تکنیک های کنترل ضربه برای کودکان

کودکان نیاز به مراقبت و حمایت توسط خانواده دارند. خانواده مهم ترین بخش یک جامعه است. در جوامع مدرن امروزی خانواده نقش اساسی دارد. شما مثل گذشتگان خود نمی توانید فرزندتان را تربیت کنید. چرت که امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی طبیعتاً نیازمندی های آن ها هم تفاوت پیدا کرده است. گاهی اوقات ما در زندگی ضربه می خوریم. این ضربه می تواند روحی روانی یا جسمانی باشد. گاهی اوقات هم آن ها مکمل یکدیگرند. به طوری که ممکن است ضربه روحی روانی باعث آسیب های جسمانی شود. یا این که ضربه جسمانی باعث ایجاد آسیب های روانی شود. در مقاله های قبل در ارتباط با کنترل و درمان این ضربات با شما صحبت کردیم. طبیعتاً یکی از این راه ها استفتتاه از مشاوره درمانی است.

صحبت با مشاور می تواند باعث ایجاد. آرامش ذهنی در شما شود. در ادامه می خواهیم ببینیم که تکنیک های کنترل ضربه برای کودکان چگونه است؟ این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد.

تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با تکنیک های کنترل ضربه برای کودکان صحبت کنیم.

کنترل ضربه می تواند برای بسیاری از کودکان، به ویژه بچه های کوچک مفید باشد

تکنیک های کنترل ضربه برای کودکان

کنترل ضربه می تواند برای بسیاری از کودکان، به ویژه بچه های کوچک، یک چالش و از نظر رشد مناسب باشد. با این حال، این یک مهارت حیاتی است که می توان آن را در هر سنی پرورش داد و تقویت کرد. این مهم است زیرا عدم کنترل ضربه در ریشه بسیاری از مشکلات رفتاری است. بدون مداخله موثر، رفتارهای تکانشی می تواند عادی و در طول زمان بد تر شود.

مثالی در ارتباط با این زمینه

به عنوان مثال، کودکان 5 ساله تکانشی ممکن است وقتی به مقصود خود نمی رسند دچار حمله عصبی شوند. در حالی که کودکان 14 ساله تکانشی ممکن است محتوای نامناسب را در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارند یا رفتارهای خطرناکی مانند نوشیدن مشروبات الکلی انجام دهند بدون این که به احتمال احتمالی فکر کنند.

با این حال، می توانید به فرزند خود کمک کنید تا کنترل ضربه خود را با بزرگ شدن یاد بگیرد. در واقع، مطالعات نشان می دهد که مداخلات برای بهبود کنترل ضربه (و سایر عناصر عملکرد اجرایی) می تواند در تقویت این مهارت ها بسیار مفید باشد.

تحقیقات درباره این زمینه

تحقیقات نشان می دهد که کنترل ضعف ضعیف با اختلال در تصمیم گیری و ایجاد شرایط بهداشت روانی مرتبط است. بنابراین، هر چه کنترل انگیزه کودک شما بیشتر شود، احتمال انجام یا گفتن آن چیزی که می تواند به دیگران و خودشان آسیب برساند کمتر است. در واقع از سلامت روانی مثبتی برخوردار خواهند بود.

در نظر بگیرید که آیا فرزند شما دارای ADHD است یا خیر

اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) تقریباً 11 درصد از کودکان را تحت تأثیر قرار می دهد. کنترل ضربه، مسائل مربوط به توجه، مشکل در به خاطر سپردن و مشکلات پیروی از دستورالعمل ها همه علائم شایع ADHD هستند. کودکان مبتلا به ADHD ممکن است برای توسعه این مهارت ها به حمایت بیشتری نیاز داشته باشند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر فکر می کنید فرزند شما ممکن است ADHD داشته باشد، برای ارزیابی با پزشک خود تماس بگیرید. گزینه های درمانی شامل داروها، درمان و حمایت های ساختاری است. اغلب انواع روش های مقابله ای برای کمک به رشد کودکان دارای مغز عصبی متنوع مورد استفاده قرار می گیرد.

به فرزند خود بیاموزید که احساسات را برچسب بزند

تکنیک های کنترل ضربه برای کودکان

کودکانی که نمی دانند که چگونه به طور موثر احساسات خود را بیان کنند، به احتمال زیاد تکانشی هستند. کودکی که نمی تواند بگویند “عصبانی هستم” ممکن است دچار ضربه روحی شوند تا نشان دهند ناراحت هستند. یا کودکی که نمی تواند به زبان بیاورد “احساس ناراحتی می کنم” ممکن است خود را به زمین بیندازد و فریاد بزند.

به فرزند خود بیاموزید که احساسات خود را بشناسد تا بتواند احساس خود را به شما بگوید. با یادگیری نحوه برچسب زدن احساسات خود مانند عصبانیت، غمگین بودن، هیجان زده شدن، شگفت زده شدن، نگرانی یا ترسیدن شروع کنید. سپس در مورد تفاوت بین احساسات و رفتار در کودکان خود صحبت کنید.

مطمئن شوید آن ها می دانند که احساس عصبانیت اشکالی ندارد

مطمئن شوید آن ها می دانند که احساس عصبانیت اشکالی ندارد. اما وقتی کسی عصبانی است به او ضربه بزنید، لگد بزنید یا داد بزنید اشکالی ندارد. هنگامی که آن ها بتوانند در مورد احساسات خود به شیوه ای معنادار صحبت کنند، بیشتر احساس می کنند که شنیده شده می شوند. یا این که مورد حمایت قرار گرفته اند – و کمتر احساس می کنند که نیاز به مراقبت های ویژه دارند.

به کودکان خود کمک کنید احساسات خود را بیان کنند

در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

از کودک خود بخواهید دستورالعمل ها را تکرار کند

گاهی اوقات، کودکان تکانشی رفتار می کنند زیرا به دستورات گوش نمی دهند. این امر به ویژه در مورد کودکانی که دارای ADHD هستند صادق است. در غیر این صورت، قبل از این که دستورالعمل های خود را به پایان برسانید. آن ها ممکن است بدون هیچ تصوری از آن چه گفته اید به سرعت عمل کنند. به فرزند خود بیاموزید که به دستورالعمل ها گوش دهد و از آن ها بخواهید قبل از اقدام دستورات شما را تکرار کنند. و پس از اتمام کار، می توانید بپرسید، “خوب، من فقط به شما گفتم چه کاری انجام دهید؟”

تنها پس از این که بتوانند آن چه را که شما گفته اید برای تمیز کردن اتاق خود یا کنار گذاشتن تکالیفشان – تکرار کنند، باید بتوانند اقدامی انجام دهند.

هدف از کنترل ضربه در کودکان

علاوه بر این، هدف این است که دستورالعمل ها ساده، آسان برای پیگیری و با حداقل مراحل ممکن باشد. آمادگی رشد کودک خود را برای پیروی از دستورالعمل های چند مرحله ای نیز در نظر بگیرید. همچنین می توانید دستورالعمل ها را بنویسید تا در صورت فراموش کردن کارهایی که باید انجام دهند، مرجع داشته باشد.

آموزش مهارت حل مسئله

اگر چه راه حل های طوفان فکری ساده به نظر می رسد، حل مسئله می تواند یکی از موثرترین تکنیک های کنترل ضربه باشد.

به فرزند خود بیاموزید که بیش از یک راه برای حل مشکل وجود دارد

به فرزند خود بیاموزید که بیش از یک راه برای حل مشکل وجود دارد. در واقع قبل از شروع به کار، ارزیابی چندین راه حل احتمالی مفید است. بنابراین، خواه فرزند شما سعی کند دوچرخه خود را برای مثال درست کند یا سعی می کند یک مشکل ریاضی را حل کند، او را تشویق کنید. این کار باعث می شود تا قبل از تصمیم گیری در مورد چگونگی انجام کار، حداقل پنج راه ممکن برای حل یک مشکل را مورد بحث قرار دهد.

پس از شناسایی راه حل های احتمالی، به آن ها کمک کنید ارزیابی کنند. این که کدام راه حل به احتمال زیاد موثر است. با تمرین، آن ها می توانند قبل از اقدام به فکر کردن عادت کنند.

آموزش مهارت های مدیریت خشم و کنترل ضربه

تحمل ناامیدی پایین ممکن است باعث انفجارهای تکانشی شود. آموزش مهارت های کنترل خشم به کودک می تواند کمک کند. این کار باعث می شود تا کودک با احساسات خود به شیوه ای سالم برخورد کند. استراتژی های خاصی را به آن ها نشان دهید. همانند چند نفس عمیق یا قدم زدن در خانه برای سوزاندن مقداری انرژی. شما حتی می توانید یک فضای آرامش بخش ایجاد کنید. ابزارهایی که به آرامش آن ها کمک می کند مهم است. در صورت لزوم آن ها را به کلاس های مختلف بفرستید. اما همچنین به آن ها بیاموزید که چگونه آرام شوند و انتخاب‌ های مناسب تری داشته باشند. یا قبل از این که دچار مشکل شوند، خود را در آرامش روحی قرار دهند.

قوانین خانواده را وضع کنید

قوانین مشخصی ایجاد کنید و دلایل قوانین خود را توضیح دهید. ارائه ساختار و انتظارات به فرزند شما می تواند به بهبود کنترل ضربه کمک کند. چرا که آن ها می دانند چه رفتاری از او خواسته می شود. در حقیقت، تحقیقات نشان می دهد که کودکان تمایل دارند با روال و ساختار ارائه شده توسط قوانین خانواده پیشرفت کنند.

انتظارات خود را قبل از ورود فرزندتان به موقعیت های جدید اعلام کنید.

تکنیک های کنترل ضربه برای کودکان

انتظارات خود را قبل از ورود فرزندتان به موقعیت های جدید اعلام کنید. آن ها باید نیاز به استفاده از صدای داخلی در کتابخانه یا قدم زدن در مغازه خواربارفروشی را درک کنند. بنابراین کمتر رفتار بدی از خود نشان می دهند. پیامدهای منفی نقض قوانین را زودتر توضیح دهید. سپس، آن ها می توانند تصمیمات آگاهانه تری در مورد رفتار های خود بگیرند.

https://www.verywellfamily.com/ways-to-teach-children-impulse-control-1095035

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا