بررسی شخصیت افراد با رنگ مورد علاقه

آیا تا به حال به این سوال فکر کرده اید که آیا رنگ مورد علاقه شما چیزی در مورد شما به مردم می گوید؟ دوستداران رنگ قرمز واقعاً ممکن است واقعاً برونگراتر نباشند. برای هزاران سال، مردم تلاش کرده‌اند تا ویژگی‌های شخصیتی پنهان را از طریق ویژگی‌های به ظاهر نامرتبط کشف کنند – دست خط فرد، برآمدگی روی جمجمه، یا چینش ستارگان و سیارات بر اساس گفته‌های مربوط به تولد. روانشناسان رنگ تجربی بیشتر به این ایده علاقه مند بودند که ترجیحات رنگ نیز می تواند این کار را انجام دهد. در این مقاله از وب سایت همکده ما به بررسی شخصیت افراد با رنگ مورد علاقه می پردازیم.

مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

بررسی شخصیت افراد با رنگ مورد علاقه

اساساً این ایده وجود دارد که افراد را می توان از طریق رنگی که بیشتر دوست دارند “رمزگشایی” کرد. سپس فرد می تواند با نشان دادن رنگ مورد علاقه اش چیزی در مورد خود یا شخص دیگری بیاموزد. قابل توجه است که محققان ابزارهای مختلفی را که انتخاب رنگ و ویژگی‌های شخصی را به هم مرتبط می‌کردند، آزمایش کردند و کارآفرینان باهوش آن‌ها را ارتقا دادند. تحقیقات اعتبار بسیاری از این ابزارها را بی اعتبار کرد (به عنوان مثال، Ault & Barney، 2007). با این حال، برخی به جای عدم استفاده، تبدیل به شرکت های سودآور شدند.

انجام چنین تست‌های شخصیتی در یک مجله یا یک وب‌سایت بازیگوشانه و سرگرم‌کننده به نظر می‌رسد، اما واقعاً به آن فکر کنید: آیا نتایج آن‌ها باید تعیین کند که شما و دیگران درباره خود چه فکر می‌کنید؟ تصور کنید که نتایج یک چنین تست شخصیتی رنگی به نمایه حرفه ای شما وارد می شود و تعیین می کند که آیا شما قادر هستید (یا نه) وظایف خاصی را انجام دهید. مطمئناً آرزو می کنید که این آزمون قابل اعتماد و قابل پیش بینی با ارزش از توانایی ها و عملکرد شما باشد.

آیا شواهد علمی در این زمینه وجود دارد؟

اخیرا ما به تابلوهای طراحی برگشته ایم. سوال این است که آیا شواهد علمی وجود دارد که رنگ‌های مورد علاقه به شخصیت افراد مرتبط است یا خیر؟ در حقیقت شخصیت افراد با رنگ مورد علاقه قابل قبول است؟ ما در این بخش قصد داریم به بررسی این مطلب بپردازیم.

ادبیات علمی موجود نه بسیار غنی و نه دست نیافتنی بود. ما باید به این نتیجه می رسیدیم که شیطان در جزئیات است، زیرا معلوم نبود چگونه می توان چنین سؤالی را از نظر علمی بررسی کرد. بخش نسبتاً ساده، انتخاب رنگ بود: می‌توانیم از مردم بخواهیم به ما بگویند که کدام رنگ را بیشتر دوست دارند. وقتی نوبت به رمزگشایی از ویژگی های شخصیت می رسید، دشوارتر می شد. در برخی از وب‌سایت‌های معروف، ممکن است بخوانید که کسانی که قرمز را دوست دارند، «برونگرا و خوش‌بین، با اعتماد به نفس و شجاع»، «آتشین و پرانرژی» یا «شخصیت قوی» هستند. همچنین می توانید بخوانید که کسانی که به رنگ آبی عشق می ورزند محافظه کار و قابل اعتماد هستند.

اگرچه این توصیفات واضح و جذاب هستند، اما بسیار گسترده و مبهم هستند. بنابراین، تطبیق چنین توصیف‌های رایج از ویژگی‌های شخصی با ابزارهای معتبر مورد استفاده در تحقیقات علمی یک چالش است.

ویژگی های شخصی و پرسشنامه های علمی

بررسی شخصیت افراد با رنگ مورد علاقه به مولفه های زیادی مرتبط است. ویژگی‌های شخصی اغلب با استفاده از پرسش‌نامه‌های شخصیتی خودگزارشی، که در طی سال‌ها تحقیق ایجاد و اعتبارسنجی شده‌اند، ارزیابی می‌شوند. در اینجا از شرکت کنندگان خواسته می شود که هویت خود را با لیستی از توضیحات شخصی ارزیابی کنند. شناخته شده ترین مدل شخصیتی بر این باور است که هر فرد را می توان از طریق ترکیبی از پنج ویژگی شخصیتی اصلی (اخیراً به شش ویژگی افزایش داد) نشان داد.

روش تحقیق در این زمینه

با توجه به این ویژگی‌ها، ما مجبور شدیم فرمول‌بندی‌های روابط محبوب رنگ-شخصیت را به توصیف این مدل‌های شخصیتی معتبر مرتبط کنیم. اگر دوباره رنگ قرمز را مثال بزنیم، کسانی که این رنگ را دوست دارند افرادی برونگرا، خوش بین، با اعتماد به نفس، شجاع، آتشین، پرانرژی و دارای شخصیتی قوی توصیف می شوند. این توصیف ایده نسبتاً روشنی از ویژگی های شخصی را برمی انگیزد، اما اگر صفت های واقعی را بررسی کنیم، تنها یکی را می شناسیم که به یک ویژگی شخصیتی (برونگرا) اشاره دارد.

اکنون، هر محققی برای تطبیق این اصطلاحات از توصیفات رایج با ویژگی های شخصیتی با چالش مواجه خواهد شد. ما این چالش را با استفاده از تحلیل واژگانی پذیرفتیم. ابتدا صفت ها را از وب سایت های معروف استخراج کردیم. سپس، ما این صفت‌ها را با فهرست‌های معتبر از صفت‌ها مقایسه کردیم که ویژگی‌های شخصیتی معتبر علمی را توصیف می‌کنند. به این ترتیب، می‌توانیم بفهمیم که کدام صفت در توصیف‌های رایج به ویژگی‌های شخصیتی معتبر اشاره دارد. برای بازگشت به مثال قرمز خود، متوجه شدیم که صفت برونگرا در واقع با برون گرایی بالا مطابقت دارد، در حالی که شجاع با انعطاف پذیری بالا و آتشین با منطبق کم Agreea مطابقت دارد.

در بررسی شخصیت افراد با رنگ مورد علاقه این مفهوم ها و آزمایش ها اهمیت بسیار زیادی خواهند داشت.

مطالعات اساسی شخصیت افراد با رنگ مورد علاقه

برای مطالعه واقعی خود، از شش صفحه وب مختلف استفاده کردیم که روابط رنگ و شخصیت را به سه زبان توصیف می‌کردند. مثال بالا در رنگ قرمز از یکی از این سایت ها گرفته شده است. از یک سایت دیگر، کلمات کلیدی اضافی را برای قرمز استخراج کردیم: رانده، مصمم، دوست دارد ریسک کند، برونگرا، قاطعانه و تکانشی. خروجی تنها صفتی بود که با لیست های معتبر مطابقت داشت که نشان دهنده برون گرایی بالا بود. بنابراین، اکنون دو وب‌سایت داشتیم که تصور می‌کردند افرادی که قرمز را دوست دارند برون‌گرا هستند.

پس از دنبال کردن سیستماتیک این روش برای همه وب‌سایت‌ها و اصطلاحات رنگ، می‌توانیم فهرستی از 11 رابطه رنگ-شخصیت را که به طور گسترده به اشتراک گذاشته شده‌اند گردآوری کنیم. هدف ما اکنون این بود که تأیید کنیم که این روابط رنگ-شخصیت از نظر تجربی درست است.

آزمایش نهایی در ارتباط با شخصیت افراد و رنگ

در بررسی شخصیت افراد با رنگ مورد علاقه با یک آزمایش اساسی به مواجه با موارد مختلف پرداختیم. ما این کار را با داشتن 341 نفر انجام دادیم که رنگ مورد علاقه خود را به ما بگویند و یک پرسشنامه شخصیت معتبر را تکمیل کنند. سپس، شرکت کنندگان را بر اساس رنگ مورد علاقه شان گروه بندی کردیم. به عنوان مثال، ما آنها را به کسانی که طرفدار قرمز هستند و کسانی که طرفدار رنگ دیگری هستند، گروه بندی کردیم. سپس نمرات برونگرایی را بین این دو گروه مقایسه کردیم. ما دریافتیم که افرادی که رنگ مورد علاقه آنها قرمز است، در مقایسه با سایر شرکت‌کنندگان در برون‌گرایی به همان اندازه بالا (یا کم) بودند. ما مقایسه‌های مربوطه را برای 10 پیش‌بینی رابطه رنگ باقی‌مانده انجام دادیم. هیچ کدام تایید نشد.

بر اساس این نتایج، نتیجه می‌گیریم که ویژگی‌های شخصی که از طریق ویژگی‌های شخصیتی ارزیابی می‌شوند، در ترجیحات رنگ کدگذاری نمی‌شوند.

رنگ مورد علاقه شما چیست و آیا با شخصیت تان ارتباط دارد؟

کسانی که می خواهند نتایج ما و قابلیت تعمیم آنها را زیر سوال ببرند ممکن است بگویند که اگر مردم واقعاً به رنگ ها نگاه کنند یا مدل های شخصیتی دیگری در نظر گرفته شوند، نتایج متفاوتی به دست می آید. اگر مطالعه بر روی افراد غیردانشجو انجام شود، نتایج ممکن است متفاوت باشد. مطمئناً فضایی برای چنین سؤالاتی و پیشنهادهایی برای مطالعات آینده وجود دارد. با این حال، تا زمانی که شواهد تجربی متفاوتی ارائه نشده است، به نظر می رسد ارزش آن را دارد که تست های شخصیت رنگی را به شب های بازی و شروع مکالمه بسپاریم. گاهی باید بررسی شخصیت افراد با رنگ مورد علاقه بسیار دقت شود.

“بینش” آنها در مورد اینکه شما و سایر افراد چه کسی هستید باید با احتیاط مورد توجه قرار گیرد. اگر چیزی به نظر می رسد که می تواند برای هر کسی صدق کند، احتمالاً اینطور است. با کلی بودن، بیش از حد مثبت و بیش از حد خوش بینانه بودن، چنین توصیف هایی نمی توانند بین (گروه هایی از) افراد تمایز قائل شوند. و به این دلایل، آنها بینش واقعی کمی نسبت به شخصیت های دیگران ارائه می دهند. در حقیقت می توان دید که رنگ مورد علاقه شما در مورد شخصیت شما چه می گوید؟ شاید به درستی این مطلب در همه موراد جواب ندهد اما باز با شرایطی ویژه پیش خواهد رفت.

نگاه نهایی به شخصیت افراد و رنگ ها

در این مقاله از وب سایت مرکز مشاوره همکده هدف ما بررسی شخصیت افراد با رنگ مورد علاقه است. ما به بررسی دقیق این مطلب پرداخته ایم که آیا می توان از روی رنگ مورد علاقه افراد به شخصیت درونی آن ها پی برد. با بررسی آزمایش های بسیار و ارائه نکات دقیقی ما به ارائه جزئیات مربوط به این مسئله پرداختیم. در این زمینه توصیفات علمی و مسائل دقیقی را با نگاهی نهایی و با جزئیات ارائه کردیم. با این توضیحات اگر تمایل به کسب اطلاعات دقیق تر در ارتباط با شرایط روانی افراد دارید می توانید با کارشناسان مرکز مشاوره همکده در ارتباط باشید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و در کنار آن مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

 

 

منابع
psychologytoday

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا