خانواده درمانی بوونین چیست؟

خانواده درمانی بوونین یک روش درمانی برای اعضای خانواده یا اشخاص مختلف است. همان طور که می دانید خانواده یکی از اصلی ترین عضو برای هر فردی است. خانواده باید باعث پیشرفت افراد شود. البته این بدان معنی نیست که افراد برای این که به پیشرفت برسند فقط باید به خانواده خود اتکا کنند. طبیعتاً هر کس باید سرنوشت و آینده خودش را با تلاش و کوشش ایجاد کند. خانواده می تواند نقش همراه را داشته باشد. در مقاله های قبل گفتیم که روش خانواده درمانی ساختاری چگونه است.

این نکته را باید در نظر داشته باشید که فقط خانواده مسئول موفقیت کودکانشان نیستند. در زندگی مشکلاتی وجود دارد که به تربیت فرزندان و خانواده مربوط نیست. گاهی اوقات خود فرد باید مشکلات مختلف را تجربه کند تا بزرگ شود. یکی از مواردی که در خانواده باید مورد اهمیت باشد مشاور خانواده است. خانواده درمانی ساختاری موضوعی مهم در دنیای امروز است. این یک فرایند آموزشی و مشاوره ای برای هر خانواده ای است. یکی از مواردی که ما باید در زندگی خود بدانیم این است که سعی داشته باشیم روی پای خود بایستیم. در ادامه می خواهیم ببینیم که خانواده درمانی بوونین چیست؟

شادی در خانواده و خانواده درمانی بوونین

در مقاله های قبل در ارتباط با این که شادی و خوشبختی چه تاثیری بر ذهنیت افراد دارد صحبت کردیم ما گفتیم که شادی و خوشبختی می تواند بر ذهنیت و جسم افراد تاثیرات بسیار زیادی داشته باشد. شادی انواع مختلفی دارد و واکنشی در بدن است که باعث ایجاد هورمون های خوب در بدن خواهد شد. هورمون ها در بدن به خصوص هورمون های شادی بسیار می تواند باعث موفقیت و پیشرفت شما شود. در ادامه می خواهیم بدانیم که چگونه بر شک خود غلبه کنیم و موفق شویم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با خانواده درمانی بوونین چیست، صحبت کنیم.

خانواده درمانی بوونین چیست؟

خانواده درمانی بوونین رویکردی برای درمان است که توسط روانپزشک موری بوون ایجاد شده است. بوون معتقد بود که الگوها در خانواده ها در طول نسل ها باقی می مانند و رفتارهای مشکل ساز می توانند منتقل شوند و تضادهای مشابهی ایجاد کنند.

بوون این رویکرد درمانی را با هدف تقویت ارتباط سالم بین اعضای خانواده، شکستن الگوهای سمی یا مضر و ایجاد تمایز و استقلال سالم در بین هر فرد در واحد خانواده ایجاد کرد. خانواده درمانی Bowenian از یک روش بین نسلی برای شناسایی این الگوها و تکنیک های ارتباطی برای ارتقای مرزها و روابط سالم در خانواده استفاده می کند.

انواع خانواده درمانی بوونین

همانطور که از نام آن پیداست، خانواده درمانی بوونین معمولاً شامل چندین عضو خانواده است که با هم کار می کنند. این کار باعث می شود تا به تعارضات خانوادگی رسیدگی کنند و روابط درون واحد خانواده را بهبود بخشند. خانواده درمانی می تواند شامل کار زوجین، کار در رابطه با والدین و فرزند، کار با خانواده های ترکیبی یا کار با چندین نسل از یک خانواده باشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

با این حال، یک درمانگر Bowenian می تواند با افراد نیز کار کند. گفتار درمانی فردی می تواند شامل تاکید بر شناسایی تضادها و الگوهای بین نسلی، تعیین مرزهای مناسب و تمایز بین فرد و اعضای خانواده اش و مهارت های ارتباطی باشد. اگر فردی بخواهد روی این مسائل کار کند و گنجاندن اعضای اضافی خانواده ممکن نباشد، همچنان می‌تواند از تکنیک‌های خانواده درمانی بوینی بهره ببرد.

تکنیک های خانواده درمانی بوونین

پزشکان خانواده درمانی بوونین مداخلات مختلفی دارند که مختص این رویکرد درمانی است، از جمله:

ژنوگرام

ژنوگرام تصویری از یک خانواده است که شامل اطلاعاتی در مورد تاریخ، روابط، روانشناسی و الگوها است. این به درمانگر و بیمار این امکان را می دهد که این الگوها و ارتباطات را برای هدایت درمان کشف کنند. درمانگران Bowenian معمولاً در شروع درمان یک ژنوگرام ایجاد می کنند. اما در طول دوره درمان به اضافه کردن اطلاعات ادامه می دهند.

تمایز عواطف و خود متمایزسازی

درمانگران Bowenian به مراجع کمک می کنند تا عواطفی را که در درون واحد خانواده رخ می دهد شناسایی کنند و توجه داشته باشند که چه زمانی احساسات سایر اعضای خانواده را به عهده می گیرند. این تکنیک شامل کمک به هر یک از اعضای خانواده در شناخت احساسات و هویت فردی خود در کنار نقش خود در واحد خانواده است.

I-Setements

I-Setement” یک تکنیک ارتباطی است که بر احساسات گوینده به جای ویژگی های شخص دیگر تأکید می کند. هدف آن انتقال عواطف پشت بیانیه به جای ایجاد حالت تدافعی یا احساس سرزنش در شنونده است. به عنوان مثال، به جای «تو هرگز در خانه کمک نمی‌کنی»، بیمار تشویق می‌شود که اینطور بیان کند: «احساس می‌کنم درگیر کارهای خانه هستم و از شما کمک بیشتری می‌خواهم».

روش مثلث سازی

در حالی که مثلث سازی در خانواده درمانی به شکلی از دستکاری اشاره دارد که در آن اعضا در مقابل یکدیگر قرار می گیرند. خانواده درمانی بوینی از مفهوم مثلث های عاطفی برای نماد شبکه های روابط پایدار استفاده می کند. در خانواده درمانی بوونی، خانواده ها برای ایجاد تعادل و حمایت سالم در این مثلث های عاطفی تلاش می کنند.

الگوهای بین نسلی

با استفاده از ژنوگرام، یک خانواده درمانگر بوینی برای شناسایی الگوهایی که بین نسل‌ها باقی می‌مانند کار می‌کند و به خانواده‌ها کمک می‌کند. این کار باعث می شود تا تشخیص دهند کدام الگوها برایشان مفید است و کدام الگوها را می‌خواهند به چالش بکشند و از آن ها خارج شوند.

عادی سازی چالش ها

خانواده درمانگران بوونی تاکید می کنند که چالش ها و درگیری ها حتی پس از پایان درمان نیز رخ خواهند داد. آن ها بیماران را برای رویارویی با مشکلات آینده قبل از بروز آن ها آماده می کنند.

خانواده درمانی بوونین چه کمکی می کند؟

خانواده درمانی با این روش می تواند به خانواده هایی که درگیری یا مشکلات ارتباطی را تجربه می کنند کمک کند. همچنین می تواند به افرادی که دچار اضطراب و استرس هستند کمک کند. اگر می‌خواهید به تأثیر نسل‌های قبلی و پویایی خانواده فعلی بر سلامت روان و علائم فعلی خود بپردازید، به‌ویژه مفید است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

زوج‌ها همچنین می‌توانند از خانواده درمانی Bowenian در هنگام کار برای شناسایی این که چگونه تاریخچه خانوادگی هر فرد رویکرد آن ها را در ارتباط و حل تعارض نشان می‌دهد، بهره‌مند شوند.

مزایای خانواده درمانی بوونین

از آن جایی که خانواده درمانی بوونین بر مهارت های ارتباطی سالم و حل تعارض تاکید دارد. شرکت در این نوع درمان می تواند به تقویت روابط سالم و ایجاد مرزهای مناسب کمک کند. بیماران بینشی نسبت به رفتارهای خود ایجاد می‌کنند و درک عمیق‌تری از چرایی انتخاب‌های خود، تأثیر این انتخاب‌ها بر روابطشان و چگونگی ایجاد تغییرات سالم و پایدار پیدا می‌کنند. خانواده هایی که با هم درگیر خانواده درمانی بوونی هستند، یاد می گیرند که مثلث های درون خود را شناسایی کنند.

از این فرایند به هم پیوسته برای تقویت روابط استفاده کنید

به آن ها سبک های ارتباطی سالم و مناسبی آموزش داده می شود که به جای حالت تدافعی و مشاجره، حل مناقشه را تقویت می کند. اعضا همچنین می توانند با شناسایی الگوهای بین نسلی یکدیگر را در سطح عمیق تری درک کنند. در نهایت، هر یک از اعضای خانواده تعادل سالم بین ارتباط و هویت شخصی در واحد خانواده را می آموزد.

اثربخشی خانواده درمانی بوونین

در حال حاضر شواهد تجربی محدودی برای خانواده درمانی بوونین وجود دارد. با این حال، تکنیک بوونین تمایز خود می‌تواند در کاهش علائم اضطراب مؤثر باشد. در زوج‌درمانی، خانواده درمانی می‌تواند احساس شادی و همدلی بین شرکا را به دلیل بهبود مهارت‌های ارتباطی و افزایش درک هم از خود و هم از دیگری بهبود بخشد.

علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که خانواده درمانی بوونین می تواند به اتحاد مجدد خانواده در زمانی که حمایت از کودک درگیر باشد، کمک کند. زیرا والدین می توانند یاد بگیرند که الگوهای توهین آمیز را در ژنوگرام خانواده خود شناسایی کنند و برای شکستن این الگوها تلاش کنند.

چیزهایی که باید در نظر بگیرید

از آن جایی که خانواده درمانی بوونین را می توان به صورت انفرادی، با زوج ها یا با یک واحد خانوادگی بزرگتر مورد استفاده قرار داد. این یک گزینه برای بسیاری از افرادی است که به دنبال حمایت درمانی هستند. بیماران باید آماده باشند تا در کار انجام دهند تا تغییراتی در سبک‌های ارتباطی و مرزها ایجاد کنند. به خصوص اگر سایر اعضای خانواده مستقیماً درگیر درمان نباشند. برهم زدگی الگوهای طولانی مدت استرس زا و چالش برانگیز است حتی اگر در دراز مدت مفید باشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

علاوه بر این، این رویکرد شامل بررسی الگوها و رفتارهای بین نسلی است و به این ترتیب، ممکن است آسیب بین نسلی را به همراه داشته باشد. قبل از شروع درمان، مراجعان باید برای این امکان آماده باشند و مهارت های مقابله ای برای مقابله با احساسات دشواری که ممکن است در طول دوره درمان ایجاد شوند، داشته باشند.

مانند تمام انواع درمان، خانواده درمانی بوونین یک “روش جادویی” نیست که به طور ناگهانی مشکلات را برطرف کند. برای ایجاد تغییرات مورد نیاز، مشارکت و تمایل بیمار قابل توجهی لازم است.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا