آیا این درست است که پول خوشبختی نمی آورد؟

پول می تواند زندگی شما را ساده تر و آسان تر کند و مسلماً می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند. این ایده که پول نمی تواند خوشبختی بخرد ممکن است توسط افراد فقیرتر که پرداخت صورت حساب ها برایشان سخت است مورد تمسخر قرار گیرد و این کاملا قابل درک است. اگر مشکل دارید، تزریق پول نقد می تواند تفاوت زیادی در سطح شادی و رفاه شما ایجاد کند. با این حال، معنای واقعی این عبارت این است که اگرچه پول می تواند به کاهش استرس کمک کند، اما نمی تواند چیزهایی را که واقعاً در زندگی معنادار هستند در اختیار شما قرار دهد. در ادامه این نوشته از همکده می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا این درست است که پول خوشبختی نمی آورد؟

اگر می خواهید در هر زمینه به آرامش برسید به صورت حضوری یا مشاوره تلفنی روان شناسی با ما در ارتباط باشید.

آیا این درست است که پول خوشبختی نمی آورد؟

فشارهای اجتماعی ما را وادار کرده است که انواع مشکلات پیچیده در مورد دوستان، خانواده، مشاغل، اوقات فراغت، مشغله ها و سرگرمی ها را با یک راه حل یکی کنیم: پول بیشتر. باز کردن این ایدئولوژی که پول نقد بیشتر به معنای آزادی و زمان بیشتر است، کلید یافتن خوشبختی واقعی در زندگی است. اما چگونه این کار را انجام دهیم؟ و چرا پول آن خوشبختی را که فکر می کنیم به ما ارائه نمی دهد؟

مشکلات مربوط به پول

نظرسنجی روانشناس رشدی رابرت کنی از افراد فوق ثروتمند نشان داد که اگرچه پول بسیاری از جنبه های زندگی را آسان می کند، اما جنبه های دیگر را دشوارتر می کند. افراد ثروتمندتر نگران تربیت فرزندانی لوس هستند که انگیزه ای برای موفقیت ندارند یا از جامعه جدا شده اند. افراد ثروتمند معمولاً مطمئن نیستند که آیا مردم به خاطر پول یا شخصیت با آنها دوست هستند. ثروت زیاد می تواند مانعی بر سر راه یک زندگی معنادار باشد، زیرا به این معنی است که لازم نیست سخت کار کنید تا متوجه شوید چه چیزی برایتان مهم است.

یکی از چیزهایی که بسیاری از مردم در نظر نمی گیرند این است که هر چه چیزهای بیشتری داشته باشید، برای مراقبت از همه آنها کار بیشتری لازم است. تمیز کردن خانه‌های بزرگ‌تر به زمان بیشتری نیاز دارد، در حالی که دارایی‌های با ارزش‌تر باعث می‌شوند که دائماً در مورد ایمنی آنها نگران باشیم. در همین حال، زمان آزاد کمتری خواهید داشت، زیرا آن را صرف حفظ چیزهایی می کنید که انباشته کرده اید. اما باز هم آیا درست است که پول خوشبختی نمی آورد؟

پول یا تجربه؟

در نهایت، خرید چیزها فقط رضایت موقت ایجاد می کند. از سوی دیگر، تلاش برای تجربه‌هایمان به جای دارایی‌هایمان، شادی طولانی‌مدت و رضایت‌بخش‌تری ایجاد می‌کند. مغز ما به تجربیاتی مانند بیرون آمدن از خانه و انجام کارهای جدید، تعامل با دیگران یا مسافرت پاسخ مثبت می دهد. به جای به دست آوردن چیزها، بر ایجاد خاطرات و پرورش قدردانی تمرکز کنید.

در مورد آن فکر کنید: هرگز به تجربیات زندگی، خاطرات و دستاوردهای خود نگاه نخواهید کرد و به خود بگویید: “کاش چیزهای بیشتری می خریدم”. بله، گاهی اوقات برای اینکه بتوارامش انید از تجربیاتی مانند تعطیلات یا سفرهای بیرون لذت ببرید، هزینه زیادی دارد. با این حال، در این مواقع این پول نیست که شادی یا را فراهم می کند، بلکه خود تجربه است. پول شادی را نمی‌خرد «این باور که پول می‌تواند خوشبختی بیاورد در فرهنگ عامه به شدت ترویج شده است. اگر پول نباشد، روابط، موفقیت آمیز و درست به عنوان کلیدی کامل برای خوشبختی در نظر گرفته می شود.

آیا پول همیشه می تواند خوشبختی بیاورد؟

برخی مطالعات نشان داده است که دریافت که پول با از بین بردن برخی از استرس ها و مشکلات زندگی روزمره، رفاه را بهبود می بخشد. با این حال، این احساس شادی اغلب بسیار سطحی است. در نهایت، چیزهایی وجود دارد که با پول نمی توان آنها را خرید. علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد که در حالی که پول می‌تواند تأثیر مثبتی بر سطح شادی شما داشته باشد، زمانی که مقدار مشخصی به دست آوردید، تأثیرات آن بیشتر می‌شود. داشتن پول کافی برای خوب غذا خوردن، پرداخت قبوض، گذراندن تعطیلات و تامین راحت مایحتاج زندگی شما را شادتر می کند، اما یک مطالعه معروف دانشگاه پرینستون نشان داد که این شادی محدودیتی دارد.

بله، ثروت می تواند به مقابله با فشارهای خارجی کمک کند و آزادی زمانی، مکانی و گاهی روانی به ارمغان بیاورد، اما همانطور که در بالا توضیح داده شد، مشکلاتی را نیز ایجاد می کند. و اگرچه به نظر می رسد که پول می تواند تأثیر مثبتی بر احساسات درونی شما داشته باشد، این همیشه موقتی خواهد بود. ولگردی و آزادی خرید می تواند احساسات شدید سرخوشی و هیجان را به شما بدهد، اما این احساسات دوام نمی آورند.

آیا این درست است که پول خوشبختی نمی آورد؟ تله شادی

در رابطه با باورهای فردی و اجتماعی در مورد خوشبختی، تعدادی تله وجود دارد که می‌توانیم در آنها بیفتیم. شادی حالت پیچیده ای است که نمی توان به راحتی آن را اندازه گیری کرد، بنابراین تعجب آور نیست که گاهی اوقات ما در تلاشیم تا بدانیم چه چیزی ما را خوشحال می کند. در تله شادی، نویسنده و روان درمانگر دکتر راس هریس تلاش می کند تا برخی از اسطوره های رایج در مورد شادی را از بین ببرد. بیایید نگاهی به برخی از این موارد بیندازیم.

تله “اگر-پس”.

آیا تا به حال با خود فکر کرده اید، “اگر این را بدست بیاورم، آن را احساس خواهم کرد” یا “اگر به x,y,z برسم خوشحال یا موفق خواهم شد”؟ این طرز فکر «اگر-پس» یکی از بزرگترین تله های شادی است که می توانید در آن گرفتار شوید. متأسفانه زندگی به این سادگی نیست. با پایه گذاری شادی خود بر عوامل بیرونی، خود را برای شکست آماده می کنید. تکیه بر چیزهایی که نمی توانیم کنترل کنیم، احساس امنیت ما را کاهش می دهد، زیرا شرایط به همین راحتی می تواند تغییر کند و شادی سطحی را از بین ببرد.

این روند به تاخیر انداختن رضایت تا رسیدن به چیزی، ما را از تجربه لذت و شادی در لحظه حال باز می دارد. سام هریس، نویسنده کتاب بیدار شدن، این را کاملاً خلاصه می کند: “هنگامی که شروع به موفقیت می کنید، این توهم که قرار است به مکانی از آرامش عاطفی واقعی برسید… به یک سراب تبدیل می شود.”

خوشبختی حالت طبیعی است

می خواهیم بدانیم که باور پول خوشبختی نمی آورد درست است یا نه؟ یکی از بزرگترین تصورات غلط در مورد شادی این است که حالت طبیعی برای انسان است. اگر به آنها غذا، آب و ایمنی بدهید، طبیعتا خوشحال خواهند شد. متأسفانه، این دقیق نیست. حالت عادی برای یک انسان جریان دائمی در حال تغییر احساسات است، برخی مثبت و برخی منفی. هر چه زودتر این را بپذیریم، بهتر است.

خوشبختی یعنی احساس خوب

اگر این تصور شما از خوشبختی است، پس خوشبختی پایدار چیست؟ و چگونه ممکن است هرگز ممکن باشد؟ متأسفانه هیچ احساس خوبی برای همیشه باقی نمی ماند. چیزهایی که زندگی را واقعاً غنی و معنادار می کنند (مانند روابط صمیمانه) لزوماً همیشه احساس خوبی در ما ایجاد نمی کنند. با این حال، آنها به ایجاد شادی پایدار کمک می کنند. از سوی دیگر، شادی موقتی که از مادیات به دست می آوریم همیشه خواهد گذشت. پس چرا ما همچنان فکر می کنیم که پول خوشبختی نمی آورد؟

چرا فکر می کنیم که پول شادی بیشتری برای ما به ارمغان می آورد؟

این باور که پول می تواند خوشبختی بیاورد در فرهنگ عامه به شدت ترویج شد. اگر پول نباشد، روابط، موفقیت و شادی به عنوان کلیدی کامل برای خوشبختی در نظر گرفته می شود. این به سادگی درست نیست. یکی از دلایل این امر نیروی قدرتمندی است که روانشناسان آن را سازگاری لذت‌گرا یا تردمیل لذت‌گرا می‌نامند.

تردمیل لذت بخش

انسان ها به سرعت به تغییرات فیزیولوژیکی و حسی عادت می کنند. این را زمانی تجربه می کنیم که به دماها یا بوهای خاصی در خانه عادت کنیم. با این حال، این نیز با تغییرات مهم تر در زندگی ما اتفاق می افتد. جابجایی، تغییر شغل یا ازدواج برای مدتی ما را خوشحال می کند، اما به زودی با آنها سازگار می شویم و شادی موقت آنها ناپدید می شود. انفجارهای شادی به پایان می رسد. حتی بزرگترین موفقیت ها (مانند برندگان قرعه کشی) از بقیه شادتر نیستند. زیرا آنها با شرایط تغییری خود سازگار می شوند.

آیا این درست است که پول خوشبختی نمی آورد؟ – چه چیزی باعث تردمیل لذت بخش می شود؟

در حالی که مردم برای مدت کوتاهی با ماشین های زیباتر، خانه های بزرگتر و لباس های بهتر راضی می شوند، این نتایج حاصل از درآمد قابل تصرف در نهایت عادی می شود و مردم شروع به طلب بیشتر خواهند کرد. بخش بزرگی از این مقایسه اجتماعی است. اگر همسایگان ما چیزی دارند که ما آن را برتر می‌دانیم، خودمان شروع به خواستن آن می‌کنیم. پیروی از این الگوها و افزایش مداوم استانداردهایمان به این معنی است که شادی کلی ما یکسان باقی می ماند.

تمایل ما به اینکه همیشه بیشتر بخواهیم تا حدی به دلیل تکامل است. خطرات و تهدیدات ماقبل تاریخ به این معنی بود که یک حالت دائمی رنج روانی، نگرانی و اضطراب برای بقا ضروری بود، و بنابراین ذهن انسان تکامل یافت تا به این روش کار کند. ما به غذای بیشتر، آب بیشتر، لباس بیشتر و خانه بهتر نیاز داریم، زیرا از نظر تاریخی این طرز فکر به مردم کمک می‌کرد تا به رفاه برسند. متأسفانه، در جامعه مدرن این امر به صورت حرص و آز، نارضایتی و نیاز ظاهر می شود.

پس چه چیزی برای ما خوشبختی می آورد؟

اگر پول خوشبختی نمی آورد سوال این است که چه چیزی باعث خوشبختی می شود؟ تردمیل لذت جویانه به ما نشان می دهد که شادی را شرایط زندگی تعیین نمی کند. با توجه به کار پروفسور روانشناسی دکتر سونیا لیوبومیرسکی، شادی را 50٪ ژنتیک، 40٪ فعالیت عمدی و فقط 10٪ شرایط تعیین می کند. چیزهایی که فکر می کنیم زندگی ما را به طرز چشمگیری تغییر می دهند به ندرت انجام می دهند. درعوض، ما باید بر روی پرورش رفتارهایی تمرکز کنیم که افراد بسیار شاد معمولاً انجام می دهند. مانند وقت گذاری برای دوستان و خانواده، تزکیه و ابراز قدردانی، ایجاد انعطاف پذیری برای زمان های سخت و گذراندن زمان در حالت های جریان، که در آن شما وجود دارد. به طور کامل در یک فعالیت غوطه ور هستند.

در واقع شادی واقعی به چه معناست؟ خوب، خوشبختی برای افراد مختلف معنای متفاوتی دارد، پس گرفتار تعصباتی نشوید که در مورد شما صدق نمی کند. خوشبختی می تواند به معنای دنبال کردن عطش خود برای دانش، یا ترسیم نقشه های زندگی خود با جزئیات، یا خواندن یک داستان قبل از خواب برای فرزندتان، یا صرف وقت برای پختن غذای خوب باشد. همه ما پتانسیل افزایش کیفیت زندگی خود را داریم، اگر بر ارزش های اصلی خود تمرکز کنیم و درگیر چیزهای مهم باشیم. سازگاری لذت‌گرا به این معناست که اقلام مادی نمی‌توانند شادی طولانی‌مدت ایجاد کنند. فقط ما می توانیم این کار را برای خودمان انجام دهیم.

 

 

 

 

منابع
mindowl

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا