اهمیت فرهنگ ضد قلدری در مدارس و کودکان

یکی از مواردی که در جهان امروز و خصوصا در مدارس مورد توجه قرار گرفته است. کودکان نیاز به تربیت مناسب از سوی خانواده دارند. خیلی ها علت آن را در ژنتیک یا خانواده می دانند. اما همیشه نمی توانیم بگوییم که افراد به خاطر این مسائل دچار قلدری می شوند. گاهی اوقات رفتار خود فرد باعث ایجاد شخصیت بد می شود.

اختلالات روانی انواع مختلفی دارند. یکی از این اختلالات قلدری است. خیلی از ما دوستانی داشتیم که این اختلال را در خود داشته اند. قلدری در کلاس درس موضوع امروز ما است. عصبانیت اگر ادامه داشته باشد می تواند آسیب های زیادی به افراد برسانند. یکی از این آسیب ها می تواند مشکلات روانی باشد. عصبانیت را می توان از طریق راه های مختلفی حل شود. در ادامه می خواهیم ببینیم که اهمیت فرهنگ ضد قلدری در مدارس و کودکان چگونه است؟

برای مثال ممکن است یک روان شناس برای یک فرد راه های مختلفی مثل تمرین با خود یا استفاده از وسایل مخصوص برای کاهش عصبانیت استفاده کند. برای مثال در یک فرد عصبانیت فقط در زمان های اتفاقات ناگوار ایجاد می شود. در افراد دیگر ممکن است این عصبانیت به شیوه های دیگری ایجاد شود. برای مثال ممکن است فرد در تمام مدت عصبانیت را داشته باشد. حال گاهی اوقات همین عصبانیت تبدیل به رفتار قلدری خواهد شد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با اهمیت فرهنگ ضد قلدری در مدارس و کودکان  صحبت کنیم.

جنبه های مشکل ساز قلدری پوشش ملی پیدا کرده است

اهمیت فرهنگ ضد قلدری در مدارس و کودکان

در چند سال گذشته، جنبه های مشکل ساز قلدری پوشش ملی پیدا کرده است. متأسفانه، قلدری هنوز یک موضوع مداوم است. افراد بیشماری به طور مداوم تأثیرات و عواقب بعدی قلدری را تجربه می کنند. در برخی از بدترین سناریوها، مردم هر کاری را کرده اند تا از دست افراد غلدر فرار کنند. از این رو فرهنگ ضد قلدری در دنیا اهمیت پیدا کرده است. به این دلایل و بسیاری دیگر، فرهنگ ضد قلدری هرگز به این اندازه ضروری نبوده است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

تنها راه مبارزه با فرهنگ قلدری، وضع و اجرای دقیق فرهنگ ضد قلدری است. با این حال، قبل از این که یک فرهنگ ضد قلدری رخ دهد، باید یک جریان اصلی و درک گسترده ای از فرهنگ قلدری و همه چیزهایی که مستلزم آن است وجود داشته باشد.

مروری بر فرهنگ قلدری

در اصل، فرهنگ قلدری پذیرش، توانمندسازی یا وقوع مداوم عمل سمی است. فرهنگ قلدری علاوه بر این توسط درک کلی از قلدری و تعاملات مختلف تقویت می شود. به عنوان مثال، برخی از مردم هنوز معتقدند که قلدری موضوع مهمی نیست یا این که «فقط یک بحث کودکانه اتفاق می‌افتد». افراد دیگر یا مرتکب قلدری می شوند یا شاهد آن هستند، اما به دلیل ترس یا دلایل دیگر از صحبت کردن خودداری می کنند. هر یک از ادراکات قبلی به فرهنگ قلدری کمک می کند و بی تفاوتی بزرگترین توانمندساز همه است.

قلدری همیشه به راحتی آشکار نمی شود

باور کنید یا نه، قلدری همیشه به راحتی آشکار نمی شود، به خصوص در موقعیت های اجتماعی. در حالی که توهین کردن، کتک زدن، هل دادن و لگد کردن اشکال آشکار قلدری هستند، این قصور همچنین می‌تواند به شیوه‌های کمتر آشکار و در عین حال به همان اندازه موذیانه مانند طرد اجتماعی رخ دهد. در این شرایط، قلدرها ممکن است اطرافیان خود را تشویق کنند که از کسی دوری کنند یا او را نادیده بگیرند. البته این نوع قلدری شامل مشارکت افراد دیگر برای وقوع اثر مورد نظر است. متأسفانه، بسیاری از افراد آگاهانه یا سهوا با ناتوانی در ایستادگی در برابر عامل جنایت، فرهنگ قلدری را فعال می کنند. تا زمانی که این روند ادامه داشته باشد، فردی که قلدری می‌کند فقط به تشدید و بدتر شدن آن ادامه می‌دهد.

شایستگی فرهنگ ضد قلدری

در مورد قلدری، به نظر می رسد همچنان امیدی وجود دارد. روز به روز افراد بیشتری در برابر قلدری  می ایستند. آن هاعلیه قلدری صحبت می کنند و دیگران را تشویق می کنند که همین کار را انجام دهند. درک این نکته مهم است که سکوت، بی‌عملی و بی‌تفاوتی برخی از بزرگ‌ترین عوامل قلدری هستند. هر بار که مردم بلند می شوند و قلدری را محکوم می کنند، یک گام دیگر به سمت پایان دادن به قلدری برمی دارند.

فرهنگ ضد قلدری جان انسان ها را نجات می دهد

ظهور فرهنگ ضد قلدری به دلایل زیادی اهمیت دارد. اول از همه، زندگی را نجات می دهد. مطالعات نشان داده‌اند که بسیاری از افراد سال‌ها به طور معمول مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. اغلب می‌توانند آن ها با قلدری کردن یا از طریق اقدامات شدیدتر، مانند خشونت نسبت به دیگران، پاسخ می دهند. بسیاری از مردم ممکن است خشونت را به عنوان یک کشش در نظر بگیرند.

در حالی که عوامل زیادی وجود دارد که در تبدیل شدن فردی به عنوان قلدر موثر است. تصویر نوجوان طرد شده و مورد اذیت قرار گرفته بیش از حد مسئله را ساده می کند.

فرهنگ ضد قلدری باعث ترویج آموزش می شود

اهمیت فرهنگ ضد قلدری در مدارس و کودکان

باور کنید یا نه، قلدری تأثیرات منفی زیادی بر تحصیل بازماندگان دارد. تقریباً 20 درصد از دانش آموزان گزارش می دهند که در مقطعی مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند. علاوه بر این، بیش از 160000 دانش آموز به دلیل ترس از قلدری از رفتن به مدرسه امتناع می ورزند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اجرای یک فرهنگ ضد قلدری آگاهی را نسبت به قلدری می درخشد.این کار به مجرمان نیز می فهماند که هدف قرار دادن افراد دیگر تحت هیچ شرایطی مجاز نخواهد بود. هیچ دانش آموزی نباید از حضور در مدرسه بترسد. میلیون‌ها کودک نباید هر سال مورد آزار و اذیت قرار گیرند و هر معلمی باید بتواند قلدری را برای مصیبتی که هست ببیند.

فرهنگ ضد قلدری با آزار و اذیت محل کار مقابله می کند

متأسفانه، قلدری به همان اندازه که در مدرسه مشکل ساز است در نیروی کار نیز مشکل ساز است. کودکان دبستانی، راهنمایی و دبیرستان تنها کسانی نیستند که قلدری را تجربه می کنند. به گفته The Balance، قلدری می تواند هم از جانب همکاران و هم از مافوق حرفه ای رخ دهد. اگر چه بسته به پویایی، اشکال قلدری متفاوت است.

به عنوان مثال، یک همکار ممکن است با نام بردن، انتشار شایعات نادرست، افشای اطلاعات شخصی و غیره، همکار خود را مورد آزار و اذیت قرار دهد. این کارها شامل جدا کردن آن ها از جلسات مهم مرتبط با شغل، خرابکاری در کارشان، مدیریت غلط، آزار و اذیت جنسی آن ها یا بدتر از آن است.

فرهنگ ضد قلدری در محل کار

اهمیت فرهنگ ضد قلدری در مدارس و کودکان

فرهنگ ضد قلدریاید به گونه ای باشد که هم در محل کار و هم در مدارس برای افراد مناسب باشند. تاکتیک های قلدری به هیچ وجه قابل تحمل نخواهد بود. بسیاری از کسب و کارها و شرکت ها در حال حاضر سیاست ها و قوانین مختلفی دارند که برای مبارزه با قلدری طراحی شده اند. با این حال، هنوز کار زیادی برای انجام وجود دارد. افراد در همه سطوح و در همه موقعیت ها از وجود و اجرای فرهنگ ضد قلدری منتفع خواهند شد.

اجرای ملی فرهنگ ضد قلدری

خوشبختانه، بسیاری از کشورهای جهان در حال انجام اقداماتی برای مبارزه با قلدری هستند. اگر چه هیچ قانون برای منع قلدری یا اشکال بی شمار آن وجود ندارد. بسیاری از کشور ها مجموعه ای از قوانین را وضع کرده اند که قلدری را ممنوع می کند. بر اساس FindLaw، بیشتر این قوانین حول محور قلدری در اشکال دزدی، تهدید، تعقیب، تحقیر عمومی، آزار و اذیت و خشونت است.

زورگویی سایبری

قلدری سایبری یک جنبه رایج و تاریخی فرهنگ قلدری فعلی است. در حالی که قلدری سنتی در طول تعاملات در واقعیت رخ می دهد، مسلماً مزاحمت سایبری حتی مشکل سازتر است.

افراد قلدر از اين روش برای آسیب رساندن و قدرت نمایی در دنیای مجازی استفاده می کنند. متاسفانه افراد جوان فکر می کنند که اشتراک گذاشتن زندگی شخصی در دنیای مجازی خوب است. در صورتی که افراد قلدر از این کار استفاده می کنند و آسیب های روانی مختلفی را وارد می کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اهمیت فرهنگ ضد قلدری در مدارس و کودکان

متأسفانه، بسیاری از مردم درک نمی کنند که چرا آزار و اذیت سایبری اینقدر مشکل ساز است. علاوه بر این، افراد به وجود ویژگی‌های مسدود کردن و بی‌صدا کردن تقریباً در هر پلت فرم رسانه‌های اجتماعی اشاره می‌کنند. با این حال، زورگویان سایبری که واقعاً به آزار و اذیت افراد آنلاین اختصاص دارند. آن ها اغلب حساب‌هایی را ایجاد می‌کنند. افراد از این روش برای آسیب رساندن به حساب های کاربری مردم و آزار و اذیت های سایبری استفاده می کنند.

مردم هر روز هدف حملات سایبری قرار می گیرند. بنابراین با روحیه تقویت فرهنگ ضد قلدری، وضع و اجرای قوانین قلدری سایبری در اولویت قرار دارد. این بدان معنا نیست که مردم نمی توانند نظرات بحث برانگیز خود را به صورت آنلاین بیان کنند. یا حتی مخالفت خود را با مطالبی که افراد دیگر پست می کنند ابراز کنند. با این حال، زمانی که حساب‌ها صرفاً با هدف گسترش نفرت ساخته می‌شوند، باعث مشکل می شود.

منابع
وبسایت betterhelp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا