ازدواج رویایی را چگونه بسازیم؟

سوال ما در این مقاله این است که چگونه ازدواج خود را به یک ازدواج رویایی تبدیل کنیم؟ همه ما این موارد خاص را دیده ایم. برخی از ما حتی آن را زندگی کرده ایم. عروسی رویایی، گل، لباس مجلسی زیبا، موسیقی دلربا. آن لحظه جادویی که در حضور دوستان و خانواده خود بله می گویید. شما متعهد می شوید که زندگی خود را با یک شخص، در شرایط خوب و بد، در بیماری و در سلامت بگذرانید. اما بعد از بریدن کیک، پایان ماه عسل و جا افتادن زندگی چه اتفاقی می افتد؟ چگونه عروسی رویایی را به ازدواج رویایی تبدیل کنیم؟

در مورد زمانی که شرایط بد است، یا بیماری بیشتر از سلامتی وجود دارد، و رویا بیشتر شبیه یک کابوس است، چطور؟ این مقاله از همکده را بخوانید تا بفهمید چطور می توان ازدواج شیرینی داشت. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران است. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

ازدواج رویایی چیست؟

ازدواج رویایی را چگونه بسازیم؟

بیایید بیینیم ازدواج رویایی چیست؟ آمارهای کنونی نشان می دهد که بیش از ده ها درصد ازدواج های جدید در کشور های مختلف به طلاق ختم می شود. همه در رویا زندگی نمی کنند. ایده هر دو نفر از “ازدواج رویایی” متفاوت است. برخی از زوج ها دوست دارند همیشه با هم باشند در حالی که برخی دیگر به گونه ای کار می کنند که از هم جدا باشند. برخی از زوج ها رویای یک حصار سفید و زندگی با فرزندان زیاد یا خانه ای پر از حیوانات خانگی را در سر می پرورانند.

دیگران زندگی در حال حرکت را پر از سفر و ماجراجویی تصور می کنند. در حالی که ویژگی های یک ازدواج رویایی ممکن است فردی باشد. اکثر زوج ها زندگی مشترکی را تصور می کنند که شامل شادی بیشتر از غم، رضایت بیشتر از رنجش، آرامش بیشتر از اختلاف، رفاه بیشتر از شکست و سلامتی بیشتر از بیماری است. در حالی که راه های مختلفی برای رسیدن به این رویا وجود دارد، اکثر متخصصان بر روی چند راه برای حفظ یک ازدواج در جهت مثبت اتفاق نظر دارند.

روش هایی که می توان ازدواج رویایی ساخت

در این بخش از مقاله می خواهیم بدانیم چطور می تواتیم ازدواج خاصی داشته باشیم. این موارد به شرح زیر هستند:

ارتباط موثر برقرار کنید

ارتباط معمولا به عنوان کلیدی برای روابط سالم شناخته می شود. به گفته انجمن روان‌شناسی آمریکا، سبک‌های ارتباطی مهم‌تر از سطوح تعهد، ویژگی‌های شخصیتی یا رویدادهای استرس‌ زای زندگی در پیش‌بینی اینکه آیا یک زوج طلاق خواهند گرفت یا خیر. بسیاری از زوج ها فکر می کنند که با هم ارتباط برقرار می کنند اما در برقراری ارتباط واقعی با شریک زندگی خود مشکل دارند. موارد زیر تنها چند راه برای بهبود ارتباطات با شریک زندگی شما هستند.

دیپلماسی را در برنامه زندگی خود داشته باشید

ازدواج رویایی را چگونه بسازیم؟

به گفته دکتر سوزان دگس وایت که استاد و رئیس بخش مشاوره، بزرگسالان و آموزش عالی دانشگاه ایلینوی شمالی است، دیپلماسی فقط برای روابط بین الملل نیست. یادگیری دادن و گرفتن برای ایجاد ارتباط باز ضروری است. سعی کنید با ذهنی ساخته شده وارد مکالمه یا ارتباط نشوید. جایی برای تغییر نداشته باشید، زیرا این کار توانایی گوش دادن و همدلی شما را از بین می برد.

در ازدواج رویایی صحبت را قطع نکنید یا از نام فراخوانی استفاده نکنید. ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما در زمان چالش، یا هنگام بحث در مورد یک موضوع بحث برانگیز، متوسل شدن به این تاکتیک ها می تواند بسیار آسان باشد. رفتار ارتباطی ضعیف تنها منجر به ارتباط کمتر و با کیفیت پایین تر می شود.

از عبارات “من” استفاده کنید

به جای اینکه فکر کنید شریکتان اشتباه می کند، روی احساس خود تمرکز کنید. به “ما” فکر کنید. دکتر دگس وایت همچنین استفاده از زبان مشارکتی را پیشنهاد می‌کند که نیازها را نه فقط افراد، بلکه زوجین را تشخیص می‌دهد. گاهی اوقات بهترین چیز برای یک فرد در یک رابطه، بهترین چیز برای زوج نیست. از این رو در ازدواج رویایی باید این تکنیک را در نظر بگیرید. گزینه ای که منجر به داشتن شرایط ویژه و موفقیت در ازدواج می شود.

انتظارات معقول تعیین کنید

برخی از محققان و روانشناسان اظهار می دارند که همسرانی که توقعات کمی از شریک زندگی و ازدواجشان دارند، شادتر هستند. زیرا وقتی زندگی آنها مطابق رویاهایشان نباشد، دائماً ناامید نمی شوند. کارشناسان دیگر اظهار می دارند که تعیین اهداف و آرمان های عالی برای همسر و زندگی مشترک به سوق دادن هر دو در جهت بالاتر کمک می کند و منجر به رضایت عمیق تر می شود. پس کدام درست است؟ آیا برای جلوگیری از ناامیدی انتظارات کم دارید یا برای ایجاد تعهد عمیق تر و معنادارتر، انتظارات بالایی دارید؟

بر اساس یک مطالعه در سال 2016 که در بولتن شخصیت و روانشناسی اجتماعی منتشر شد، پاسخ در جایی در این بین نهفته است. این مطالعه نتیجه گیری می کند که زوج ها باید مراقب باشند که انتظاراتی را که به توانایی آنها در برآورده کردن آنها مربوط می شود تعیین کنند. این تحقیق زوج های تازه ازدواج کرده را به مدت چهار سال مورد بررسی قرار داد. این مطالعه نشان داد که زوج‌هایی که در ازدواج‌هایی با سطوح پایین رفتار مخرب داشتند، بر اساس استانداردها و انتظارات بالا پیشرفت کردند.

زوج‌هایی که مشکلات شدیدتر و رفتارهای مخرب داشتند دریافتند که انتظارات بالا باعث کاهش رضایت از ازدواج در طول زمان می‌شود. این ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما آنچه بیش از همه گویا بود این بود که زوج‌هایی با سطوح بالاتر رفتارهای مخرب، اما توقعات پایین، به اندازه زوج‌های سالم‌تر با توقع پایین راضی بودند.

در اینجا به نظر می رسد نتیجه این است که دستیابی به یک ازدواج رویایی تماماً این است که مطمئن شوید رویای شما با توانایی شما برای رسیدن به آن مطابقت دارد.

دستیابی به عدد جادویی

ازدواج رویایی را چگونه بسازیم؟

وقتی صحبت از ازدواج شاد و پایدار می شود، محققان دانشگاه واشنگتن دریافتند که نسبت جادویی بین تعاملات مثبت و منفی وجود دارد – 5:1. یعنی برای هر تعامل منفی؛ یک زوج باید حداقل پنج مورد مثبت داشته باشند. قانون پنج به یک تکنیکی موفقیت آمیز در روابط است.

اگر تکنیک برای مدت طولانی کمتر از این باشد، تحقیقات نشان می دهد که آنها ممکن است به سمت طلاق پیش روند. محققان در این مطالعه بیش از 90 درصد در استفاده از این روش برای پیش بینی طلاق مؤثر بودند. بر اساس تحقیقات موسسه روابط گاتمن، بخش زیادی از آن به نحوه برقراری ارتباط شما، به ویژه در هنگام درگیری، مربوط می شود. آنها همچنین دریافتند که ماهیت تعامل منفی تأثیر زیادی دارد. صرفاً نشان دادن خشم به اندازه رفتاری که نشان دهنده انتقاد، تحقیر یا حالت تدافعی است مضر نبود.

یک زن و شوهر می توانند مشاجره یا مکالمه پرتنشی داشته باشند، اما تلطیف یک لحظه منفی مانند  صدا کردن با موارد مثبت یا گرفتن دست همسرتان، شوخی کردن (نه به قیمت او) یا نشان دادن اینکه شما دیدگاه او را درک می کنید و به آن اهمیت می دهید، می تواند تغییر کند.

هنگام درگیری با همسرتان این نکات را به خاطر داشته باشید

اگر ازدواج رویایی می خواهید تکنیک ها را به یاد بسپارید. هنگام درگیری با همسرتان به خاطر داشته باشید:

علاقه مند باشید

وقتی همسرتان صحبت می کند گوش کنید. سوالات باز بپرسید و تماس چشمی برقرار کنید.

ابراز محبت

دستان هم را بگیرید، ببوسید و کلمات محبت آمیز واقعی را در حین و خارج از درگیری بیان کنید.

نشان دهید که اهمیت دارند

چیزی را مطرح کنید که برای شریک زندگیتان مهم است، حتی اگر برای شما نباشد. اگر شریک زندگی تان روزهای سختی را سپری می کند، محبت های کوچک و حمایت خود را نشان دهید. چیزهای کوچک می توانند جمع شوند. این ها به داشتن ازدواج رویایی کمک می کنند.

قدردانی عمدی

عمداً روی نکات مثبت ازدواج خود تمرکز کنید و افکار خود را در مورد ویژگی های مثبت شریک زندگی خود و چیزهایی که در زندگی مشترک شما خوب است به زبان بیاورید.

فرصت هایی برای توافق پیدا کنید

ازدواج رویایی را چگونه بسازیم؟

این باعث می شود که همسر شما احساس اعتبار کند. مثبت اندیشی بیشتری ایجاد کند.

همدردی کنید و عذرخواهی کنید

خود را به جای شریک زندگی خود قرار دهید. احساسات آنها را بپذیرید و تأیید کنید. می توانید جملاتی مانند “می بینم که احساس ناامیدی می کنید” بگویید. یا “من درک می کنم که چرا این شما را عصبانی می کند.” و اگر کار اشتباهی انجام دادید، بگویید متاسفید.

شوخی کنید

بازیگوشی و خنده می تواند تنش را از بین ببرد. فقط به یاد داشته باشید که در تمام شوخی ها و لبخندها به شریک زندگی خود احترام بگذارید.

چه زمانی باید کمک بخواهید؟

با وجود تمام کارهایی که زوج ها به صورت فردی و با هم انجام می دهند تا ازدواجی رویایی، شاد و سالم داشته باشند، زندگی می تواند بسیار دشوار باشد. شرایط خارج از کنترل شما می تواند بر شما و ازدواجتان استرس وارد کند. دانستن زمان درخواست کمک حرفه ای می تواند تفاوتی بین طلاق و دستیابی به عشق افسانه ای ماندگار باشد که بسیاری از آرزوها را در سر می پرورانند. به گفته انجمن روانشناسی آمریکا، درمان متمرکز بر عاطفه برای زوج ها حدود 75 درصد موثر است.

این بسیار بیشتر از چند دهه پیش است، زیرا درمانگران بیشتر در مورد عواملی که باعث شکست ازدواج می شوند و تاکتیک های جدید و مؤثرتر برای جلوگیری از این رفتارها آموخته اند. مطالعات نشان می دهد که زوج ها هر چه زودتر به دنبال کمک حرفه ای باشند، موفق تر هستند. اگر صبر کنید تا از قبل به ترک شریک زندگی خود فکر کنید، ممکن است دیگر خیلی دیر شده باشد. از این رو می توانید با متخصصان مرکز مشاوره همکده در ارتباط باشید.

 

منابع
وب سایت betterhelp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا