تبدیل موقعیت های استرس زا به فرصت های یادگیری با کودکان

استرس می تواند منجر به بروز مشکلات زیادی شود. یکی از این معضلات در زمینه یادگیری کودکان رخ می دهد. از این رو بهتر است که استرس تا قبل از تبدیل شدن به اضطراب کنترل شود. این کار را می توان با تبدیل های خاصی صورت داد. در این مقاله از وب سایت مرکز مشاوره همکده ما به بررسی تبدیل موقعیت های استرس زا به فرصت های یادگیری با کودکان می پردازیم. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران است. مرکز روان شناسی همکده علاوه بر جلسات مشاوره حضوری، ارائه دهنده مشاوره تلفنی روان شناسی هم می باشد.

نگاهی به زندگی های پر استرس و یادگیری کودکان

پدر و مادر ایان 6 ساله طلاق تلخی را پشت سر می گذارند. ایان در حالی که مادر و پدرش هنوز زیر یک سقف زندگی می کنند، محیط خانه پر هرج و مرج را تجربه می کند که شامل خشونت خانگی و مراقبت ناسازگار است. در مدرسه، ایان اغلب دچار فروپاشی های غیرقابل توضیح و واکنش های بیش از حد بزرگ به درخواست های ساده معلمانش می شود. امروز صبح وقتی معلم دوره اولش از او خواست تکالیف ریاضیش را بیرون بیاورد، او را با حرف زشتی خطاب کرد و با لگد صندلی خود را به زمین زد.

کلی و جنا، دانش‌آموزان کلاس دهم، بهترین دوستان هم هستند. یک روز بعدازظهر در اتوبوس مدرسه، جنا به کلی می گوید که او به یک مهمانی در خانه بکا دعوت شده است. کلی دعوت نشده بود، اما او خجالت می‌کشد که احساس غم و تحقیر خود را به جنا بپذیرد، بنابراین او فقط لبخند می‌زند و موضوع را عوض می‌کند. آن شب هنگام شام، کلی از خوردن غذا امتناع می کند. وقتی مادرش از او می پرسد که آیا حالش خوب است، کلی فریاد می زند: “احساس خوبی دارم اما از شام های بدت متنفرم. از همه شما متنفرم. ای کاش حتی عضوی از این خانواده نبودم!”

الگوهای مشترک در این دو مثال

تبدیل موقعیت های استرس زا به فرصت های یادگیری با کودکان

تبدیل موقعیت های استرس زا به فرصت های یادگیری با کودکان می تواند در مدل های مختلف متفاوت باشد. ایان و کلی الگوی مشترکی از رفتار خود باختن به نام جابجایی دارند. جابه‌جایی زمانی اتفاق می‌افتد که کودک معتقد است ابراز خشم خود در لحظه به منبع واقعی آن غیرایمن است. او مانند یک بمب ساعتی خشم خود را با خود حمل می کند و منتظر مکان و زمانی است که بیان اجتناب ناپذیر آن با خیال راحت تر رخ دهد.

اغلب، شخصی که به مکانیسم دفاعی جابجایی تکیه می کند، خشم خود را بر روی یک هدف ناآگاه و اغلب نالایق بیرون می آورد. بچه‌هایی مثل ایان و کلی زمان یا مکان ابراز خشم خود را از قبل طراحی نمی‌کنند، بلکه به طور غریزی عمل می‌کنند (برای ایان، مدرسه امن‌تر از خانه است، برای کلی، خانواده خطر کمتری نسبت به دوستان دارند) و به طور ناگهانی خشم خود را تخلیه می‌کنند. بدتر از آن، اهداف ناآگاه آنها تمایل دارند به روش‌های تحریک‌کننده درگیری واکنش نشان دهند. فرصت های ارتباط با بچه هایی مانند ایان و کلی از دست رفته است. روابط آسیب دیده است. کسی که می توانست برای بچه متحد خوبی باشد حریف می شود.

مکانیسم دفاعی جابجایی

در بخش قبل ما با الگوهای مشترک دو مثال ارائه شده، مکانیسم دفاعی جابجایی را برای شما بیان کردیم. اما به عنوان یک بزرگسال یا والدین کمک کننده، وقتی پویایی جابجایی را تشخیص می دهید، چه کاری می توانید انجام دهید؟ پنج استراتژی زیر بر اساس مدل مداخله بحران فضای زندگی (LSCI) است که موقعیت‌های بحرانی را به فرصت‌های یادگیری برای کودکان و نوجوانان مشکل‌ساز و دارای ایراد تبدیل می‌کند. در واقع ما به این روش ها برای تبدیل موقعیت های استرس زا به فرصت های یادگیری با کودکان پیش می رویم. این موارد به شرح زیر هستند:

واکنش خود را نگه دارید

تبدیل موقعیت های استرس زا به فرصت های یادگیری با کودکان

یک لحظه مکث کنید. انسانی ترین کاری که می توانید انجام دهید این است که رفتار انفجاری کودک را بازتاب دهید و با خشم برابر پاسخ دهید، اما این تنها به تشدید درگیری ها کمک می کند. علاوه بر این، وقتی بزرگسالان با شرایط عاطفی کودک مطابقت دارند، فرصت آموزش راهبردهایی برای ابراز خشم موثر به کودکان را از دست می دهند. پس قبل از این که دست به هر اقدامی بزنید، سعی کنید، کمی مکث داشته باشید. در این صورت می توانید به راحتی واکنش های خود را کنترل نمایید. با این تکینک است که می توانید، به راحتی کودک خود را آموزش دهید. این کار باعث می شود تا یک فرصت یادگیری عمیق برای فرزند خود به وجود آورید.

هیچ چیز از هیچ نمی آید

تبدیل موقعیت های استرس زا به فرصت های یادگیری با کودکان، نیاز به بررسی موارد مختلفی دارد. مواردی که به عنوان تکنیک های اساسی به یاری والدین می آیند. از این رو شما می توانید به درستی و دقت کودکان خود را برای خشم و موارد مهم دیگر آموزش دهید. باید بدانید که مشکلاتی که بچه ها ایجاد می کنند دلیل مشکلات آنها نیست. اگر کودکی را مشاهده کردید که نسبت به یک سوال یا درخواست به ظاهر جزئی واکنش بیش از حد نشان می دهد، مایل باشید به رفتار سطحی او نگاه کنید و بفهمید که چه چیزی باعث انگیزه آن می شود. می توانید حتی کمی بیشتر به جزئیات دقت کنید. این کار به شما کمک زیادی می کند تا ریشه یابی دقیق تری انجام دهید.

تخلیه کردن برای تبدیل موقعیت های استرس زا با کودکان

تبدیل موقعیت های استرس زا به فرصت های یادگیری با کودکان

مرحله اول آموزش LSCI به والدین و متخصصان می آموزد که قبل از اینکه بتوانند کودک را به طور منطقی وارد بحث کنند، ابتدا باید از شدت عاطفی موقعیت بکاهند. “Drain Off” از طریق استفاده از مهارت های تنش زدایی مانند بازنویسی، گوش دادن فعال و ارتباط غیرکلامی حمایتی انجام می شود. اگر با این تکنیک آشنایی ندارید می توانید با متخصصان ما در مرکز مشاوره همکده همراه شوید.

جدول زمانی

برای تبدیل موقعیت های استرس زا به فرصت های یادگیری با کودکان، جدول زمانی هم می تواند کمک زیادی کند. بچه ها عموما می توانند با روش زمانی با خوبی پیش بروند. وقتی بچه‌ها غرق در احساسات می‌شوند، اغلب متوجه نمی‌شوند که در وهله اول چه چیزی آنها را بسیار عصبانی کرده است. هنگامی که کودک “تخلیه” شد و به اندازه کافی آرام شد تا در مورد آنچه در حال وقوع است صحبت کند، کمک بزرگسالان شروع می شود. فرد باید سوالاتی با پایان باز بپرسد تا کودکان را تشویق کند تا جدول زمانی وقایعی را که منجر به طغیان آنها شده است، بازگو کنند. این فرآیند ایجاد احساس شنیده شدن و درک شدن کودک، ایجاد رابطه است – دقیقاً برعکس آن چیزی که وقتی بزرگسالان به خود اجازه می‌دهند به درگیری کشیده شوند و در جنگ‌های لفظی مخرب رابطه شرکت کنند.

دینامیک جابجایی را توضیح دهید

یکی از مهم ترین تکنیک های رفع استرس، آموزش دینامیک جابه جایی است. ما این مفهوم را در ابتدای مقاله برای شما با ارائه مثال های مهمی بیان نمودیم. با شنیدن داستان کودک خود، ممکن است الگوی جابجایی را تشخیص دهید. در ادامه استفاده از سوالات از کودک بپرسید:

  • واقعاً از دست چه کسی عصبانی بودید؟
  • عصبانیت خود را از چه کسی دریافت می کنید؟
  • آیا آن شخص مستحق عصبانیت شما بود؟
  • برای اصلاح وضعیت چه می توانید انجام دهید؟
  • برای جلوگیری از وقوع این موقعیت در دفعه بعد چه کاری می توانید انجام دهید؟

مهارت های ایفای نقش برای بیان موثرتر احساسی در آینده، راهی مفید برای تکمیل این فرآیند است. مدیریت از ما شروع می شود. به عنوان کمک به بزرگسالان، ما این قدرت را داریم وضعیت را بدتر یا بهتر کنیم. این کار منجر به تبدیل موقعیت های استرس زا به فرصت های یادگیری با کودکان می شود. در عین حال باید توجه داشته باشید که یک رابطه آسیب دیده یا بهبود یافته است. درک پویایی جابجایی و درک این موضوع که هیچ چیز از هیچ حاصل نمی شود، ما را قادر می سازد که حالت تدافعی خودکار را کنار بگذاریم و به روش هایی به کودکان پاسخ دهیم که بینش ایجاد کرده و روابط مثبت را با کسانی که به حمایت ما بیشتر نیاز دارند، تقویت کنیم.

نکات نهایی در ارتباط با تبدیل موقعیت های استرس زا

در این مقاله از وب سایت مرکز مشاوره همکده ما به بررسی یکی از اساسی ترین موارد مرتبط با استرس و اضطراب پرداختیم. مواردی که با دقت والدین می تواند به یک کلاس یادگیری و الگوی دقیق کودکان تبدیل شود. ما در این نوشتار به بررسی تبدیل موقعیت های استرس زا به فرصت های یادگیری با کودکان پرداختیم. در این مسیر تکنیک های بسیار مهمی را نیز برای شما بیان نمودیم. در ابتدای مسیر برای شما مثال های اساسی را در این باره نیز ارائه کردیم. اگر تمایل به کسب اطلاعات به بروز تر و دقیق تر دارید می توانید با مشاوران ما در ارتباط باشید.

مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز در کنار خدمات حضوری روان شناسی و جلسات مشاوره حضوری، مشاوره تلفنی روان شناسی را هم ارائه می کند. از این رو اگر در زمینه استرس، تربیت کودکان و یا یادگیری و تکنیک های آن نیاز به مشاوره دارید، می توانید با متخصصان ما و روان شناسان زبده این مرکز در ارتباط باشید.

 

 

منابع
psychologytoday

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا