اختلال یادگیری خاص | زمانی که مدرسه برای کودک شما سخت است

بدون درمان مناسب، اختلال یادگیری خاص (SLD) ممکن است باعث عقب افتادن فرزند شما از مدرسه شود. اما با آماده بودن منابع، می توانید به آنها کمک کنید تا بر آن غلبه کنند و موفق شوند. در این نوشته از وب سایت همکده به بررسی این موضوع می پردازیم. اگر در زمینه یادگیری دچار مشکل هستید می توانید به صورت حضوری یا مشاوره تلفنی روان شناسی با ما در همکده همراه شوید.

اختلال یادگیری خاص چیست؟

SLD که به عنوان ناتوانی یادگیری خاص نیز شناخته می شود، تشخیصی است که پزشک ممکن است برای کودکان (و برخی بزرگسالان) که در درک یا یادگیری اطلاعات مشکل دارند، بدهد. این یک نوع اختلال عصبی رشدی است. آنها ممکن است در ریاضیات، خواندن یا نوشتن با چالش های مهمی روبرو شوند. این ممکن است مشکل ساز باشد، زیرا این ها بلوک های سازنده و شایستگی های اصلی برای بسیاری از مسیرهای شغلی آینده هستند که ممکن است نقطه قوت آن فرد باشد.

SLD در نحوه دریافت و پردازش اطلاعات توسط کودکان اختلال ایجاد می کند. اگر آنها با تکالیف مدرسه نادرست یا ناقص مشکل دارند، به این دلیل نیست که “تمرکز ندارند” یا “به اندازه کافی تلاش نمی کنند” – این نتیجه SLD است. SLD با اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) متفاوت است، که در آن کودکان در یک جا نشستن یا ماندن در محل کار در مدرسه مشکل دارند. دکتر ریشل ویتاکر، روانشناس آموزشی و مشاور حرفه ای دارای مجوز، می گوید: «[SLDs] معمولاً برای اولین بار در کلاس سوم مشاهده می شود. وقتی کار در کلاس سوم سخت‌تر می‌شود و خیلی بیشتر از کودک خواسته می‌شود، چالش‌ها با موضوعات خاص قابل توجه می‌شوند.

بدون درمان مناسب، این می تواند باعث عقب افتادن آنها از مدرسه شود و به طور بالقوه به سلامت روان آنها آسیب برساند.

علائم SLD چیست؟

در ادامه به بررسی علائم اختلال یادگیری خاص می پردازیم.  ویژگی های خاص ناتوانی یادگیری شامل موارد زیر می شوند:

  • سرعت خواندن پایین برای سطح کلاس کودک
  • در درک معنای آنچه می خوانند مشکل دارند
  • تلاش برای نوشتن واضح افکار بدون اشتباهات گرامری
  • مشکل مشخص شده در املا
  • مشکل خاصی با مفاهیم ریاضی مانند جمع، تفریق، ضرب و تقسیم
  • ایراد و مشکل در تکمیل مسائل ریاضی یا دانستن چگونگی یا زمان به کار بردن مفاهیم

برای تشخیص، فرزند شما باید حداقل به مدت 6 ماه علائم SLD را تجربه کند، علیرغم تلاش شما برای کمک به او در مدرسه. به عنوان مثال، اگر یک معلم خصوصی، کاربرگ های تکمیلی و کمک اضافی را امتحان کرده اید اما هیچ بهبودی حاصل نشده است، پزشک فرزند شما ممکن است SLD را تشخیص دهد. علائم SLD از کودکی به کودک دیگر متفاوت است. هیچ بچه ای همه علائم SLD را یکجا تجربه نمی کند.

انواع SLD

سه نوع اصلی از اختلال یادگیری خاص وجود دارد. که می تواند بهتر توضیح دهد که فرزند شما در یادگیری مشکل دارد. شنیدن اصطلاحات و کلمات اختصاری پیرامون روانشناسی رشد و ژانر تحصیلی می تواند گیج کننده باشد، بنابراین در اینجا کلیدی برای اصطلاحات بر اساس آنچه می بینید وجود دارد.

  • خواندن آنها بسیار کند است و حروف روی صفحه به نظر می رسد که حرکت می کنند و با هم مخلوط می شوند. نارساخوانی مشکل در خواندن و درک مطلب
  • نوشتن و گذاشتن افکار آنها روی کاغذ بسیار خسته کننده است. دستخط ناخوانا است و اغلب همراه با اشتباهات گرامری و املایی می باشد.
  • به نظر نمی رسد که آنها تکالیف ریاضی و چگونگی یا زمان استفاده از مفاهیم را درک کنند. دیدن اینکه یک گروه از نظر عددی بزرگتر یا کوچکتر از گروه دیگر است واقعاً سخت است. اختلال محاسباتی در درک مفاهیم ریاضی و نحوه اعمال آنها در مسائل ریاضی مشکل دارد.

علائم هر سه SLD اگر در دوران کودکی مورد توجه قرار نگیرد یا به آن توجه نشود، می تواند بدتر شود. دکتر ویتاکر می گوید: «همه اینها اختلالات عصبی رشدی هستند و می توانند منجر به ناامیدی، طلسم گریه، رفتار نادرست، از دست دادن اعتماد به نفس و کمبود انگیزه در کودکان شوند.

علل اختلال یادگیری خاص چیست؟

محققان واقعاً نمی دانند چه چیزی باعث SLD می شود، اما تحقیقات در حال انجام است. برخی از مطالعات منبع معتبر نشان می دهد که اگر والدینی دارای اختلال یادگیری باشند، احتمال اینکه فرزندشان نیز به آن مبتلا شود، بیشتر است. این نشان می دهد که ژنتیک در این امر نقش دارد.

یادداشتی در مورد استعدادهای ژنتیکی

ژن‌های شما در بروز برخی بیماری‌های جسمی یا روحی نقش دارند، اما آنها تنها بخشی از پازل هستند. Epigenetics Trusted Source مطالعه این است که چگونه DNA به ارث برده اید در شما ظاهر می شود یا نه. این بدان معنی است که هر گونه استعداد ژنتیکی که در خانواده شما وجود دارد می تواند غیرفعال بماند یا حتی زمانی که علائم زودهنگام ظاهر شوند قابل برگشت باشد. کارشناسان معتقدند که عوامل خارجی اضافی نیز ممکن است نقش داشته باشند، از جمله:

  • یک فرد باردار در دوران بارداری خود به شدت بیمار می شود
  • عوارض مهم در دوران بارداری، مانند کاهش اکسیژن به مغز نوزاد
  • کودکی که در سنین پایین به شدت بیمار می شود

عوامل خطر برای SLD

عوامل محیطی منبع مطمئن می تواند فرزند شما را در معرض خطر بسیار بیشتری برای ابتلا به  اختلال یادگیری خاص قرار دهد، به خصوص اگر در رشد مغز او در سنین پایین اختلال ایجاد کند.  برخی از علل اختلالات عصبی رشدی، آسیب‌های فیزیکی مانند آسیب مغزی، آسیب‌های روانی مانند سوء استفاده یا غفلت، سابقه خانوادگی، [و] مشکلات دوران بارداری و نوزادی هستند. برای مثال، نوزادی که در معرض موادی در رحم یا سرب سنگین در آب آشامیدنی خود قرار دارد، در معرض خطر قابل توجهی برای SLD قرار دارد. همچنین، سوءتغذیه یا عدم مشارکت والدین یا مراقبان می تواند رشد مغز کودک را کند کند، که ممکن است شانس ابتلا به SLD را افزایش دهد.

تشخیص  اختلال یادگیری خاص

به منظور تشخیص دقیق SLD، نمی توان توضیح دیگری برای علائم کودک شما مانند مشکلات بینایی یا شنوایی، نداشتن دستورالعمل های کلاسی با کیفیت خوب، یا درک کامل یا صحبت نکردن به زبان مربی وجود داشت. برای تشخیص SLD، آزمایش های تخصصی و ارزیابی از یک متخصص سلامت روان مراحل مهمی در تعیین تشخیص خاص هستند.

تشخیص در مدرسه

این فرآیند معمولاً در مدرسه فرزند شما از طریق فرآیندی به نام “پاسخ به منبع مورد اعتماد” آغاز می شود. این به شناسایی دانش آموزانی که ممکن است دارای اختلال یادگیری باشند کمک می کند. با تنظیم معیارهای آزمون آکادمیک، معلمان می توانند پیشرفت دانش آموزان خود را زیر نظر داشته باشند و دانش آموزانی را که ممکن است به توجه بیشتری نیاز داشته باشند، شناسایی کنند. حتی دانش‌آموزان بدون اختلال یادگیری نیز می‌توانند از این مزیت بهره‌مند شوند، زیرا می‌توانند کمک شخصی دریافت کنند یا به کلاسی بروند که با سبک یادگیری آنها سازگاری بیشتری دارد.

دکتر جسیکا میزاک، روانشناس کودک و مدیر مرکز کمک و شفا، می گوید: «کودکانی که به مبارزه ادامه می دهند، سپس توسط روانشناس مدرسه [یا ناحیه] برای ارزیابی اختلال یادگیری مورد آزمایش قرار می گیرند. “علاوه بر آزمایش در مدرسه، تست اختلال یادگیری توسط روانشناسان یا روانشناسان عصبی انجام می شود”.

تشخیص اختلال یادگیری خاص به وسیله پزشک اطفال

ارزیابی دقیق تر از یک روانشناس در جامعه شما یا متخصص اطفال فرزند شما می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • آزمون های تحصیلی و روانشناسی
  • مروری بر سابقه خانوادگی
  • مصاحبه با معلمان
  • یک معاینه پزشکی برای رد هرگونه توضیح دیگری برای چالش های یادگیری آنها

یک ارزیابی مناسب و جامع باید به توانایی کلی تحصیلی به همراه مؤلفه‌های حوزه‌های آسیب‌دیده توجه کند تا مشخص شود آیا مهارت‌های خاصی وجود دارد که در آن فرد نیاز به حمایت دارد یا خیر.

روش های درمان SLD

وقتی صحبت از اختلال یادگیری خاص می شود، مداخله زودهنگام کلید موفقیت کلی فرزند شما در مدرسه است. از آنجایی که در حال حاضر هیچ راهی برای درمان SLD وجود ندارد، کمک به فرزندتان برای درک اختلال یادگیری و دادن ابزارهای مورد نیاز برای غلبه بر موانع، بهترین راه برای ایجاد موفقیت در آنها است. درمان اغلب شامل یک رویکرد شخصی برای هر کودک است. این می تواند شامل آموزش چندوجهی باشد که از حواس پنج گانه استفاده می کند. به عنوان مثال، یک درمان توصیه شده برای نارساخوانی منبع قابل اعتماد شامل موارد زیر است:

  • تمرکز بر صداهایی که حروف تولید می کنند
  • آگاهی واجی، که به شنیدن هر یک از صداها در یک کلمه و نحوه کار همه صداها با هم اشاره دارد
  • ترکیب حروف و واج ها با نوشتن آن با دست

درمان های مکمل

منابع زیادی برای والدین و مراقبین وجود دارد که به دنبال کمک به فرزندشان با اختلال یادگیری هستند. قانون آموزش افراد دارای معلولیت (IDEA) آموزش عمومی رایگان و مناسب، ارزیابی رایگان برای فرزند شما در صورتی که معلم او مشکوک به اختلال یادگیری باشد و ایجاد یک برنامه آموزشی فردی را تضمین می کند. برنامه‌های آموزشی فردی (IEPs) برنامه‌های آموزشی شخصی‌سازی شده برای تعیین اهداف مشخص برای دانش‌آموز و گام‌هایی که مدرسه برای کمک به دانش‌آموز در دستیابی به این اهداف انجام خواهد داد.

نگاه نهایی به اختلال یادگیری خاص

SLD قابل درمان است، و راهبردهای زیادی وجود دارد که می توانید برای پیشگیرانه بودن، دفاع کردن و موفقیت با فرزندتان تلاش کنید. داشتن SLD چیزی نیست که از آن خجالت بکشید. این به هیچ وجه بازتابی از هوش یا پتانسیل فرزند شما برای موفقیت نیست. تشخیص و درمان زودهنگام می تواند به کودک شما کمک کند تا توانایی های خود را بهتر درک کند و به او کمک کند تا قبل از اینکه بر عزت نفس او تأثیر قابل توجهی بگذارد، علائم SLD را مدیریت کند. مدرسه فرزندتان باید برای درمان SLD به شما کمک کند. وظیفه آنهاست بسیاری از شرکت‌های خصوصی و تخصصی نیز در دسترس هستند، اگر احساس می‌کنید که فرزندتان به توجه بیشتری از سوی متخصصی که در مورد روش‌های آموزشی جایگزین آگاه است، نیاز دارد.

نادیده گرفتن ناتوانی های یادگیری باعث از بین رفتن آنها نمی شود.” “اختلالات یادگیری بر برخی از کوچکترین اجزای سازنده خواندن، نوشتن و ریاضی تاثیر می گذارد، بنابراین کمک به کودکان در دستیابی به این مهارت ها در اسرع وقت، ابزارهایی را برای ادامه رشد در اختیار آنها قرار می دهد. در این زمینه می توانید با مشاوران و متخصصان ما در مرکز مشاوره همکده نیز همراه شوید. می توانید با مشاوره حضوری یا مشاوره تلفنی روان شناسی در این زمینه اقدام کنید.

 

 

 

منابع
psychcentral

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا