برخورد با تنهایی در زمان پاندمیک کرونا

آیا مطمئن نیستید برخورد با تنهایی در زمان پاندمیک کرونا چگونه باید باشد؟ شاید خودتان را به خاطر ترس از آلوده شدن به ویروس در انزوا قرار داده باشید اما دلایلی متعدد دیگری نیز هستند که می گویند چرا باید در خانه بمانید.

چه به خاطر اینکه در محیطی هستید که مستعد الوده شدن می باشید، به خاطر اینکه در گروه پرخطر هستید باید در خانه بمانید یا به خاطر جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس می خواهید در خانه بمانید، شاید فکر کنید کمی گوشه گیر شده و احساس تنهایی می کنید.

شاید کسانی که دچار بیماری های حاد هستند با چیزی شبیه به اجبار برای ماندن زمانی طولانی در خانه آشنا باشند، اما اغلب ما به انجام فعالیت های روزانه مان عادت داریم. حتی کسانی که بازنشسته شده اند یا کاری ندارند نیز اغلب برای دیدار با دوستان یا انجام کارهای روزانه سفرهایی دارند. کنار گذاشتن ناگهانی همه ی این ها می تواند اثرات نامطلوب زیادی همراه داشته باشید.

تنهایی و انزوای اجتماعی

کرونا

در بین تحقیقات متعدد صورت گرفته در بین سال های 1950 تا 2016 نشان داده اند است میان انزوای اجتماعی و تنهایی و خروحی های ضعیف در سلامت روان و در عین حال مرگ و میر ارتباط نزدیکی وجود دارد.

به همین دلیل بسیار مهم است تا در طول دوران کاهش ارتباطات اجتماعی مراقب سلامت روان خود باشید.

کاملا عادی است که در زمانی که مجبورید در خانه مانده و ارتباط کمتری با افراد دیگر دارید، خصوصا زمانی که نگرانی و استرس ناشی از الوده شدن به ویروس نیز به آن اضافه شده است، احساس استرس کنید. این فاکتورها می توانند احتمال پیشرفت بیماری های روانی را زیاد کند، مانند اضطراب و افسردگی.

با وجودی که فاصله ی اجتماعی به اجتناب از جمع شدن افراد دور هم اشاره دارد، ماندن در فاصله از جمع و تنها بیرون رفتن از خانه در مواقع ضروری می تواند باعث شود حس کنید تحت فشار زیادی قرار دارید. همچنین ممکن است حس کنید دچار تنهایی زیادی شده اید اگر به خاطر ترس از ویروس یا اینکه مشکوک به اتبلا به ویروس هستید باید در انزوا قرار قرار بگیرید.

نکته قابل توجه

اما بهترین راه برای عبور از این دوران تنهایی چیست؟ استراتژی های زیادی هستند که می توانید پیاده کنید تا اطمینان یابید تحت سلامت روان و فیزیکی خوبی قرار دارید. بیشتر این ها شامل راه هایی برای پرت کردن حواستان ( مشغول نگه داشتن خود ) یا یافتن راه هایی برای برقراری ارتباط با دیگران است ( راه هایی با توجه به شرایط موجود )

در مقابل در ارتباط ماندن با راه های غیرسنتی می تواند کمک کند احساس تنهایی کمتری کرده و با تنهایی خود مبارزه کنید.

اگر نمی توانید جایی رفته یا ارتباط اجتماعی با افراد زیادی در این دوران داشته باشید شاید از اینکه نمی دانید باید چه کار کنید گیج شده باشید. در زیر ایده هایی برای شما اورده این تا کمک کنیم احساس تنهایی خود در طول این روزها را مدیریت نمایید.

در برخورد با تنهایی در زمان پاندمیک کرونا: برنامه ای برای خود داشته باشید

کرونا

حتی اگر در خانه منزوی شده اید سعی کنید برنامه ی منظمی را تا حد ممکن داشته باشید. در حالی که تنهایی طوری است که به نظر می رسد اصلا انتهایی ندارد، سعی برای عادی کردن این روزها تا حد ممکن باعث می شود بتوانید از آن عبور کنید.

هر روز خود را با برنامه ای برای چند کار شروع کنید و برای خود بنویسید که چه احساساتی دارید و باید چه کارهایی انجام دهید و اگر در حال مبارزه با بیماری هستید علائم خود را در کنترل داشته باشید. دنبال کردن تمام این علائم کمک می کند حس کنید می توانید روی شرایط کنونی کنترل داشته باشید.

در برخورد با تنهایی در زمان پاندمیک کرونا: آگاه باشید

کرونا

تا حد ممکن استفاده از رسانه های اجتماعی را به حداقل برسانید. نگاه کردن زیاد تلویزیون، خواندن زیاد مقالات و استفاده ی زیاد از محتواهای مرتبط می تواند گیج کننده باشد. شاید تصمیم بگیرید اخبار را دو بار در روز چک کنید. یا شاید تصمیم بگیرید اگر همه ی اطرافیان شما در مورد این ویروس صحبت می کنند استفاده از رسانه های اجتماعی را به حداقل برسانید. اطمینان یابید تنها سایت هایی را دنبال می کنید که اطلاعاتی صحیحی در مورد کارهایی که می توانید برای سالم بودن خود انجام دهید دارند، مانند سایت سازمان بهداشت جهانی.

شاید کار ساده ای باشد که روی نحوه ی مدیریت سلامت روان و تنهایی خود بخواهید در طول این بحران تمرکز کنید اما گاه ما به دنبال ان سلامت فیزیکی و روانی خود را فراموش می کنیم.

اگر هفته هایی را در تنهایی می گذرانید و ورزش نمی کنید می تواند تاثیر زیادی روی توانایی تطابق ذهنی شما بگذارد. در زیر ایده هایی برای فعالیت هایی در خانه آورده ایم که می توانند به فعال ماندن شما کمک کند.

 تمریناتی مانند یوگا، تای چای یا ورزش های سبک تر در خانه را امتحان کنید

در اطراف خانه ی خود کمی پیاده روی کنید ( یا در صورتی که در خانه تردمیل دارید و نگران خارج شدن از خانه هستید از آن کمک بگیرید )

برخورد با تنهایی در زمان پاندمیک کرونا: کار بامعنایی را برای خود انجام دهید

کرونا

مورد دیگری که مرتبط با احساس تنهایی شماست اینکه حس می کنید زندگی تان معنایی ندارد. اگر حس می کنید زیاد حوصله تان سر نمی رود اما حس خاصی نسبت به خود و اطرافتان ندارید این احساس می تواند روی شما اثر بگذارد.

تنها شما می دانید چه چیزی می تواند به زندگی شما معنا دهد اما در زیر ایده هایی را برای شروع اورده ایم:

  • برای کلاس های آنلاین ثبت نام کرده و هر روز کمی روی ان کار کنید
  • با استفاده از وب سایت های مرتبط برای خود یک شجره نامه ی خانوادگی بسازید
  • برای کارهای داوطلبانه ثبت نام کنید

برخورد با تنهایی در زمان پاندمیک کرونا: با دیگران در ارتباط باشید

کرونا

شاید بهترین چیزی که می توانید برای مبارزه با احساس تنهایی در طول روزهای انزوا انجام دهید برقراری ارتباط با دیگران با روش های غیرسنتی است. شاید نتوانید ارتباط شخصی با دوستان و خانواده داشته باشید اما این به معنای قطع کلی ارتباط نیست.

  • خانواده و دوستان

شاید می توانید به راه های دیگری برای ارتباط با دوستان و خانواده فکر کنید؟ اگر استفاده از تکنولوژی برایتان راحت است راه های متعدد زیادی هستند که می توانید برای تماس داشتن استفاده کنید. اگر راه های ارتباطی سنتی را ترجیح می دهید باز هم گزینه هایی برای شما خواهد بود. در زیر ایده هایی برای ارتباط با کسانی که دوستشان دارید آورده ایم.

  • یک نامه یا کارت پستال دست نویس بفرستید
  • با تلفن با کسی در تماس باشید ( خصوصا در روزهایی که احساس تنهایی می کنید )
  • می توانید با سرویس های ویدئویی با هم در تماس باشید
  • در رسانه های اجتماعی برای هم پست فرستاده یا به پست های دیگران در این رسانه ها جواب دهید
  • با پیامک یا اس ام اس با هم در تماس باشید
  • تماس های آنلاین

علاوه بر داشتن تماس با دوستان و خانواده، می توانید با تماس های انلاین با افرادی که در اطرافتان هستند با احساس تنهایی بجنگید. نیازی نیست این افراد حتما دوستان شما باشند، هرکسی که چیز مشترکی با او دارید و می توانید در فضای انلاین باهم ارتباط برقرار کنید.

در زیر مثال هایی از ارتباطات آنلاین را برای شما اورده ایم:

  • عضو شدن در گروه های اجتماعی که موضوعات مورد علاقه ی شما را دارند
  • عضو شدن در سرگرمی ها و بازی های انلاین
  • ثبت نام برای بازی های ورزشی انلاین
  • عضو شدن در گروه های چت، گروه هایی که برای ارتباط افراد باهم در زمان قرنطینه هستند
  • امتحان کردن سایت های ازدواج آنلاین

یافتن منبعی برای آسایش

کرونا

یافتن راه هایی که باعث شوند بدون حس کردن تنهایی احساس راحتی داشته می باشید :

  • می توانید روش های ماساژ در خانه را شروع کنید
  • دوش بگیرید
  • تمرکز خود را روی حیوان خانگی تان بگذارید
  • غذاهای سالم و راحت بپزید
  • برنامه ی تلویزیونی مورد علاقه ی خود را دیده یا کتاب دلخواهتان را بخوانید
  • از شمع های معطر و با رایحه ی ملایم استفاده کنید
  • بهداشت خواب را تمرین کنید تا اطمینان یابید استراحت کافی داشته اید

چیزی برای خودتان بسازید

کرونا

شاید علت اینکه هنرمندان می خواهند جایی تنها با کارشان بمانند همین باشد. خودتان را با فعالیت هایی بامعنا سرگرم کنید، چه نقاشی کردن باشد، نوشتن یک داستان، رقص یا .و..

در زیر لیستس از پروژه هایی را آورده ایم که می توانید امتحان کنید:

  • پروژه های نوشتنی
    • نوشتن روزانه برای یک مجله را امتحان کنید
    • می توانید دست نوشته های روزانه ای برای خودتان داشته باشید
    • روزانه تجربیات و خاطرات خود را نوشته و بگذارید دیگران بخوانند
    • شعر بنویسید
    • داستان کوتاه نوشته یا رمان هایی که زمان قصد نوشتن آن را داشته اید را امتحان کنید
  • پروژه های خانگی
    • فضایی را در خانه ی خود انتخاب کرده و یک پروژه را برای ان شروع کنید
    • اتاقی در خانه تان انتخاب کرده و با جا به جا کردن وسایل همان اتاق یا اتاق های دیگر دکوراسیونش را تغییر دهید

اگر برای این چنین پروژه هایی مشکل دارید روی کارهایی تمرکز کنید که همین حالا در پیش رو دارید. اغلب ما به یک دفترچه یادداشت، پرینتر و اینترنت دسترسی داریم.

می توانیم از این ابزارهای ساده استفاده کرده و کاری در فضای آنلاین برای شروع پیدا کنید. حتی می توانید روی کارهای هنری تمرکز کرده و روی پروژه های آشپزی یا شیرینی پزی وقت بگذارید.

حواس خود را پرت کنید

کرونا

راه دیگر برای بهبود سلامت روان پیدا کردن راه های سالمی برای پرت کردن حواستان است. در زیر ایده هایی داریم که به شما کمک می کند:

  • کتاب بخوانید
  • تلویزیون و برنامه های مورد علاقه ی خود را ببینید
  • یک قطعه ی موسیقی درست کرده یا به موسیقی دلخواه خود گوش دهید. می توانید به دوران نوجوانی خود برگشته و آهنگ های دلخواه خود در آن روزها را گوش دهید. به پادکست های یا موضوعات دلخواه خود گوش دهید. سریال های تلویزیونی را نگاه کنید.
منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا