انواع قلدری در سراسر جامعه

قلدری همان طور که در مقاله های قبل گفتیم در همه بخش های جامعه وجود دارد. همه مردم فکر می کنند که قلدری ها فقط در مدارس یا در بچگی اتفاق می افتد. در صورتی که گاهی اوقات قلدری فقط دعوا کردن در سن کودکی نیست. همیشه ما فکر می کنیم که انواع قلدری فقط در بین کودکان و نوجوانان اتفاق می افتد. اما این فرآیند ممکن است در بزرگسالان نیز اتفاق بیفتد. در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارد. برخی از این اختلالات روانی را ممکن است بشانسید. برخی هم برای شما تازگی دارند.

اختلالات روانی انواع مختلفی دارند. یکی از این اختلالات قلدری است. قلدری در سراسر جامعه موضوع امروز ما است. عصبانیت اگر ادامه داشته باشد می تواند آسیب های زیادی به افراد برسانند. یکی از این آسیب ها می تواند مشکلات روانی باشد. عصبانیت می توان از طریق راه های مختلفی حل شود. در ادامه می خواهیم ببینیم که انواع قلدری در سراسر جامعه چگونه است؟

تمرینات روانشناسی برای انواع قلدری چگونه است؟

انواع قلدری در سراسر جامعه

برای مثال ممکن است یک روان شناس برای یک فرد راه های مختلفی مثل تمرین با خود یا استفاده از وسایل مخصوص برای کاهش عصبانیت استفاده کند. تمامی اختلالات روانی قابل حل است. برای مثال در یک فرد عصبانیت فقط در زمان های اتفاقات ناگوار ایجاد می شود. در افراد دیگر ممکن است این عصبانیت به شیوه های دیگری ایجاد شود. برای مثال ممکن است فرد در تمام مدت عصبانیت را داشته باشد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با انواع قلدری در سراسر جامعه صحبت کنیم.

محل کار گاهی اوقات می تواند یک محیط سمی باشد.

محل کار گاهی اوقات می تواند یک محیط سمی باشد. اغلب مجبورید با افرادی که نمی‌شناسید کار کنید، که می‌تواند به نتایج متفاوتی منجر شود. گاهی اوقات، در محل کار با دوستان یا آشنایان جدید پیوندهای پایدار برقرار می کنید. در مواقع دیگر، شما با همکارانتان شباهت زیادی ندارید. اما می توانید به اندازه کافی خوب کنار بیایید و یاد بگیرید که چگونه کار را انجام دهید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اما مواقعی پیش می آید که یک همکار رفتار وحشتناکی با شما دارد. این همان انواع قلدری از جنس قلدری در محل کار است. آن ها ممکن است با شما بدرفتاری کنند، سعی کنند شما را به دردسر بیاندازند، یا حتی شما را مورد آزار و اذیت قرار دهند. اگر این اتفاق برای شما افتاده باشد، ممکن است ناگهان محل کارتان دوباره شبیه مدرسه شود. یعنی مملو از رفتارها و دسته های نوجوانانه. ممکن است کار کردن در این شرایط خصمانه دشوار یا حتی غیرممکن به نظر برسد. این جا است که قوانین قلدری اهمیت پیدا می کند.

تعریف و انواع قلدری هم آسان و هم دشوار است

تعریف قلدری هم آسان و هم دشوار است. در حالی که ما فکر می کنیم قلدری چیزی است که از طریق تماس فیزیکی یا اخیراً از طریق اینترنت اتفاق می افتد. اما واقعیت این است که حتی بیشتر از آن چه تصور می کنیم دسته بندی های قلدری وجود دارد. برای درک بهتر این که قلدری چیست و تا چه حد می رسد، در این جا انواع مختلفی از قلدری را که تاکنون در جامعه خود شناسایی کرده ایم، آورده ایم.

قلدری فیزیکی

قلدری فیزیکی یکی از مقوله‌های قلدری است که تشخیص آن آسان‌تر است. وقتی شخصی مورد آزار و اذیت فیزیکی قرار می گیرد، به این معنی است که از طریق هر نوع تماس فیزیکی آسیب دیده است. قلدری فیزیکی می تواند به سادگی ضربه زدن یا مشت زدن شدید باشد. اما همه اشکال آزار فیزیکی جدی هستند. قلدری فیزیکی همچنین به هرگونه تماسی اطلاق می شود که باعث آسیب رساندن به وسایل شخص دیگر شود. ممکن است بدانید این نوع خشونت زمانی رخ می دهد که افراد از زبان بدن بی ادبانه و تهدیدآمیز برای ترساندن دیگری استفاده می کنند.

قلدری کلامی به عنوان انواع قلدری

انواع قلدری در سراسر جامعه

همه اشکال قلدری فیزیکی نیستند. قلدرها می توانند به همان اندازه با کلمات خود آسیب وارد کنند. قلدری کلامی زمانی اتفاق می‌افتد که فردی از طریق نام‌گذاری، توهین، تهدید یا هر نوع زبان دیگری که باعث می‌شود فرد دیگر احساس بد یا تهدید کند، شخص دیگری را آزار می‌دهد. در حالی که شناسایی قلدری فیزیکی بسیار ساده تر است، تشخیص قلدری کلامی ممکن است دشوار باشد. زیرا اغلب به جای شواهد فیزیکی به اعتماد متکی است. بنابراین، افرادی که تصمیم به توهین کلامی نسبت به دیگران دارند، احتمال بیشتری دارد که از آن دور شوند.

زورگویی سایبری

همان طور که پلتفرم های رسانه های اجتماعی همچنان در بین جوانان امروزی محبوب می شوند، شکل جدیدتر قلدری که به عنوان آزار اینترنتی شناخته می شود نیز افزایش می یابد. زورگویی سایبری زمانی اتفاق می‌افتد که شخصی از یک پلتفرم رسانه‌های اجتماعی یا نوع دیگری از فناوری برای هدف قرار دادن طعمه خود استفاده می‌کند. او تهدید، نظرات بد، یا عکس‌های بی ادبانه را برای افراد ارسال می‌کند یا آن ها را در رسانه ها پست می‌کند. از آن جایی که بسیاری از جوانان امروزی دائماً به اینترنت متصل هستند، همیشه در برابر این نوع قلدری آسیب پذیر هستند و اغلب متوقف کردن آن دشوار است.

به خاطر داشته باشید که آزار و اذیت سایبری محدود به اینترنت نیست. هر گونه قلدری که از طریق فناوری اتفاق می افتد، زورگویی سایبری در نظر گرفته می شود.

قلدری اجتماعی جزئی از انواع قلدری

قلدری اجتماعی، همچنین به عنوان قلدری رابطه‌ای شناخته می‌شود. یک تاکتیک قلدری است که توسط افرادی که می‌خواهند افراد خاصی را از گروه اجتماعی خود حذف کنند، استفاده می‌شود. این نوع قلدری اغلب بین گروهی از افراد اتفاق می‌افتد.  ممکن است فرد گیرنده به دلیل روش‌های آزار و اذیت و طرد کردن گروه احساس انزوا کند. پایان دادن به قلدری اجتماعی می تواند دشوار باشد. زیرا، در حالی که همه افراد باید در همه گروه ها و فعالیت ها گنجانده شوند، شما نمی توانید دیگران را مجبور کنید که یک فرد را بپذیرند.

قلدری پیش داوری یا تعصبی

قلدری تعصبی یکی از انواع قلدری است که کودکان و بزرگسالان یکدیگر را مورد آزار و اذیت قرار می دهند. زمانی که فردی نسبت به گرایش جنسی، رنگ پوست یا مذهب شخص دیگری مدارا نمی کند و تصمیم می گیرد دست به اقدامی بزند که به طرف مقابل آسیب برساند، این یک قلدری پیش داوری است. قلدری پیش داوری با بسیاری از دسته بندی های دیگر قلدری در این مقاله همراه است.

قلدری جنسی

اگر کسی در رابطه با بدن یا زندگی جنسی شما به روشی نامناسب شما را مسخره می کند، مورد آزار جنسی قرار گرفته اید. قلدری جنسی می تواند از طریق آزار سایبری در رابطه با متون یا عکس های خام، از طریق قلدری کلامی، و حتی از طریق قلدری فیزیکی زمانی که شخصی شما را به طور نامناسب لمس می کند، رخ دهد. قلدری جنسی می تواند بسیار مضر و بسیار خطرناک باشد اگر به سرعت به آن رسیدگی نشود.

اکنون که در مورد برخی از رایج ترین انواع قلدری که در جامعه خود می بینیم صحبت کردیم، اجازه دهید در مورد برخی از قلدرهایی که با این نوع قلدری همراه هستند صحبت کنیم.

مردم محبوبی که تبدیل به افراد قلدر می شوند

انواع قلدری در سراسر جامعه

افراد محبوب زمانی تبدیل به قلدر می شوند که به محبوبیتشان اجازه دهند طرز فکرشان را کنترل کند. آن ها می دانند که روندها را با افراد اطراف خود تنظیم می کنند. همچنین می دانند که جایگاه اجتماعی همه اطرافیان خود را نیز نگهداری می کنند. آن ها با استفاده از این قدرتی که در برابر سایر افراد دارند، با آزار دادن فیزیکی به آن ها یا با استفاده از تاکتیک های قلدری رابطه ای برای حذف آن ها از محافل اجتماعی، احساس پیروزی می کنند.

قربانیان قلدری جزئی از آسیب های انواع قلدری

افرادی که مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند، گاهی اوقات شروع به قلدری دیگران به عنوان وسیله‌ای برای ابراز دردشان می‌کنند. این گونه افراد احساس می‌کنند که کنترل بیشتری بر موقعیت قلدر بودن دارند. این نوع قلدرها اغلب شکل می گیرند و بر خلاف بچه های محبوب، این بچه ها به دلیل مسائلی که از زندگی فقیرانه خانه یا مدرسه آن ها ناشی می شود، تمایل دارند در انتهای نردبان اجتماعی سقوط کنند.

قلدرهایی که مردم کمتر از آن ها انتظار این رفتار را دارند

بنابراین قلدرها در اعمال خود صریح نیستند و اطرافیانشان کمترین انتظار را دارند که یک قلدر باشند. این نوع از انواع قلدری اغلب مردم را فریب می دهند تا فکر کنند آن ها  دلسوز هستند. سپس از این شخصیت به نفع خود استفاده می کنند تا قلدری را که انجام می دهند. این قلدرها می توانند مضر ترین باشند زیرا به سختی از آن ها جلوگیری می شود.

قلدرهایی که فقط در گروه آسیب می بینند

برخی شرایط وجود دارد که در آن افراد فقط به صورت گروهی افراد دیگر را مورد آزار و اذیت قرار می دهند.

این دسته از افراد اغلب یک رهبر گروه دارند که مشتاق جلب رضایت او هستند و از خشونت و قلدری چشم پوشی می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا