تاثیر باورهای والدین در مورد پول بر فرزندان

بیشتر باورهایی که در مورد پول دارید مستقیماً از تربیت خودتان نشأت می گیرد و احتمالاً در حال حاضر آنها را به فرزندان خود منتقل می کنید. والدین می دانند بچه ها هر آنچه را که در زندگی بزدگتر ها می گذرد، می شنوند، می بینند و برداشت می کنند. بسیاری از نگرش ها در مورد پول در سنین پایین شکل می گیرد. به همین دلیل در این مقاله از وب سایت همکده در ارتباط با تاثیر باورهای والدین در مورد پول بر فرزندان صحبت می کنیم. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

باورهای والدین و اثر آن بر دیدگاه مالی

آیا شما از آن دسته افرادی هستید که از قبل برای خریدهای مالی برنامه ریزی می کنید یا از روی هوس خرید می کنید؟ آیا با اولین نشانه های پوشیدن کفش های نو می خرید یا تا زمانی که از هم تکه تکه نشوند از تعویض آنها اجتناب می کنید؟ چه متوجه شوید یا نه، این انتخاب ها همگی مستقیماً با باورهایی که در مورد پول دارید مرتبط هستند. ممکن است این را ندانید، اما بیشتر باورهایی که در مورد پول دارید مستقیماً از تربیت خودتان ناشی می شود.

علاوه بر این، شما احتمالاً در حال حاضر این عادات مالی را به فرزندان خود منتقل می کنید، صرف نظر از اینکه چقدر جوان هستند. این امر به این خاطر است که نحوه برخورد والدین با پول دیده می شود. برخی باورها مانند تعهد به پس انداز منظم، مثبت هستند‌. در واقع می توان گفت این تاثیر باورهای والدین در مورد پول بر فرزندان است که مسیر آن ها را پیش می برد.

چگونه باورهای شما بر فرزندان شما تأثیر می گذارد؟

تاثیر باورهای والدین در مورد پول بر فرزندان

بچه‌ها مثل اسفنج‌ ها هستند. هر چیزی که ما می‌گوییم و انجام می‌دهیم را جذب می‌کنند. در بسیاری از موارد، والدین باورهای خود را در مورد دنیا به فرزندانشان منتقل می کنند، خواه آن را متوجه شوند یا نه. این امر به ویژه در مورد اعتقادات در مورد پول صادق است. به گفته جویس مارتر از روانشناسی امروز، کودکان بر اساس رویدادهای اولیه زندگی، باورهای اساسی در مورد پول ایجاد می کنند. متأسفانه، این باورها، یا همان طور که بسیاری از کارشناسان آن را «نسخه‌های پول» می‌خوانند، معمولاً کاملاً دقیق نیستند.

با این حال کودکان تا بزرگسالی از آنها پیروی می‌کنند و اغلب آنها را به فرزندان خود نیز منتقل می‌کنند. این جاست که تاثیر باورهای والدین در مورد پول بر فرزندان بیش از قبل خود را نشان می دهد. مارتر همچنین می‌گوید که کودکان معمولاً در یکی از چهار زمینه: اجتناب، عبادت، موقعیت و هوشیاری برنامه‌های پولی را توسعه می‌دهند. به عبارت دیگر، بچه‌ها معمولاً باورهایی در خود ایجاد می‌کنند که یا آنها را به خرج کردن، کم خرج کردن، نگرانی در مورد پول یا دوری کامل از پول سوق می‌دهد. زیرا آنها را منزجر می‌کند. متأسفانه، بسیاری از این باورهای افراطی در مورد پول می توانند کودکان را به سمت تصمیم گیری های مالی ضعیف سوق دهند که برای زندگی آنها را تحت تأثیر قرار می دهد.

اجتناب از بحث پول توسط والدین

برخی از والدین ممکن است فکر کنند که اجتناب از بحث پول در مقابل فرزندانشان می تواند به جلوگیری از توسعه این اسکریپت های مضر پول کمک کند. متأسفانه کارشناسان می گویند که اصلاً اینطور نیست. استوارت ریتر از تی. آنها با دقت به انتخاب های والدین خود نگاه می کنند و معمولاً متوجه الگوها و تغییرات آن الگوها می شوند. به عنوان مثال، اگر در روز با پرداخت زیاد خرج می کنید، سپس تا روز بعدی سکه ها را هم خرج می کنید، احتمالاً فرزندان شما متوجه این موضوع می شوند و به سرعت از هدایای مالی یا کمک هزینه ها عبور می کنند. به طور مشابه، اگر فرزندانتان هرگز نبینند که شما برای خود چیزی می‌ خرید، ممکن است بعداً وقتی برای خود چیزهایی می ‌خرند، احساس گناه شدید کنند. در واقع تاثیر باورهای والدین در مورد پول بر فرزندان با الگوبرداری هم شکل می گیرد.

به فرزندتان کمک کنید تا اسکریپت های پول سالم را توسعه دهد

تاثیر باورهای والدین در مورد پول بر فرزندان

بچه ها فقط با مشاهده ما، باورهایی در مورد پول ایجاد می کنند. با این حال، این بدان معنا نیست که شما نمی توانید انتخاب هایی داشته باشید که به آنها کمک کند به جای موارد مضر، اسکریپت های پولی سالم را توسعه دهند.

به گفته تیم PBS، شما می توانید (و باید) در ابتدای زندگی با فرزندان خود در مورد پول و ارزش های مالی صحبت کنید. در واقع، بچه های سه ساله می توانند اصول مالی را درک کنند. بنابراین، به عبارت دیگر، واقعاً هرگز برای شروع زود نیست. حتی می‌توانید از موقعیت‌های واقعی مانند خرید مواد غذایی یا خرید یک ماشین جدید برای آموزش مفاهیمی مانند پس انداز، مقایسه قیمت و زندگی در حد توان خود به فرزندان خود استفاده کنید.

فقط مطمئن شوید که اسکریپت‌های پولی منفی خود را در مکالمات نشان نمی‌دهید، به خصوص اگر می‌خواهید به فرزندانتان کمک کنید عادت‌های مالی خود را ترک کنند که می‌دانید مفید نیستند. چه بخواهیم و چه نخواهیم، ​​دنیا حول محور پول می چرخد. با شناخت برنامه های پول خود و کمک به فرزندانتان در ایجاد باورهای سالم در مورد پول، می توانید آنها را از سال ها عادت های مضر خرج کردن در زمان بزرگ شدن نجات دهید. همانطور که همه ما می دانیم، آنها قبل از اینکه بدانیم بزرگ می شوند. به همین دلیل توجه به تاثیر باورهای والدین در مورد پول بر فرزندان اهمیت پیدا می کند.

تاثیر باورهای والدین در مورد پول بر فرزندان

پاسخ به این چند سوال کلیدی می تواند به شما کمک کند تا با دیدگاهی تازه به تربیت مالی خود نگاه کنید. وقتی کارتان تمام شد، به این فکر کنید که کدام باورهای پولی را می‌خواهید به فرزندانتان منتقل کنید، و چه چیزی ممکن است مانع از آن شود که با پولی که دارید بهترین زندگی ممکن را داشته باشید.

 پول در بزرگ شدن چه تاثیری داشت؟

تجربیات دوران کودکی شما از پول ترکیبی از جزئیات کوچک و بزرگ است. احتمالاً آسایش خانه خود را با آنچه در همسایگی دیدید مقایسه کرده اید و در مورد راحتی خانواده خود نتیجه گرفته اید. آیا پدر و مادر شما هر دو سال یک بار یک ماشین جدید می‌گرفتند یا در همان استیشن واگن رانندگی می‌کردند تا اینکه خراب شد؟ مرخصی مکرر داشتید؟ تعطیلات و تولدها چگونه بود؟

تماشای مادر و پدر که با دقت دسته چک‌هایشان را متعادل می‌کنند یا بودجه خواربار فروشی هفته آینده را تنظیم می‌کنند نیز ممکن است تأثیر زیادی بگذارد. و در انتهای طیف جدی تر، از دست دادن شغل غیرمنتظره، وضعیت پزشکی ناتوان کننده یا مرگ می تواند تأثیر عمیقی بر امور مالی خانواده شما داشته باشد. در تهایت نیز برای تاثیر باورهای والدین در مورد پول بر فرزندان پیش می رود.

پول برای پدر و مادرتان در دوران رشد چگونه بود؟

بسیاری از بچه ها توسط والدینی بزرگ شدند که مجبور بودند کمربندهای خود را در طول رکود بزرگ و جنگ جهانی دوم ببندند. بزرگترین نسل احتمالاً ارزش کار سخت، اهمیت پس انداز و شاید کمی نگرانی واقعی در مورد پول را بر والدین شما تأثیر گذاشته است. ممکن است والدینتان همین ارزش‌ها را به شما منتقل کرده باشند، یا در جهت مخالف حرکت کرده باشند و سعی کرده‌اند تا حد امکان بدون استرس درآمد کسب کنند.

چقدر از دوران کودکی والدین خود اطلاع دارید؟ اگر هنوز زنده هستند، چند سوال بپرسید که تاریخچه خانواده شما را کمی واضح تر پر می کند. ممکن است چیز شگفت انگیزی یاد بگیرید. و ممکن است بینشی در مورد اینکه چگونه تجربیات آنها از پول هنوز بر شما تأثیر می گذارد به دست آورید. تاثیر باورهای والدین در مورد پول بر فرزندان به شیوه های مختلف خود را نشان می دهد.

چه دروس خاصی به شما داده شد که ادامه دادید؟

The impact of parents' beliefs about money on their children

افرادی که در خانواده های طبقه کارگر بزرگ می شوند، اغلب درس های منفی در مورد ثروت می آموزند. والدین آنها ممکن است افراد مرفه را با سوء ظن یا حتی رنجش ببینند. گاهی اوقات دلایل معتبری برای این دیدگاه ها وجود دارد. در موارد دیگر، بزرگ‌سالان سخت‌کوش، علف‌های سبزتر را در آن سوی حصار می‌بینند و میزان کار سخت و نظم و انضباط واقعاً برای ثروت‌سازی را دست‌کم می‌گیرند. بچه های آنها یاد می گیرند که همین کار را انجام دهند.

نکته مثبت تر، والدین شما نیز تصمیماتی گرفتند که به شما یاد دادند چه چیزی برای آنها مهمتر از پول است. شاید آنها اوقات فراغت و آسایش خود را قربانی کردند تا شما بتوانید در یک مدرسه خصوصی خوب شرکت کنید. ممکن است یکی از والدین به عنوان معلم زندگی متوسطی داشته باشد یا برای یک سازمان غیرانتفاعی کار کرده باشد که جامعه شما را بهتر کرده است.

بهترین چیزی که در مورد پول به شما یاد داده شد چه بود؟

تاثیر باورهای والدین در مورد پول بر فرزندان

در دوران کودکی شما احتمالاً هر زمان که والدینتان در مورد پول صحبت می کردند یا شروع به یادآوری اینکه پول در زمان بزرگ شدن چگونه بود، چشمان خود را می چرخاندید. تاثیر باورهای والدین در مورد پول بر فرزندان می تواند هم خوب و هم بد باشد. حالا که شما درآمد کسب می کنید برخی از این درس‌ها احتمالاً درست به نظر می‌رسند. هیچ کودکی نمی خواهد تعطیلات آخر هفته یا تابستان خود را فدای کار پاره وقت کند زیرا والدینش بر آن اصرار دارند. اما درس‌هایی که در جوانی به سختی درک می‌شد، اغلب نگرش‌ ها و عاداتی را ایجاد می‌کنند که برای ما بزرگسالان مفید است.

 

 

منابع
وب سایت moms

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا