تلقیح داخل رحمی (IUI) چیست؟

امروزه برای زوج های که نمی توانند باردار شوند روش های مختلفی وجود دارد. طبیعتاً هر زن و شوهری دوست دارد پدر و مادر شدن را تجربه کنند. اما آیا به هر نحوه می توان بچه دار شد؟ امروز اگر ما می خواهیم اشتباهات پدران و مادران خود را تکرار نکنیم باید از روش های مختلف برای تربیت فرزندان خود استفاده کنیم. تلقیح داخل رحمی یکی از روش های موثر برای بارداری و بچه دار شدن است. نکته ای که باید بدانیم نحوه تربیت و نحوه رفتار در بعد از بارداری و حین بارداری است. این رفتار ها خصوصا در آقایان اهمیت بیشتری دارد. بارداری در دنیای امروزی بسیار مهم است. مادران زنانی می توانند باردار شوند که آمادگی های لازم را داشته باشند.

آمادگی ذهنی برای بارداری بسیار مهم است. یکی از مواردی که برای آمادگی ذهنی در دوران بارداری مهم است شرایط خانواده است. برخی از اختلالات روانی را ممکن است بشانسید. موفقیت لازمه تلاش و کوشش است. شما اگر می خواهید کودکتان در ایده موفق تر شود باید از امروز عزت نفس او را تقویت کنید. اگر کودک بتواند هر دو گزینه عزت نفس و اعتماد به نفس را در خود ایجاد کند پیروز خواهد شد. در ادامه می خواهیم ببینیم که تلقیح داخل رحمی (IUI) چیست؟ این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید.

تلقیح داخل رحمی برای افراد

این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با تلقیح داخل رحمی (IUI) چیست؟ صحبت کنیم.

تلقیح داخل رحمی (IUI) چیست؟

IUI یا تلقیح داخل رحمی یک درمان نسبتاً ساده برای باروری است. ممکن است با یا بدون داروهای باروری انجام شود. خود این روش شامل انتقال مایع منی شسته شده و مستقیماً از طریق یک کاتتر نازک به داخل رحم است. IUI در حوالی زمان تخمک گذاری یا همراه با داروهای باروری انجام می شود تا احتمال بارداری به حداکثر برسد. ممکن است IUI را با اصطلاح رایج تر لقاح مصنوعی (AI) بشناسید. IUI نوعی درمان هوش مصنوعی است.

چگونه از تلقیح داخل رحمی استفاده می شود

IUI برای درمان بسیاری از انواع ناباروری استفاده می شود و اغلب در چند سیکل انجام می شود تا زمانی که بارداری حاصل شود – یا درمان دیگری امتحان شود. IUI اغلب اولین روشی است که قبل از انتخاب گزینه های تهاجمی تر مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF) انجام می شود. برخی از شرکت های بیمه قبل از پرداخت هزینه IVF نیاز به چند دوره IUI دارند. سیکل های IUI ممکن است برای درمان هر یک از شرایط ناباروری زیر توصیه شود:

  • مخاط دهانه رحم متخاصم
  • احتمال این که برای اهداکننده از قبل اسپرم استفاده نشده باشد.
  • اگر درد جنسی باعث می شود مقاربت امکان پذیر نباشد
  • اگر درمان با داروهای باروری به تنهایی موفقیت آمیز نباشد
  • ناباروری مردانه
  • ناباروری بدون دلیل

IUI برای افرادی که دارای موارد زیر هستند توصیه نمی شود:

  • لوله های فالوپ مسدود شده است
  • عفونت قبلی لگن
  • اندومتریوز شدید

هزینه

هنگامی که درمان های باروری را بالاتر و فراتر از مصرف داروهای باروری در نظر می گیریم، IUI اغلب اولین موردی است که انجام می شود. زیرا انجام آن آسان تر از فناوری های کمک باروری مانند IVF است. همچنین هزینه بسیار کمتری دارد. برخی از طرح های بیمه تلقیح داخل رحمی را پوشش می دهند، در حالی که برخی دیگر اینطور نیستند. قبل از شروع کار، پوشش و تمام هزینه های خود را بررسی کنید تا بتوانید از نظر مالی تصمیم بگیرید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

طبق نظرسنجی انجام شده توسط انجمن غیرانتفاعی ناباروری RESOLVE، هزینه متوسط ​​درمان ناباروری IUI متوسط است، با این حال، قیمت آن از کلینیک به کلینیک دیگر متفاوت است و متغیر است. مبلغی که پرداخت می کنید به پوشش بیمه شما بستگی دارد و این که آیا قیمت ارائه شده توسط کلینیک فقط شامل خود عمل می شود یا عواملی در داروهای باروری، آزمایش خون، نظارت بر سونوگرافی و سایر هزینه ها.

وقتی همه چیز تمام شد، یک دوره IUI ممکن است بیشتر هزینه داشته باشد. قبل از شروع درمان مطمئن شوید که قیمت آن را درک کرده اید.

با این حال، تلقیح داخل رحمی  هنوز به طور قابل توجهی ارزان تر از IVF است که برای شما روش مناسبی است.

چرخه های درمانی برای تلقیح داخل رحمی

چرخه درمان شما (و چند سیکلی که قصد انجام آن را دارید) به این بستگی دارد که چرا پزشک شما IUI را توصیه کرده است و این که آیا شما داروهای باروری مصرف می کنید یا خیر. دو چرخه درمانی رایج که شامل داروهای باروری می شوند عبارتند از:

کلومید یا لتروزول با IUI

IUI ممکن است به چرخه درمان Clomid یا Femara (لتروزول) اضافه شود. در این شرایط، به محض شروع قاعدگی بعدی، آزمایش خون می دهید. ممکن است سونوگرافی نیز انجام دهید. این برای تأیید این است که باردار نیستید و کیست تخمدان ندارید. با فرض اینکه همه چیز خوب به نظر می رسد، مصرف داروهای خوراکی باروری را در روزهایی که پزشک شما تجویز کرده است، شروع می کنید. ممکن است با پیشروی چرخه، سونوگرافی مانیتورینگ و خون بیشتری انجام دهید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر پزشک سیکل شما را زیر نظر داشته باشد، روش تلقیح داخل رحمی  را درست قبل از تخمک گذاری برنامه ریزی می کند. یا ممکن است پزشک از شما بخواهد که از تست پیش بینی تخمک گذاری در خانه استفاده کنید. وقتی آزمایش نشان داد که تخمک گذاری نزدیک است، با مطب پزشک خود تماس می گیرید تا کار خون، احتمالاً سونوگرافی و روش IUI را برنامه ریزی کنید.

گنادوتروپین ها با IUI

گنادوتروپین ها داروهای باروری تزریقی هستند، از جمله FSH، LH، hMG و hCG. نام های تجاری که ممکن است بشناسید عبارتند از Gonal-F، Follistim و Ovidrel. هنگامی که همسر شما پریود شد، با پزشک خود تماس می گیرید تا یک سونوگرافی اولیه و آزمایش خون را برنامه ریزی کند. (همانطور که در بالا ذکر شد، این آزمایش ها برای تایید باردار نبودن شما و نداشتن کیست تخمدان مشکل ساز است.) شما شروع به تزریق داروهای باروری طبق دستور پزشک خود خواهید کرد و در طول درمان سونوگرافی ترانس واژینال و آزمایش خون انجام خواهید داد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

تلقیح داخل رحمی (IUI) چیست؟

سونوگرافی ترانس واژینال به دنبال فولیکول های تخمدان در حال رشد است. فناوری اولتراسوند به دنبال این است که ببیند تعداد آن ها چقدر است، چقدر سریع رشد می کنند و آیا به بلوغ نزدیک می شوند یا خیر. آزمایش خون استرادیول (E2)، LH و پروژسترون را اندازه گیری می کند.

داروهای شما ممکن است بر اساس سطوح هورمونی و اندازه و تعداد فولیکول های در حال رشد روی تخمدان شما تنظیم شود. هنگامی که یک یا چند فولیکول به بلوغ می‌رسند، پزشک شما برای تحریک تخمدان‌ها برای بلوغ و آزاد کردن تخمک، تزریق hCG را برنامه‌ریزی می‌کند.

روش تلقیح داخل رحمی

این روش ساده و تقریباً بدون درد است، اگر چه احساس نگرانی در مورد آن طبیعی است. در کلینیک باروری شما انجام خواهد شد. (نیازی نیست برای این عمل به بیمارستان بروید.) نیازی به دارو یا مسکن ندارد و تکمیل آن فقط چند دقیقه طول می کشد.

مجموعه اسپرم

اگر از اهداکننده اسپرم استفاده می‌کنید، اسپرم اهداکننده ذوب و آماده می‌شود. در غیر این صورت، شریک زندگی شما همان روز برای دادن نمونه مایع منی به کلینیک می آید. نمونه منی از طریق خودارضایی به دست می آید، مشابه روشی که تجزیه و تحلیل مایع منی انجام می شود.

اگر همسرتان نتواند نمونه منی را در کلینیک تولید کند، ممکن است این گزینه را داشته باشد که از کیت جمع آوری خانگی استریل استفاده کند. در نظر داشته باشید که برای این روش باید نمونه را ظرف یک ساعت پس از جمع آوری به مطب برسانند و تا رسیدن به آنجا باید در حالتی مثل دمای بدن نگهداری شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر شریک زندگی شما به دلایل فیزیکی، فرهنگی یا مذهبی قادر به خودارضایی نیست، مجموعه هایی وجود دارد که با این نیازها مطابقت دارد.

اگر همسرتان خارج از شهر باشد، یا اگر در گذشته در تهیه نمونه با مشکل مواجه بوده است، ممکن است بتواند نمونه مایع منی را قبل از روز تلقیح داخل رحمی  ارائه دهد. در این حالت، نمونه منجمد می شود تا زمان ذوب آن فرا برسد و آماده شود.

شستشوی منی

What is intrauterine insemination (IUI)?

مایع منی حاوی چیزی بیش از اسپرم است. پزشک شما مایع منی را در یک روش «شستشو» ویژه قرار می‌دهد که ناخالصی‌ها را از بین می‌برد و تنها آن چه برای لقاح لازم است باقی می‌ماند.

روش تلقیح داخل رحمی  چگونه انجام خواهد شد؟

برای خود عمل، روی یک میز زنان و زایمان، مشابه میزهایی که برای معاینه سالانه استفاده می‌شود، دراز می‌کشید.

منابع
وبسایت verywellfamily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا