مطالعات نشان می دهد که موارد خفیف کرونا ممکن است باعث آسیب به مغز شود

موارد خفیف کرونا بعد از درمان آسیب های زیادی را می رساند. آسیب های مختلف آن مثل آسیب مغز در افراد مختلف متفاوت است. یکی از مشکلاتی که COVID-19 با خود داشته است عدم مدیریت ذهنی پرستاران و فشار های روانی وارده بر آنان است. علاوه بر این فشار های روانی وارد شده بر افراد نیز بسیار آسیب زا بوده است. این آسیب های روانی می تواند بعد از کرونا هم در بعضی افراد باقی بماند. علاوه بر این آسیب های جسمانی هم به همراه دارد.

اکثریت افراد جامعه واکسینه شده اند و دیگر مثل جهس های قبل فشار روانی به افراد وارد نمی شود. متاسفانه برخی از افراد با وجود داشتن اختلالات درمان نمی شوند. برخی هم آنقدر از این حالت خود راضی هستند که خود را بیمار روانی حساب نمی کنند. بیماری همه گیری به خاطر تاثیر روی ذهن و روان انسان باعث آسیب می شود. اختلالات روانی انواع مختلفی دارند که برخی از آن ها را می شناسید. در ادامه می خواهیم ببینیم که مطالعات نشان می دهد که موارد خفیف کرونا ممکن است باعث آسیب به مغز شود

موارد خفیف کرونا و نحوه مدیریت ذهنی پرستاران

یکی از نکاتی که باید بدانید این است که بتوانید مدیریت اتفاقات ناگوار را به یاد داشته باشید.  در روان شناسی برای هر امری توضیحاتی داده شده است. در این زمینه به خصوص باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکل هستید. یکی از نکاتی که همه باید بدانند این است که با استفاده از یک یا دو مورد نمی توان تایید کرد که اختلالاتی وجود دارد یا خیر. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با مطالعات نشان می دهد که موارد خفیف کرونا ممکن است باعث آسیب به مغز شود، صحبت کنیم.

موارد خفیف کرونا  و اختلالات خواب

یک مطالعه جدید نشان داد که مسائل مربوط به سلامت روان در ابتدای همه گیری بسیار مهم است. این فرایند  بر مدت زمان خواب افراد تأثیر می گذارد. تجربه خواب ضعیف می تواند سطح اضطراب را افزایش داده و یک چرخه منفی ایجاد کند. برای مقابله با اختلالات خواب، متخصصان توصیه می کنند از استفاده نمایشگر خودداری کنید. زمان خواب ثابت داشته باشید و روال شب را رعایت کنید.

آیا تا به حال شده است که شب را در تختخواب دراز بکشید اما نتوانید بخوابید؟ به دلیل چیزی که باعث ناراحتی شما شده مدام بیدار می شوید؟ یا شاید شما بیش از حد معمول احساس خستگی کرده اید؟ یا  بیش از حد معمول خوابیده اید اما روز بعد هنوز خسته هستید؟ اگر یکی یا هر دو سناریو را تجربه کرده اید، احتمالاً استرس را تجربه کرده اید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در مجموع، مدیریت ذهنی پرستاران  باعث نکات مثبت زیادی شده است. اما در کل به علت همه گیری جهان طی یک سال و نیم گذشته استرس بیشتری را تجربه می کند. سوال این است که این افزایش استرس چگونه بر ذهن افراد تأثیر گذاشته است؟ چه کاری می توانید در مورد آن انجام دهید؟

آمادگی ذهنی برای موارد خفیف کرونا و مدیریت ذهنی پرستاران

Omicron، یک نوع جدید COVID-19، در بیش از 60 کشور شناسایی شده است.  دانشمندان هنوز در تلاشند تا تعیین کنند که میزان انتقال و شدت بیماری Omicron با انواع قبلی COVID-19، مانند دلتا، چگونه است. با این وجود، بسیاری از مردم نگران این هستند که Omicron چگونه می تواند بر زندگی آن ها تأثیر بگذارد – که به گفته کارشناسان کاملاً طبیعی است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

درست زمانی که فکر می‌کردیم با نوع دلتا کووید-19 کنار می‌آییم، Omicron از راه می‌رسد. اما آمادگی ذهنی برای موارد خفیف کرونا می تواند مفید باشد. اگر منتظر یک فصل تعطیلات با محدودیت‌های کمتر نسبت به سال گذشته بودید، اضطراب ناشی از COVID-19 ممکن است فشار هایی به شما وارد کند.

مقیاس سلامت جسمانی و مدیریت ذهنی پرستاران

74.6 درصد از پرستاران سلامت جسمانی را در مقیاس 10 درجه ای در پنج یا کمتر گزارش کردند. این فرایند 53.8 درصد از پرستاران نشان دادند که بیماری همه گیر سلامت جسمی آن ها را بدتر کرده است.

  • 7 درصد از پرستاران سلامت روانی را در مقیاس 10 درجه ای در پنج یا کمتر گزارش کردند، که 79.2 درصد از پرستاران نشان دادند که بیماری همه گیر سلامت روان آن ها را بدتر کرده است.
  • 5 درصد از پرستاران دارای استرس، 65.5 درصد فرسودگی شغلی، 29.5 درصد افسردگی و 37.5 درصد اضطراب را گزارش کردند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

COVID-19 تأثیر قابل توجهی بر مدیریت ذهنی پرستاران داشته است. یک مطالعه منتشر شده در فصلنامه مدیریت پرستاری نشان داد که 78.5٪ از پرستاران استرس را گزارش کردند، در حالی که 65.5٪ نشان دهنده فرسودگی شغلی بودند. در حالی که بسیاری از آن ها اثرات منفی بر سلامت خود را به دلیل همه گیری تجربه کرده اند، پرستاران یک گروه آسیب پذیر ویژه در طول چنین بحرانی هستند.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

این مطالعه بر روی 264 پرستار انجام شد. و نشان داد که شرکت‌کنندگانی که شیفت کاری حداقل 12 ساعته را در طول همه‌گیری نشان می‌دادند، احتمال بیشتری داشت که کمتر از 7 ساعت در شب بخوابند. یا حتی ورزش بدنی کمتری داشته باشند، میوه و سبزیجات کمتری بخورند، مواد مغذی مصرف کنند. محققان دریافتند که بیش از نیمی از مدیریت ذهنی پرستاران به علت وجود  موارد خفیف کرونا بدتر خواهد شد.

در حالی که پرستارانی که محل کارشان از سلامتی آن ها حمایت می‌کند، 3 تا 9 برابر بیشتر احتمال دارد از سلامت روانی و جسمی بهتر، حداقل استرس، بدون فرسودگی شغلی و بالا برخوردار باشند.  علیرغم پیامدهای بالینی این تحقیق، شرکت کنندگان تصادفی نبودند. بلکه پرستارانی بودند که با سلامت معتمد مرتبط بودند، بنابراین محدودیت این مطالعه این است که یافته ها لزوماً قابل تعمیم نیستند.

مطالعات نشان می دهد که موارد خفیف کرونا ممکن است باعث آسیب به مغز شود

یک مطالعه جدید نشان می دهد که حتی موارد خفیف کرونا نیز می تواند باعث تغییراتی در مغز شود. محققان اسکن های مغزی را بررسی کردند تا مشخص کنند افرادی که به کووید-19 آلوده بودند، از دست دادن بیشتر ماده خاکستری و ناهنجاری در بافت مغز را نشان دادند. در حالی که یافته‌ها مهم هستند، باید تحقیقات بیشتری برای درک اثرات بلندمدت کووید-19 بر مغز انجام شود. از آنجایی که کشور از زمان شروع همه‌گیری به نزدیک به ۸۰ میلیون مورد کووید-۱۹ نزدیک می‌شود، احتمالاً شما یا کسی که می‌شناسید، در مقطعی به آن مبتلا شدید. در حالی که تاثیر علائم را در کوتاه مدت می دانیم، اثرات ماندگار ویروس هنوز تا حدودی یک راز باقی مانده است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

با این حال، مطالعه اخیر توسط محققان دانشگاه آکسفورد، درک جدیدی از اثرات کووید-19 بر بدن ما را نشان می دهد. یافته‌های مختلف در نیچر نشان می‌دهد که حتی یک مورد خفیف کووید-19 می‌تواند روند پیری مغز را تسریع کند. مردم مدت‌ها پس از موارد خفیف کرونا مه مغزی را تجربه می‌کنند. محققان اسکن مغزی 401 فرد مبتلا به کووید-19 را بین مارس 2020 تا مه 2021 بررسی کردند. این اسکن ها قبل از عفونت و حدود 4.5 ماه پس از عفونت ایجاد شد.

در مقایسه با اسکن مغز از 384 فردی که به کووید-19 مبتلا نبودند، افرادی که موارد خفیف کرونا را داشتند نابودی ماده خاکستری و آسیب به بافت مغز بیشتر بود. این تفاوت ها عمدتاً در مناطقی از مغز که با حس بویایی ما سروکار دارند پیدا شد. یک سوال کلیدی برای مطالعات تصویربرداری مغز در آینده این است که ببینیم آیا این آسیب بافت مغز در طولانی مدت برطرف می شود یا خیر.

اسکن های مغز در ارتباط با این زمینه

اسکن ها همچنین نشان داد که اندازه کلی مغز در شرکت کنندگانی که بیمار بودند نیز دارای کاهش است. این اطلاعات در شرکت کنندگان مسن تر برجسته تر بود.

‏Gwenaëlle Douaud، سرپرست تیم تحقیق، در مطالعاتی گفت: «آن ها همچنین کاهش بیشتری در توانایی‌های ذهنی خود برای انجام کارهای دشوار نشان دادند و این فرآیند ذهنی تا حدی با این ناهنجاری‌های مغزی مرتبط بود». “همه این اثرات منفی در سنین بالاتر مشخص تر بود. یک سوال کلیدی برای مطالعات تصویربرداری مغز در آینده این است که ببینیم آیا این آسیب بافت مغز در طولانی مدت برطرف می شود.”

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این واقعیت که ما اسکن قبل از عفونت را داریم به ما کمک می کند تغییرات مغزی مربوط به موارد خفیف کرونا  را از تفاوت هایی که ممکن است از قبل در مغز آن‌ها وجود داشته باشد تشخیص دهیم. اطلاعات مورد استفاده برای مطالعه از یک پایگاه بهداشتی دولتی، UK Biobank جمع آوری خواهد شد. شرکت کنندگانی که سن آن‌ها بین 51 تا 81 سال بود، تحت دو اسکن مغزی به فاصله 38 ماه قرار گرفتند. استفان اسمیت، نویسنده ارشد این مطالعه، در بیانیه‌ای گفت: اسکن قبل از عفونت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نظرات پزشکان در ارتباط با این زمینه

اسمیت گفت: «این واقعیت که ما اسکن قبل از عفونت را داریم به ما کمک می کند تغییرات مغزی مربوط به عفونت را از تفاوت هایی که ممکن است از قبل در مغز آن‌ها وجود داشته باشد تشخیص دهیم. سانتوش کساری، متخصص مغز و اعصاب، MD، PhD، مدیر پزشکی منطقه ای پژوهش بالینی می گوید: «این مطالعه نشان می دهد که حتی عفونت ها و التهاب های غیر مغزی، به طور کلی، می توانند اثرات مضر ماندگاری از جمله آسیب مغزی، آتروفی، و زوال عقل در بدن داشته باشند.

موارد خفیف کرونا و آسیب به مغز

تحقیقات قبلی موارد خفیف کرونا  را به التهاب به عنوان یک علت بالقوه برای آسیب به مغز مرتبط می‌دانست. نائومی آلن، دانشمند ارشد در بیوبانک بریتانیا، در مطلبی خاطرنشان کرد که این مطالعه خاص در یک فرآیند قبل از مریضی و بعد از آن اتفاق می افتد. جمع‌آوری مجموعه دوم از اسکن‌های تصویربرداری چند عضوی از برخی از افرادی که به SARS-CoV-2 بیمار شدند و از افراد دیگری که بیمار نشدند، منبع منحصربه‌فردی را ایجاد می کند. همچنین دانشمندان را قادر می‌سازد تا بفهمند ویروس چگونه بر اندام‌های داخلی تأثیر می‌گذارد.»

نکته ای در ارتباط با این زمینه

به عنوان بخشی طبیعی از روند پیری، مغز ما هر سال مقدار کمی ماده خاکستری را از دست می دهد. و در حالی که شرکت کنندگان در مطالعه نابودی کمی بیشتر در ماده خاکستری را نشان دادند، محققان هنوز مطمئن نیستند که آیا این می تواند بر عملکرد و کیفیت زندگی تأثیر بگذارد یا خیر. در حالی که این اطلاعات مهم هستند، اثرات طولانی موارد خفیف کرونا هنوز ناشناخته است و تحقیقات بیشتر ضروری است.

اگرچه این مطالعه نشان داد که حتی یک مورد خفیف کووید-19 می تواند بر مغز تأثیر بگذارد. اما دلیلی برای وحشت وجود ندارد. اثرات دراز مدت این ویروس هنوز به طور کامل مشخص نشده است.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا