آن چه مردم در مورد گزانتوفوبیا نمی فهمند

ترس بخشی از زندگی همه ما است. در جهانی که زندگی می کنیم افراد از چیز های عجیبی می ترسند. ترس ها می توانند از دنیای کودکی آغاز شده باشند. برخی از ترس ها ممکن است به علت رفتار های ناشایست ایجاد شود. از آن سمت برخی از ترس ها هم به خاطر اتفاقات ناگوار است. فوبیا یکی از انواع ترس است. فوبیا در واقع نوع شدید تر ترس از یک چیز خاص است. در مقاله های قبل در ارتباط با برخی از این فوبیا ها با شما صحبت کردیم. در ادامه می خواهیم ببینیم  گزانتوفوبیا چه ویژگی هایی دارد؟ فوبیا و ترس ها در افراد مختلف متفاوت است. در زمینه ترس و فوبیا روان شناسان مطالب زیادی گفته اند. در ادامه می خواهیم ببینیم فوبوبیا یا ترس از ترسیدن چگونه خواهد بود.

این فوبیا یا ترس از ترسیدن موضوع امروز ما است. ترس در زندگی درست است اما فوبیا یک نوع ترس بیش از حد است برای همین این امکان وجود دارد که اگر ما شخصی را ببینیم که دارای یک نمونه از این فوبیا ها است برایمان تعجب آور باشد. یکی از این ترس ها که امروز می خواهیم درباره آن حرف بزنیم گزانتوفوبیا است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با آن چه مردم در مورد گزانتوفوبیا نمی فهمند صحبت کنیم.

بیگانه هراسی در دنیا

آن چه مردم در مورد گزانتوفوبیا نمی فهمند | مرکز مشاوره همکده

آیا تابحال در مورد بیگانه هراسی شنیده اید؟ اگر این ترس را داشته اید، تنها نیستید. اگر آن را بیش از حد تکرار کنید، ممکن است بفهمید که این ترس خطرناک است – اکثر مردم می دانند “ترس از هراس” چیست. اما “xantho” به چه معناست؟ در واقع این کلمه در حالت معنایی به رنگ زرد اشاره دارد. بنابراین گزانتوفوبیا ترس از رنگ زرد است. و این برای کسی که از گزانتوفوبیا رنج می برد به چه معناست؟

درک هراس و گزانتوفوبیا

واقعیت این است که طیف وسیعی از ترس های مختلف وجود دارد که بسیاری از مردم هرگز در مورد آن ها چیزی نشنیده اند و حتی درباره آن ها فکر نکرده اند. هر آن چه وجود دارد و حتی چیزهایی که وجود ندارند مواردی هستند که فرد می تواند از آن ها بترسد و این ترس ها بسیار واقعی است. برای شخصی که از آن ترس رنج می برد، زندگی بسیار دشوار است، زیرا اجتناب از چیزی که می ترسید می تواند پیچیده باشد. اجتناب از برخی ترس ها، مانند ارتفاع، با دور ماندن از ساختمان های بلند ممکن است آسان تر باشد، اما شما همیشه نمی توانید از چیزی که از آن می ترسید اجتناب کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

شما تمام زندگی خود را صرف اجتناب از آن چیز می کنید و سپس روزی مجبور می شوید فرزند خود را از طبقه دهم یک ساختمان تحویل بگیرید زیرا آن ها در یک حالت اجباری در مطب پزشک و در حال معالجه هستند.

Xanthophobia چیست؟

آن چه مردم در مورد گزانتوفوبیا نمی فهمند | مرکز مشاوره همکده

گزانتوفوبیا یکی از انواع فوبیا است که اکثر مردم حتی به آن فکر نمی کنند. ما در مورد ترس از عنکبوت، در مکان ها، ارتفاع و چیزهای دیگر بسته می شنویم و فکر می کنیم که به اندازه کافی معقول به نظر می رسند. اما ترس از رنگ برای اکثر افراد عجیب به نظر می رسد. واقعیت این است که، این ترس به همان اندازه ترس واقعی است که می تواند به همان اندازه ترس از هر ترس دیگر ناتوان کننده باشد. درست مثل سایر ترس ها، افراد ممکن است درجات مختلف ترس خود را تجربه کنند. هنوز هم، می تواند ثابت کند که برای هر کسی که آن را داشته باشد کاملا جدی است.

چرا این ترس یک مشکل است

اگر در حال حاضر جنابت هراسی ندارید یا کسی را می شناسید، ممکن است متوجه نشوید که معامله بزرگ چیست. خوب، بنابراین آن ها رنگ زرد را دوست ندارند. این فقط یک رنگ است، درست است؟ اما حقیقت این است که این چیزهای کاملاً فراتر از یک رنگ است و بسته به شدت فوبیایی که در فرد وجود دارد، می تواند وجود هر کجا در نزدیکی رنگ را کاملاً غیرممکن کند. این بدان معنا است که می تواند در هر کاری و هر کاری که آن ها در هر روز انجام می دهند تداخل ایجاد کند. ترس از هر رنگی می تواند ادامه زندگی شما را دشوار کند اما به همه مکان هایی که زرد می بینید فکر کنید.

از رنگ زرد در بسیاری از اتوبوس های مدارس در سراسر کشور استفاده می شود.

از رنگ زرد در بسیاری از اتوبوس های مدارس در سراسر کشور استفاده می شود. در بسیاری از تاکسی ها استفاده می شود. این در چراغ های خیابان و چندین علامت استفاده می شود که نشان می دهد در جاده پایین می روید. این در آرم شرکت و ساختمان و خانه استفاده می شود. در داخل ساختمان ها و خانه ها استفاده می شود. تقریباً هرجایی که بروید می توانید به نوعی، شکل یا فرم به این رنگ برخورد کنید. خواه فقط مقدار کمی باشد یا زیاد. حتی اگر همه آن چیزهای دیگر را هم حساب کنید، کسی می تواند با لباس زرد وارد ساختمان شود و حالا ناگهان دوباره همان جایی که شروع کرده اید برمی گردید.

علائم گزانتوفوبیا در افراد مختلف 

علائمی که با بیشتر ترس ها مرتبط هستند بسیار شبیه به هم هستند اما به سادگی به سمت موقعیت یا تجربه خاصی هدایت می شوند.

برای بعضی ها، هراس فقط با دیدن رنگ  گسترش می یابد.

آن چه مردم در مورد گزانتوفوبیا نمی فهمند | مرکز مشاوره همکده

برای بعضی ها، هراس فقط با دیدن رنگ  گسترش می یابد. اما ممکن است حتی مقدار کمی از رنگ یا فلاش کمی از تصویر با رنگ باشد. هنگامی که رنگ مشاهده شد، تجربه دوباره برمی گردد و علائم دیگر بروز می کند. برای برخی، این ترس هرقدر شدید است که حتی دیدن کلمه یا شنیدن گفتن کسی می تواند علائمی را برای آن ها ایجاد کند. شدت فوبیا می تواند سطوح مختلفی داشته باشد و در صورت عدم درمان به شدت در زندگی کلی شما اختلال ایجاد می کند.

علائم دیگر مرتبط با گزانتوفوبیا

علائم دیگر مرتبط با هراس، مربوط به آنچه اتفاق می افتد هنگام تجربه چیزی که از آن ترسیده اید هستید. به عنوان مثال، اضطراب شدید و احساس ترس ممکن است رخ دهد. همچنین ممکن است دچار تنفس سریع، ضربان قلب نامنظم، تنگی نفس، خشکی دهان، حالت تهوع، لرزش، تعریق و سایر علائم مرتبط با حملات هراس یا وحشت شوید. شما ممکن است برای صحبت صحبت کنید یا متوجه شوید که کاملاً غیرقابل کنترل واکنش نشان می دهد. دانستن اینکه چه اتفاقی می افتد یا چه زمانی اتفاق می افتد دشوار است و حملات شما ممکن است از یک موقعیت به موقعیت دیگر متفاوت باشد. در بسیاری از موارد، با ادامه ترس هراسی، بدتر هم خواهد شد.

آنچه شما می توانید برای درمان  انجام دهید

اولین کاری که می توانید انجام دهید و آن چیزی که احتمالاً قبلاً در صورت ابتلا به این فوبیا امتحان کرده اید، پاکسازی رنگ زرد از زندگی است. متأسفانه، انجام آن آسان نیست. افراد دیگر در اطراف شما ممکن است هنوز رنگ زرد را دوست داشته باشند. بنابراین هنوز هم آن را در مکان های مختلفی که انتظار ندارید پیدا خواهید کرد. ناگفته نماند که شما هراس را درمان نمی کنید بلکه فقط سعی در جلوگیری از آن دارید بدون این که با آن مقابله کنید.

کنار آمدن با این نوع فوبیا

دومین چیزی که احتمالاً امتحان کرده اید فقط “کنار آمدن از آن” است. 

دارو ها برای درمان گزانتوفوبیا

آن چه مردم در مورد گزانتوفوبیا نمی فهمند | مرکز مشاوره همکده

برخی از داروها می توانند برای کمک به برخی از عوارض جانبی فوبیا تجویز شوند. این داروها می توانند علائم را کاهش دهند و می توانند در مواردی مانند حملات وحشت و استرس به شما کمک کنند. آن ها ممکن است به شما کمک کنند تا برای هر آن چه ممکن است سرتان بیاید آرامتر و آماده تر باشید. در عوض، هدف آن ها کمک به روند غلبه بر آن است، به طوری که، در برخی از زمان ها، شما می توانید دارو را به طور کامل حذف کنید و زندگی خود را بدون آن ادامه دهید.

 
منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا