محققان توضیح می‌دهند که چرا مردم به زمان تنهایی برای سلامت روان نیاز دارند؟

زمان تنهایی گاهی اوقات می تواند تاثیرات زیادی داشته باشد. به عنوان مثال شما از طریق تنهایی می توانید روی رفتارهای خودتان کار کنید. هر نوع احساسی چه تنهایی و چه ارتباطات بیش از حد عاطفی آسیب‌های خود را به همراه دارد. احساس تنهایی در افراد با مشکلات روانی معمولاً با افسردگی و اضطراب‌ همراه است. طبیعتاً همه چیز در زندگی خوشحالی نیست. همه ما تجربیات تلخ را خواهیم دید. در این بین ایجاد تعادل و مدیریت درست بین همه احساسات در هر فرد می تواند کمک کننده باشد. برای این که به سلامتی برسیم باید  نکات مختلفی را رعایت کنیم. برای مثال افراد باید در طول روز مقداری پیاده روی انجام دهند تا به یک سلامتی ایده آل برسند.

برخی از افراد هم باید ارتباط شادی شخصی و ذهنی قوی داشته باشند. ارتباط شادی شخصی و ذهنی به صورت های مختلفی ایجاد می شود. در کل شادی باعث می شود افراد روحیه قوی ای داشته باشند. این روحیه قوی می تواند قدرت ذهنیت افراد را بهبود بخشد. نکته ای که باید بدانید این است که شخصیت افراد می تواند همواره تغییر کند. اما بهتر است که تغییر شخصیت افراد رو به پیشرفت و بهبود باشد.

تاثیر زمان تنهایی بر سلامتی روانی و آسیب های آن

نکته ای همه ما باید به آن اشاره داشته باشیم این است که شادی باید از طریق راه های مختلف در ما وجود داشته باشد. توصیه ای که گفته می شود این است که زیاد موضوعات مختلف را جدی نگیرید و پیگیر نباشید و امید به آینده داشته باشید. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با محققان توضیح می‌دهند که چرا مردم به زمان تنهایی برای سلامت روان نیاز دارند، صحبت کنیم.

راه های تاثیر زمان تنهایی بر سلامتی روانی افراد

بسیاری از مردم در مورد درونگرایی و دوست داشتن زمان تنهایی صحبت می کنند، و این کاملاً خوب است. اما زمانی ممکن است مشکل ایجاد شود که تنهایی به احساس تنهایی تبدیل شود و باعث شود شما از دیگران احساس بیگانگی کنید. از نظر اجتماعی منزوی شوید و برای برخی اتفاقات مضطرب شوید. به طور کلی، این بر سلامت روانی شما تأثیر منفی می گذارد. در ظاهر، تنهایی آنقدرها هم مهم به نظر نمی رسد. حتی ممکن است فکر کنید که باید یاد بگیرید که اگر احساس تنهایی می کنید بیشتر دوست داشته باشید در بین اطرافیان خود باشید. باز هم، این یک جمله کاملاً نادرست نیست، اما واقعیت این است که تعامل اجتماعی برای زندگی انسان ضروری است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

انسان ها به طور طبیعی موجوداتی اجتماعی هستند و حتی درونگراترین افراد در میان ما از احساس انزوا و جدایی از دیگران رنج خواهند برد. در این‌جا چند روشی که تاثیر زمان تنهایی بر سلامتی روانی ما می گذارد، بیان خواهد شد.

می تواند مقابله با استرس را سخت تر کند

اگر تا به حال از شخصی جدا شدید، احتمالاً به خوبی می دانید که چگونه داشتن یک ساختار حمایت اجتماعی عالی اغلب می تواند این وضعیت بسیار استرس زا را ایجاد یا از بین ببرد. و این چیزی است که توسط علم نیز پشتیبانی می شود. یک مطالعه نشان داد که داشتن یک گروه اجتماعی:

  • تاب آوری ذهنی شما را افزایش می دهد
  • به روش های مثبتی بر پاسخ عصبی شیمیایی شما تأثیر می گذارد
  • با تأثیرات استرس زا از محیط شما مقابله می کند
  • سطح استرس شما را کاهش می دهد

در مقابل، زمان تنهایی به این معنی است که شما از همه این مزایای ارزشمند برخوردار نمی شوید. حتی ممکن است در مقایسه با سطوح بالاتر استرس را تجربه کنید – حتی زمانی که در حال استراحت هستید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

فهمیدن دلیل آن سخت نیست- خصوصا با کمک یک گروه پشتیبانی، فضای امنی برای تخلیه و افرادی که در آن‌جا هستند. این کار باعث می شود تا هر زمان که درگیر هستید به شما از لحاظ روحی، جسمی و مالی کمک کنند، پیدا خواهید کرد.

تاثیر زمان تنهایی بر سلامتی روانی ممکن است منجر به رفتار ناسالم شود

فقط چند بار به لطف کسانی که دوستشان دارید از انتخاب های بد زندگی دور شدید؟ یا حتی (به شوخی و محبت) شما را به ایجاد عادات سالم تر تهدید می کند؟ همانطور که مشخص است، تحقیقات ثابت می کند که داشتن پیوندهای اجتماعی مثبت در زندگی شما می تواند:

  • تشویق به مصرف غذاهای بهتر
  • مطمئن شوید که خواب کافی دارید
  • شما را مجبور به مراقبت بهتر از سلامت جسمانی خود کنید
  • شما را به انجام ورزش به اندازه کافی سوق دهد
  • احتمال درگیری در مصرف مواد را کاهش می دهد
  • عادات مثبت اندیشی را تشویق کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

برعکس، تنهایی اغلب بر شما تأثیر منفی می گذارد. مثالها عبارتند از:

  • احتمال مصرف نوشیدنی بیش از حد را افزایش می دهد
  • احتمال مصرف سیگار شما را افزایش می دهد
  • خطرات سوء مصرف مواد را افزایش می دهد
  • شانس شما را برای درگیری در رفتارهای مخاطره آمیز افزایش می دهد

تاثیر زمان تنهایی بر سلامتی روانی با ایجاد افسردگی می تواند باعث رفاه روانی شود

شاید متوجه باشید که وقتی تنها هستید چقدر افسرده تر می شوید – و این فقط تخیل شما نیست. یک مطالعه نشان داد که تنهایی یک عامل خطر مهم و قابل توجه در ایجاد افسردگی است. درک دلیلش هم خیلی سخت نیست. زیرا وقتی به آن فکر می کنید، تنهایی اغلب به این معنی است:

  •  بیشتر احتمال دارد که تفکر منفی کنید، که می تواند شما را به تمرکز روی افکار منفی سوق دهد.
  • به احتمال زیاد کنترل تحریکات را ندارید، كه یك عامل خطر برای ابتلا به افسردگی است.
  • شما از نیاز اولیه انسانی برای ارتباط اجتماعی و عاطفی محروم هستید
  • شما به طور فزاینده ای با تفکر مثبت دست و پنجه نرم می کنید

تاثیر تنهایی بر سلامتی روانی ممکن است خطر خودکشی شما را بدتر کند

در رسانه ها این موضوع بسیار رایج است که این فرد تنها و نادیده گرفته شده است که در نهایت خودکشی می کند. هر چقدر هم که تلخ باشد، یک نوع داستان سرایی است که متاسفانه ریشه در واقعیت دارد.

محققان توضیح می‌دهند که چرا مردم به زمان تنهایی برای سلامت روان نیاز دارند؟

بسیاری از مردم تنها بودن را با تنهایی یکی می دانند، اما این دو کلمه در واقع مترادف نیستند. تنهایی احساس دردناکی است که افراد از عدم ارتباط با دیگران به آن دست می‌یابند. زیرا یاد نگرفتند چگونه از همراهی خود لذت ببرند. اما تنها بودن صرفاً حالتی است که نه خوب است و نه بد. وقتی تجربه تنهایی را داریم، می‌توانیم آن زمان را برای استراحت و لذت از تنهایی اختصاص دهیم، یا می‌توانیم اجازه دهیم اضطراب و ناراحتی بر ما غلبه کند.

بسیاری از مردم از ایده زمان تنهایی با افکار خود بدون حواس پرتی می ترسند. آن‌ها ترجیح می دهند به کسی پیام بدهند یا کاری انجام دهند تا ذهنشان را مشغول کنند تا اینکه واقعاً با خودشان خلوت کنند.

نکته

برخی از مردم عاشق گذراندن وقت به تنهایی هستند، در حالی که برخی دیگر از آن می ترسند – این واقعاً به خود فرد بستگی دارد. با این حال، همه ما برای حفظ سلامت عقل خود به مقداری خلوت نیاز داریم. حتی برونگراترین افراد هم برای پردازش روز یا به طور کلی زندگی خود به کمی زمان با افکار خود نیاز دارند. مهم نیست که در مورد داشتن زمان “من” چه احساسی داشته باشید، علم ثابت می کند که این کار برای ذهن و روح شما مفید است. در این‌جا چند وجود دارد که چرا دلیل گذران زمان تنهایی برای رفاه شما مفید است:

“چه دوست داشتنی است که در نهایت کشف کنیم  تنهایی چقدر می تواند مفید باشد.” – الن برستین

به شما فرصتی برای بازیابی مجدد می دهد

این دنیا روزانه استرس و اضطراب زیادی ایجاد می کند و اگر هر چند وقت یکبار به مکانی آرام نرویم همه ما دیوانه می شویم. مغز ما باید اطلاعات زیادی را در طول روز پردازش کند و تمام تعاملات اجتماعی به راحتی می تواند ما را (به خصوص درونگراها) تخلیه کند.

شری بورگ کارتر، روانشناس، «فعالیت مداوم به مغز شما فرصتی برای استراحت نمی دهد. زمان تنهایی بدون حواس پرتی به شما این فرصت را می دهد که ذهن خود را پاک کنید. همچنین تمرکز کنید و واضح تر فکر کنید. این فرصتی است برای احیای ذهن و بدن خود به طور همزمان.”

نکته

با این حال، این مهم است که شما تصمیم می گیرید با زمان تنهایی خود چه کار کنید. تمام شب استفاده از تلفن یا تماشای تلویزیون به ذهن شما اجازه نمی‌دهد که مانند کارهای خلاقانه و ترمیم‌کننده استراحت کند. شما می خواهید سعی کنید میزان حواس پرتی را به حداقل برسانید. این کار باعث می شود تا بتوانید واقعاً یک تجربه آرامش بخش و لذت بخش از خودتان به دست آورید. نه اینکه بخواهید واقعیت تنهایی را با چیزی که فقط شما را مشغول می کند پنهان کنید.

به عنوان مثال، نوشتن، طراحی، رنگ‌آمیزی یا انجام یوگا ذهن شما را به حالت «آرامش» می‌برد. در حالی که استفاده از فناوری عموماً استرس بیشتری را به همراه خواهد داشت. همچنین شما را تنهاتر می‌کند و ذهن شما را با اطلاعات پربار می‌کند.

زمان تنهایی به شما کمک می کند ارتباط بهتری با خودتان ایجاد کنید

اکثر مردم به دلیل جامعه “همیشه فعال” ما زمان زیادی برای پردازش افکار خود ندارند. ما باید در طول روز به افراد زیادی پاسخ دهیم و با مسئولیت‌های مختلف پست و پنجه نرم کنیم. همچنین وقتی زمان آن می‌رسد که برای آن روز به خانه برویم، واقعاً زمان زیادی برای خودمان باقی نمی‌ماند. به همین دلیل است که تعیین زمان تنهایی در برنامه خود بسیار مهم است. زیرا در غیر این صورت، در معرض خطر قطع ارتباط با خود قرار می گیرید که می تواند منجر به مشکلات سلامت روان شود.

برقراری ارتباط مجدد بعد از زمان تنهایی

زمانی که برای برقراری ارتباط مجدد با «خود واقعی» وقت می گذارید، می تواند به شما کمک کند تا احساسات پنهانی را کشف کنید و به ریشه هر مشکلی بپردازید. همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا تمرینی از عشق به خود و مراقبت از خود شکل دهید. این به شما کمک می‌کند ثابت قدم بمانید و ذهنیت مثبتی را تقویت کنید. به علاوه، بسیاری از اوقات، آن‌چه را که واقعاً می‌خواهیم انجام دهیم، به نفع کاری که دیگران می‌خواهند انجام دهند، قربانی می‌کنیم.

با این حال، گذران زمان به تنهایی تضمین می کند که از آن زمان به گونه ای استفاده خواهید کرد که واقعاً شما را خوشحال کند. در واقع فقط ارتباط شما را با خودتان عمیق تر می کند.

زمان تنهایی به شما فرصتی برای تفکر می دهد

اغلب، ما روزهای خود را با حالت همیشگی و تکراری می گذرانیم، فقط سعی می کنیم به مقصد همیشگی برسیم. با این حال، این‌قدر مشغولیت می‌تواند باعث شود که در وهله اول چیزی را که حتی دنبال آن هستیم فراموش کنیم.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا