تشویق فرزندان به شور و شادی با پارادوکس انگیزه

تشویق فرزندان به شور و شادی اهمیت زیادی دارد. با این حال چالش و تسلط محرک هستند. به عنوان یک فرد بزرگسال، ما درگیر موضوعی یا فعالیتی می شویم که مورد علاقه ما است و از لذت ذاتی خود انگیزه می گیریم. وقتی از چیزی لذت می بریم، تقویت خارجی برای یادگیری بیشتر یا کار بیشتر ضروری نیست. متأسفانه، بسیاری از کودکان از فرصت های لازم برای انتخاب در زندگی خود برخوردار نیستند. روزهای بسیار نوشته شده در محیط های سازمان یافته مدرسه و فعالیت های فوق برنامه بزرگسالان فضای کمی برای خودمختاری باقی می گذارد.

در این مقاله ما مسائل مهمی را بررسی کرده ایم. اگر تمایل به کسب اطلاعات دقیق دارید می توانید با متخصصان مرکز مشاوره همکده در ارتباط باشید.‌ مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد‌. این مرکز اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد.‌

پارادوکس انگیزه برای فرزندان

بچه ها احساس می کنند خودکارهای خارج از کنترل در حال حرکت در زندگی هستند. به همین دلیل نیاز به پارادوکس انگیزه دارند. این امر برای شور و نشاط افراد خواهد بود‌.

انتخاب و سلامت روان

تشویق فرزندان به شور و شادی با پارادوکس انگیزه

چرا نداشتن حس خاص برای بچه های ما مشکل ساز است؟ در کتاب The Self-Driven Child، نویسندگان ویلیام استیکسرود و ند جانسون پیشنهاد می کنند که افزایش مشکلات روحی و روانی در دوران کودکی با احساس عدم کنترل کودکان بر زندگی آن ها ارتباط دارد. در واقع، به گفته استیکسرود و جانسون، فقدان کنترل یکی از استرس زا ترین مواردی است که افراد می توانند تجربه کنند. آن ها پیشنهاد می کنند که والدین مدرن به دلیل تصمیم گیری بی وقفه شان در همه جنبه های زندگی کودکان، “نسلی مضطرب” را پرورش می دهند.

انتخاب و انگیزه برای شور و شوق در فرزندان

گذشته از مسائل مربوط به سلامت روان، تحقیقات نشان می دهد که فقدان کنترل و تعیین سرنوشت یکی از عوامل مهم عدم انگیزه است.

“تحقیقات در مورد انگیزه نشان می دهد که احساس خودمختاری قوی کلید توسعه انگیزه شخصی سالم است که به کودکان و نوجوانان اجازه می دهد اهداف خود را با اشتیاق دنبال کنند و از دستاوردهای خود لذت ببرند.”

والدین اغلب از فرزند بی انگیزه خود، چه در دانشگاه ها، چه در رشته های ورزشی و چه در سایر زمینه های زندگی، ناامید می شوند. در پاسخ، ما تمایل داریم فرزندان خود را تحت فشار قرار دهیم. پاداش، تهدید و مجازات تکنیکی است که بسیاری از ما آن را امتحان کرده ایم. در حالی که این روش های انضباطی ممکن است منجر به اطاعت موقت شود، انگیزه طولانی مدت تضعیف می شود.

تشویق فرزندان به شور و شادی با پارادوکس انگیزه به روش های مختلف منجر به نتیجه مثبت می شود.

درک انگیزه

تشویق فرزندان به شور و شادی با پارادوکس انگیزه

انگیزه، تمایل به عمل و حرکت به سوی هدف، یک موضوع اصلی در زمینه روانشناسی است. همچنین مورد علاقه والدین، ​​معلمان، مربیان، کارفرمایان و بسیاری دیگر است. به گفته رایان و دسی، انگیزه ذاتی، تمایل بی قید و شرط به “جستجوی تازگی ها و چالش ها، گسترش و استفاده از ظرفیت، کاوش و یادگیری است”. این هدف است، اینطور نیست؟ نه فقط برای بچه ها، بلکه برای همه ما.

جستجوی خودجوش دانش، هدف نهایی است، چه در حوزه دانشگاهی، چه در زمینه مهارت آموزی و چه در ورزش. از سوی دیگر، وقتی کارهایی را برای دریافت پاداش یا اجتناب از مجازات انجام می دهیم، انگیزه بیرونی داریم. چیزی که برای والدین مشکل ساز و اغلب گیج کننده است این است که وقتی از انگیزه های بیرونی استفاده می کنیم، شاهد تغییر رفتار کوتاه مدت هستیم (یعنی ممکن است کودک در آن لحظه به حرفهایش گوش دهد یا رعایت کند). تشویق فرزندان به شور و شادی با پارادوکس انگیزه نتایج بیشتری به همراه دارد.‌

در حالی که این روش ها ممکن است به طور موقت رفتار را بهبود بخشد، تحقیقات روانشناسی نشان می دهد که والدین باید با دقت قدم بردارند زیرا پاداش های ملموس می تواند انگیزه ذاتی را تضعیف کند. افرادی که برای چیزی که قبلاً از آن لذت می بردند پاداش می گیرند، پس از دریافت تقویت کننده های ملموس برای فعالیت ها، کمتر درگیر می شوند. این تحقیق چیزی است که هر والدینی باید آن را درک کنند. قول دادن پول برای نمرات، گلزنی، تمرین پیانو و غیره، ممکن است لذت طبیعی کودک از این فعالیت ها را تضعیف کند.

منبع کنترل و سلامت روان برای شور و شادی

در این بخش با توجه به تشویق فرزندان به شور و شادی با پارادوکس انگیزه موارد خاص دیگری بررسی می شود.‌مفهوم منبع کنترل، که توسط نظریه یادگیری اجتماعی جولیان روتر (1966) تدوین شده است، حوزه نظری دیگری در روانشناسی است که به ما کمک می کند بفهمیم چرا کودکان ما در مقایسه با نسل های گذشته بی انگیزه تر، مضطرب تر و افسرده تر به نظر می رسند.

نظریه منبع کنترل توضیح می دهد که چگونه مردم معتقدند نتایج توسط نیروهای خارجی یا اقدامات خود آن ها تعیین می شود. افرادی که دارای منبع کنترل درونی هستند دلیل این را می دانند که رویدادهای زندگی ناشی از تلاش ها و ویژگی های شخصی آن ها است. در حالی که “خارجی ها” فکر می کنند نتایج زندگی خارج از کنترل آن ها است.  البته به دلیل شانس یا سرنوشت این نتیجه را می گیرند.‌

در حالی که این تحقیق دارای یک نکته ظریف است، به طور کلی، افرادی که دارای کنترل داخلی اندازه گیری شده بالاتری هستند، نتایج مثبت بیشتری در بسیاری از زمینه های زندگی، از جمله سطوح بالاتر درآمد، کاهش احتمال اضافه وزن و کاهش سطح استرس دارند.

نتایج تحقیقات

جالب است بدانید که طی چندین دهه گذشته، بر اساس تحقیقات Jean Twenge و Liqing Zhang در زمینه  تشویق فرزندان به شور و شادی با پارادوکس انگیزه، مکان های اندازه گیری شده نمرات کنترل کودکان از تمرکز داخلی به خارج متمرکز شده است. این خلاصه از تحقیقات آن ها روند نگران کننده ای را نشان می دهد:”دو متاآنالیز نشان داد که جوانان به طور فزاینده ای معتقدند که زندگی آن ها توسط نیروهای خارجی کنترل می شود تا تلاش های خود آن ها. مکان نمرات کنترل به طور قابل ملاحظه ای خارجی تر شد. (حدود 0.80 انحراف استاندارد) در نمونه های دانش آموزان و کودکان بین 1960 تا 2002 در زمینه تشویق فرزندان به شور و شادی با پاردوکس انگیزه دیده می شود. به طور متوسط ​​دانش آموز کالج در سال 2002 دارای کنترل خارجی بیشتری نسبت به 80٪ از دانشجویان کالج در اوایل دهه 1960 بود. ”

نظریه تعیین و شور و شادی در فرزندان

طبق گفته های مقاله چگونه می توانید شور و شادی را در فرزندان تشویق کنید؟

با پشتیبانی بیش از چهار دهه تحقیق، نظریه خود تعیین، می تواند ما را راهنمایی کند. این چارچوب نظری رفتاری که به طور گسترده مورد تأیید قرار می گیرد، توضیح می دهد که چگونه انسآن ها دارای سه نیاز ذاتی هستند که انگیزه را افزایش می دهند:

  1. خودمختاری: افراد باید احساس كنترل رفتار و اهداف خود را داشته باشند.
  2. شایستگی: افراد باید بر مهارت های جدید تسلط پیدا کنند.
  3. وابستگی: افراد باید احساس دلبستگی به دیگران داشته باشند.

هنگامی که یک یا چند مورد از این نیازها برآورده نمی شود، افراد انگیزه کمتری دارند. اشتیاق کمتری دارند و از نظر روانی شرایط نامناسب کمتری دارند. ما به عنوان والدین می توانیم اطمینان حاصل کنیم که فرزندانمان این فرصت را دارند که در زندگی خود انتخاب های معناداری انجام دهند. اگر آن ها علاقه خاصی به موضوعی نشان می دهند، بگذارید عمیقا به آن بپردازند. روش های کوچکی را در زندگی روزمره تعیین کنید که در آن آن ها تصمیم می گیرند چه چیزی یاد بگیرند، بازی کنند یا چیزی ایجاد کنند.

ما همچنین می توانیم با تشویق و راهنمایی – بدون انتقاد – به فرزندانمان کمک کنیم هنگام برخورد با کارها یا فعالیتهای چالش برانگیز احساس صلاحیت بیشتری کنند. به عنوان والدین، ​​شما می توانید با حمایت از علایق فرزندان خود و تشویق آن ها برای شناخت بیشتر یا مهارت بیشتر در زمینه انتخابی خود، راهنمایی باشید.

در نهایت، ما می توانیم به سادگی در کنار آن ها باشیم. احساس ارزشمندی توسط والدین، ​​خانواده و دیگران (خویشاوندی) می تواند راهگشای زیادی در بهبود انگیزه و سلامت روان باشد.

بستن افکار و تشویق به شور و شادی

تشویق فرزندان به شور و شادی با پارادوکس انگیزه

به طور متناقض، ما به عنوان والدین خوش فکر، اغلب کارهایی را انجام می دهیم که انگیزه طبیعی فرزندان ما را تضعیف می کند. در بسیاری از خانه های سراسر کشور، بچه ها غرق در خواسته های دائمی برای اجرا هستند، و جایی برای زمان خرابی یا انتخاب ندارند.

همه کودکان، صرف نظر از محیط یادگیری، استعداد یا نگرش، می توانند از کنترل بیشتر بر زندگی خود بهره مند شوند. تغییرات ساده ای که به بچه ها می گوید آن ها “ناخدای کشتی خود” هستند می تواند تغییر ایجاد کند. به واقع می تواند انگیزه و شادی کلی را بهبود بخشد.

به عنوان والدین، ​​تغییر جهت مجدد دشوار است. ما باید بدانیم که لازم است از برخی کنترل ها دست برداریم. با این حال، اگر شما مایل به انتخاب و کنترل بیشتر فرزندان خود در زندگی خود هستید – حتی در بخش های کوچک، ممکن است متوجه شوید که آن ها شور و شادی را به همراه خواهند داشت که باعث بهبود عملکرد کلی خانواده می شود.

منابع:

http://psychlearningcurve.org/the-motivation-paradox/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا