گشتالت درمانی چیست؟

در دنیای روان شناسی راه های درمانی مختلفی وجود دارد. بحث روان درمانی موضوعی است که امروزه بسیاری از روان شناسان به آن می پردازند. پزشکان راه های درمانی مختلفی برای برای اختلالات روان درمانی توصیه کردند که افراد می توانند بسته به نوع اختلال خود آن ها را انتخاب کنند. گشتالت درمانی که موضوع مقاله امروز ما نیز هست یک نوع روش روان درمانی است که در ادامه به بررسی آن و ویژگی های آن در افراد خواهیم پرداخت. برای بهبود مشکلات روانی می توانید به مرکز مشاوره همکده، اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران مراجعه کنید. مرکز مشاوره همکده ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

گشتالت درمانی

گشتالت درمانی نوعی روان درمانی انسان گرایانه، كلی نگر و شخص محور است كه بیش از آنكه در تجربیات گذشته فرو رود ، بر زندگی و چالش های فعلی فرد متمركز است. این روش اهمیت درک زمینه زندگی فرد و مسئولیت پذیری را به جای سرزنش کردن، تأکید می کند. در نظر گرفتن شروع درمان می تواند کمی ترسناک باشد ، به خصوص اگر تصور کنید که در اتاق درمان نشسته اید و در مورد گذشته صحبت می کنید. اگرچه مرور مجدد گذشته بخشی مهم در شناسایی مواردی است که باید بهبود یابد، اما گشتالت درمانی روشی است که بیشتر بر تجربه “اینجا و اکنون” مشتری تمرکز می کند.

گشتالت یعنی چه؟

 گشتالت، طبق تعریف، به شکل یا نوع چیزی اشاره دارد و نشان می دهد که کل از مجموع اجزای آن بزرگ تر است. در این نظریه خاص مشاوره بر ادراک تأکید شده است. گشتالت درمانی به نحوه قرار دادن معنا و معناداری در جهان و تجربیات خود توجه می کند. در گشتالت درمانی، بیمار فضا را دارد تا با خیال راحت تجربیات خود را بدون ترس از قضاوت کشف کند. در حقیقت، بیمار ها تشویق می شوند که به سادگی در مورد احساسات یا تجربیات خود صحبت نکنند، بلکه آن ها را وارد اتاق می کنند تا بتوانند در زمان واقعی با درمانگر پردازش شوند.

رویکردی متفاوت درباره گشتالت درمانی

 بر اساس روانشناسی گشتالت، این نوع درمان در دهه 1940 معرفی شد تا جایگزینی برای روانكاوی سنتی باشد. گشتالت درمانی توسط فریتز پرلز و با کمک همسر آن زمان لورا پرلز ساخته شد. فریتز و لورا هر دو در روانکاوی و روانشناسی گشتالت آموزش دیدند. آن ها همراه با دیگران، مانند پل گودمن، با هم همکاری کردند تا سبکی از درمان را که ماهیتی انسانی داشت، بسازند. به عبارت دیگر، رویکرد معطوف به شخص و منحصر به فرد تجربه وی بود.

برخی از رویکردهای درمانی تمرکز خود را بر روی درمانگر به عنوان متخصص پریشانی و علائم نشان می دهند. بیمار بیشتر نقش یادگیری دارد، زیرا درمانگر دانش خود را در مورد آن چه تجربه می کند و چگونگی بهبودی به اشتراک می گذارد. هدف از گشتالت درمانی این است که فرد برای افزایش آگاهی شخصی و به چالش کشیدن موانع موجود در مسیر بهبودی تاکنون، با درمانگر همکاری کند. موارد استفاده و مزایایی در شرایط مختلف وجود دارد که ممکن است از گشتالت درمانی برای درمان استفاده شود. این موارد عبارتند از:

  • اضطراب
  •  افسردگی
  • خودکارآمدی پایین
  •  عزت نفس پایین
  • مشکلات رابطه

گشتالت درمانی همچنین می تواند برای کمک به افراد در به دست آوردن خودآگاهی بیشتر و توانایی بیشتر برای زندگی در لحظه فعلی مفید باشد. سایر مزایای بالقوه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • حس بهبود یافته خودکنترلی
  •  توانایی بهتر برای نظارت و تنظیم حالات روانی
  •  آگاهی بهتر از نیازهای خود
  •  تحمل بهتر برای احساسات منفی
  • مهارت های ارتباطی بهبود یافته
  • ذهن آگاهی بهبود یافته
  •  افزایش درک عاطفی

 ایده های کلیدی

تعدادی از ایده های اصلی وجود دارد که با گشتالت درمانی درگیر می شوند، از جمله موارد زیر:

تجربه بر ادراک تأثیر می گذارد.

 در این رویکرد مشتری مداری در درمان، درمانگر گشتالت می فهمد که هیچ کس نمی تواند کاملاً عینی باشد و ما تحت تأثیر محیط و تجربیات خود هستیم. یک درمانگر آموزش دیده در گشتالت درمانی فضا را برای مشتریانشان فراهم می کند تا حقیقت خود را به اشتراک بگذارند ، قضاوت خود را تحمیل نکنند و حقیقت تجارب مشتری خود را نپذیرند.
از آن جا که درمانگرها انسان نیز هستند، برای درمانگران گشتالت مهم است که تأثیر تجربیات خود را در آنچه در جلسه اتفاق می افتد، در نظر بگیرند.

زمینه گشتالت مهم است.

 هنگام جلسه، درمان گران گشتالت می خواهند از تجربه مشتری های خود مطلع شوند. این قابل درک است که زمینه ها مهم است و درمان گران از تکنیک هایی برای کمک به مشتری برای آگاهی بیشتر از تجربیات، برداشت ها و واکنش هایشان نسبت به رویداد های اینجا و اکنون استفاده می کنند. درمانگران گشتالت به جای این که به طور خاص گذشته را هدف قرار دهند و از بیمار  بخواهند تا هدف های خود را با تجربیات قدیمی به ارمغان بیاورند، از جایی فرایند ها را درک می کنند که با آگاهی بیشتر بیماران، بر موانع موجود غلبه خواهند کرد. هیچ کار یا تکنیکی اجباری وجود ندارد، فقط نگه داشتن فضا برای آگاهی مشتری در این روش کلیدی است.

حال

مشخصه اصلی درمان گشتالت تمرکز بر زمان حال است. در جلسه، ارتباط مشتری و درمانگر در ایجاد اعتماد و ایمنی بسیار مهم است. همانطور که مشتری به اشتراک می گذارد، اگر احساس شود که او در گذشته وقت زیادی را صرف می کنند یا اینکه عجله به خرج داده است ممکن است این خصوصیات را به آینده خود سوق دهد. مثالی از حضور مشتری می تواند شامل مواردی مانند پرسیدن درباره حالت چهره یا زبان بدن مشتری هنگام پردازش یک اتفاق یا تجربه خاص باشد. آن ها هنگام پرسیدن چیزی که در اتاق مشاهده می کنند، به مشتری کمک می کنند تا به زمان حال برگردد و آن چه را که در آن لحظه برای او اتفاق می افتد پردازش کند. ماندن در زمان حال می تواند فریبنده ای ساده به نظر برسد.

اگر تا به حال نگران این بوده اید که هنگام تهیه یک لیست مواد غذایی نگران کار باشید، یا خاطره ای از یک واقعه گذشته را هنگام نشستن با خانواده در کنار میز شام بخوانید، می توانید بفهمید که در یک جلسه درمانی چقدر سریع ممکن است ذهن خود را رها کنیم .

کار کردن از طریق درد

 ما برای زنده ماندن از تجربه های دردناک و بسیار سخت کار می کنیم و بخشی از این تکنیک زنده ماندن تلاش برای خاموش کردن آسیب عاطفی یا خاطره دردناک ما از این واقعه است. در گشتالت درمانی فضایی به شما پیشنهاد می شود که دیگر لازم نیست آن کار سخت را انجام دهید. این به این معنی نیست که همه چیز به سرعت پیش خواهد آمد، اما لازم نیست برای آن نگران باشید. یک درمان گر گشتالت می فهمد که مواردی مانند خاطرات دردناک یا وقایع وقتی دچار آگاهی می شوند که بیمار برای بهبودی در آن منطقه آماده باشد.

خودآگاهی در گشتالت درمانی

 در طول گشتالت درمانی، ممکن است برخی تمرینات تجربی وجود داشته باشد که شما با درمان گر خود انجام دهید. ورزش تجربی به فعالیت های درمانی انجام شده در درمان گفته می شود که می تواند به افزایش آگاهی و کمک به پردازش کمک کند. قلب درمان گشتالت آگاهی است. همانطور که فردریک سالومون پرلز گفت ، “آگاهی به خودی خود بهبود می یابد.”
به جای این که بی حرکت بنشینید و صحبت کنید، ممکن است از شما خواسته شود که به طور فعال در مواردی مانند بازی در نقش، تصاویر هدایت شده یا استفاده از وسایل برای کمک به برقراری ارتباط و درک شرکت کنید.

مشارکت در تمرینات تجربی می تواند روشی شگفت انگیز برای گشودن و به اشتراک گذاشتن باشد، خصوصاً در مواردی که یافتن کلمات دشوار است یا زمانی که تمایل دارید به روشی بصری تری پردازش کنید. درمان گران گشتالت می فهمند که این تمرینات به افزایش آگاهی کمک می کند.

تمرینات گشتالت

در ادامه مقاله تمرینات رایج مورد استفاده در گشتالت درمانی وجود دارد:

کلمات و زبان در گشتالت درمانی

 توجه به زبان و لحن در گشتالت درمانی مهم است. به عنوان مثال، به جای این که بگوید: “اگر او این کار را نمی کرد من خیلی عصبانی نمی شدم!” یک بیمار ممکن است تشویق شود که بگوید: “من وقتی این کار را می کند احساس عصبانیت می کنم زیرا باعث می شود احساس بی اهمیتی کنم و این را دوست ندارم.”

صندلی خالی

 نشستن  روبه روی صندلی خالی، بیمار وارد گفت و گو می شود، گویی که با آن شخص دیگر یا آن قسمت دیگر از خود صحبت می کند.

بازی نقش در گشتالت درمانی

 نمونه دیگری از نقش آفرینی ممکن است همان چیزی باشد که از آن به عنوان نمونه برتر در این درمان یاد می شود. در این امر مشخص می شود که بیمار دارای بخش های مختلفی از خود است. شبیه صندلی خالی، بیمار هم به عنوان یک شخص صحبت می کند  که جنبه داشتن خواسته های بیشتری از شخصیت او دارد .

 

 

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا