سیبوفوبیا چیست؟

سیبوفوبیا ترس عمومی از غذا است. ترسیدن بخشی از مراحل زندگی ما است. هیچ کس نمی تواند بگوید که از هی چیز ترسی ندارد. ترسیدن باعث شرمساری نمی شود. حتی بزرگ ترین و قوی ترین آف اد هم در دنیا ترس های خود را دارند. نکته مهم این است که افراد با ترس خود چگونه برخورد کنند. در واقع برخی افراد هستند که ممکن است به محض به وجود آمدن ترس خودشان را ببازند. شکست خوردن آن ها باعث می شود بقیه مراحل زندگی را به سختی طی کنند. از آن سمت افرادی که قوی هستند کاملا بر عکس با ترس خود رو به رو می شوند. در واقع آن ها از ترس و نقطه ضعف خود به نحو احسن استفاده می کنند.

در ادامه می خواهیم ببینیم که سیبوفوبیا چیست؟ ترس و فوبیا حتی برای افراد بزرگسال هم وجود دارد و ممکن است ریشه در کودکی داشته باشد. ترس ها و فوبیا ها می تواند در طول زندگی اگر کنترل نشود همراه فرد بماند. بهتر است برای درمان آن ها با مشاور یا درمانگر مشورت کنید. ما در ارتباط با فوبیاهای ارتفاع یا ترس از پرواز برای شما صحبت کردیم و گفتیم که این گونه افراد چه ویژگی های دارند. یا ما در ارتباط با ترس برخی از افراد حتی از دندان پزشکی هم صحبت کردیم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با سیبوفوبیا چیست؟ صحبت کنیم.

سیبوفوبیا چیست؟

سیبوفوبیا ترس عمومی از غذا است. این یک فوبیای خاص محسوب می شود که یک اختلال اضطرابی است. گاهی تصور می شود افراد مبتلا به این فوبیا از بی اشتهایی، یک اختلال خوردن رنج می برند. در حالی که مبتلایان به بی اشتهایی از تأثیر غذا بر تصویر بدن می ترسند، افراد مبتلا به سیبوفوبیا از خود غذا می ترسند. با این حال، افراد می توانند هر دو اختلال را به طور همزمان تجربه کنند.

علائم سینوفوبیا در افراد مختلف چگونه است

سیبوفوبیا چیست؟

اگر مبتلا به سیبوفوبیا هستید، در مورد غذاهای محرک خود اضطراب شدید را تجربه می کنید. علائم اضطراب شامل بیقراری، خستگی، تنش عضلانی، تحریک پذیری، مشکل تمرکز و نگرانی مداوم است. ممکن است در یک زمان از یک غذای خاص یا بسیاری از غذاها بترسید. ممکن است به دلیل خوردن غذای خاص از بیماری یا خفگی بیش از حد متوسط ​​داشته باشید. یا ممکن است غذا را با یک تجربه ناخوشایند یا آسیب زا مرتبط کنید.

تشخیص سیبوفوبیا ممکن است دشوار باشد

تشخیص سیبوفوبیا ممکن است دشوار باشد، به ویژه اگر فردی به دلایلی غیر از ترس از غذاهای خاص (مانند رژیم غذایی یا انتخاب شیوه زندگی) اجتناب می کند. فرد مبتلا به سیبوفوبیا برای جلوگیری از غذایی که از آن می ترسد، اقدامات شدید را انجام می دهد. هنگام مواجهه با غذا ممکن است علائم حمله پانیک را تجربه کنند. این علائم عبارتند از:

  • تنگی نفس
  • تکان دادن
  • تعریق
  • گرگرفتگی
  • احساس ضعف
  • احساس سرگیجه داشتن
  • تنگی قفسه سینه
  • ضربان قلب سریع
  • حالت تهوع

در حالی که حملات هراس عموماً به خودی خود فروکش می کنند، اغلب می توانند تهدید کننده زندگی باشند و علائمی مانند ترس از دست دادن کنترل یا ترس از مرگ را ایجاد کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر شما یا یکی از عزیزان با حملات پانیک دست و پنجه نرم می کنید، برای اطلاع از امکانات پشتیبانی و درمان در منطقه خود با روان شناسان و متخصصان صحبت کنید و برای ارائه خدمات بهداشت روانی (SAMHSA) به سایت های مختلف مراجعه کنید. برای دریافت منابع بیشتر سلامت روان به مقالات قبلی ما مراجعه کنید.

تشخیص این اختلال

ویرایش پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) از معیارهای زیر برای تشخیص فوبیاهای خاص استفاده می کند:

  • ترسی که با هیچ خطر واقعی متناسب نیست.
  • ترس باعث ایجاد استرس و اختلال در زندگی فرد می شود.
  • ترس و آثار آن حداقل شش ماه به طول انجامیده است.

سیبوفوبیا زندگی روزمره را مختل می کند. یک فرد مبتلا به سیبوفوبیا ممکن است در محل کار خود مضطرب شود، به عنوان مثال، در جایی که ممکن است با فردی برخورد کند که غذایی را که می ترسد می خورد.

فرد مبتلا به سیبوفوبیا به احتمال زیاد رفتارهای اجتنابی نشان خواهد داد

سیبوفوبیا چیست؟

فرد مبتلا به سیبوفوبیا به احتمال زیاد رفتارهای اجتنابی نشان خواهد داد. این بدان معناست که فرد به هر وسیله لازم از تماس خود با موضوع فوبیا جلوگیری می کند. آن ها ممکن است خرید مواد غذایی را متوقف کنند یا رفتن به رستوران ها را متوقف کنند – در هر جایی که این احتمال وجود داشته باشد که با غذایی که از آن می ترسند در تماس باشند. در حالی که سیبوفوبیا یک اختلال خوردن نیست، فرد می تواند همزمان به سیبوفوبیا و اختلال خوردن – مانند بی اشتهایی، پرخوری یا ارتورکسیا – مبتلا شود. سیبوفوبیا و اختلالات خوردن ممکن است به طور مشابه ظاهر شوند. هر دو شرایط باعث ایجاد اضطراب شدید در مورد غذا و رفتارهای اجتنابی می شوند

نکته ای در ارتباط با این زمینه

با این حال، فرد مبتلا به سیبوفوبیا از خود غذا می ترسد و از تأثیر غذا بر تصویر بدن آن ها (مانند افزایش وزن) نمی ترسد. اگر به سیبوفوبیا مبتلا هستید، می دانید که واکنش ترس و رفتارهای اجتنابی شما غیرمنطقی است. شما می دانید که غذایی که از آن می ترسید هیچ آسیبی به شما نمی رساند، اما نمی توانید بر ترس خود غلبه کنید.

علل سینوفوبیا

علت دقیق سیبوفوبیا ناشناخته است. با این حال، متخصصان فوبیای خاص را به دو دسته تقسیم کرده اند: فوبیای خاص تجربی و فوبیاهای خاص غیر تجربی.  با فوبیاهای خاص تجربی، کسی به دلیل یک تجربه آسیب زا از چیزی می ترسد. ممکن است فردی مبتلا به سیبوفوبیا مجبور به خوردن غذای خاصی شده باشد یا پس از خوردن غذایی که اکنون از آن می ترسند بیمار شود. همچنین ممکن است مشروط شده باشند که از یک غذای خاص خوشتان نیاید. به عنوان مثال، والدین ممکن است ترس از قارچ را در آن ها ایجاد کرده باشند.

تجربه ناخوشایند در افراد با این اختلال

فرد مبتلا به سیبوفوبیا ممکن است غذایی را که از آن می ترسند با تجربه یا حافظه ناخوشایند مرتبط کند. با سیبوفوبیای غیرتجربی، فرد هیچ گونه ضربه روحی با غذایی که از آن می ترسد نداشته است. در این مورد، کارشناسان معتقدند که فوبیا می تواند در نتیجه ژنتیک و شیمی مغز ایجاد شود. به عبارت دیگر، زیست شناسی افراد خاصی را مستعد ابتلا به فوبیا می کند. فوبیای خاص به احتمال زیاد با سایر اختلالات اضطرابی مانند اختلال اضطراب عمومی (GAD)، وسواس فکری (OCD) و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) همراه است. ترس از غذا ممکن است با ناراحتی مربوط به بافت غذا یا غذاهای منقضی شده یا نپخته شروع شود. برخی از غذاهای رایج که افراد مبتلا به سیبوفوبیا از آن می ترسند عبارتند از کلم بروکلی، قارچ، پنیر و ترشی.

چیزی که به عنوان یک دوست نداشتن ساده از غذا همراه با سایر درمان های روانی درمان نشده آغاز می شود. شرایط ممکن است با گذشت زمان فوبیا را ایجاد کند و منجر به افزایش ترس و اختلال در زندگی روزمره شود.

عوارض سینوفوبیا در افراد مختلف

مطالعات نشان می دهد که فوبیای درمان نشده ممکن است با گذشت زمان بدتر شود. اگر علائم سیبوفوبیا را برطرف نکنید، ممکن است حفظ روابط اجتماعی، حضور در محل کار یا انجام کارهایی مانند خرید مواد غذایی برای شما مشکل باشد. رفتارهای اجتنابی شما ممکن است شدیدتر شود. با گذشت زمان، ممکن است از انواع بیشتری از غذا بترسید. حتی ممکن است رژیم غذایی خود را به شدت محدود کنید، که می تواند سلامت شما را به خطر بیندازد. شما ممکن است گرسنه ماندن را به جای خوردن غذاهایی که با ترس خود ارتباط می دهید، انتخاب کنید. انگ اجتماعی سیبوفوبیا نیز می تواند چالش برانگیز باشد. ممکن است برای شما دشوار باشد که الگوهای غذایی خود را که به طور فزاینده محدود شده است پنهان کنید. دوستان و بستگان شما ممکن است به اختلال خوردن مشکوک شوند.

نکته

ممکن است توضیح هراس خود برای دیگران دشوار یا حتی غیرممکن باشد که باعث می شود از نظر اجتماعی منزوی شوید. این می تواند منجر به تنهایی، اضطراب و حتی افسردگی شود.

رفتار و سینوفوبیا

سیبوفوبیا چیست؟

بسیار مهم است که به دنبال درمان سیبوفوبیا از یک متخصص بهداشت روانی واجد شرایط باشید. رایج ترین نوع درمان برای فوبیاهای خاص ترکیبی از روان درمانی و دارو است.

روان درمانی

رایج ترین نوع درمان برای فوبیا، درمان رفتاری شناختی است. حساسیت زدایی سیستمیک یکی دیگر از انواع درمانی است که برای هراس ها استفاده می شود . این شبیه درمان در معرض نوردهی است، اما به شما تکنیک های آرام سازی نیز آموزش داده می شود که هنگام قرار گرفتن در معرض غذای ترسناک از آن ها استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر از ترشیجات می ترسید، ممکن است یک درمانگر با مشاهده عکس های ترشی هنگام تمرین تمرینات تنفسی، شما را مجبور کند.

از آن جا که ممکن است تجسم یک ترشی را در همان اتاق خود تمرین کنید. یا ممکن است درمانگر شما از واقعیت مجازی (VR) برای ترساندن شما استفاده کند.

 

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا