ایجاد یک رابطه عالی با فرزندتان

آیا می خواهید یک پدر و مادر عالی باشید؟ می خواهید یک بچه شاد، سالم و خوش رفتار تربیت کنید؟ آیا می خواهید در خانه ای زندگی کنید که دستور برای نظم و انضباط غیر ضروری می شود؟ راز این است که ارتباط نزدیک تری با فرزندتان ایجاد کنید. این کافی نیست که به فرزندانمان بگوییم دوستشان داریم. ما باید هر روز عشق خود را عملی کنیم تا آنها آن را احساس کنند. به همین دلیل در این مقاله از وب سایت همکده ما به بررسی ایجاد یک رابطه عالی با فرزندتان پرداخته ایم. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

عملی کردن عشق به چه معناست؟

بیشتر به این معنی است که ارتباط با فرزندمان را بالاترین اولویت خود قرار دهیم. عشق در عمل یعنی توجه متفکرانه به آنچه بین ما می گذرد، دیدن چیزها از دید فرزندمان، و همیشه به یاد داشته باشیم که این کودکی که گاهی ممکن است ما را دیوانه کند، هنوز هم همان نوزاد گرانقدری است که با چنین امیدی در آغوش خود پذیرفته ایم.

آیا عملی کردن عشق انرژی زیادی می خواهد؟

توجه کامل به یک انسان دیگر نیاز به تلاش زیادی دارد، اما وقتی واقعاً در کنار فرزندمان هستیم، اغلب متوجه می‌شویم که به ما انرژی می‌دهد و باعث می‌شود احساس سرزندگی بیشتری داشته باشیم، همانطور که حضور کامل در کنار هر کسی این کار را می‌کند. نزدیک بودن به انسان دیگر کار می خواهد. اما 90 درصد از افرادی که در بستر مرگ هستند می گویند که بزرگترین حسرتشان این است که به افراد زندگی خود نزدیک نشده اند. و تقریباً همه والدینی که فرزندانشان بزرگ شده اند می گویند که ای کاش زمان بیشتری را با فرزندان خود می گذراندند. از این رو ایجاد یک رابطه با فرزندتان می تواند منجر به بهبود شرایط خانوادگی شود.

حضور کامل به چه معنایی است؟

ایجاد یک رابطه عالی با فرزندتان

حضور کامل؟ چگونه می توانم این کار را انجام دهم؟ حضور فقط به معنای توجه است. مانند ازدواج یا دوستی، رابطه شما با فرزندتان برای پیشرفت نیاز به توجه مثبت دارد. توجه = عشق. مانند باغ، ماشین یا کارتان، چیزی که به آن رسیدگی می کنید شکوفا می شود. و البته، این نوع توجه به زمان نیاز دارد. می‌توانید در حین آماده کردن شام، چندین کار را انجام دهید، اما راز یک رابطه عالی این است که هر روز وقت خود را متمرکز کنید و فقط به آن کودک رسیدگی کنید. اما باید بدانیم که ایجاد این رابطه چگونه شکل می گیرد؟

ایجاد یک رابطه عالی با فرزندتان

برای این که بتوانید با فرزندان خود رابطه مناسبی داشته باشید تکنیک هایی موجود است. با استفاده از این تکنیک ها می توانید رابطه خود را بهبود ببخشید. در ادامه این مقاله می خواهیم بدانیم چگونه می توانید این کار را انجام دهید:

برای داشتن پایه ای محکم شروع کنید

نزدیکی ارتباط والدین-کودک در طول زندگی ناشی از میزان ارتباط والدین با نوزادان خود از همان ابتدا است. به عنوان مثال، تحقیقات نشان داده است که پدرانی که هنگام تولد نوزادانشان یک هفته یا بیشتر مرخصی می‌گیرند، در هر مرحله، از جمله در نوجوانی و دانش‌آموزان، رابطه نزدیک‌تری با فرزند خود دارند. آیا این علت و معلول است؟ نظریه پردازان پیوند می گویند که اگر مردی با نوزاد خود پیوند برقرار کند، در طول زندگی به او نزدیک تر خواهد ماند. اما لازم نیست باور کنید که پیوند با یک نوزاد بسیار مهم است تا توجه داشته باشید که نوع مردی که به نوزاد تازه متولد شده‌اش قدردانی می‌کند و خانواده جدیدش را پرورش می‌دهد، احتمالاً به روش‌هایی ادامه می‌دهد که آنها را در طول دوران کودکی‌اش به هم نزدیک‌تر کند.

به یاد داشته باشید که همه روابط کار می خواهند

ایجاد یک رابطه عالی با فرزندتان از ناکجاآباد به وجود نمی آید. اگر از نظر بیولوژیکی برنامه ریزی نشده بودیم که به نوزادان خود عشق بورزیم، نسل بشر مدت ها پیش از بین رفته بود – اما وقتی بچه ها بزرگتر می شوند باید بر روی آن پیوند طبیعی ایجاد کنیم، در غیر این صورت چالش های زندگی مدرن می توانند آن را فرسایش دهد. خوشبختانه، کودکان به طور خودکار والدین خود را دوست دارند. تا زمانی که آن را منفجر نکنیم، می توانیم ارتباط را قوی نگه داریم.

زمان با فرزندتان را در اولویت قرار دهید

ایجاد یک رابطه عالی با فرزندتان

فرض کنید که برای ایجاد یک رابطه خوب با فرزندتان باید زمان قابل توجهی را صرف کنید. زمان با کیفیت یک افسانه است، زیرا کلیدی برای روشن کردن نزدیکی وجود ندارد. تصور کنید که همیشه کار می کنید و یک شب را با شوهرتان که در شش ماه گذشته به سختی او را دیده اید، کنار گذاشته اید. در روابط، بدون کمیت، کیفیتی وجود ندارد. اگر تمام وقت خود را در محل کار و او تمام وقت خود را با دوستانش می گذراند، نمی توانید انتظار رابطه خوبی با دخترتان داشته باشید. بنابراین، به همان اندازه که با فشارهای شغلی و زندگی روزمره سخت است، اگر می‌خواهیم رابطه بهتری با فرزندانمان داشته باشیم، باید زمان را برای تحقق آن آزاد کنیم. پس برای ایجاد یک رابطه عالی با فرزندتان زمان را در نظر بگیرید.

با اعتماد، پایه و اساس هر رابطه خوب شروع کنید

اعتماد از دوران شیرخوارگی شروع می شود، زمانی که کودک شما یاد می گیرد که آیا می تواند به شما تکیه کند تا زمانی که به شما نیاز دارد او را انتخاب کنید. زمانی که نوزادان به یک سالگی می رسند، محققان می توانند ارزیابی کنند که آیا نوزادان “به طور ایمن” به والدین خود وابسته هستند یا خیر، که اساساً به این معنی است که کودک اعتماد دارد که والدینش می توانند برای برآوردن نیازهای عاطفی و فیزیکی او به والدینش وابسته باشند. با گذشت زمان، اعتماد فرزندانمان را از راه‌های دیگری جلب می‌کنیم: به قولی که می‌دهیم بعداً با آنها بازی کنیم، اعتماد به نفس را از بین نبریم، آنها را به موقع انجام دهیم.

در عین حال، با توقع بهترین ها از آنها و اعتقاد به خوبی ها و پتانسیل های اساسی آنها به آنها اعتماد می کنیم. ما به قدرت رشد انسان برای کمک به رشد، یادگیری و بالغ شدن فرزندمان اعتماد داریم. اعتماد به این معنا نیست که کورکورانه آنچه را که نوجوان به شما می گوید باور کنید. در واقع اعتماد به این معناست که از فرزند خود صرف نظر از اینکه چه می کند، دست نکشید. اعتماد یعنی هرگز با ناامیدی از رابطه دور نشوید، زیرا اعتماد دارید که او به شما نیاز دارد و راهی برای حل همه چیز پیدا خواهید کرد.

تشویق برای ایجاد یک رابطه عالی با فرزندتان

فرزند خود را به عنوان گیاهی در نظر بگیرید که توسط طبیعت برنامه ریزی شده است تا رشد کند و شکوفا شود. اگر می بینید گیاه دارای برگ های قهوه ای است، در نظر بگیرید که آیا به نور بیشتر، آب بیشتر و کود بیشتری نیاز دارد. شما از آن انتقاد نمی کنید و بر سر آن فریاد نمی زنید تا درست شود و درست رشد کند.

بچه ها هر روز دیدگاه خود را نسبت به خود و جهان شکل می دهند. آنها به تشویق شما نیاز دارند تا خود را افراد خوبی ببینند که توانایی انجام کارهای خوب را دارند. و آنها باید بدانند که شما در کنار آنها هستید. اگر بیشتر چیزی که از دهان شما بیرون می آید اصلاح یا انتقاد باشد، احساس خوبی نسبت به خود نخواهند داشت و احساس نمی کنند که شما متحد آنها هستید. شما تنها اهرم خود را با آنها از دست می دهید، و آنها چیزی را از دست می دهند که هر بچه ای به آن نیاز دارد: اینکه بداند بزرگسالی دارد که به دنیا فکر می کند.

به یاد داشته باشید که احترام باید متقابل باشد

ایجاد یک رابطه عالی با فرزندتان

برای ایجاد یک رابطه عالی با فرزندتان باید احترام متقابل را مهیا کنید. کاملا واضح است، درست است؟ اما ما این را با بچه هایمان فراموش می کنیم، زیرا می دانیم که قرار است رئیس باشیم. شما هنوز هم می توانید محدودیت هایی تعیین کنید (و باید) اما اگر این کار را با احترام و با همدلی انجام دهید، فرزند شما هم یاد می گیرد که با دیگران با احترام رفتار کند و هم انتظار داشته باشد که با او محترمانه رفتار شود.

یک بار که من نسبت به کودک 3 ساله ام بی تاب شدم، او به من برگشت و گفت: دوست ندارم اینطور با من صحبت کنی. دوستی که با ما بود، گفت: “اگر او اینقدر زود شروع کند، در نوجوانی با مشکلات بزرگی روبرو خواهید شد!” در واقع، به جای به چالش کشیدن اقتدار من، کودک نوپای من صرفاً درخواست می کرد که با شأنی که انتظارش را داشت با او رفتار شود. اکنون که نوجوان است، همچنان با احترام با خود، من و دیگران رفتار می کند. و همسالانی را انتخاب می کند که با او محترمانه رفتار می کنند. آیا این چیزی نیست که همه ما برای فرزندانمان می خواهیم؟

روابط را به عنوان افزایش آهسته تعاملات روزانه در نظر بگیرید

ایجاد یک رابطه عالی با فرزندتان

برای ایجاد رابطه با فرزندتان لازم نیست کار خاصی انجام دهید. خبر خوب – و بد – این است که هر تعاملی باعث ایجاد رابطه می شود. خرید خواربارفروشی، همراهی با ماشین و حمام کردن به همان اندازه مهم هستند که وقتی مشکلی دارید صحبت می کنید. او نمی خواهد اسباب بازی خود را به اشتراک بگذارد، یا به رختخواب برود، یا تکالیفش را انجام دهد؟ نحوه مدیریت شما یک آجر در پایه و اساس رابطه دائمی شما و همچنین ایده های او در مورد همه روابط است.

این یکی از دلایلی است که ارزش آن را دارد که در مورد هر گونه تعاملات مکرر که اعصاب شما را تحت تأثیر قرار می دهد فکر کنید تا ببینید چگونه ممکن است به طور متفاوت با آنها رفتار کنید. فعل و انفعالاتی که بیش از یک بار اتفاق می افتند تمایل به آغاز یک الگو دارند. نق زدن و انتقاد هیچ مبنایی برای رابطه با کسی که دوستش دارید نیست. و علاوه بر این، زندگی شما برای شما کوتاهتر از آن است که بتوانید آن را در حالت ناراحتی بگذرانید. از این رو برای ایجاد یک رابطه عالی با فرزندتان از تلاشی فروگذار نکنید.

 

منابع
وب سایت aha

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا