حوزه های اصلی در رشد کودک

رشد کودک یک مسئله بسیار مهم است. رشد کودک می تواند شامل موارد مختلفی باشد. خانواده ها نقش اصلی در تربیت فرزندان دارند. اگر خانواده‌ ها بیشتر از مشاوران در زمینه تربیت کودکان استفاده کنند موفق تر خواهند بود. حوزه های اصلی در رشد کودک یک مسئله مهمی است. در دنیایی که زندگی می کنیم روز به روز در حال پیشرفته شدن هستیم.

حال اگر ما نتوانیم رشد خودمان را بهبود ببخشیم و سطح ذهن خودمان را بالا ببریم طبیعتاً دچار مشکل خواهیم شد. یکی از مهم ترین مراحل رشد در انسان رشد دوران کودکی است. دوران کودکی بسیار حساس است و نیاز به بررسی دقیق توسط والدین دارد. یهتر است والدین در این دوره حساس بیشتر مراقبت کنند. در ادامه می خواهیم ببینیم که حوزه های اصلی در رشد کودک چگونه است. درمان ها نیز انواع مختلفی دارد. اضطراب و استرس یکی از اختلالات رایج در دنیای ما هستند.

رشد کودک و موفقیت در جلوگیری از استرس

حوزه های اصلی در رشد کودک

همه ما می دانیم که در زندگی ممکن است روزی دچار استرس یا اضطراب شویم. تا حدودی بخشی از این استرس و اضطراب طبیعی است. اما اگر ادامه پیدا کند می تواند زندگی ما را مختل کند. اضطراب و استرس اگر کنترل و درمان نشود می تواند جلوی موفقیت شما را در بخش های مختلف زندگی بگیرد. انواع مختلفی از اضطراب ها وجود دارد که برخی از آن ها را برای شما گفتیم. انواع درمان حمله اضطراب موضوع امروز ما است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با حوزه های اصلی در رشد کودک صحبت کنیم.

توسعه انسانی و حوزه های اصلی در رشد کودک

هنگامی که در رابطه با توسعه انسانی استفاده می شود، کلمه “دامنه” به جنبه های خاصی از رشد و تغییر اشاره دارد. حوزه های اصلی رشد کودک عبارتند از: فیزیکی، شناختی، زبانی و اجتماعی-عاطفی.

کودکان اغلب در یک زمان یک تغییر قابل توجه و آشکار را در یک حوزه تجربه می کنند. به عنوان مثال، اگر کودکی روی یادگیری راه رفتن تمرکز می کند، که در حوزه فیزیکی است، ممکن است تا زمانی که در راه رفتن تسلط پیدا نکند، متوجه رشد زبانی یا کلمات جدید نشوید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

ممکن است به نظر برسد که یک حوزه خاص تنها حوزه‌ای است که در دوره‌های مختلف زندگی کودک تغییرات رشدی را تجربه می‌کند. اما تغییر معمولاً در سایر حوزه‌ها نیز رخ می‌دهد – فقط به تدریج و کمتر برجسته‌تر.

رشد فیزیکی و رشد کودک

حوزه فیزیکی رشد تغییرات فیزیکی را شامل می شود که شامل رشد در اندازه و قدرت و همچنین توسعه مهارت های حرکتی درشت و مهارت های حرکتی ظریف است. حوزه فیزیکی همچنین شامل رشد حواس و استفاده از آن ها می شود.

در دوران جوانی، کودکان یاد می‌گیرند که چگونه فعالیت‌های مختلفی را با انگشتان خود در هماهنگی با چشمان خود انجام دهند. همانند گرفتن، رها کردن، زدن، نیشگون گرفتن و چرخاندن مچ دست. از آن جایی که این حرکات کوچک عضلانی به زمان نیاز دارند تا رشد کنند، ممکن است در ابتدا به راحتی انجام نشوند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

حوزه های اصلی در رشد کودک

این مهارت‌های حرکتی ظریف به بچه‌ها کمک می‌کند تا کارهای روزمره خود را انجام دهند. همانند بستن دکمه‌ها، برداشتن غذا، استفاده از چنگال، ریختن شیر، رفتن به دستشویی و شستن دست‌ها.

علاوه بر این مهارت‌های حرکتی ظریف، بچه‌ها همچنین یاد می‌گیرند که از عضلات بزرگ‌تر خود مانند عضلات بازو، پا، پشت و شکم خود استفاده کنند. راه رفتن، دویدن، پرتاب کردن، بلند کردن، کشیدن، هل دادن و لگد زدن همگی مهارت های مهمی هستند که با آگاهی بدن، تعادل و قدرت مرتبط هستند. این مهارت ها به کودک شما اجازه می دهد تا بدن خود را به روش های مختلف کنترل و حرکت دهد.

فعالیت های متناسب با سن و رشد کودک

والدین می‌توانند با فراهم کردن فرصت‌هایی برای فعالیت‌های متناسب با سن، به رشد جسمانی فرزندشان کمک کنند. به عنوان مثال، نوزادان برای تقویت گردن و بالاتنه خود به زمان زیادی نیاز دارند. در حالی که کودکان پیش دبستانی و کودکان در سن مدرسه به فرصت های خوبی برای دویدن و بازی نیاز دارند. حتی نوجوانان و نوجوانان به فرصت های منظم برای فعالیت بدنی نیاز دارند.

در همین حال، شما نباید نیاز کودک خود را به رشد مهارت های حرکتی ظریف خود نادیده بگیرید. از سنین پایین به آن ها فرصت دهید تا از دست و انگشتان خود استفاده کنند. توپ های شکل دار و سایر اسباب بازی ها را به کودک خود بدهید تا آن ها را در دست بگیرد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

مواردی برای کودکان وجود دارند که به آن ها اجازه می دهند فرآیند رشد را بهتر پشت سر بگذارند. همان طور که بزرگتر می شوند، به آن ها یاد دهید که چگونه از اشیاء استفاده کنند. یا از قیچی استفاده کنند، مداد را نگه دارند و کارهای دیگر را با انگشتان و دستان خود انجام دهند.

رشد کودک و رشد جسمانی تاحت تاثیر تغذیه و بیماری

رشد جسمانی نیز می تواند تحت تأثیر تغذیه و بیماری باشد. بنابراین، مطمئن شوید که فرزندانتان یک رژیم غذایی سالم و معاینات منظم سلامتی داشته باشند تا رشد مناسب کودک را ارتقا دهید.

توسعه شناختی

حوزه شناختی شامل رشد فکری و خلاقیت می شود. با رشد شناختی، بچه ها توانایی پردازش افکار، توجه، توسعه خاطرات، درک محیط اطراف خود، ابراز خلاقیت، و همچنین ساخت، اجرا، و انجام برنامه ها را به دست می آورند. ژان پیاژه روانشناس کودک چهار مرحله از رشد کودک در زمینه شناختی را بیان می کند:

مرحله حسی حرکتی (از تولد تا 2 سالگی)

حوزه های اصلی در رشد کودک

این مرحله شامل یادگیری در مورد محیط از طریق حرکات و احساسات است. نوزادان و کودکان نوپا از اقدامات اساسی مانند مکیدن، گرفتن، نگاه کردن و گوش دادن استفاده می کنند تا در مورد دنیای اطراف خود بیاموزند.

مرحله قبل از عمل (سنین 2 تا 7 سال)

در این مرحله، کودکان یاد می گیرند که به صورت نمادین فکر کنند و همچنین از کلمات یا تصاویر برای نمایش چیزها استفاده کنند. بچه ها در این مرحله از بازی های مختلف لذت می برند، اما همچنان با منطق و درک دیدگاه دیگران مبارزه می کنند.

مرحله عملیاتی (سنین 7 تا 11 سال)

وقتی بچه ها وارد این مرحله می شوند، شروع به تفکر منطقی تر می کنند. اما ممکن است همچنان با موقعیت های فرضی و تفکر انتزاعی دست و پنجه نرم کنند. از آن جایی که آن ها شروع به دیدن موارد مختلف از دیدگاه شخص دیگری می کنند، اکنون زمان خوبی برای شروع آموزش همدلی است.

مرحله عملیاتی رسمی (سن 12 سال به بالا)

در این مرحله، تفکر منطقی در کودک افزایش می یابد. آن ها همچنین توانایی استفاده از استدلال قیاسی و درک ایده های انتزاعی را توسعه می دهند. همان طور که آن ها در حل مسئله ماهرتر می شوند، همچنین می توانند به طور علمی در مورد دنیای اطراف خود فکر کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

می‌توانید با دادن فرصت‌هایی برای بازی به کودکتان ‌به آن ها کمک کنید تا مهارت‌های شناختی خود را تقویت کند. شما همچنین باید محیطی ایجاد کنید که کودک شما در آن احساس راحتی کند. باید در اطراف آنها فرصت های زیادی برای جستجوی دنیا وجود داشته باشد.

میل فرزندان به یادگیری و رشد کودک

میل فرزندتان به یادگیری را با کمک به او در کشف موضوعاتی که به آن ها علاقه دارد، تقویت کنید. با پرسیدن سؤالات باز و آموزش به آن ها برای گسترش فرآیندهای فکری خود، مهارت های تفکر و استدلال را تشویق کنید. همان طور که بزرگتر می شوند، به آن ها بیاموزید که چگونه زندگی خود را بهبود بخشند.  کودکان از کجا می توانند پاسخ چیزهایی را که نمی دانند پیدا کنند.

رشد اجتماعی و عاطفی

حوزه اجتماعی-عاطفی شامل درک و کنترل در حال رشد کودک بر احساسات خود می شود. آن ها همچنین شروع به شناسایی احساسات دیگران می کنند، توانایی همکاری، نشان دادن همدلی و استفاده از استدلال اخلاقی را توسعه می دهند.

رشد کودک در مرحله عاطفی- اجتماعی

آن ها یاد می گیرند که چگونه با گروه های مختلف همذات پنداری می کنند و خلق و خوی ذاتی آن ها در روابطشان ظاهر می شود.

دوقلوها، به‌ویژه، پیشرفت‌های قابل‌توجهی را در حوزه عاطفی-اجتماعی نشان می‌دهند. زیرا همسالانشان در زندگی‌شان محوری‌تر می‌شوند و یاد می‌گیرند که چگونه دوستی‌های طولانی‌مدت برقرار کنند. به طور معمول، والدین در این مدت متوجه افزایش مهارت های اجتماعی خواهند شد.

رشد کودک و تشویق احساسات آن ها

حوزه های اصلی در رشد کودک

برای تشویق احساس خود، از فرزندتان در مورد علایق و علایقش بپرسید و او را تشویق کنید. این کار باعث می شود تا نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کند. به آن ها در مورد شناخت و مدیریت احساسات آموزش دهید. همان طور که آن ها بزرگتر می شوند، با آن ها در مورد دوستی های سالم و نحوه مقابله با فشار همسالان صحبت کنید.

همچنین نباید از صحبت‌های چالش برانگیز مانند صحبت‌های مربوط به رابطه جنسی و رضایت دوری کنید. همه این جنبه های مختلف اجتماعی و عاطفی در رشد کلی کودک شما نقش دارند.

منابع
وبسایت verywellfamily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا