توجه مثبت مشروط چگونه بر والدین تأثیر می گذارد؟

در زندگی های امروزی نکات بسیاری برای کسب آرامش اعضای خانواده وجود دارد. گاهی اوقات خانواده ها فکر می کنند اگر توجه بیشتری به فرزندان خود داشته باشند، خوب است. از آن سمت هم برخی از افراد فکر می کنند که توجه کمتر می تواند کاری کند فرزندان روی پای خود بایستند. در روان شناسی اما موضوع توجه مثبت مشروط یک موضوع با اهمیت است. این فرآیند باعث پیشرفت تربیتی در فرزندان خواهد شد. تاثیرات توجه مثبت مشروط برای والدین نیز مفید است. تنهایی می تواند آسیب های روانی مختلفی ایجاد کند. جدایی در روابط وجود دارد. شما چه بخواهید چه نخواهید جدایی را تجربه خواهید کرد. حال این جدایی می تواند موقت یا تمام وقت باشد.

تمام وقت بودن مثل زمانی است که دو زوج از یکدیگر جدا می شوند. اما کوتاه مدت مانند جدایی از خانواده برای رفتن به دانشگاه است. امروز بیشتر در ارتباط با جدایی رو زوج صحبت خواهیم کرد. دوستی بعد از جدایی مهم است. در ادامه می خواهیم توجه مثبت مشروط چگونه بر والدین تأثیر می گذارد؟ دوستی می تواند باعث پیشرفت شما شود اما گاهی اوقات اگر سمی باشد باعث آسیب‌ شما خواهد شد. شادی بسیار در زندگی افراد مهم است.

حال این که بگوییم پیشرفت یعنی چه و این که چگونه می توان آن را از چه مواردی تعریف کرد متفاوت است. پیشرفت کردن در زندگی بسیار مهم است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با توجه مثبت مشروط چگونه بر والدین تأثیر می گذارد؟ صحبت کنیم.

کمک به فردی با انگیزه ضعیف و عزت نفس پایین و توجه مثبت مشروط

توجه مثبت مشروط چگونه بر والدین تأثیر می گذارد؟

آیا تا به حال سعی کرده اید به کسی که از انگیزه ضعیف و عزت نفس پایین رنج می برد کمک کنید؟ تمایل طبیعی شما ممکن است این بوده باشد که به آن ها نسخه ای از یک سخنرانی محبت آمیز ارائه دهید. این کار باعث می شود تا روحیه آن ها را بهتر کنید. ممکن است قبل از این که در مورد این رفتار پرس و جو کنید، فکرهایی کرده باشید. اگر دوست شما به طور معمول سالم و خوشحال است، پاسخ شما احتمالاً از این نگرانی ناشی شده است که چیزی اشتباه است. از دیدگاه روانشناختی، پاسخ شما با توجه مثبت بدون قید و شرط در نظر گرفته می شود.

اساساً، این بدان معنی است که شما تمایل داشتید با همدلی پاسخ دهید. صرف نظر از این که دلیل آن ها برای احساس ناراحتی در آن روز چه بوده است. این یک عمل عشق بی قید و شرط در نظر گرفته می شود.

توجه مثبت مشروط و کمبود اعتماد به نفس

بیایید کمی اوضاع را تغییر دهیم. بیایید بگوییم که دوست شما بیشتر اوقات از انگیزه ضعیف و اعتماد به نفس پایین رنج می برد. دوست شما اغلب این گونه عمل می کند و مهم نیست که چقدر سعی کرده اید خلق و خوی دوست خود را بهبود ببخشید، آن ها مقاومت می کنند. به نظر می رسد آن ها همیشه دلیلی دارند که چرا خلق و خوی خود را نابود کرده اند و همچنین شما را درگیر کرده اند. در این روز خاص، شما تصمیم می گیرید که توجه مثبت مشروط را یک بار امتحان کنید. اگر دوست شما دلیل موجهی برای سرگردانی در زندگی  ارائه دهد، تا جایی که می توانید دلسوز او خواهید بود.

اگر آن ها یک بار دیگر دلیل ضعیفی برای نگرش منفی خود داشته باشند، شما تصمیم می گیرید برای یک لحظه همدردی کنید و خود را از گفتگو معاف کنید. از آن جایی که شما شرایطی را برای پاسخ خود قرار داده اید، این یک توجه مثبت مشروط در نظر گرفته می شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

توجه مثبت مشروط موضوع جالبی در روانشناسی است که بیشتر از چارچوب توجه مثبت غیرشرطی مورد مطالعه قرار می گیرد. تعریف توجه مثبت مشروط عبارت است از به رسمیت شناختن یا نشان دادن احترام به کسی به روشی مشروط.

محققان مدت‌هاست تأثیر بازخورد شخصی یا حرفه‌ای بر عزت نفس، تأثیر و انگیزه یادگیری افراد را مطالعه کرده‌اند. این مطالعه نشان می دهد که توجه مثبت مشروط دانش آموزان را به یادگیری تشویق می کند.

درک توجه مثبت مشروط

توجه مثبت مشروط چگونه بر والدین تأثیر می گذارد؟

روانشناس کارل راجرز (1902-1987) برخی از تحقیقات خود را بر اساس فرضیات اصلی آبراهام مزلو استوار کرد. راجرز به‌جای تمرکز بر رفع مشکلاتی که برای مردم پیش می‌آید، مانند بسیاری از روان‌شناسان دیگر، درباره چیزهایی که برای افراد مناسب است تحقیق کرد. راجرز معتقد بود که افراد برای تبدیل شدن به بزرگسالان بالغ و سالم به محیطی از صمیمیت، همدلی و پذیرش بی قید و شرط نیاز دارند. او مفهوم عشق و پذیرش بی قید و شرط را با درختی مقایسه کرد که بدون اجزای ضروری نور خورشید و آب نمی تواند رشد کند.

خودشکوفایی و توسعه آن توسط راجرز

راجرز همچنین مفهوم خودشکوفایی را توسعه داد، به این معنی که افراد یک انگیزه اساسی دارند و آن تمایل به دستیابی به دیدگاه خود از اهداف، آرزوها و خواسته هایشان است. توجه مثبت مشروط اساساً مخالف توجه بدون قید و شرط است. محققانی که موضع راجرز را در مورد توجه مثبت بدون قید و شرط رد می کنند، به طور پیش فرض تمایل به توجه مثبت مشروط دارند.

نمونه دیگری از توجه مثبت مشروط، والدینی است که برای فرزندشان ارزش بیشتری قائل هستند. اگر بخواهند به همان حرفه ای وارد شوند که والدینش می خواهند وارد این حرفه شوند. والدینی که همان انتظاراتی را از فرزندان خود دارند که از خود داشتند. زمانی که کودک استانداردها، شرایط یا انتظارات آن ها را برآورده می کند، تمایل دارند محبت و پذیرش را ارائه دهند.

تحقیقات راجرز در مورد توجه مثبت مشروط

تحقیقات راجرز در مورد توجه مثبت مشروط مهم است. زیرا به درمانگران کمک کرده است تا درک بهتری داشته باشند. درک این که چگونه می توانند از این اصول علمی برای کمک به شکل دادن به رفتار خود استفاده کنند. بیشتر رفتارگرایان از این موضع حمایت می کنند که بهترین راه برای شکل دادن به رفتار یک فرد، ارائه نتایج مثبت زمانی است که آن ها درگیر رفتار مطلوب می شوند. این مفهوم از توجه مثبت مشروط پشتیبانی می کند.

روانشناسان توجه مثبت مشروط را به عنوان یک فرآیند کنترل غیرمستقیم می بینند که با اقدامات منفی مستقیم مانند فریاد زدن یا لغو امتیازات برای تشویق انواع خاصی از رفتار کار می کند. یکی دیگر از مزایای توجه مثبت مشروط این است که به اندازه نگاه مثبت بدون قید و شرط به تلاش یا اعتماد زیادی نیاز ندارد.

اثرات نامطلوب توجه مثبت مشروط

توجه مثبت مشروط چگونه بر والدین تأثیر می گذارد؟

توجه مثبت مشروط همه خوب نیست. برخی از محققان خاطرنشان می کنند که می تواند باعث شود افراد به گونه ای رفتار کنند که ارزش های شخصی آن ها را منعکس نمی کند. انتظارات دیگران باعث می شود که رفتار کنند و تصمیم بگیرند، بنابراین احساس اضطراب، گناه نمی کنند و از اعتماد به نفس پایین رنج نمی برند. محققان همچنین دریافته‌اند که الگوهای نگاه مثبت مشروط و بدون قید و شرط در روابط عاشقانه متفاوت از روابط فرزند و والدین ظاهر می‌شوند.

به ویژه، توجه مثبت مشروط برای روابط عاشقانه تقریباً به خوبی برای کودکان کار نمی کند. این مطالعه نشان می دهد که توجه مثبت مشروط بر کیفیت روابط عاشقانه تأثیر منفی دارد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

توجه مثبت مشروط  به فرزندان خود فرصت هایی را برای کودکان باز می کند تا در حل مسئله خلاق باشند که اغلب باعث رشد شخصی بهتر می شود. توجه مثبت مشروط توسط والدین به فرزندان این پیام را نمی دهد که می توانند به خود واقعی خود تکیه کنند تا در مورد دنیای اطراف خود به درک برسند.

نظر محققان در ارتباط با این زمینه

محققان همچنین معتقدند که توجه مثبت والدین به کودکان می آموزد که برای تجربیات خود با توجه به ارزش والدین خود ارزش قائل شوند. به گفته محققان جوزف و مورفی (2013)، کودکانی که والدین آن ها پاسخ مثبت مشروط را اجرا کردند. آن ها به طور واقعی کمتر رشد کردند، احساسات درونی اجبار، شرم پس از شکست را تجربه کردند، و عزت نفس ناپایدار و ارزش خود پایین را تجربه کردند. چنین کودکانی نسبت به والدین خود نیز احساس نارضایتی می‌کردند و نسبت به آن ها کینه داشتند.

استفاده از توجه مثبت افراد و تاثیرات آن در زندگی

توجه مثبت مشروط چگونه بر والدین تأثیر می گذارد؟

در درمان، یک درمانگر ممکن است وقتی از مراجع می‌خواهد افکار، احساسات یا رفتارهایی را که درمانگر از نظر اخلاقی غیرقابل قبول می‌داند، بسط دهد، توجه مثبت بدون قید و شرط نشان دهد. درمان نباید ثغیرقانونی بودن یا غیراخلاقی بودن رفتار را مورد هدف قرار دهد.  در واقع این فرآیند به ریشه افکار پشت دیدگاه های اشخاص مختلف می رود.

مشاوران سوء مصرف مواد گاهی اوقات زمانی که بیمار رفتارها و عاداتی دارند که برای آن ها مضر هستند کنترل می کنند. همانند سوء مصرف مواد مخدر یا الکل، بریدن خود، پرخوری یا داشتن تمایلات بی اشتهایی به اشتراک می‌گذارد. این به آن ها کمک کند تا بفهمند چرا رفتارشان مضر است. چنین مشتریانی در زندگی خود انتقادات زیادی را از سوی افراد تجربه می کنند.

 

منابع
وبسایت betterhelp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا