ترومای ویکاریوس چیست؟

تروما انواع مختلفی دارد. همان طور که قبلاً گفتیم تروما یک نوع اختلال است که بعد از رویداد های ناگوار اتفاق می افتاد. البته این نوع اختلال می تواند ارتباطی با استرس پس از سانحه نیز داشته باشید. نحوه درمان تروما در انواع مختلف متفاوت است. امروز در ارتباط با ترومای ویکاریوس صحبت می کنیم. این تروما که به اسم ترومای جانشینی هم گفته می شود معمولا با علائم مختلف ظاهر می شود.  اگر این علائم در ابتدا درمان نشوند می توانند آسیب های روانی شدیدی برسانند. بحث تروما درمانی را در مقاله های قبل مورد بررسی قرار دادیم و تاثیرات آن را بر رفتار افراد توضیح دادیم.

ترومای ویکاریوس به نوعی یکی از جدید ترین أنواع تروما است. یکی از مواردی که همیشه مورد بررسی قرار می گیرد بحث ضربه های جسمی است. در واقع این ضربه های جسمی به گونه ای است که باعث اختلالات روانی بسیاری می شود. یکی از این موارد تروما است. تروما یک نوع اختلال است که در افراد مختلف متفاوت است. علائم تروما می تواند شامل موارد و ویژگی های منحصر به فردی باشد. نحوه درمان آن اما می تواند به افراد کمک های بسیاری کند. در ادامه می خواهیم ببینیم که ترومای ویکاریوس چیست؟

اختلالات مختلف در کودکان و بزرگسالان و ترومای ویکاریوس

یک سری از اختلالات هم هستند که بیشتر برای کودکان یا به صورت اختصاصی برای بزرگسالان است. اختلالات در کودکان اگر به طور کامل درمان نشود می تواند به آینده کودک ضربه بزند و در واقع پیامد های آن افسردگی را به همراه داشته باشد. این بدان دلیلی است که کودک در دوران مدرسه احساس کند با بقیه فرق دارد و مورد تمسخر قرار می گیرد که این باعث آسیب روحی به او می شود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با ترومای ویکاریوس چیست، صحبت کنیم.

درمان مبتنی بر تروما و ترومای ویکاریوس

درمان مبتنی بر تروما شامل محاسبه ترومای مراجعین و تأثیر آن بر رفتار، سلامت روان و توانایی آن ها برای شرکت در درمان است. درمانگران آگاه از تروما تصور می کنند که یک مشتری می تواند سابقه تروما داشته باشد و اقداماتی را برای جلوگیری از تحریک ناخواسته یا آسیب مجدد به مراجع در درمان انجام می دهد.

تروما چیست؟

“تروما” می تواند معانی مختلفی داشته باشد، و هیچ نوع معینی از تروما یا یک راه وجود ندارد که مردم به یک رویداد آسیب زا پاسخ دهند. یک رویداد یکسان تأثیرات متفاوتی بر افراد مختلف خواهد داشت و هرکسی که یک رویداد آسیب‌زا را تجربه می‌کند پس از آن دچار تروما نخواهد شد. به طور کلی، کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، ویرایش پنجم (DSM-5) درمان مبتنی بر تروما را چنین تعریف می کند: «قرار گرفتن در معرض رویدادهای واقعی یا تهدید آمیز شامل مرگ، آسیب جدی، یا تجاوز جنسی به یک (یا چند) از راه های زیر :

  • تجربه مستقیم وقایع
  • مشاهده وقایع در حالی که برای دیگران رخ می دهد.
  • دانستن این که این رویداد برای یکی از اعضای نزدیک خانواده یا دوست رخ داده است.
  • تجربه مواجهه مکرر یا شدید با جزئیات نامطلوب رویدادها.”

احساس همدردی با افراد و ترومای ویکاریوس

احساس همدردی با افرادی که ممکن است در یک نقطه یا نقطه دیگر درد یا استرس آسیب زا را تجربه کرده باشند، طبیعی است. همدلی اغلب یک واکنش طبیعی است که ناشی از نگرانی و نگرانی برای دیگری است. گاهی اوقات این نگرانی می تواند افراد را به گونه ای بهبود بخشد که برای سلامت روحی و جسمی آن ها مضر باشد که منجر به ترومای جانشینی می شود. ترومای ویکاریوس  بر همدلی با افرادی متمرکز است که تجربیات آسیب زا داشته اند و تأثیر منفی بر مراقب دارند.

ترومای ویکاریوس چیست؟

زندگی همیشه یک سفر آرام نیست، بنابراین ممکن است حوادثی را تجربه کنیم یا شاهد حوادثی باشیم که اثری آسیب زا از خود به جای بگذارند. این تجارب گاهی منجر به یک اختلال استرس تروماتیک می شود که در آن تروما اثر پایداری دارد و فرد در بهبودی پس از حادثه دچار مشکل می شود. این ممکن است منجر به این شود که هر زمان که خاطره رویداد تحریک می شود، فرد درد فیزیکی یا عاطفی را تجربه کند. بیشتر اوقات، بسیاری از افراد دچار استرس های آسیب زا می شوند و ما را نسبت به آن ها احساس تاکید می کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

هنگام مراقبت از فردی مبتلا به اختلال استرس تروماتیک، مراقب ممکن است یک ضربه ثانویه یا ترومای جانشینی را تجربه کند. هنگام مراقبت از بیمار، قرار گرفتن در معرض مراقب ممکن است بر روی او تأثیر بگذارد که منجر به یک اثر ثانویه ترومایی می شود که مراقب تجربه می کند. این یکی از تأثیرات احتمالی قرار گرفتن مراقب در معرض تجربه ترومایی فرد است. این وضعیت روانی به اثرات نامطلوبی اشاره دارد که یک مراقب ممکن است هنگام مراقبت از یک بیمار تروما تجربه کند. ممکن است درک مراقب از خود، دیگران و جامعه را تغییر دهد. مراقبان در این زمینه به روانپزشکان، پزشکان سلامت روان یا هر کسی که مسئول یک بیمار اختلال استرس تروماتیک است اشاره می کنند.

رابطه های تاکیدی بین مراقب و فرد با ترومای ویکاریوس

تروما ممکن است از رابطه تاکیدی که یک مراقب با بیمار به اشتراک می گذارد ناشی شود. نزدیکی در افکار، تظاهرات رفتاری و عاطفی آن ها آشکار می شود. ترومای ویکاریوس یکی از چالش های شغلی است که افراد داوطلب یا شاغل در حرفه های بهداشت روان، خدمات آتش نشانی، اجرای قانون، خدمات فوریت های پزشکی و سایر موسساتی که ممکن است افراد آسیب دیده را مدیریت کنند، با آن مواجه هستند. این به این دلیل است که آن ها به طور مداوم در معرض کسانی هستند که تجربیات آسیب زا را تجربه کرده اند. این وضعیت روانی ناشی از گوش دادن به بازماندگان آسیب‌دیدگی است که داستان‌های خود را بازگو می‌کنند یا در طول یک بررسی در مورد پرونده مطالعه می‌کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

ترومای ویکاریوس چیست؟

به دلیل مواجهه مداوم تروما و بازگویی رویدادهای دشوار، درک آن ها از جهان اغلب تغییر می کند و ممکن است احساس ناامیدی در آن ها ایجاد شود. اگر چه شدت این تروما در افراد متفاوت است، تغییر در ادراک درباره جهان یکی از علائم برجسته ترومای جانشین است. برخی از افرادی که ترومای جانشینی را تجربه می کنند ممکن است ترسناک تر یا بدبین شوند، در حالی که برخی دیگر نسبت به آن چه دارند سپاسگزارتر می شوند.

علائم و نشانه های ترومای ویکاریوس

حساسیت مراقبین به ترومای ویکاریوس اغلب به عنوان هزینه مراقبت از بازماندگان تروما نامیده می شود. این شاید به این دلیل است که مراقب حادثه آسیب زا، درد، شکنجه و ترس را در حین درگیر شدن با بیماران ترومایی خود زنده می کند. هنگام برخورد با بازماندگان تروما، مهم است که مراقب این علائم و نشانه‌های ترومای جانشین باشید:

  • احساس طولانی خشم، اندوه و خشم در مورد تجربیات بازمانده تروما
  • وابستگی بیش از حد احساسی به بیمار آسیب دیده
  • احساس شک به خود اغلب با شرم و زیر سوال بردن ارزش خود همراه است
  • بازتاب مداوم تجربه بیمار حتی در خارج از دیوارهای مجاورت بیمار
  • احساس بدبینی و بدبینی همراه با از دست دادن امید
  • درد در بدن اغلب ناشی از اضطراب است که مقاومت در برابر درد را ضعیف می کند
  • مشکلات حفظ مرزهای حرفه ای با بیمار ترومایی
  • مشکلات در مدیریت احساسات
  • ایجاد مکانیسم های مقابله ای مخرب یا ناسالم
  • علائم آشکار اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

عوامل خطر ترومای ویکاریوس

هر فردی که با افرادی که تروما را تجربه کرده‌اند کار می‌کند، در معرض تأثیرات منفی ویکا قرار می‌گیرد

ترومای شدید با این حال، برخی از عوامل ممکن است فرد را بیش از دیگران مستعد این خطر شغلی کنند. درک این عوامل خطر ممکن است پیشگیری یا رسیدگی به این شکل از تروما را آسان‌تر کند. موارد زیر عوامل خطری است که ممکن است شما را در معرض خطر بالاتری برای تجربه ترومای جانشین قرار دهد.

  • تجربه (های) آسیب زا شخصی در گذشته
  • ایزوله سازی اجتماعی
  • مکانیسم های مقابله ای ناسالم – تمایل به کناره گیری، اجتناب از احساسات یا مقصر دانستن در زمان استرس.
  • مشکلات در بیان احساسات
  • فقدان آموزش یا نظارت شغلی
  • قرار گیری مداوم و شدید در معرض تروما
  • فقدان حمایت مؤثر برای بحث در مورد تروما

استراتژی‌هایی برای کاهش خطر ترومای جانشین

ترومای ویکاریوس چیست؟

فرض کنید شما یا یکی از عزیزانتان دچار ترومای ویکاریوس شده باشید. در این صورت، استراتژی هایی وجود دارد که ممکن است بتوانید برای کمک به مقابله و کاهش خطر تجربه این نوع تروما، آن ها را اجرا کنید (یا فرد مورد علاقه خود را تشویق کنید که اجرا کند).

  • خودآگاه تر و خودبین تر شوید
  • ممکن است به نگه داشتن یک دفتر خاطرات برای ثبت احساسات شما کمک کند تا علائم استرس، فرسودگی شغلی یا علائم بالقوه تروما نایب را شناسایی و ترسیم کنید.
  • مراقبت از خود را از نظر احساسی و جسمی تمرین کنید.
منابع
وبسایت betterhelp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا