آیا داروی سروکل (کوئتیاپین) برای درمان اضطراب موثر است؟

درمان اضطراب برای همه روان شناسان چالش برانگیز است. به علت وجود شخصیت های مختلف در بین افراد موجود در جامعه درمان اختلالات روانی و اضطراب کمی دشوار شده است. متاسفانه مردم هم به جای این که از روان شناسان کمک بگیرند سر خود درمان را شروع می کنند. حتی بیشتر آن ها سراغ مصرف داروهای ضد اضطرابی می روند. یکی از این داروها سروکل (کوئتیاپین) است. این دارو باید حتما با مشورت پزشک تجویز شود.

این اختلالات ممکن است به روش های مختلفی وارد زندگی ما شوند. هر چند که به خاطر شرایط مختلف و خصوصا بیماری همه گیری این اختلالات شیوع بیشتری پیدا کرده اند. اختلالات انواع مختلفی دارند. هر شخصی در هر سنی ممکن است دچار اختلالات روانی بسیاری شود. نکته ای که باید همه ما بدانیم نحوه کنترل این اختلالات است. قدرت روانی یک فرد زمانی مشخص می شود که بتواند در زمان سختی فشار های وارده را مدیریت کند. درمان ها نیز انواع مختلفی دارد. اضطراب و استرس یکی از اختلالات رایج در دنیای ما هستند.

درمان اضطراب وارد شده بر زندگی افراد و مصرف داروی سروکل (کوئتیاپین)

آیا داروی سروکل (کوئتیاپین) برای درمان اضطراب موثر است؟

همه ما می دانیم که در زندگی ممکن است روزی دچار استرس یا اضطراب شویم. تا حدودی بخشی از این استرس و اضطراب طبیعی است. اما اگر ادامه پیدا کند می تواند زندگی ما را مختل کند. اضطراب و استرس اگر کنترل و درمان نشود می تواند جلوی موفقیت شما را در بخش های مختلف زندگی بگیرد. انواع مختلفی از اضطراب ها وجود دارد که برخی از آن ها را برای شما گفتیم. انواع درمان حمله اضطراب موضوع امروز ما است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با آیا داروی سروکل (کوئتیاپین) برای درمان اضطراب موثر است؟ صحبت کنیم.

Seroquel (کوئتیاپین) یک داروی ضد روان پریشی غیر معمول است

Seroquel (کوئتیاپین) یک داروی ضد روان پریشی غیر معمول است که برای درمان اختلالات روانی مانند افسردگی و اسکیزوفرنی استفاده می شود. همچنین علاوه بر درمان اضطراب (یعنی دارویی که توسط FDA برای درمان یک بیماری خاص تایید نشده است) برای درمان اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) استفاده می شود. این ماده از یک ماده فعال به نام کوتیاپین تشکیل شده است. این دارو در هر دو نوع رهش فوری و با رهش طولانی عرضه می شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

Seroquel در حال حاضر توسط FDA برای درمان شرایط زیر تایید شده است:

اسکیزوفرنی

Seroquel ثابت کرده است که یک درمان بسیار موثر برای اسکیزوفرنی در بزرگسالان است.

اختلال دوقطبی

Seroquel را می توان برای درمان اختلال دوقطبی در بزرگسالان و کودکانی که حداقل ده سال سن دارند، استفاده کرد.

اختلال افسردگی اساسی

آیا داروی سروکل (کوئتیاپین) برای درمان اضطراب موثر است؟

داروی Seroquel معمولاً در کنار سایر داروهای ضد افسردگی برای درمان درمان اضطراب و اختلال افسردگی اساسی در بزرگسالان استفاده می شود.

داروی Seroquel همچنین در حال آزمایش شدن توسط پزشکان است و برای درمان شرایطی مانند افسردگی و اضطراب استفاده می شود.

Seroquel چه کاری انجام می دهد؟

داروی Seroquel با کمک به بازگرداندن تعادل به پیام رسان های شیمیایی در مغز شما کار می کند. این می تواند به بهبود تمرکز، کاهش اضطراب و بهبود خلق و خو و سطح انرژی شما کمک کند.

نحوه دقیق عملکرد Seroquel در مغز نامشخص است. اما اعتقاد بر این است که با کار بر روی گیرنده های دوپامین و سروتونین در مغز به آرام کردن خلق و خوی شما و کنترل علائم اسکیزوفرنی و افسردگی کمک می کند.

دانشمندان معتقدند که این دارو گیرنده های دوپامین را در مغز شما مسدود می کند و از افزایش فعالیت دوپامین در مغز جلوگیری می کند. افزایش فعالیت دوپامین در مغز با ایجاد شرایطی مرتبط است که با روان پریشی مشخص می شود.

درمان اضطراب با مصرف این دارو

نه نسخه رهش فوری و نه نسخه طولانی مدت Seroquel توسط FDA برای درمان اختلالات اضطرابی تایید نشده است. با این حال، این دارو اغلب برای درمان این بیماری استفاده می شود. در واقع، رایج ترین استفاده  Seroquel برای درمان اختلالات اضطرابی است.

مطالعات پژوهشی در ارتباط با این زمینه

Seroquel به عنوان یک گزینه درمانی برای اختلال اضطراب فراگیر (GAD)، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD) مورد مطالعه قرار گرفته و هنوز در حال تحقیق است. تحقیقات نشان می دهد که Seroquel می تواند به ویژه در درمان اضطراب از نوع فراگیر موثر باشد. در یک مطالعه بزرگ در سال 2016، محققان اثربخشی کوتیاپین را به عنوان درمانی برای اختلال اضطراب فراگیر مورد مطالعه قرار دادند.

نتیجه مطالعات انجام شده

در این مطالعه در مجموع 2248 شرکت کننده که یا دارای اختلال اضطراب فراگیر بودند یا متعلق به یک گروه کنترل بودند، شرکت کردند. در پایان مطالعه، محققان دریافتند که کوتیاپین یک درمان موثر برای اختلال اضطراب فراگیر در بزرگسالان است.

با این حال، تحقیقات نشان می دهد که حتی اگر Seroquel برای اضطراب موثر باشد، افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی که از این دارو استفاده می کنند ممکن است عوارض جانبی شدیدی را تجربه کنند.

زمان استفاده از Seroquel برای هر فرد چگونه است؟

Seroquel تنها زمانی باید به عنوان یک درمان اضطراب در نظر گرفته شود که سایر داروهای اضطراب مانند Prozac، Zoloft و Celexa به اثبات رسیده باشند که بی اثر هستند. استفاده منظم و مناسب از Seroquel یا هر داروی اضطراب دیگری برای اطمینان از درمان مناسب علائم شما مهم است. اگر پزشک شما سروکل را برای اضطراب شما تجویز کرده است، ادامه استفاده از آن تا زمانی که پزشک شما گفته است ضروری است. حتی اگر علائم اضطراب شما بهبود یافت و احساس کردید دیگر نیازی به دارو ندارید، بدون مشورت با پزشک خود مصرف را قطع نکنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

دانستن این نکته ضروری است که استفاده از Seroquel در کنار داروهای ضد تشنج به طور بالقوه می تواند  در درمان علائم شما کمتر تاثیر کند.

دوز های مختلف این دارو

Seroquel بدون هیچ اثباتی برای درمان اضطراب استفاده می شود. به این معنی که هیچ دوز استانداردی برای استفاده از این دارو توسط سازنده ارائه نشده است. اگر پزشک شما Seroquel را برای اضطراب شما تجویز می کند، ضروری است که دوز توصیه شده را به شدت دنبال کنید تا از مصرف کم یا زیاد آن خودداری کنید. به احتمال زیاد پزشک قبل از تجویز دوز، سابقه پزشکی، شدت بیماری و علائم و میزان تحمل شما برای Seroquel را بررسی می کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

نسخه طولانی رهش این دارو بیشتر برای درمان اختلالات اضطرابی استفاده می شود. فرمول رهش طولانی مدت دارو را به طور پیوسته در طول روز وارد بدن شما می کند. معمولاً یک بار در روز، ترجیحاً قبل از خواب مصرف می‌شود و در دوزهای 50، 150، 200، 300 و 400 میلی‌گرم ارائه می‌شود.

در حالی که می توانید نسخه فوری را با یا بدون غذا مصرف کنید، معمولاً توصیه می شود که نسخه طولانی مدت را بدون غذا یا با یک وعده غذایی بسیار سبک مصرف کنید.

پیشگیری از مصرف دارو برای افراد دارای آلرژی

افرادی که واکنش های آلرژیک به کوتیاپین دارند نباید Seroquel مصرف کنند. اگر هنگام استفاده از Seroquel متوجه علائم خارش، تورم، کهیر یا مشکل در تنفس شدید، ممکن است به کوتیاپین حساسیت داشته باشید و باید در اسرع وقت پزشک خود را از علائم خود مطلع کنید.

بارداری

افرادی که باردار هستند اغلب از مصرف Seroquel منع می شوند. مصرف این دارو در سه ماهه سوم بارداری می تواند عوارضی را برای نوزاد در هنگام تولد ایجاد کند. با این حال، اگر در حین استفاده از Seroquel برای درمان اضطراب باردار شدید، بدون مشورت با پزشک خود، مصرف را قطع نکنید.

اثرات جانبی

در حالی که Seroquel ممکن است یک درمان موثر برای اضطراب باشد. اما برخی از عوارض جانبی رایج وجود دارد که ممکن است هنگام استفاده از آن تجربه کنید:

  • یبوست
  • خستگی
  • دهان خشک
  • سرگیجه
  • خواب آلودگی
  • تغییر خلق و خو

برخی از افراد ممکن است علائم شدیدتری را تجربه کنند مانند:

  • سبکی سر
  • حرکات عضلانی کنترل نشده
  • تاری دید
  • قند خون بالا
  • مشکل در بلع یا صحبت کردن

به محض بروز هر گونه عوارض جانبی جدید در هنگام استفاده از این دارو به پزشک خود اطلاع دهید.

مصرف بیش از حد این دارو چه تاثیراتی می تواند داشته باشد؟

آیا داروی سروکل (کوئتیاپین) برای درمان اضطراب موثر است؟

مصرف بیش از حد یا مصرف طولانی مدت دارو می تواند باعث اختلالات حرکتی برگشت ناپذیر شود.

FDA همچنین هشدار می دهد که استفاده از داروهای ضد روان پریشی مانند Seroquel برای درمان اضطراب خطر مرگ را در افراد مسن که روان پریشی مرتبط با زوال عقل دارند افزایش می دهد.

داروهای ضد روان پریشی مانند Seroquel نیز می توانند خطر خودکشی و افکار خودکشی را افزایش دهند. اگر متوجه تغییراتی در خلق و خوی یا رفتار خود، یا در خلق و خو و رفتار یکی از عزیزانتان شدید که دارو مصرف می کند، با پزشک خود صحبت کنید یا با خط کمک خودکشی تماس بگیرید. همه ما می دانیم که برای درمان اضطراب گاهی به دارو نیازمندیم. اما بهتر است مصرف این دارو زیر نظر پزشک باشد.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا