اختلال میل جنسی کم فعال چیست؟

اختلال میل جنسی کم فعال جزئی از انواع مشکلات جنسی در دنیای امروزی است. در مقاله های قبل در ارتباط با آزار جنسی کودکان و اعتیاد جنسی صحبت کردیم. همان طور که می دانید آزار جنسی امروزه در بین کودکان بیشتر شده است. میل جنسی به صورت کلی چیز بدی نیست اما اگر بیش از حد یا کمتر از میزان اصلی خودش باشد آسیب‌ های زیادی به فرد می رساند. نحوه درمان اعتیاد جنسی نیز متفاوت است. گاهی اوقات ژنتیک خانوادگی می تواند این مشکل به به وجود بیاورد. اما موضوع مهم این است که این گونه افراد چه فشار های روانی را در جوامع متحمل می شوند. روان شناسان نظریه های مختلفی برای برخورد با این گونه افراد ارائه داده اند. یکی از مواردی که در دنیای امروز مورد بحث است اختلال میل جنسی کم فعال است.

اختلالات مختلف در دنیا و اختلال میل جنسی کم فعال

اختلال میل جنسی کم فعال چیست؟

هر فردی می تواند در طول زندگی خود اختلالات مختلفی را تجربه کند. یکی از اختلالاتی که درباره آن صحبت کردیم اختلالات جنسی است. اعتیاد جنسی در افراد مختلف متفاوت است. برخی افراد هستند که ممکن است به خاطر اتفاقات در دوران کودکی دچار اختلالات جنسی شوند. ورزش یکی از راه هایی است که به ما در هر مشکلی می تواند کمک کند. شما می توانید از طریق مشورت با درمانگران هم نارسایی جنسیتی خود را بهبود ببخشید. یکی از نکاتی که باید بدانید این است که بتوانید مدیریت داشته باشید. تشخیص و مدیریت بیماری می تواند به شما کمک کند تا روند درمانی بهتری داشته باشید.

اختلال میل جنسی کم فعال – اختلالات روانی

در این زمینه به خصوص باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکل هستید. یکی از نکاتی که همه باید بدانند این است که با استفاده از یک یا دو مورد نمی توان تایید کرد که اختلالاتی وجود دارد یا خیر. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با اختلال میل جنسی کم فعال چیست، صحبت کنیم.

اعتیاد جنسی و اختلال میل جنسی کم فعال

اعتیاد به جنسی (معروف به اختلال بیش‌جنسی) وضعیتی است که باعث می‌شود فردی که با آن زندگی می‌کند بیش از حد درگیر افکار و رفتارهای جنسی شود. در برخی موارد، آن‌ ها ممکن است چنان مشغول شوند که این وضعیت عملکرد روزانه آن ها را مختل کند. آن ها همچنین بدون توجه به عواقب منفی که ممکن است ایجاد کنند، به فعالیت های جنسی ادامه می دهند. گاهی اوقات به اعتیاد جنسی به عنوان رفتار جنسی اجباری می گویند.

اختلال میل جنسی کم‌فعال (HSDD) یک اختلال عملکرد جنسی است که باعث می‌شود فرد علاقه و تمایل خود را به رابطه جنسی و فعالیت‌های جنسی از دست بدهد. عدم علاقه به رابطه جنسی و فعالیت های جنسی باید برای مدت طولانی ادامه داشته باشد تا به عنوان HSDD تشخیص داده شود.  این وضعیت می تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد. اما بیشتر زنان را تحت تاثیر قرار می دهد. یک فرد مبتلا به HSDD معمولاً به تحریکات جنسی پاسخ نمی دهد یا تخیلات یا افکار جنسی ندارد. HSDD بسیار بیشتر از آن چیزی است که مردم می دانند. این یکی از شایع ترین شرایطی است که امروزه زنان را تحت تاثیر قرار می دهد.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

در یک مطالعه در سال 2008 در مورد شیوع اختلال میل جنسی کم فعال در کشور های مختلف، محققان دریافتند که 26.7٪ از زنان قبل از یائسگی HSDD را تجربه کرده اند. همچنین 52.4 درصد از زنان یائسه طبیعی و 12.5 درصد از زنان یائسه جراحی شده HSDD را تجربه کرده بودند.

علائم اختلال میل جنسی کم‌فعال

اختلال میل جنسی کم فعال چیست؟

علائم HSDD چیزی است که آن را از تجربه ساده میل جنسی کم متمایز می کند. اگر مشکوک هستید که شما یا کسی که دوستش دارید این عارضه را دارید، این علائمی است که باید مراقب آن ها باشید:

  • عدم وجود علاقه به رابطه جنسی و فعالیت های جنسی
  • عدم پاسخگویی به تحریکات جنسی، بصری یا فیزیکی
  • احساس ناراحتی قابل توجهی در مورد از دست دادن علاقه خود به فعالیت جنسی
  • تجربه علائم از دست دادن میل جنسی به مدت حداقل شش ماه
  • عدم تجربه میل خود به خود

تشخیص اختلال میل جنسی کم‌فعال

برای تشخیص HSDD، سایر اشکال اختلال میل جنسی باید رد شوند. هر گونه دارو یا شرایط پزشکی که می تواند عامل کاهش علاقه شما به رابطه جنسی باشد نیز باید رد شود. برای تشخیص، علائم HSDD باید به مدت 6 ماه وجود داشته باشد و ادامه داشته باشد. علائم همچنین باید آنقدر شدید باشد که باعث ناراحتی شود.

HSDD گاهی اوقات با داشتن میل جنسی کم اشتباه گرفته می شود. اما این ها دو چیز متفاوت هستند. صرفاً کاهش میل جنسی به این معنی نیست که شما HSDD دارید. هنگام تلاش برای تشخیص HSDD، پزشک ممکن است یک سری سوالات از شما بپرسد. به این سؤالات، نمایشگر کاهش میل جنسی (DSDS) گفته می شود. برخی از این سؤالات عبارتند از:

  • چگونه میل جنسی شما در گذشته رضایت بخش بوده است؟
  • چگونه می خواهید سطح میل جنسی خود را افزایش دهید؟
  • آیا عدم علاقه جنسی شما را آزار می دهد؟
  • آیا کاهش علاقه و میل جنسی را تجربه می کنید؟

اگر میل جنسی پایینی داشته اید اما به این سؤالات پاسخ «نه» داده اید، به احتمال زیاد HSDD ندارید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

شاخص عملکرد جنسی زنان (FSFI) ابزار دیگری است که برای تشخیص HSDD استفاده می شود. این یک پرسشنامه 19 نقطه ای در مورد زندگی جنسی یک فرد است. هرچه امتیاز شما بالاتر باشد، عملکرد جنسی شما معمولاً بهتر است.

علل اختلال میل جنسی کم‌فعال

هیچ کس به طور کامل نمی داند که دقیقاً چه چیزی مسئول HSDD است. میل جنسی پیچیده است، و در طول زندگی، میل شما به رابطه جنسی کاهش می یابد. با این حال، برخی از متداول ترین مقصرانی که طی سال ها شناسایی شده اند عبارتند از:

  • یائسگی: یائسگی باعث نوسان در هورمون های تناسلی شما می شود. این هورمون‌ها مسئول میل جنسی شما هستند و زمانی که از بین بروند، می‌توانند باعث کاهش میل جنسی شما شوند.
  • استرس: استرس بر تمام جنبه های زندگی شما از جمله میل جنسی شما تأثیر منفی می گذارد.
  • اضطراب: افراد مبتلا به اضطراب یا اختلالات اضطرابی گاهی اوقات اختلالات جنسی مانند HSDD را تجربه می کنند.
  • سوء استفاده جنسی: افرادی که مورد آزار جنسی قرار گرفته اند، تمایل دارند با فعالیت جنسی دست و پنجه نرم کنند و در برخی موارد دچار اختلالات جنسی می شوند.
  • عدم تعادل هورمونی: زمانی که هورمون‌های شما نامتعادل هستند، ممکن است میل جنسی کم باشد.
  • برخی داروها: داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد روان پریشی و برخی از داروهای ضد بارداری خوراکی می توانند باعث ایجاد HSDD شوند.
  • سایر شرایط پزشکی زمینه‌ای: شرایطی مانند دیابت، افسردگی و بیماری قلبی می‌تواند باعث ایجاد HSDD شود.

درمان اختلال میل جنسی کم‌فعال

HSDD می تواند یک وضعیت خسته کننده و ناراحت کننده باشد. خبر خوب این است که می توان آن را درمان کرد. ترکیبی از دارو و روان درمانی اغلب برای درمان این بیماری توصیه می شود. برای یافتن بهترین درمان برای شما، پزشک شما باید شرایط منحصر به فرد و شدت بیماری شما را بررسی کند. پزشک شما هر عاملی را که ممکن است باعث اختلال شما شود را بررسی کرده و به دنبال رفع آن خواهد بود. هیچ درمان مشخصی برای HSDD وجود ندارد. این به این دلیل است که معمولاً توسط ترکیبی از شرایط روانی، اجتماعی و بیولوژیکی ایجاد می شود.

دارو

امروزه چندین دارو برای درمان اختلال میل جنسی کم فعال تجویز می شود. برخی از رایج ترین عبارتند از:

Addyi

در سال 2015، FDA Addyi را که به عنوان فلیبانسرین نیز شناخته می شود، به طور خاص برای درمان اختلال میل جنسی کم فعال تایید کرد.

بوسپیرون: این دارویی است که برای درمان اختلالات اضطرابی فرموله شده است. همچنین برای درمان HSDD بدون برچسب قابل تجویز است.

بوپروپیون

بوپروپیون یک داروی ضد افسردگی است که می تواند برای درمان HSDD نیز استفاده شود.

تستوسترون

این ماده گاهی برای زنان یائسه و یائسه نیز تجویز می شود. تستوسترون با متعادل کردن هورمون های تولید مثل در بدن شما که معمولاً میل جنسی شما را کنترل می کند، کار می کند

Vyleesi

Vyleesi یکی دیگر از داروهایی است که به طور خاص برای درمان HSDD در زنان پیش از یائسگی قابل استفاده است. این توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) در سال 2019 تایید شد.

روان درمانی

هدف روان درمانی درمان علت اصلی کاهش میل جنسی شماست. سکس درمانی رایج ترین شکل روان درمانی است که برای درمان HSDD استفاده می شود.

چگونه با اختلال میل جنسی کم‌فعال کنار بیاییم؟

اگر مشکوک به اختلال میل جنسی کم‌فعال هستید، اولین قدم صحبت با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی است. شما به احتمال زیاد به یک متخصص سلامت جنسی یا متخصص زنان ارجاع خواهید شد که ترکیبی از دارو و روان درمانی را به عنوان درمان توصیه می کند.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا