اکلکتیک تراپی چیست؟

فرآیند های درمانی چه در زمینه های مشکلات جسمی و چه روانی مختلف است. روان شناسان همیشه سعی می کنند راه حل های مختلفی برای پروسه درمانی اشخاص انتخاب کنند. هر چند که درمان ها می تواند با استفاده از دارو یا جلسات مشاوره باشد. قبل از این که یکی از روش های درمانی را انتخاب کنید راجع به مشاور خود تحقیق کنید. اکلکتیک تراپی یکی از روش های درمانی برای اختلالات روانی است. این روش درمان می تواند کمک بسیاری به افراد کند.

یکی از مواردی که همیشه مورد بررسی قرار می گیرد بحث ضربه های روانی در افراد است. در واقع این ضربه های روانی به گونه ای است که باعث اختلالات شخصیتی بسیاری می شود. یکی از این موارد اختلالاتی مثل افسردگی است. افسردگی یک نوع اختلال است که در افراد مختلف متفاوت است. علائم افسردگی می تواند شامل موارد و ویژگی های منحصر به فردی باشد. نحوه درمان آن اما می تواند به افراد کمک های بسیاری کند. در ادامه می خواهیم ببینیم که اکلکتیک تراپی چیست؟

اکلکتیک تراپی و اختلالات در کودکان

اکلکتیک تراپی چیست؟

یک سری از اختلالات هم هستند که بیشتر برای کودکان یا به صورت اختصاصی برای بزرگسالان است. اختلالات در کودکان اگر به طور کامل درمان نشود می تواند به آینده کودک ضربه بزند و در واقع پیامد های آن افسردگی را به همراه داشته باشد. این بدان دلیلی است که کودک در دوران مدرسه احساس کند با بقیه فرق دارد و مورد تمسخر قرار می گیرد که این باعث آسیب روحی به او می شود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با اکلکتیک تراپی چیست، صحبت کنیم.

اکلکتیک تراپی چیست؟

درمان التقاطی رویکردی است که از جهت گیری ها و تکنیک های نظری متعددی استفاده می کند. این یک رویکرد انعطاف پذیر و چند وجهی برای درمان است که به درمانگر اجازه می دهد تا از مؤثرترین روش های موجود برای رفع نیازهای هر مشتری استفاده کند. گاهی اوقات از آن به عنوان درمان چندوجهی یا یکپارچه نیز یاد می شود. در اوایل قرن بیستم، بسیاری از درمانگران به شدت به یک سبک درمانی پایبند بودند. در طول دهه گذشته، درمانگران بیشتری شروع به استخراج ایده ها از رویکردهای درمانی مختلف کردند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

تحقیقات نشان می دهد که اکثر روان درمانگران امروزه اکلکتیک تراپی را انجام می دهند. یک نظرسنجی از متخصصان نشان داد که تنها 15٪ از یک مدل نظری استفاده می‌کنند و میانگین تعداد جهت‌گیری‌های مورد استفاده در عمل چهار بوده است.

انواع اکلکتیک تراپی

تعدادی از انواع خاص درمان التقاطی نیز ظهور کرده است. در هر مورد، این رویکردها از طیف وسیعی از تکنیک ها به منظور رسیدگی به نیازهای منحصر به فرد فرد استفاده می کنند. برخی از این انواع عبارتند از:

درمان التقاطی مختصر

اکلکتیک تراپی چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست، این یک شکل کوتاه‌مدت از درمان التقاطی است که اغلب جنبه‌هایی از درمان‌های روان‌دینامیک و رفتاری شناختی را در بر می‌گیرد.  این در تعداد محدودی از جلسات، اغلب برای رسیدگی به یک مشکل خاص اعمال می‌شود. این رویکرد برای درمان PTSD با کمک به افراد برای معنا بخشیدن به تجربه آسیب زا و توسعه راهبردهای مقابله ای جدید استفاده شده است.

درمان شناختی- بین فردی

این رویکرد از جنبه‌های درمان شناختی رفتاری استفاده می‌کند تا به افراد کمک کند تا بفهمند افکارشان چگونه بر روابطشان تأثیر می‌گذارد.

درمان چندوجهی

این نوع از عناصر تئوری یادگیری اجتماعی-شناختی استفاده می‌کند و تعدادی از تکنیک‌ها را از سایر درمان‌ها ادغام می‌کند. نیازهای خاص یک فرد با نگاه کردن به رفتار، عاطفه، حواس، تجسم ها، شناخت، روابط و سلامت جسمانی آنها ارزیابی می شود.

درمان فرانظری

این رویکرد بر درک مراحل و فرآیند ایجاد تغییر تمرکز دارد. با استفاده از این دانش، افراد می توانند روی دستیابی به اهداف خود، بهبود روابط و ایجاد تغییرات مثبت در زندگی خود کار کنند.

تکنیک

در حالی که درمان التقاطی منعطف است، درمانگران با دقت یک برنامه عمدی و فردی برای هر مشتری بر اساس نیازهای منحصر به فرد آن فرد ایجاد می کنند. رویکردهای نظری که یک درمانگر التقاطی ممکن است از آن ها استفاده کند عبارتند از:

  • رفتار درمانی
  • درمان شناختی رفتاری (CBT)
  • رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT)
  • درمان شخص محور

روان درمانی

اکلکتیک تراپی چیست؟

یک درمانگر همچنین تکنیک های خاصی را از درون آن رویکرد نظری انتخاب می کند. برخی از نمونه‌های این تکنیک‌ها عبارتند از مواجهه درمانی، حس درمانی، آرامش درمانی، درمان پذیرش و تعهد (ACT) و ذهن آگاهی. درمان التقاطی با چه کمکی می تواند کمک کند. درمان التقاطی می تواند برای کمک به افراد با طیف وسیعی از نیازها مورد استفاده قرار گیرد. برخی از شرایط و مشکلاتی که می تواند با موفقیت درمان کند عبارتند از:

  • اضطراب
  • اختلال دو قطبی
  • مشکلات مقابله و سازگاری
  • افسردگی
  • اختلالات اشتها
  • اختلالات شخصیت
  • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
  • مشکلات رابطه
  • سکوت انتخابی
  • معضلات اجتماعی
  • فشار

فواید اکلکتیک تراپی

اکلکتیک درمانی می تواند چندین مزیت مهم داشته باشد. این شامل:

رویکرد فردی

از آنجایی که این رویکرد به درمان بسیار سازگار است، درمانگر شما می تواند یک برنامه درمانی متناسب با نیازهای خاص و منحصر به فرد شما طراحی کند.

مشارکت

استفاده از تکنیک‌های متعدد ممکن است به افراد کمک کند تا در روند درمانی بیشتر احساس علاقه و مشارکت داشته باشند.

انعطاف‌پذیری

از آن جایی که درمانگر شما می‌تواند نیازهای شما را ارزیابی کند و رویکردها و تکنیک‌هایی را که فکر می‌کنند بیشترین کمک را به شما می‌کنند انتخاب کند، می‌توان برای رفع یک یا چند نیاز بین تکنیک‌ها جابجا شد. به عنوان مثال، درمان شما ممکن است شامل درمان فوبیا باشد، اما مشکلات ناشی از استرس مزمن را نیز برطرف کند.

اثربخشی

تحقیقات نشان می دهد که اکلکتیک تراپی هم می تواند یک درمان ایمن و هم موثر باشد:

درمان التقاطی به عنوان یک رویکرد درمانی مؤثر برای رسیدگی به  مشکلات مختلف، یک اختلال اضطرابی در کودکان که در آن ناتوانی مداوم در صحبت کردن در موقعیت های اجتماعی خاص وجود دارد، توصیف شده است. این درمان شامل استفاده از نظریه ها و مداخلات روان پویشی، رفتاری، شناختی-رفتاری و خانواده بود. در مطالعه‌ای که در مجله اروپایی روان‌تروماتولوژی منتشر شد، محققان عناصری را از رویکردهای رفتاری روان‌دینامیک و شناختی برای ایجاد یک برنامه درمانی موفق التقاطی برای PTSD ادغام کردند.

 مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که رویکرد التقاطی با استفاده از هنر درمانی و CBT برای بهبود سلامت روان و کاهش اضطراب در کودکان موثر است.

چیزهایی که باید در نظر بگیرید

در حالی که اکلکتیک تراپی می تواند موثر باشد، برخی از جنبه های منفی بالقوه وجود دارد که باید در نظر گرفت. برخی از مسائلی که ممکن است در طول درمان التقاطی با آن ها مواجه شوید عبارتند از:

فقدان ساختار

اگر تمایل دارید رویکردی ساختارمندتر و ساده تر را ترجیح دهید، ممکن است درمان التقاطی دشوارتر باشد. در چنین مواردی، با درمانگر خود در مورد ابداع ساختار قابل پیش بینی تری صحبت کنید.

آزمون و خطا

همچنین ممکن است گاهی به نظر برسد که شما از روش آزمون و خطا پیروی می کنید. در حالی که امتحان تاکتیک های مختلف می تواند به شما کمک کند تا آنچه برای شما مفید است را پیدا کنید، همچنین می تواند خسته کننده و وقت گیر باشد.

برای برخی شرایط ایده‌آل نیست

برای شرایط خاصی که به بهترین شکل ممکن به نوع خاصی از درمان پاسخ می‌دهند (مانند مواجهه درمانی برای فوبیا یا رفتار درمانی دیالکتیکی برای اختلال شخصیت مرزی)، اغلب ایده بهتری است که در درجه اول به آن درمان خاص پایبند باشید. مدالیته

مراجعه برای این روش درمانی چگونه است؟

HMOs (سازمان های حفظ سلامت) و رویکردهای مراقبت مدیریت شده در مراقبت های بهداشتی، حجم مراجعه درمان التقاطی را بیشتر کرده است. برای دریافت بازپرداخت بیمه، درمانگران ممکن است مجبور باشند انواع تکنیک‌های تجربی را که اغلب از جهت‌گیری‌های نظری مختلف استخراج می‌شوند، مستند کنند. نگرانی های بیمه ممکن است در نوع درمان هایی که درمانگر شما استفاده می کند نقش داشته باشد. با این حال، از آنجایی که درمانگران التقاطی بر استفاده از تکنیک‌های تایید شده توسط تحقیق تمرکز می‌کنند، همچنان احتمال دارد که بسیاری از درمان‌ها تحت پوشش بیمه شما قرار گیرند.

آموزش درمانگر

برخی از درمانگران عمدتاً به یک جهت گیری واحد مانند نظریه روان پویایی یا رفتار شناختی پایبند هستند. اما ممکن است در صورت لزوم از تکنیک های مختلفی که ریشه در نظریه های دیگر دارند استفاده کنند.  در هر صورت، مهم است که درمانگر درک کاملی از هر نظریه برای تکنیک هایی که استفاده می کند داشته باشد.

چه طور باید اکلکتیک تراپی را شروع کرد

اگر علاقه مند به انجام درمان التقاطی هستید، از پزشک خود بخواهید که ارجاع دهد یا به فهرست راهنمای درمانگر آنلاین مراجعه کنید. درمانگران التقاطی اغلب خود را به عنوان درمانگرهای یکپارچه یا درمانگر چندوجهی معرفی می کنند. بنابراین ممکن است به جستجوی آن یا اصطلاحات مشابه باشید. همچنین ممکن است درمان آنلاین را به عنوان یک گزینه در نظر بگیرید. در طول اولین قرار ملاقات، درمانگر از شما سؤالاتی می پرسد تا به شناخت شما و درک اهدافتان کمک کند.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا