انجام ورزش در کودکی می تواند از افسردگی و اضطراب در آینده جلوگیری کند

انجام ورزش در کودکی می تواند فواید بسیار زیادی داشته باشد. این فواید باعث ایجاد سلامت روانی و جسمی در آن ها می شود. هر چند در بزرگسالی ورزش تاثیرات خود را می گذارد. گاهی اوقات استرس والدین می تواند منجر به بیماری های روانی کودکان شود. این بیماری های روانی اگر تا یک زمان مشخص درمان نشود، باعث آسیب های مختلفی مثل مشکلات در برقراری ارتباط با دیگران می شود.

فرزندان برای خانواده های خودشان دارای اهمیت هستند. شما نمی توانید خانواده ای پیدا کنید که از فرزند خود تنفر داشته باشد. اما اگر فرزند شما دچار اختلالات روانی شده باشد، ممکن است نوع رفتار والدین تغییر کند. تربیت فرزندان یک فرایند پر از چالش است. شما اگر همیشه تابع کودک خود باشید به او آسیب خواهید زد. از آن سمت هم اگر بخواهید جلوی او جبهه بگیرید در آینده فردی محتاج به محبت خواهد بود. در ادامه می خواهیم ببینیم که چگونه فرزندان را برای موفقیت در زندگی تربیت کنیم؟

بیماری روانی کودکان و نقش انجام ورزش در کودکی

انجام ورزش در کودکی می تواند از افسردگی و اضطراب در آینده جلوگیری کند

فرزندان و موفقیت در زندگی موضوع امروز ما نیز هست. این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. نحوه مدیریت رفتار ها باید زیر نظر روان شناس و مشاور باشد. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا بیماری فرد را برطرف کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با استرس والدین نقش کلیدی در ایجاد بیماری روانی کودکان دارد، صحبت کنیم.

دو نکته مهم در ارتباط با بیماری روانی کودکان و تاثیر انجام ورزش در کودکی

  • بین سلامت روان مادران و انجام ورزش در کودکی رابطه دوسویه مشاهده شد.
  • استرس والدین با افسردگی مادر و مسائل بهداشت روانی کودکان مرتبط بود.

این یافته های تحقیقاتی بینش هایی را در مورد مداخلات خانواده برای پرداختن به سلامت روان ارائه می دهد. مدیریت استرس والدین می تواند دشوار باشد، و تلاش می کند تا والدین این اجازه را نداشته باشند روی فرزندان خود تأثیر بگذارند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

یک مطالعه جدید در مجله اختلالات عاطفی نشان داد که افسردگی مادر به طور غیرمستقیم با ایجاد علائم بیماری روانی کودکان مرتبط است و ناشی از استرس والدین است. این تحقیق بر اساس تجزیه و تحلیل ثانویه داده‌های خانواده‌های شکننده و مطالعه رفاه کودکان برای ارزیابی علائم اضطراب و افسردگی مادران و کودکان در طول یک دهه انجام شد.

مطالعات درباره بیماری روانی کودکان و انجام ورزش در کودکی

این تحقیق در 75 بیمارستان در 20 شهر بزرگ مختلف بین سال‌های 1998 تا 2000 ایجاد شده‌ است.  محققان دریافتند که ارتباط بین استرس والدین و افسردگی دوران کودکی در هر دو جهت صادق است. به این معنا که افسردگی بیشتر مادر به طور قابل توجهی افسردگی و اضطراب بالاتر را در کودکان پیش بینی می کند. در حالی که افسردگی و اضطراب بیشتر در کودکان به طور قابل توجهی ارتباطی با افسردگی  والدین دارد.

انجام ورزش در کودکی می تواند از افسردگی و اضطراب در آینده جلوگیری کند

مطالعه جدید نشان می‌دهد پسرانی که در اوایل دوران کودکی ورزش می‌کنند کمتر دچار استرس عاطفی در جاده می‌شوند. شرکت در ورزش ممکن است به پسران کمک کند تا درس های زندگی مانند ابتکار عمل و مشارکت در کار گروهی را توسعه دهند. این مطالعه در زمانی انجام می شود که بیماری همه گیر بر سلامت روحی و جسمی جوانان فشار وارد می کند. شکی وجود ندارد که شرکت در ورزش فواید سلامتی بی شماری برای کودکان به همراه دارد. و یک مطالعه جدید نشان می دهد که انجام ورزش در سنین پایین فواید سلامت روانی نیز دارد.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

بر اساس مطالعه منتشر شده در مجله رشد و رفتار اطفال، پسرانی که در اوایل کودکی خود ورزش می کنند، در مقایسه با پسرانی که در ورزش شرکت نمی کردند، کمتر در معرض استرس عاطفی از جمله علائم افسردگی و اضطراب در اواخر زندگی خود قرار می گیرند. همچنین، پسرانی که سطوح پایین تری از علائم افسردگی و اضطراب داشتند، همان هایی بودند که داشتند.

درک تحقیق

هاربک به عنوان دانشجوی دکترا تحقیقاتی را برای این مطالعه انجام داد. او به همراه سرپرست خود، داده‌های گرفته شده از یک گروه کبک متشکل از 690 پسر و 748 دختر را که در سال‌های 1997 و 1998 به دنیا آمدند، تجزیه و تحلیل کرد. اطلاعاتی که آن ها به آن نگاه کردند توسط والدین کودکان گزارش شد و شامل فعالیت بدنی کودکان در 5 سالگی بود. پیر و 12 ساله آن ها همچنین گزارش های کودکان را بررسی کردند. معلمان در مورد علائم پریشانی عاطفی که در کودکان 6 تا 10 ساله دیده می شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

محققان دریافتند که انجام ورزش در کودکی در دوره پیش دبستانی ممکن است به پسران کمک کند تا مهارت های زندگی مانند:

  • ابتکار عمل
  • درگیر شدن در کار تیمی
  • تمرین خودکنترلی
  • ایجاد روابط حمایتی با همسالان، مربیان و مربیان

در کودکان 5 تا 12 ساله به طور خاص، ابتدا می خواستیم بررسی کنیم که آیا شرکت در ورزش در سن 5 سالگی با علائم افسردگی و اضطراب بین سنین 6 تا 10 سال مرتبط است یا خیر.

انجام ورزش در کودکی برای پسران

به عبارت دیگر، ورزش به پسران کمک می کند تا سلامت عاطفی خود را حفظ کنند و پسران از نظر عاطفی خوب بیشتر درگیر فعالیت بدنی می شوند.

در مرحله دوم، آن ها بررسی کردند که آیا علائم بر سطح فعالیت بدنی در 12 سالگی تأثیر می گذارد یا خیر. آن ها دریافتند که رابطه بین ورزش و سلامت عاطفی مثبت است. هاربک می‌گوید: «به عبارت دیگر، شرکت در ورزش به پسران کمک می‌کند تا سلامت عاطفی خود را داشته باشند، و پسرانی که از نظر عاطفی خوب هستند، بیشتر درگیر فعالیت بدنی می‌شوند.

انجام ورزش در کودکی برای دختران

هاربک برای تحقیقات خود پسران و دختران را به طور جداگانه تجزیه و تحلیل کرد و هیچ رابطه معناداری بین مشارکت دختران در ورزش و سلامت عاطفی آن ها پیدا نکرد. او به یک توضیح اشاره می کند این است که دختران بیشتر از پسران به دنبال کمک هستند و ناراحتی عاطفی را برای خانواده، دوستان یا ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی فاش می کنند. «در واقع، ما فرض می‌کنیم که دختران بیشتر از پسران به دنبال کمک و افشای اطلاعات هستند.

نظر هاریک در ارتباط با این زمینه

هاربک می‌گوید: مسائل مربوط به انجام ورزش در کودکی حمایت روان‌شناختی از این پیوندها ممکن است از آن ها بهتر محافظت کند (این مورد در ادبیات حمایت شده است). توضیح دیگری که او به آن اشاره می کند این است که دختران بیشتر در معرض خطر ابتلا به علائم افسردگی و اضطراب هستند و این خطر مرتبط با جنسیت ممکن است منجر به شناسایی و مداخله زودهنگام برای دختران شود. به طور خلاصه، ما در مطالعه خود متوجه نشدیم که ورزش به سلامت عاطفی دختران کمک می کند. هاربک می‌گوید: «این بدان معنا نیست که ورزش برای دختران مفید نیست، بلکه احتمالاً ابزارهای دیگری برای مقابله با ناراحتی‌های عاطفی خود دارند.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

در حالی که مطالعات گزارش می دهند که دختران بیشتر به دنبال کمک هستند. دبورا سرانی، روانشناس و نویسنده اضافه می کند که “بسیاری از تفاوت های جنسیتی فرهنگ، اجتماعی شدن و سایر متغیرها را در نظر نمی گیرند. که ممکن است پسرها را از نزدیک شدن باز دارد، در حالی که دختران تشویق می شوند.

آیا انجام ورزش در کودکی ربطی به سلامت روان دارد؟

در حالی که محققان اندازه‌گیری نکردند که آیا بچه‌هایی که مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند در ورزشی که انجام می‌دهند خوب هستند یا خیر. اما آمادگی جسمانی آن ها را در ۱۲ سالگی اندازه‌گیری کردند. آن ها دریافتند که پسرانی که در سنین 6 تا 10 سال دارای سطوح پایین تری از علائم افسردگی و اضطراب بودند، در سن 12 سالگی از نظر جسمی مناسب ترین بودند. هاربک می‌گوید: «ما می‌توانیم استدلال کنیم که بچه‌های فعال بدنی احتمالاً آمادگی جسمانی بهتری دارند.

فراخوانی برای فعالیت بدنی در کودکان

هاربک می‌گوید که مطالعه او در زمانی انجام می‌شود که تلفات این بیماری همه گیری بر روان و PH تأثیر می‌گذارد. «تدابیر بهداشتی ورزش را در میان اکثر جوانان غربی ممنوع کرده است. ما فکر می کنیم که رهبران سیاسی ما باید برای جبران زمان از دست رفته اقدام کنند.» او همچنین معتقد است که مدارس باید انواع ورزش های گروهی فوق برنامه و فعالیت های بدنی ساختاریافته را که از مهدکودک شروع می شود، ارائه دهند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

ورزش، انجام ورزش در کودکی به تنهایی، با دیگران، یا حتی پیاده روی ساده با حیوانات، هورمون استرس، کورتیزول را کاهش می دهد. هورمون های احساس خوب مانند اندورفین را افزایش می دهد و اسید لاکتیک ترشح می کند که نشان داده شده است برای سلامت روان مفید است.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا