

برای خودکشی کودکان خردسال دلایل زیادی وجود دارد. در واقع عوامل دیگری نیز وجود دارد که برخی از کودکان را در برابر افکار و رفتارهای خودکشی آسیب پذیرتر می کند. به عنوان مثال، قلدری عامل مهمی در خودکشی کودکان است. اکنون، به دلیل فراگیر شدن رسانه های اجتماعی، فرار از قلدری حتی در خانه دشوارتر است. سایر عوامل خطر می تواند شامل موارد زیر باشد.

  • سوء استفاده فیزیکی
  • سردرگمی جنسی
  • رفتارهای ضد اجتماعی
  • نادیده گرفته شدن
  • سوء استفاده جنسی
  • رفتارهای پرخاشگرانه
  • احساس بی ارزشی یا ناامیدی

همچنین در صورتی که فرد دیگری در خانواده خودکشی کرده باشد، این خطر بیشتر است. به نظر می رسد که کودکان کوچکتر بیشتر تحت تأثیر تعارضات خانوادگی قرار می گیرند. در حالی که برای نوجوانان، این روابط با همسالان آنها است که بیشترین تأثیر را دارد. نکته مهم این است که بدانیم کودکان پنج ساله خود را می کشند. چه می توانیم بکنیم؟ برای شروع، می‌توانیم تشخیص دهیم که اگر کودکی به خودکشی فکر می‌کند، این نشانه‌ای است که او درد و ناراحتی زیادی را تجربه می‌کند.

صحبت کردن می تواند کمک کننده باشد

خودکشی کودکان خردسال چرا اتفاق می افتد؟

یک افسانه قدیمی وجود دارد که می گوید صحبت با فردی که قصد خودکشی دارد، خطر انجام آن را افزایش می دهد. این درست نیست. در مورد کودکان خردسال، مهم است که مستقیماً از آنها بپرسید. آیا فکر آسیب به خود را دارند؟ زیرا آنها معمولاً اطلاعات را به تنهایی ارائه نمی دهند. شما هرگز نمی توانید با صحبت و شنیدن اشتباه کنید. نادیده گرفتن افکار و احساسات آنها یک مشکل بزرگ است. می تواند منجر به نتایج مرگبار شود.

والدین باید با پزشک اطفال خود صحبت کنند و با یک درمانگر تماس بگیرند تا به کودک و خانواده کمک کند تا با این مشکل کنار بیایند. علاوه بر این، والدین می‌توانند با پرسیدن اینکه در موقعیت‌های مختلف که ممکن است برایشان مضر یا خطرناک باشد، چه کاری انجام دهند. به رشد انعطاف‌پذیری و مهارت‌های حل مسئله کمک کنند. تمرین مهارت ها در یک محیط امن به آنها اجازه می دهد تا از طریق سناریوها فکر کنند. می توانند برای مقابله موثرتر با ناملایمات آماده شوند. خودکشی کودکان خردسال با این موارد می تواند بهبود یابد.

در حال حاضر، تحقیقات کافی در مورد پیامدهای مبتنی بر درمان با کودکان خردسال وجود ندارد. پس نمی توان گفت رویکرد درمانی “تثبیت شده” برای کار با آنها وجود دارد. با این حال می توانید با متخصصان مرکز مشاوره همکده در ارتباط باشید.

مدارس چگونه می توانند به این مسئله کمک کنند؟

خودکشی کودکان خردسال می تواند با کمک افراد زیادی بهبودی یابد. اما مدارس و جوامع چه کاری می توانند انجام دهند؟ جان هیل، LCSW، متخصص پیشگیری از خودکشی در مدرسه با مرکز خانواده مرسی در نیواورلئان، لوئیزیانا است. او می گوید جدیدا درخواست کمک زیاد شده. خصوصا برای بچه های کلاس اول و دوم. مانند اکثر برنامه های پیشگیری از خودکشی در مدرسه، یک تیم به مدرسه می رود و نیازهای آنها را ارزیابی می کند. مدارس منطقی ترین مکان برای شروع هستند، زیرا کودکان بیشتر وقت خود را در آنجا می گذرانند.

وی بیان می کند که برخی از مدارس حتی پروتکلی برای نحوه رسیدگی به خودکشی ندارند. این تیم به آنها کمک می کند تا یکی را توسعه دهند یا یک موجود را بررسی و به روز کنند. آنها همچنین به تمام اساتید و کارکنان مدرسه آموزش می دهند. پرسنل مدارس اغلب اولین کسانی هستند که متوجه می شوند ممکن است یک کودک مشکل داشته باشد. اساساً، هر کسی که با کودکان خردسال کار می کند باید مراقب این واقعیت باشد که کودکان در هر سنی می توانند در برابر افکار و احساسات خودکشی آسیب پذیر باشند. جدی گرفتن آنها – و مداخله – ممکن است از تلاش یا تکمیل برای کودکان کوچکتر و همچنین بزرگتر جلوگیری کند.

کدام گروه ها در معرض خودکشی هستند؟

خودکشی کودکان خردسال چرا اتفاق می افتد؟

خودکشی کودکان خردسال در گروه های مختلفی رخ می دهد. به خاطر سپردن احساس نوجوانی سخت است. خصوصا در آن منطقه خاکستری بین دوران کودکی و بزرگسالی گرفتار شده بود. مطمئناً، این زمان بسیار زیاد است، اما همچنین می تواند یک دوره استرس و نگرانی باشد. برای سازگاری اجتماعی، عملکرد تحصیلی و مسئولیت پذیری فشار وجود دارد. سنین بالاتر مانند نوجوانی همچنین زمان هویت جنسی و روابط و نیاز به استقلال است. اغلب با قوانین و انتظارات تعیین شده توسط دیگران در تضاد است.

کودکان مبتلا به مشکلات روانی – مانند اضطراب، افسردگی، اختلال دوقطبی یا بی خوابی – در معرض خطر بیشتری برای افکار خودکشی هستند. نوجوانانی که دچار تغییرات عمده زندگی می شوند (طلاق والدین، نقل مکان، ترک خانه والدین به دلیل خدمت سربازی یا جدایی والدین، تغییرات مالی) و افرادی که مورد آزار و اذیت قرار می گیرند بیشتر در معرض خطر افکار خودکشی هستند. مواردی که خطر خودکشی کودکان خردسال را افزایش می دهد عبارتند از:

  • یک اختلال روانی، به ویژه افسردگی، اختلال دوقطبی، و مصرف الکل و مواد مخدر (در واقع، حدود 95 درصد افرادی که بر اثر خودکشی می میرند، در زمان مرگ دچار اختلال روانی هستند)
  • احساس پریشانی، تحریک پذیری یا بی قراری
  • احساس ناامیدی و بی ارزشی که اغلب با افسردگی همراه است
  • اقدام قبلی برای خودکشی
  • سابقه خانوادگی افسردگی یا خودکشی
  • آزار عاطفی، فیزیکی یا جنسی
  • فقدان شبکه حمایتی، روابط ضعیف با والدین یا همسالان، و احساس انزوای اجتماعی
  • در حال مبارزه با هویت جنسی و/یا تمایلات جنسی خود در یک خانواده یا جامعه بدون حمایت

علائم هشدار دهنده چیست؟

خودکشی کودکان خردسال چرا اتفاق می افتد؟

برخی علائم خودکشی کودکان خردسال بسیار هشدار دهنده هستند. خودکشی در میان کودکان اغلب پس از یک رویداد استرس زا در زندگی اتفاق می افتد. به عنوان مثال می توان به مرگ یکی از عزیزان یا طلاق در خانواده اشاره کرد. بچه ای که به مرگ خود فکر می کند، ممکن است:

  • در مورد خودکشی یا مرگ به طور کلی صحبت کنید
  • به این مطلب اشاره کننده که ممکن است دیگر در زندگی فعال نباشند
  • در مورد احساس ناامیدی یا احساس گناه صحبت می کنند
  • از دوستان یا خانواده دور می شود
  • در مورد مرگ، جدایی و … آهنگ، شعر یا نامه بنویسید
  • شروع به ارائه اموال ارزشمند به خواهر و برادر یا دوستان می کنند
  • عدم میل به شرکت در چیزها یا فعالیت های مورد علاقه
  • در تمرکز یا تفکر واضح مشکل دارند
  • تغییراتی در عادات غذایی یا خوابیدن دارند
  • اقدام به رفتار های ریسک پذیر می کنند
  • علاقه به مدرسه یا ورزش را از دست می دهند

بسیاری از کودکانی که در اثر خودکشی جان خود را از دست می دهند یا اقدام به خودکشی می کنند، نوعی هشدار را از قبل به عزیزانشان داده اند. بنابراین برای والدین مهم است که علائم هشدار دهنده را بدانند تا کودکی که ممکن است تمایل به خودکشی داشته باشند بتوانند کمک مورد نیاز خود را دریافت کنند. اگرچه همیشه قابل پیشگیری نیست، اما همیشه خوب است که از آن مطلع باشید و برای کمک به یک کودک دارای مشکل اقدام کنید. از این رو برای رفع مشکل خودکشی کودکان خردسال به آن ها کمک کنید.

 

منابع
وب سایتpsychologytoday وب سایت kidshealth

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا