به دنبال لذت های ساده در زندگی باشید

به دنبال لذت های ساده در زندگی باشید. ما اغلب به این باور می رسیم که تنها چیزهایی که در زندگی ارزش جشن گرفتن دارند، رویدادهای مهم هستند – چیزهایی که مجبور شده ایم سخت تلاش کنیم و برای آنها فداکاری کنیم. به عنوان مثال فارغ التحصیلی، شغل جدید، خرید خانه. لیست ادامه دارد. با این حال، زندگی یک فرد معمولی از روزهای بسیار بیشتری تشکیل شده است که هیچ چیز غیرعادی رخ نمی دهد.

آیا نتیجه گیری ما باید این باشد که اکثریت قریب به اتفاق زندگی ما باید در نوعی گیجی پیش پا افتاده در انتظار وقوع رویداد مهم بعدی سپری شود؟ قطعا نه! در عوض، ما باید شروع به لذت بردن از چیزهای ساده در زندگی کنیم. لحظات کوچکی که ما اغلب آنها را دست کم می گیریم. ما می‌توانیم روی تمرکز حواس برای انجام این کار حساب کنیم، و در این مقاله همکده، چگونگی و چرایی لذت بردن از لذت‌های ساده که بسیار مهم است را بیان می کنیم. اگر می خواهید لذت های ساده را تجربه کنید می توانید با مشاوره حضوری یا مشاوره تلفنی روان شناسی با ما همراه شوید.

چرا برای برخی دستاوردها ارزش قائلیم؟

قبل از شروع بحث در مورد اهمیت لذت های ساده در زندگی، ابتدا سعی خواهیم کرد توضیح دهیم که چرا بسیاری از ما در وهله اول چنین مشکلی در درک آنها داریم.

در جامعه غربی معاصر ما به ما آموخته اند که سخت کوشی منجر به موفقیت می شود. بنابراین آنچه در این موفقیت به دست می آوریم قابل توجه است و ارزش تجلیل دارد. علاوه بر این، ما اغلب بیشتر از ارزش ها محور اهداف هستیم. این بدان معناست که به جای اینکه زمانی را برای لذت بردن از تحصیل خود در حین تحصیل صرف کنیم، دائماً منتظر فارغ التحصیلی خود هستیم. یا به جای جست‌وجوی شریک زندگی، چون برای همراهی و خانواده ارزش قائل هستیم، فقط برای برآورده کردن انتظارات ازدواج تا یک سن خاص، به دنبال شریک زندگی می‌گردیم. اینها تنها چند نمونه از مکانهایی هستند که ممکن است با در نظر گرفتن مقصدی زندگی کنیم و لذت بردن از سفر را فراموش کنیم، اما در یک لحظه به جزئیات بیشتری خواهیم پرداخت.

شناسایی لذت های ساده در زندگی شما

اولین قدم برای لذت بردن از چیزهای ساده در زندگی این است که در واقع تشخیص دهید این چیزها برای شما چیست. وقتی به “لذت های ساده” فکر می کنید، احتمالاً چیزهای زیادی به ذهن شما خطور می کند، اما ممکن است همه آنها برای شما کارساز نباشند. وقتی می‌خواهید لذت‌های ساده شخصی خود را شناسایی کنید، سعی کنید چند ویژگی را در نظر بگیرید. آنها چگونه در زندگی روزمره شما قرار می گیرند، آیا گران هستند، آیا تلاش زیادی می کنند یا برنامه ریزی می کنند؟ برای اینکه چیزی واقعاً یک لذت ساده باشد، باید واقعاً ارزان یا رایگان باشد و به راحتی به عنوان بخشی از کارهای روزمره ما به دست آید و برای انجام آن نیازی به آماده سازی زیاد نداشته باشد.

در اینجا لیست کوتاهی از فعالیت هایی که ممکن است لذت های ساده در نظر گرفته شوند، آورده شده است. باز هم آنها برای همه نیستند، اما ممکن است در مورد لذت ساده در زندگی شما را راهنمایی کنند:

  • خوانش کتاب.
  • یک جرعه قهوه
  • دوش گرفتن.
  • دم کردن چای
  • قدم در طبیعت.
  • لذت از مناظر زیبا.
  • دوش آب گرم در روز سرد
  • نوشتن در یک مجله.
  • صحبت تلفنی با یکی از عزیزان.
  • پاکسازی ایمیل های قدیمی
  • غذای خوشمزه.
  • زندگی خانوادگی.
  • یک دوش تازه بعد از ورزش.

لذت های ساده در زندگی

اینها فقط چند ایده برای راهنمایی شما هستند، اما یک موضوع واضح در اینجا وجود دارد. این فعالیت‌ها احتمالاً چیزهایی هستند که قبلاً آن را انجام دادید. با عجله در این فعالیت‌ها، هرگز نمی‌توانیم واقعاً از آنها قدردانی کنیم یا ارزشی از آنها کسب کنیم. و اگر مشغولیت یا استرس خاصی داریم، شاید اینها چیزهایی باشند که ابتدا بی در نظر گیری اهمیت آنها، از آنها چشم پوشی می کنیم. بنابراین، چگونه می‌توانیم تعادل درستی را در زندگی‌مان پیدا کنیم تا بتوانیم به معنای سنتی آموزش، کار و کارهای روزمره مولد باشیم و در عین حال زمان کافی برای پذیرش لذت‌های ساده در زندگی‌مان را به خودمان بدهیم. پاسخ کاهش سرعت است.

چگونه سرعت را کاهش دهیم؟

یکی از قدم های ابتدایی که برای شروع لذت از لذت های سهل در زندگی باید بردارید، کاهش سرعت است. به نظر می رسد که زندگی آنقدر سریع از چیزی به چیز دیگر می رود که ما حتی فرصت توقف و قدردانی از اتفاقات لحظه به لحظه را نداریم. در حالی که ما معمولاً درگیر افکار مربوط به تعهدات بعدی خود هستیم. باید سعی کنیم راهی برای وقت گذاری برای چیزهای سهل پیدا کنیم. این می تواند کاری بسیار دشوار به نظر برسد. اگر زندگی شلوغ است، ما نمی توانیم در مورد آن کار زیادی انجام دهیم. اما در حقیقت، ما بیش از آن چیزی که ممکن است فکر کنیم، در این مورد قدرت داریم.

وقتی ذهن ما دائماً روی چیزهای بعدی در لیست کارهایمان متمرکز می شود، حتی زمان گذر را متوجه نمی شویم. در این لحظات است که ذهن ما از قبل درگیر برنامه ریزی و نگرانی است که لذت های ساده را از دست می دهیم. ما باید تلاش کنیم تا هوشیارتر شویم و برای مبارزه با آن، توجه خود را به لحظه حال جلب کنیم. با انجام این کار نه تنها می‌توانیم توجه خود را به لحظاتی جلب کنیم که می‌توانیم از آن‌ها شادی روزانه پیدا کنیم، بلکه به نظر می‌رسد که زندگی نیز کند می‌شود.

این ترفند واقعی است، این نیست که چیزهایی را بی جهت از زندگی خود حذف کنید، یا اهداف و آرزوهای خود را قربانی کنید. چیزی که واقعاً در مورد آن است این است که ذهن خود را در حال حاضر و در لحظه نگه دارید تا بتوانید قدر چیزهای کوچک را بدانید و بر اساس ارزش های خود زندگی کنید و در عین حال همچنان به اهداف خود برسید.

اهداف و ارزش ها و لذت های ساده در زندگی

اکنون چند بار به این انتخاب بین اهداف و ارزش‌هایمان اشاره کرده‌ایم. این پیوند نامتجانس برای لذت از چیزهای کوچک در زندگی بسیار مهم است. بنابراین اجازه دهید به طور خلاصه در مورد معنای آنها صحبت کنیم. اهداف ما چیزهایی هستند که می خواهیم در زندگی خود به آنها برسیم. به طور کلی، آنها چیزهایی هستند که ما معتقدیم یا فرصت ها، ثروت یا موقعیت بیشتری را برای ما به ارمغان می آورند، یا نشان می دهند که ما به سطحی از ثروت یا موقعیت دست یافته ایم. مثلا نمرات و مدارک امتحانی، خرید ماشین، خانه دار شدن، شغل رویایی، ازدواج. فهرست می‌تواند ادامه پیدا کند، اما امیدواریم که این نشان دهنده انواع چیزهایی باشد که منظور ما از “اهداف” است.

از طرف دیگر ارزش چیزی است که ما معتقدیم مهم است. ارزش‌های ما اگر اجازه بدهیم می‌توانند مسیر زندگی ما را هدایت کنند. آنها ممکن است به نتیجه خاصی مانند ازدواج مرتبط نباشند، اما به طور بالقوه ما را به آنجا خواهند رساند، مانند ارزش گذاری برای عشق و خانواده. اگر سعی کنیم بر اساس ارزش‌هایمان زندگی کنیم، باز هم به اهداف خود خواهیم رسید، حتی ممکن است به چیزهایی برسیم که نمی‌دانستیم برایمان مهم هستند.

چگونه قدر لذت های ساده را بدانیم؟

من مطمئنم که اکنون می‌پرسید دقیقاً چگونه می‌خواهید از لذت ساده زندگی لذت ببرید؟ خوب، ما قبلاً به تلاش برای زندگی بر اساس ارزش های خود و نه بر اساس اهداف خود و همچنین تلاش برای کاهش سرعت زندگی خود اشاره کرده ایم. اما آنچه واقعاً زیربنای هر یک از اینها است، زندگی آگاهانه است. آگاهی، لذت های ساده در زندگی را گسترش می دهد.

بهترین راه برای اطمینان از اینکه ذهن آگاهانه زندگی می کنیم این است که لحظاتی از روز خود را برای تمرین ذهن آگاهی اختصاص دهیم. هنگامی که در طول زندگی روزمره خود تمرکز حواس را تمرین می کنیم، به خودمان این فرصت را می دهیم که جلو یا عقب نگاه نکنیم و فقط در لحظه باشیم. اما اگر با نحوه تمرین ذهن آگاهی در طول روز آشنا نیستید، در اینجا یک راهنمای مختصر وجود دارد که می تواند به شما کمک کند.

  • می توانید کاری را که انجام می دهید متوقف کنید یا ادامه دهید.
  • توجه خود را به نفس خود جلب کنید.
  • به ورود و خروج نفس خود به بدن توجه کنید.
  • در مرحله بعد، پاهای خود را محکم روی زمین بگذارید و توجه خود را به این حس جلب کنید.
  • توجه و آگاهی خود را معطوف به نفس یا پاهای خود روی زمین نگه دارید، هر زمان که به سمت آینده حرکت کرد، به سادگی آن را با شفقت و صبر به عقب برگردانید.

این یک راه عالی برای معرفی ذهن آگاهی به زندگی شما است. شما به سادگی مطمئن می شوید که آگاهی شما در لحظه فعلی هدایت می شود. سپس می‌توانید این تکنیک را بر روی لذت‌های ساده خود بچسبانید تا از آنها لذت ببرید، و احساس نکنید که نیازی به عجله دارید.

حمام ذهنی برای کسب لذت های ساده در زندگی

می‌توانید یک حمام آگاهی بگیرید. جایی که مطمئن شوید تمام توجه شما به سمت احساس آب گرم، بوی حمام حباب‌تان، یا صدای ترکیدن و ترق حباب‌ها در اطرافتان معطوف می‌شود. می‌توانید با هوشیاری پیاده‌روی کنید. متوجه احساس نسیم روی صورتتان، صدای پرندگان یا ترافیک بسته به جایی که در حال پیاده‌روی هستید، و احساس برخورد پاهایتان با زمین باشید. باز هم می‌توانیم ادامه دهیم.

مثلا به نفس های خود توجه کنید تا ذهنی آرام داشته باشید. به روش تنفس خود دقت کنید. آیا از شکم نفس می کشید یا از بالای سینه؟ آیا نفس های شما طولانی و عمیق است؟ تمام این موارد می تواند با حمام ذهنی شما را به مسیری خاص هدایت کنید.

مراقب لذت های ساده خود باشید. نکته این است که با استفاده از استراتژی‌های تمرکز حواس می‌توانید از لذت ساده لحظه‌ای کاملاً لذت ببرید و با افکار نگران‌کننده آینده از آنها منحرف نشوید. تمرکز شما از لیست کارهای بی پایان شما و به کارهای کوچکی که هر روز شما را شاد می کنند تغییر خواهد کرد. بنابراین، منتظر آن لحظات بزرگ زندگی برای جشن گرفتن یا احساس شادی نباشید، از فرصت استفاده کنید، با استفاده از ذهن آگاهی، این کار را هر روز انجام دهید و از لذت های ساده زندگی لذت ببرید.

 

 

 

منابع
mindowl

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا