استرس بازگشت به مدرسه در کودکان

استرس می تواند در زندگی افراد مشکلاتی را ایجاد کند. یکی از مواردی که اضطراب ایجاد می کند، شروع مدارس و دانشگاه ها است. خصوصا در شرایط خاص. استرس بازگشت به مدرسه در کودکان می تواند منجر به شرایط سخت شود. از این رو در این مقاله از وب سایت همکده ما به بررسی این مسئله پرداخته ایم.‌مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد‌. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

استرس بازگشت به مدرسه در کودکان چگونه است؟

طبیعی است که برخی از دانش آموزان استرس بازگشت به مدرسه را تجربه کنند. با شروع سال تحصیلی جدید، چالش های زیادی پیش می آید. این مقاله به استرس های معمولی شروع یا بازگشت به مدرسه اختصاص دارد و تمرکز آن بر دانش آموزانی نیست که موارد شدید اضطراب یا افسردگی را نشان می دهند. بسیاری از چالش های مربوط به مدرسه که در زیر شرح داده شده است می تواند باعث ناراحتی، تحریک پذیری، کاهش تمرکز یا عملکرد تحصیلی دانش آموزان شود. اگرچه بسیاری از این تغییرات به سادگی زمان می برد تا خود را با آنها تطبیق دهد، اما برخی دیگر به آسانی قابل بررسی هستند.

چالش کلاس/مدرسه جدید

استرس بازگشت به مدرسه در کودکاناسترس بازگشت به مدرسه در کودکان

استرس بازگشت به مدرسه در کودکان چالش های مختلفی را دارد. یکی از اصلی ترین موارد را بررسی می کنیم. شاید فرزند یا دانش آموز شما به کلاس جدیدی نقل مکان کرده باشد، یا حتی به مدرسه ای جدید نقل مکان کرده است. به یاد دارید که رفتن از مدرسه ابتدایی که یک روز تمام معلم داشتید، چقدر دلهره آور بود. ورود به مدرسه راهنمایی، جایی که معلمان و همسالان جدید آنجا بودند و تعداد زیادی معلم بود چالش های زیادی به همراه داشت.

برخی از دانش آموزان به سختی می توانند هر 50 دقیقه یکبار با تعویض اتاق و همچنین داشتن چند معلم – که هر کدام سبک تدریس خاص خود را دارند – و دروس متفاوتی را تدریس می کنند، مشکل داشته باشند. با این تغییر در کلاس یا سطح مدرسه، کادر جدیدی از همسالان و در نتیجه یک محیط اجتماعی کاملاً جدید برای حرکت ایجاد می شود. برای کلاس های قدیمی تر، فعالیتهای فوق برنامه متعددی نیز وجود دارد. مخصوصاً با نزدیک شدن به فصل برنامه های کالج. طبیعی است که دانش آموزان در هر یک یا بسیاری از این چالش ها غرق شوند.

چالش ها در بچه های کوچک تر

استرس بازگشت به مدرسه در کودکان، برای بچه های کوچک تر سخت تر خواهد بود. اگر فرزند شما کوچکتر است، ممکن است در صورت شروع دوره پیش دبستانی یا مهدکودک به سختی خود را با دور بودن از خانه وفق دهند. آن ها همچنین ممکن است در ابتدا برای سازگاری با یک بزرگسال جدید مسئول و روش راهنمایی و انضباط او مشکل باشند.

راه حل رفع استرس بازگشت به مدرسه

برای رفع این مشکل چه کاری می توانید انجام دهید؟ در ابن موارد نکات مهمی را بیان می کنیم. بپذیرید که بسیاری از این مشکلات با گذشت زمان از بین می روند و معمولاً برای دانش آموزانی که احساس تردید می کنند که با معلمان جدید، برنامه های جدید و محیط های اجتماعی جدید سازگار می شوند.

به دانش آموز خود فرصت دهید تا در پایان هر روز با برخی از فعالیت های آرام مانند خواندن، نقاشی یا حتی یک چرت کوتاه، از حالت فشرده خارج شوند. همچنین مطمئن شوید که به طور مرتب با فرزند خود مشورت کنید تا در مورد روز او و سازگاری با مدرسه صحبت کند. گاهی اوقات تنها داشتن یک فرد ایمن برای شنیدن صحبت های او چیزی است که بیشتر از همه مورد نیاز است. اگر همچنان نگران هستید، با معلم فرزند خود یا روانشناس مدرسه خود صحبت کنید.

استرس اجتماعی در کودکان چگونه است؟

استرس بازگشت به مدرسه در کودکان

آیا می دانستید که سلسله مراتب سلطه فقط در جوامع حیوانات وجود ندارد؟ آن ها در واقع در کودکان نیز وجود دارند، حتی در مهد کودک! همچنین، مطمئن باشید که تحقیقات نشان می دهد اغلب می تواند برای حیوانات و افراد استرس زا باشد. بنابراین احساس نکنید که فرزند شما باید دارای بهترین شرایط باشد.

بسته به سن آنها، همسالان خاصی که با آن ها درگیر هستند. تجربه قبلی در گروه های اجتماعی، برخی از کودکان ممکن است برای سازگاری با همسالان جدید و تشخیص اینکه در گروه اجتماعی خود در کجا قرار می گیرند، سخت تر شوند. در حالی که به نظر می رسد برخی دیگر به راحتی با آنها سازگار می شوند. این امر، طبیعی است. بیش از حد نگران نباشید مگر اینکه فرزند شما رفتار مضطربانه یا افسردگی از خود نشان دهد که در فعالیت های روزمره او اختلال ایجاد کند.

برای دانش آموزان بزرگتر، مانند دانش آموزان راهنمایی و دبیرستان، روابط اجتماعی می تواند تا دوستیابی و بلوغ ادامه یابد. بدن و مغز آن ها آنقدر دچار تغییرات رشدی طبیعی می شوند که تشخیص آن ها از یک روز تا روز دیگر دشوار است! علاوه بر این، معمولاً احساس اضطراب یا انتظار همراه با قرار ملاقات می تواند منجر به رفتار پریشان در خانه شود. باز هم، این معمولی است. مشابه روابط همسالان، اگر متوجه تغییراتی در رفتار فرزند خود شدید که در فعالیت های روزانه اختلال ایجاد می کند، باید نگران باشید.

رفع استرس اجتماعی بازگشت به مدرسه در کودکان

آنچه می توانید انجام دهید به شرح زیر است. به احتمال زیاد صحبت با دانش آموزان جوانتر در مورد تغییر محیط اجتماعی آن ها نسبت به دانش آموزان بزرگتر آسان تر خواهد بود. زیرا معمولاً برای نوجوانان به دنبال همسالان خود هستند و از خانواده و والدین خود به عنوان منبع اصلی خود دور می شوند. حمایت اجتماعی. با این حال، برای همه سنین، خطوط ارتباطی خود را باز نگه دارید و هنگام شروع گفتگو در مورد این شرایط دشوار، گوش دهید. در بسیاری از مواقع، می توانید با دانش آموزان جوانتر راه حل های فکری (مثلاً “به دوست خود بگویید احساسات شما صدمه دیده است” یا “برای کمک به معلم مراجعه کنید”). با این حال، طبیعی است که دانش آموزان بزرگتر برای حل مشکل به شما مراجعه نکنند. (با افزایش سن و استقلال بیشتر، آنها نمی خواهند به آنها بگویند چه کار کنند!)، بلکه به دنبال گوش دلسوز هستند.

غالباً گفتن روایتی مشابه از تجربیاتی که در دوران جوانی داشته اید به آنها کمک می کند تا خیال آنها را راحت کند. اگر به نظر می رسد فرزند شما به شدت عقب افتاده یا مضطرب است، با معلم فرزند خود یا مدیر مدرسه صحبت کنید. می از روانشناس مدرسه یا متخصص روانشناسی دارای مجوز متخصص در نوجوانان منابع یا کمک بخواهید. استرس بازگشت به مدرسه در کودکان با کمک مشاوران از بین می رود. می توانید به متخصصان مرکز مشاوره همکده مراجعه کنید.

عادت های بد مراقبت از خود

Back to school stress in children

آیا فرزند شما خیلی دیر می خوابد؟  این یک عادت باقی مانده از تابستان است.) انجام فعالیت بدنی کافی؟ (تعریق همیشه ضروری نیست، فقط رفت و آمد منظم باعث افزایش سلامت جسمی و روانی می شود!) کودکان، حتی نوجوانان، برای داشتن عملکرد خوب به بین 9 تا 11 ساعت خواب در شب نیاز دارند و روزانه 1 ساعت فعالیت بدنی برای سالم ماندن. آیا فرزند شما وعده های غذایی متعادل می خورد؟ زیاد غذا خوردن یا کم خوردن کافی نیست؟ در واقع استرس بازگشت به مدرسه در کودکان خود را در گزینه های جسمی هم نشان می دهد.

رفع مشکلات استرس جسمانی کودکان

چه کاری می توانید انجام دهید؟ زمان استفاده از تلفن همراه و مانیتور ها را به حداقل برسانید. تلفن را خاموش کنید! اکنون مشخص شده است که نور آبی که از تلفن ها ساطع می شود، ریتم طبیعی شبانه روزی مغز را مختل می کند. به این معنی که اگر آخرین کاری که کودک شما در شب انجام می دهد، کار کردن با تلفن خود باشد، خواب او دچار مشکل می شود. در نظر داشته باشید که یک سبد تلفن داشته باشید که تلفن ها و تبلت ها در آن شب بخوابند و یک “ساعت خواب” معمولی برای دستگاه ها تعیین کنید که باید حداقل یک ساعت قبل از خواب کودکان شما باشد.

همچنین، حتما یخچال و سوپری آشپزخانه خود را با تنقلات سالم پر کنید و آن ها را در دسترس نگه دارید. ما آنچه را که پیش روی ماست می خوریم و اگر سیب یا موز باشد یا آب نبات یا چیپس، این چیزی است که در بدن ما می تواند اثر بد گذرد. همچنین می توانید زمان اختصاصی فعالیت بدنی خانواده را اختصاص دهید‌. حتی 30 دقیقه در روز برای کل خانواده معجزه می کند. به علاوه، بچه های شما حتی ممکن است در مورد مدرسه جدید و دوستان خود صحبت کنند، در حالی که شما با هم با یکدیگر قدم می زنید!

فشار تحصیلی منجر به استرس

استرس بازگشت به مدرسه در کودکان

استرس بازگشت به مدرسه در کودکان با فشار تحصیلی نیز زیاد می شود. این روزها به نظر می رسد که رزومه های دانشگاه در پیش دبستانی ساخته می شود. فشار فزاینده ای برای بچه ها وجود دارد تا در سنین اولیه در بین همسالان خود برجسته شوند. این فشار از منابع زیادی ناشی می شود. مدارس، (زمان استاندارد آزمایش را در نظر بگیرید)، همسالان و والدین. اما تنها منبع فشاری که می توانید کنترل کنید خود شما هستید. در حالی که تشویق فرزندتان برای تلاش بیشتر و تولید کارهایی که به آن افتخار می کنند، سالم است، از خود بپرسید که آیا شما بیش از حد به دانش آموز خود فشار می آورید و انگیزه های شما چیست. تحقیقات روانشناختی نشان می دهد که انگیزه درونی پیش بینی کننده قوی موفقیت تحصیلی و حرفه ای است و مشارکت والدین با انگیزه ذاتی همراه است.

رفع استرس ناشی از فشار

چه کاری می توانید در این باره انجام دهید. در تمام جنبه های مدرسه فرزند خود مشارکت داشته باشید. موضوعات خوش خیم و مسائل مثبت، نه فقط هنگام بروز مشکلات بلکه به دیگر موارد نیز کمک کننده است. به فرزندان خود در دانشگاهیان خود توصیه کنید و در عین حال منابع لازم را برای کمک های بیشتر به تنهایی در اختیار او قرار دهید. شاید مهمتر از همه، بر سخت کوشی و عزم راسخ دانش آموز خود تأکید کنید و این ویژگی ها آنها را برای موفقیت مهم می سازد، مهم نیست که در آینده به کجا می روند.

منابع:

http://psychlearningcurve.org/student-stress/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا