تاب آوری در کودکان و تقویت آن ها

همه کودکان می توانند از طریق چالش ها و مقابله با استرس کار کنند. تاب‌آوری توانایی بازگشت از استرس، ناملایمات، شکست، چالش ها یا حتی ضربه است. این چیزی نیست که بچه ها یا دارند یا ندارند. این مهارتی است که بچه ها با رشدشان به آن دست می یابند. تاب آوری دد کودکان و تقویت آن ها در این مقاله از وب سایت همکده بررسی شده است. مرکز‌ مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

تاب آوری در کودکان و تقویت آن ها

بچه های تاب‌آور احتمال بیشتری دارد که خطرات خاصی را بپذیرند.‌ زیرا از زیر پا گذاشتن انتظارات نمی ترسند. آن ها کنجکاو، شجاع و به غرایز خود اعتماد دارند. آن ها محدودیت های خود را می دانند و به خود فشار می آورند تا از مناطق امن خود خارج شوند. این به آن ها کمک می کند تا به اهداف بلند مدت خود برسند. در عین حالا به آن ها کمک می کند تا مشکلات را به طور مستقل حل کنند.

استرس و تاب آوری

تاب آوری در کودکان و تقویت آن ها

همه بچه ها در حین رشد با درجات مختلفی با استرس مواجه می شوند. علیرغم تمام تلاش هایشان، والدین نمی توانند از کودکان در برابر موانع محافظت کنند. بچه ها مریض می شوند، به محله های جدید نقل مکان می کنند، با قلدرها و زورگویان سایبری روبرو می شوند، آزمایش می دهند، با اندوه کنار می آیند، دوستان خود را از دست می دهند و با طلاق کنار می آیند. این موانع ممکن است در چشم یک بزرگسال کوچک به نظر برسند، اما برای بچه ها بزرگ و همه‌گیر هستند. تاب آوری در کودکان و تقویت آن ها با کمک والدین بهبود می یابد.

تاب آوری به بچه ها کمک می کند تا در این موقعیت های استرس زا حرکت کنند. وقتی بچه‌ ها مهارت‌ ها و اعتماد به‌ نفس برای رویارویی و حل مشکلات خود را داشته باشند، یاد می  گیرند که برای رویارویی با مسائل دشوار آنچه لازم است را دارند. هر چه بیشتر به خود بازگردند، بیشتر این پیام را درونی می کنند که قوی و توانا هستند.

استراتژی های ایجاد تاب آوری در کودکان

والدین می توانند با آموزش حل مشکلات به طور مستقل به کودکان کمک کنند تا انعطاف پذیری خود را ایجاد کنند و با عدم اطمینان مقابله کنند. در حالی که واکنش درونی والدین ممکن است این باشد که بپرند و به کودک کمک کنند تا از برخورد با ناراحتی جلوگیری کند. این در واقع انعطاف پذیری را ضعیف می کند. بچه ها باید ناراحتی را تجربه کنند تا بتوانند با آن کار کنند و مهارت های حل مسئله خود را توسعه دهند. بدون این مجموعه مهارت، بچه ها اضطراب را تجربه می کنند و در مواجهه با ناملایمات خاموش می شوند.

یک ارتباط عاطفی قوی ایجاد کنید

برای این که تاب آوری در کودکان و تقویت آن ها را بررسی کنیم نیاز به تکنیک هایی است. این موارد به شرح زیر است:

یک به یک وقت خود را با فرزندان خود بگذرانید

بچه ها مهارت های مقابله ای را در چارچوب روابط مراقبتی ایجاد می کنند، بنابراین مهم است که وقت خود را با آن ها بگذرانید. این بدان معنی است که شما باید تلفن هوشمند را کنار بگذارید و روی فرزندتان تمرکز کنید. وقتی بچه ها می دانند که از حمایت بی‌قید و شرط یک والدین، یکی از اعضای خانواده یا حتی یک معلم برخوردار هستند، احساس قدرت می کنند که به دنبال راهنمایی باشند و تلاش کنند تا در موقعیت های دشوار کار کنند. ارتباطات مثبت به بزرگسالان اجازه می دهد تا مهارت های مقابله و حل مسئله را برای کودکان مدل کنند.

ریسک پذیری سالم را ترویج کنید

تاب آوری در کودکان و تقویت آن ها

در دنیایی که زمین  های بازی با مواد زمین پرنده و پرورش هلیکوپتر «ایمن» ساخته شده‌اند، تشویق کودکان به ریسک های سالم بسیار مهم است. خطر سالم چیست؟ چیزی که کودک را وادار می کند تا از منطقه راحتی خود خارج شود، اما در صورت عدم موفقیت، آسیب بسیار کمی را به همراه دارد.

به عنوان مثال می توان به امتحان یک ورزش جدید، شرکت در بازی مدرسه، یا ایجاد مکالمه با یک همسال خجالتی اشاره کرد. وقتی بچه ها از ریسک اجتناب می کنند، این پیام را درونی می کنند که برای مقابله با چالش ها به اندازه کافی قوی نیستند. وقتی بچه ها ریسک ها را قبول می کنند، یاد می گیرند که به خودشان فشار بیاورند. از این‌رو می توان تاب آوری در کودکان را بهتر کرد.‌

در برابر اصرار برای رفع آن مقاومت کنید و به جای آن سؤال بپرسید

وقتی بچه ها برای حل مشکلاتشان نزد والدین می آیند، پاسخ طبیعی آن سخنرانی یا توضیح است. استراتژی بهتر پرسیدن سوال است. با بازگرداندن مشکل به کودک با سؤالات، والدین به کودک کمک می کنند تا در مورد موضوع فکر کند و راه حل ارائه دهد.

آموزش مهارت های حل مسئله

هدف ارتقای خوداتکایی ناهموار نیست. همه ما گاهی به کمک نیاز داریم، و برای بچه ها مهم است که بدانند کمک دارند. با طوفان فکری راه حل ها با بچه ها، والدین درگیر فرآیند حل مشکلات می شوند. بچه ها را تشویق کنید تا فهرستی از ایده ها ارائه کنند و مزایا و معایب هر یک را بسنجید.

برچسب احساسات و تاب آوری در کودکان

وقتی استرس شروع می شود، احساسات داغ می شوند. به فرزندان خود بیاموزید که همه احساسات مهم هستند و برچسب زدن به احساسات آن ها می تواند به آن ها کمک کند تا آنچه را که تجربه می کنند درک کنند. به آن ها بگویید اشکالی ندارد که احساس اضطراب، غمگینی، حسادت و غیره داشته باشند و به آن ها اطمینان دهید که معمولاً احساسات بد می گذرند.

مهارت های مقابله ای را نشان دهید

تمرينات تنفس عميق به كودكان كمك مي‌كند تا هنگام انقباض، آرام و راحت شوند. این ها تاب آوری در کودکان را بهبود می بخشند. استرس یا ناامیدی را گاهی تجربه می کنید. این آن ها را قادر می سازد آرام بمانند و وضعیت را به وضوح بررسی کنند.

اشتباهات را در آغوش بگیرید

تاب آوری در کودکان و تقویت آن ها

کسانی که از شکست اجتناب می کنند، انعطاف پذیری ندارند. در واقع، افرادی که از شکست اجتناب می کنند، بچه های بسیار مضطرب هستند. وقتی والدین بر نتایج نهایی تمرکز می کنند، بچه ها در چرخه قبولی/شکست گرفتار می شوند. آن ها یا موفق می شوند یا نه. این باعث اجتناب از خطر می شود. پذیرفتن اشتباهات (از جمله خودتان) به ارتقای طرز فکر رشد کمک می کند و به بچه ها این پیام را می دهد که اشتباهات به آن ها کمک می کند یاد بگیرند. صحبت در مورد اشتباهی که مرتکب شده اید و نحوه بهبودی از آن می تواند مفید باشد. تاب آوری در کودکان با تکنیک های ویژه ای ارائه می شود.

طرف روشن را تبلیغ کنید

خوش بینی و انعطاف پذیری دست به دست هم می دهند. برخی از کودکان ممکن است به طور طبیعی خوشبین تر از دیگران به نظر برسند، اما خوش بینی را می توان پرورش داد. اگر یک بدبین کوچک در دستان خود دارید، احساساتی که منجر به تفکر بدبینانه می شود را بپذیرید و به کودک خود بیاموزید که افکار خود را برای یافتن نکات مثبت اصلاح کند.

تاب آوری در کودکان با الگوبرداری

بهترین راه برای آموزش تاب آوری، الگوبرداری است. همه ما با موقعیت های استرس زا مواجه می شویم. از راهبردهای مقابله و آرامش استفاده کنید. تنفس عمیق می تواند راهی موثر برای مقابله با استرس باشد. همیشه به احساسات خود برچسب بزنید و از طریق فرآیند حل مشکل خود صحبت کنید.

تقویت مغز و ورزش

تاب آوری در کودکان و تقویت آن ها

ورزش به تقویت مغز کمک می کند و آن را در برابر استرس و ناملایمات مقاوم می کند. در حالی که ورزش های گروهی محبوب ترین روش ورزش مداوم برای بچه ها هستند، تنها چیزی که بچه ها واقعاً به آن نیاز دارند، صرف وقت در خارج از منزل برای درگیر شدن در یک فعالیت بدنی است. اگر ورزش های گروهی برای کودک شما جذاب نیست، او را تشویق کنید یا با دوچرخه سواری یا حتی تاب خوردن در زمین بازی آشنا کنید. همه اینها راه های عالی برای بچه ها هستند تا در بازی آزاد شرکت کنند که

تاب آوری در کودکان و کمک به آن ها

انعطاف‌پذیری به کودکان کمک می کند تا هنگام رشد با موانعی که با آن ها مواجه می شوند، حرکت کنند. اجتناب از استرس ممکن نیست، اما انعطاف پذیر بودن یکی از بهترین راه ها برای مقابله با آن است.

سخن آخر

در این مقاله از وب سایت همکده ما به بررسی مسئله تاب آوری در کودکان و تقویت آن ها پرداخته ایم. مسئله تاب آوری و انعطاف پذیری نیاز به تکنیک های بسیار ویژه ای دارد. این تکنیک ها هم به والدین و هم به نگهدارندگان کودک کمک بسیار زیادی می کند. در این مقاله ما به بررسی تکنیک ها و روش های مختلف برای این مسئله پرداخته ایم. از این رو شما می توانید به راحتی از این روش ها اطلاع پیدا کنید. اگر تمایل به کسب اطلاعات دقیق تر در این باره دارید می توانید با متخصصان ما در مرکز مشاوره همکده در ارتباط باشید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران و ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی است.

 

منابع
وب سایت psy

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا