میسوفوبیا یا ترس از میکروب

فوبیا ها أنواع مختلفی دارند. دنیای روان شناسی اکثریت فوبیا ها را معرفی کرده و راه های درمانی آن را گفته است. فوبیا در همه افراد وجود دارد و شما نمی توانید کسی را پیدا کنید که بگوید از هیچ چیز نمی ترسد. برخی ممکن است ترس از پرواز داشته باشند که در مقاله های قبل به آن اشاره کردیم برخی ها هم‌ ممکن است دچار اختلالاتی مانند ترس از دندان پزشک باشند. میسوفوبیا یا ترس از میکروب نیز یکی از ترس ها است.

در هر صورت فوبیا ها وجود دارد و می تواند به افراد آسیب برند به خصوص اگر آن ها برای درمان این فوبیا ها به مشاور مراجعه نکنند. دنیای روان شناسی اشاره به این می کند که فوبیا ها ممکن است از دوران کودکی یا دوران بزرگسالی شکل بگیرند. این که شما بدانید چه نوع فوبیایی دارید بسیار می تواند به شما کمک کند. 

میسوفوبیا یا ترس از میکروب

میسوفوبیا یا ترس از میکروب، به ترس ناسالم از آلودگی اشاره دارد. طبیعی و محتاطانه است که نگران مسائلی مانند آلودگی متقابل غذاها، قرار گرفتن در معرض مایعات بدن دیگران و حفظ بهداشت مناسب باشید. با این حال، اگر به میسوفوبیا مبتلا باشید، این نگرانی های طبیعی بیش از حد افزایش می یابد. این ترس هراسی کاملاً شایع است و افراد مختلف را تحت تأثیر قرار می دهد.

بیماری هراس و فوبیا  

میسوفوبیا یا ترس از میکروب

تصور می شود که میسوفوبیا مربوط به اختلال وسواس فکری عملی باشد. وسواس OCD اصرارها یا تصاویر تکراری، مداوم و ناخواسته است که باعث پریشانی یا اضطراب می شود. این وسواس ها ممکن است هنگامی که می خواهید به چیزهای دیگری فکر کنید یا انجام می دهید، سرزده شوند.

وسواس ها غالباً دارای مضامینی هستند مانند:

  • ترس از آلودگی
  • نیاز به داشتن چیزهایی منظم و متقارن
  • افکار پرخاشگرانه یا وحشتناک در مورد صدمه زدن به خود یا دیگران
  • افکار ناخواسته، از جمله پرخاشگری، یا موضوعات جنسی یا مذهبی
  • عبور از مرز بین Germaphobe بودن و OCD

یکی از رایج ترین علائم میسوفوبیا شستن مکرر دست است که از علائم شایع OCD نیز می باشد. با این وجود انگیزه شستن دست متفاوت است. افراد مبتلا به OCD مجبور می شوند از پریشانی ناشی از عدم اتمام عمل خود خلاص شوند، در حالی که افراد مبتلا به میسوفوبیا مجبور به انجام عمل خاص برای از بین بردن میکروب ها هستند. این تفاوت ظریف است و بسیاری از افراد از هر دو بیماری رنج می برند، بنابراین مهم است که برای تشخیص صحیح به یک متخصص بهداشت روان مراجعه کنید.

علائم میسوفوبیا یا ترس از میکروب

اگر میسوفوبیا داشته باشید، ممکن است علائم خاصی را در معرض آلودگی یا باکتری قرار دهید. چنین علائمی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • گریه
  • تپش قلب
  • تکان دادن
  • تعریق

این علائم ممکن است فقط در مواردی که جسم هراسی شما قابل مشاهده باشد، مانند موردی که هنگام حفاری در باغ اتفاق می افتد، یا هنگامی که فکر می کنید ممکن است تماس با میکروب رخ داده باشد، مانند هنگام دست دادن با کسی یا استفاده از دستگیره ها در مکان های عمومی.این افراد ممکن است هر روز چندین بار دوش بگیرند

ممکن است هر روز چندین بار دوش بگیرید. ممکن است ضد عفونی کننده دست را مرتباً حمل کرده و استفاده کنید. شما ممکن است تمایلی به استفاده از سرویس بهداشتی عمومی، اشتراک غذا یا حمل و نقل عمومی نداشته باشید. این مسائل همراه با چالش ها و سختی های بسیاری خواهد بود.

عوارض میسوفوبیا یا ترس از میکروب چیست؟

میسوفوبیا یا ترس از میکروب

از آنجا که افراد مبتلا به میسوفوبیا از میکروب های حامل توسط بقیه می ترسند، این شرایط می تواند شما را به اجتناب از موقعیت های اجتماعی سوق دهد. ممکن است از اجتماعات مورد انتظار مانند مهمانی های کاری، میهمانی های مهمانی و جلسات خودداری کنید. هنگامی که شرکت می کنید، ممکن است خود را درگیر کنید که از تماس بدنی و تمیز کردن دستان خود به طور مکرر اجتناب کنید.

رفتار های منجر به انزوا

با گذشت زمان، این رفتارها می تواند به انزوا منجر شود. دوستان و اقوام شما ممکن است درک نکنند، و آن ها می توانند شما را به عنوان خصمانه یا حتی پارانویا درک کنند. شما می توانید از هراسی اجتماعی رنج ببرید که در آن ترس از تماس با دیگران را داشته باشید. این مسئله باعث می شود تا تنهایی و انزوا برای شما پیش آید و در ادامه آن مشکلاتی داشته باشید.

رفتار درمانی در میسوفوبیا یا ترس از میکروب

خوشبختانه میسوفوبیا با موفقیت قابل کنترل است. مهم است که هر چه زودتر به یک متخصص بهداشت روان مراجعه کنید زیرا با گذشت زمان شرایط بدتر می شود. درمان شناختی رفتاری رایج ترین روش درمان است، اگرچه ممکن است داروهایی نیز تجویز شود. بسته به گرایش درمانگر، ممکن است شما ترغیب شوید که ریشه فوبیا را کاوش کنید، یا به شما ساده آموزش داده شود که چگونه علائم را کنترل کنید.

فوبیا چیست؟

فوبیا یک واکنش ترس بیش از حد و غیر منطقی است. اگر به هراس مبتلا باشید، ممکن است وقتی با منبع ترس خود روبرو می شوید احساس عمیق ترس و وحشت را تجربه کنید. ترس می تواند از مکان، موقعیت یا شی خاصی باشد. برخلاف اختلالات اضطرابی عمومی، هراس معمولاً به چیز خاصی مرتبط است.

تاثیرات فوبیا چگونه است؟

تأثیر فوبیا می تواند از آزار دهنده تا شدید ناتوان کننده باشد. افراد مبتلا به فوبیا اغلب متوجه می شوند ترس آن ها غیر منطقی است، اما قادر به انجام کاری در این زمینه نیستند. چنین ترس هایی می تواند در کار، مدرسه و روابط شخصی تداخل ایجاد کند. تخمین زده می شود که 19 میلیون آمریکایی هراسی داشته باشند که در برخی از مناطق زندگی آنها مشکل ایجاد می کند. اگر ترس دارید که مانع ادامه زندگی شما می شود، از پزشک خود کمک بگیرید.

علل میسوفوبیا یا ترس از میکروب

عوامل ژنتیکی و محیطی می توانند فوبیا ایجاد کنند. کودکانی که خویشاوند نزدیک با اختلال اضطرابی دارند در معرض خطر فوبیا قرار دارند. حوادث ناراحت کننده ای ، مانند تقریباً غرق شدن ، می تواند فوبیا ایجاد کند. قرار گرفتن در معرض فضاهای محدود ، ارتفاعات بسیار زیاد و گزش حیوانات یا حشرات همگی می تواند منبع فوبیا باشد.

چه افرادی فوبیا دارند؟

افراد مبتلا به شرایط پزشکی مداوم و یا نگرانی های بهداشتی اغلب فوبیا دارند. پس از آسیب های مغزی خطرناک، میزان زیادی از افراد مبتلا به فوبیا وجود دارد. سو مصرف مواد و افسردگی نیز با هراس ارتباط دارد. فوبیا علائم متفاوتی از بیماری های جدی روانی مانند اسکیزوفرنی دارد. در اسکیزوفرنی، افراد دچار توهم بینایی و شنوایی، هذیان، پارانویا، علائم منفی مانند آنهدونی و علائم غیر سازمان یافته هستند. ممکن است فوبیا غیر منطقی باشد، اما افراد مبتلا به فوبیا در آزمایش واقعیت کوتاهی نمی کنند.

آگورافوبیا

آگورافوبیا ترس از مکان ها یا موقعیت هایی است که نمی توانید از آن فرار کنید. این کلمه خود به “ترس از فضاهای باز” اشاره دارد. افراد مبتلا به آگورافوبیا از قرارگیری در جمعیت زیاد یا گیر افتادن در بیرون از خانه ترس دارند. آن ها  اغلب به طور كلی از موقعیت های اجتماعی اجتناب می كنند و در خانه های خود می مانند.

علائم این فوبیا چیست؟ 

بسیاری از افراد مبتلا به آگورافوبیا می ترسند که در مکانی که نمی توانند فرار کنند، دچار حمله وحشت شوند. کسانی که دارای مشکلات مزمن سلامتی هستند ممکن است از این که در یک مکان عمومی یا جایی که هیچ کمکی در دسترس نیستند، یک فوریت پزشکی داشته باشند.

هراس اجتماعی

از هراس اجتماعی به عنوان اختلال اضطراب اجتماعی نیز یاد می شود. این نگرانی شدید در مورد موقعیت های اجتماعی است و می تواند منجر به انزوا از خود شود. هراس اجتماعی می تواند آن قدر شدید باشد که ساده ترین تعاملات مانند سفارش در رستوران یا پاسخگویی به تلفن باعث وحشت شود. افراد مبتلا به هراس اجتماعی اغلب برای جلوگیری از موقعیت های عمومی از تلاش خود منصرف می شوند.

انواع دیگر فوبیا

بسیاری از افراد از موقعیت ها یا اشیا خاصی بدشان می آید، اما برای این که یک ترس واقعی باشد، ترس باید در زندگی روزمره اختلال ایجاد کند. در این جا چند مورد دیگر از رایج ترین ها وجود دارد:

Glossophobia

این حالت به عنوان اضطراب عملکرد یا ترس از صحبت در مقابل مخاطب شناخته می شود. افرادی که به این فوبیا مبتلا هستند، حتی وقتی به فکر قرار گرفتن در مقابل گروهی از افراد باشند، علائم جسمی شدیدی دارند. درمان های گلوسوفوبیا می تواند شامل درمان یا دارو باشد.

اکروفوبیا

این ترس از ارتفاع است. افراد مبتلا به این ترس از کوه ها، پل ها یا طبقات بالاتر ساختمان ها خودداری می کنند. علائم شامل سرگیجه، سر درد، تعریق و احساس گم شدن یا از بین رفتن هوشیاری آن ها است.

كلاستروفوبیا

این ترس از فضاهای بسته یا تنگ است. درصورتی که انسداد شدید رانندگی با اتومبیل یا آسانسور جلوگیری کند، خاصیت انفجاری شدید ممکن است ناتوان کننده باشد. در مورد كلاستروفوبیا، از علائم اضافی گرفته تا گزینه های درمانی، بیشتر بیاموزید.

آویوفوبیا

این مسئله به عنوان ترس از پرواز نیز شناخته می شود.

دنتوفوبیا

دنتوفوبیا ترس از دندانپزشک یا اقدامات دندانپزشکی است. این ترس هراسی معمولاً پس از تجربه ناخوشایند در مطب دندانپزشکی ایجاد می شود. اگر مانع از مراقبت های لازم دندانپزشکی شود می تواند مضر باشد. این ترس ممکن است در همه افراد چه بزرگ و‌ کوچک وجود داشته باشد.

 

 

 

منابع
healthline.comverywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا