تله کمالگرایی و تمامی نکات مربوط به آن

آیا اغلب به دلیل احساس کمالگرایی خود را فلج می بینید و هیچ کاری نمی کنید؟ آیا شما از آن دسته افرادی هستید که هر چقدر هم که تلاش می کنید هرگز از کار خود راضی نیستید؟ اگر چنین است، ممکن است بدون اینکه متوجه باشید در حال خرابکاری در موفقیت خود هستید. تله کمالگرایی و تمامی نکات مربوط به آن در این مقاله از وب سایت همکده بررسی شده است. همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران، ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی است.

تله کمالگرایی و تمامی نکات مربوط به آن

دنیای مدرن مملو از نارضایتی است. هر کاری که انجام می‌دهیم، و هر چه به دست می‌آوریم، هرگز خوشحال نیستیم. گاهی اوقات، این تمایلات کمال گرایانه ممکن است حتی جزئی ذاتی از شرایط انسانی به نظر برسند. با این حال، این درست نیست. در حالی که تلاش برای بهترین ها می تواند به پیروزی های شگفت انگیز منجر شود، همچنین می تواند باعث آسیب شود. ما این را “تله کمال گرایی” می نامیم. با این حال، خوشبختانه کارهایی وجود دارد که می توانیم برای مقابله با اثرات منفی کمال گرایی روان رنجور انجام دهیم.

تله کمالگرایی چیست؟

ما اغلب جاه‌طلبی‌ها و رویاهای خود را بر اساس موفق‌ترین افراد در حوزه انتخابی خود می‌سازیم، خواه یک معمار مشهور جهانی، یک موسیقی‌دان باورنکردنی یا یک سیاستمدار فوق‌العاده موفق. در حالی که هدف گذاری بالا خوب است، مشکل این است که در مقایسه با کار نبوغانه قهرمانان ما، تلاش های خلاقانه یا حرفه ای اولیه ما در مقایسه کمرنگ می شود و عمیقاً ضعیف به نظر می رسد. سپس شروع به تعریف خود به عنوان ناتوان یا بی استعداد می کنیم. این جوهر تله کمال گرایی است. فرهنگ و رسانه‌های عامه، موفقیت‌های شدید را روشن می‌کنند، در حالی که سال‌ها شکست، تنظیم دقیق و پیشرفتی را که منجر به این نکات شده است، نادیده می‌گیرند. از آنجایی که پیش‌نویس‌های اولیه کسانی را که مورد تحسینشان قرار می‌دهیم ندیده‌ایم، نمی‌توانیم خود را به خاطر فقدان کیفیت در پیش‌نویس‌های اولیه خود ببخشیم.

برای ایجاد رابطه سالم‌تر بین موفقیت و شکست، باید به دنبال اولین کتاب‌های صیقل‌نشده نویسندگان محترم بگردیم یا درباره سرمایه‌گذاری‌های ناموفق مختلفی که کارآفرینان مشهور قبل از شکست بزرگ خود متحمل شده‌اند تحقیق کنیم. انجام این کار می تواند به ما کمک کند تا کمی دیدگاه به دست آوریم و از تمایلات کمال گرا فاصله بگیریم. مکتب زندگی این ایده را کاملاً در این جمله خلاصه می‌کند: «ما که از تعالی آگاه هستیم، در نهایت کمترین توانایی را برای تحمل متوسط ​​داریم». در نهایت، زمانی خود را برای شکست آماده می‌کنیم که بیش از حد درگیر موفقیت‌های دیگران می‌شویم، به‌ویژه زمانی که شروع به مقایسه آن‌ها با موفقیت خود می‌کنیم. این روند مقایسه یکی از مشخصه های کمال گرایی منفی است. بیایید مدتی را صرف بررسی چگونگی تشخیص تله کمالگرایی در درون خود کنیم.

انواع رایج کمال گرایی

اگر اهدافمان برآورده نشود، راه درازی برای «سقوط» باقی می‌گذاریم. این نگرش نباید بدبینانه تلقی شود، بلکه در مورد واقع بین بودن و اطمینان از انعطاف کافی برای مقابله با شکست است. این انعطاف‌پذیری یکی از اصلی‌ترین چیزهایی است که تله کمال به آزمایش آن تمایل دارد. بنابراین، چه نوع الگوهای فکری مختص کمال گرایی منفی است؟

خود کمال گرایی

این افراد را در ذهنیت “من نمی توانم اشتباه کنم” یا “من باید تایید دیگران را داشته باشم” محبوس می کند، که می تواند منجر به احساس شرم، گناه یا خودتنبیهی شدید در هنگام اشتباه شود.

کمال گرایی اجتماعی

فکر کردن به اینکه افراد دیگر باید قوانین شما را رعایت کنند یا اینکه شما بر رفتار دیگران کنترل دارید، یکی دیگر از اشکال خطرناک کمال گرایی است.

کمال گرایی آموزشی

یادگیری چیزهای جدید می تواند ناامید کننده باشد، تا جایی که ما شروع به انتقاد بیش از حد از خود می کنیم. کمال گرایی آموزشی به این فرآیند اشاره دارد که در واقع می تواند مانع یادگیری ما شود.

تله کمالگرایی مقایسه ای

این زمانی است که ما بی وقفه دستاوردهای خود (یا عدم موفقیت درک شده) را با دیگران مقایسه می کنیم. مقایسه مداوم می تواند منجر به اضطراب، افسردگی و ترس از شکست شود.

چندین راه دیگر وجود دارد که کمال‌گرایی می‌تواند تجلی یابد، اما بیشتر مردم از زیر نظر گرفتن این نشانه‌های کلیدی تله کمال‌گرایی سود می‌برند. اما اگر از کمال گرا بودن لذت ببرید چه؟ بسیاری از مردم بر این باورند که این نوع تفکر چیزی است که به آنها کمک می کند تا وظایف خود را انجام دهند و خود را به جلو سوق دهند، و در بسیاری از موارد، این درست است. چگونه می‌توانید تفکر ایده‌آلیستی را بدون سخت‌گیری بیش از حد به خودتان مدیریت کنید؟

کمالگرایی چیز خوبی است؟

کمال گرایی می تواند سالم باشد. تلاش برای استانداردها و جاه طلبی های واقع بینانه و معقول می تواند به شما در افزایش حس عزت نفس و رضایت از زندگی کمک کند. با این حال، یک خط باریک بین این نوع کمال گرایی سالم و کمال گرایی روان رنجور وجود دارد، که در آن به دلیل ترس از شکست یا ناامید کردن دیگران، شما را مجبور به تعیین استانداردهای بسیار بالایی می کند. در این حالت، می‌توانید بیش از حد خودانتقادگر شوید، به جای توجه به موفقیت‌ها، بر عیب‌ها تمرکز کنید، هنگام اشتباه احساس شرمندگی یا گناه کنید و به دلیل تعویق بی‌پایان در انجام وظایف گیر کنید.

تأثیر تله کمال گرایی بر رفاه شخصی و سلامت روان می تواند قابل توجه باشد. ایجاد تمایلات کمال‌گرایانه ناسالم می‌تواند منجر به افزایش احساسات اضطراب، پریشانی و افسردگی شود و همچنین می‌تواند باعث کاهش عزت نفس در زمانی که نتوانید استانداردهای غیرواقع‌بینانه‌ای را که برای خود تعیین کرده‌اید انجام دهید، ایجاد کند. یک مطالعه که با دانشجویان ایرانی انجام شد نشان داد که کمال گرایی منفی یک عامل خطر برای افسردگی و اضطراب است. پس چگونه تعادل مناسب را پیدا کنیم؟

نکات مهم برای مقابله با تله کمالگرایی

بیرون آمدن از تله کمال گرایی به معنای آموزش مجدد مغز است. و وقتی نوبت به این فرآیند می رسد، یکی از بهترین روش های موجود در دسترس ما، هنر تمرکز حواس است. اما چگونه تفکر آگاهانه می تواند رویکرد شما به زندگی را تغییر دهد؟ در ادامه این مقاله چند نکته مهم برای مقابله با تله کمالگرایی و تغییر افکار آورده شده است:

مراقبت افکار کمال گرایانه باشید

در طول زندگی روزمره خود به چالش ها، موانع و مشکلاتی که در لحظه حال با آن ها روبرو هستید فکر کنید. در مورد پاسخ های ذهنی خود و اینکه آیا آنها مفید یا سازنده هستند فکر کنید. آیا افکار شما به شما کمک می کند از آن موقعیت دشوار خارج شوید؟ اگر نه، سعی کنید آنها را رها کنید و دوباره در زمان حال متمرکز شوید.

افکار خود را به چالش بکشید

پس از مشاهده افکار خاص و تمایلات کمال‌گرایانه در ذهن، سعی کنید عادت کنید که خودتان را به چالش بکشید. به عنوان مثال، اگر شروع به قضاوت کردن خود کردید و خیلی سریع نتیجه‌گیری می‌کنید، از خود بپرسید: «آیا واقعاً این وضعیت واقعیت دارد؟» یا “آیا همه چیز واقعاً آنقدر بد است که به نظر می رسد؟” در نظر بگیرید که آیا جنبه‌های منفی شرایط خود را اغراق می‌کنید یا خیر، و به راه‌هایی فکر کنید که از طریق آن می‌توانید دیدگاه خود را دوباره چارچوب‌بندی کنید.

سعی کنید افکار سازنده بیشتری تولید کنید

به این فکر کنید که چگونه می توانید یک فکر منفی را تغییر دهید تا مفیدتر شود. آیا تحریف یا نادرستی وجود دارد که بتوان از آن برداشت کرد؟ به جای اینکه به چیزی به عنوان یک شکست نگاه کنید، سعی کنید آن را به عنوان یک تجربه یادگیری ببینید که به شما امکان می دهد در آینده موفق شوید. فلسفه باستانی رواقی «موانع راه است» می آموزد که تنها با در آغوش گرفتن موانع به عنوان یک ضرورت در بخشی از مسیر ما به سمت موفقیت، می توانیم شروع به غلبه آنها کنیم. این کار باعث کمک به رفع تله کمالگرایی می شود.

قدردانی را تمرین کنید و از لذت های ساده زندگی قدردانی کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای مقابله با گرایش‌های کمال‌گرایی منفی، سپاسگزاری بیشتر برای چیزهای مثبت زندگی است. مقاله ما در مورد اینکه چگونه قدردانی مغز شما را تغییر می‌دهد، تأثیر تمرین‌های مبتنی بر قدردانی را بر بهزیستی عاطفی، انعطاف‌پذیری ذهنی و عملکرد شناختی برجسته می‌کند. گفتن «متشکرم» را به طور منظم‌تر و آگاهانه‌تر تمرین کنید و تکنیک‌هایی مانند خودپرستی و ثبت شکرگزاری را امتحان کنید.

برای رفع تله کمالگرایی، اهداف واقع بینانه تعیین کنید

ما می توانیم برای خودمان تلاش کنیم. در عین حال می توانیم محدودیت‌های آنچه را که می‌توانیم به دست آوریم آزمایش کنیم. تعیین اهداف واقع‌بینانه نیز برای حفظ بهره‌وری و مراقبت از سلامت روان مهم است. برای دست یافتنی‌تر کردن جاه‌طلبی‌های بزرگ‌تر، سعی کنید آن‌ها را به اهداف کوچک تقسیم کنید و برنامه‌های عملی تنظیم کنید که به شما کمک می‌کند تا به سمت هدف بزرگ‌تر پیشرفت کنید. در عین حال، سعی کنید منعطف باشید و نسبت به ایده تغییر و تطبیق اهداف خود در طول مسیر باز بمانید.

موفقیت های خود را جشن بگیرید

این قدم بسیار مهمی به سوی خوشبختی واقعی است، اما گامی است که ما اغلب از آن غفلت می کنیم. جشن گرفتن موفقیت های خودمان برای ما فوق العاده خوب است. می تواند سطح عزت نفس، رضایت از خود، اعتماد به نفس و رضایت ما را افزایش دهد. با نوشتن همه چیزهایی که در یک روز به دست آورده اید، چه پاسخ دادن به یک ایمیل، پختن یک غذای خوب، یا تکمیل پروژه ای که ماه ها طول کشیده است، جشن گرفتن کارهایی که به خوبی انجام می دهید می تواند با کمال گرایی ناسالم مبارزه کند و تأثیر بسیار مثبتی بر آن داشته باشد.

برای رفع تله کمالگرایی مراقبه ذهن آگاهی را تمرین کنید

ثابت شده است که مدیتیشن ذهن آگاهی باعث کاهش احساس اضطراب و استرس، کاهش ضربان قلب و فشار خون و افزایش تمرکز و دقت می شود. اما شاید بزرگترین فایده‌ای که مدیتیشن ذهن‌آگاه به ارمغان می‌آورد، افزایش توانایی مشاهده افکار و احساسات در لحظه حال، و برخورد آرام با آنها به جای واکنش عاطفی است (به عبارت دیگر، واکنش نشان ندهید، پاسخ دهید.)

استانداردهای کمال خود را تغییر دهید

عادت های جدیدی بسازید و از دام مشکل ساز کمال گرایی دور شوید. در نهایت، خوشبختی از کامل بودن حاصل نمی شود، بلکه از پذیرفتن خود آنگونه که هستید ناشی می شود. انجام تمرین‌های مبتنی بر پذیرش رادیکال و قدردانی می‌تواند تأثیر بسیار مثبتی بر رویکرد شما به جهان داشته باشد. تکمیل این نوع تکنیک‌ها با تمرین‌های مدیتیشن ذهن‌آگاهی رسمی شما را در موقعیت بهتری قرار می‌دهد.

بسیاری از مردم با این فرض نادرست زندگی می کنند که برای رسیدن به موفقیت، باید یک کمال گرا باشید. حقیقت این است که کمال گرایی گاهی می تواند مشکلاتی ایجاد کند. می تواند منجر به اضطراب، استرس، عزت نفس پایین و کاهش احساس رضایت شود. اما این بدان معنا نیست که شما نباید برای اهداف خود تلاش کنید. یافتن یک تعادل سالم بین هدف گذاری، انجام وظایف و رفاه ذهنی دستور موفقیت است. ارزش‌ها و پیشنهادات مطرح‌شده در این مقاله را بپذیرید و می‌توانید یاد بگیرید که چگونه با حفظ آرامش ذهنی سازنده باشید.

 

 

منابع
mindowl

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا