بی نظمی هیجانی چیست؟

نظم یک گزینه بسیار مهم در انجام دادن فعالیت های روزمره زندگی ما است. روان شناسان تاکید بسیار زیادی را بر روی داشتن نظم می کنند. نکته ای که در اینجا مطرح است این است که برخی افراد معنای واقعی داشتن نظم را نمی داندد. بی نظمی هیجانی موضوعی که امروز می خواهیم در رابطه با آن صحبت کنیم یک مسئله شایع در جوامع است. ما در این مقاله و در وبسایت همکده که به عنوان اولین و بهترین مرکز مشاوره در ایران و ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی است می خواهیم ذرباره تعریف بی نظمی با شما صحبت کنیم.

بی نظمی چیست؟

بی نظمی، که به آن بی نظمی هیجانی نیز گفته می شود. به توانایی ضعیف در مدیریت پاسخ های عاطفی یا نگه داشتن آن ها در محدوده قابل قبولی از واکنش های عاطفی معمول اشاره دارد. این می تواند به طیف وسیعی از احساسات از جمله غم، عصبانیت، تحریک پذیری و ناامیدی اشاره داشته باشد. بی نظمی عاطفی معمولاً به عنوان یک مشکل دوران کودکی در نظر گرفته می شود که معمولاً با یادگیری مهارت ها و استراتژی های مناسب تنظیم کودک، مشکل خود را حل می کند. بی نظمی هیجانی ممکن است تا بزرگسالی ادامه یابد. برای این افراد، بی نظمی عاطفی می تواند منجر به یک عمر مبارزات از جمله مشکلات روابط بین فردی، مشکل در عملکرد مدرسه و ناتوانی در عملکرد موثر در یک شغل یا محل کار شود.

علل بی نظمی

حال که کمی درباره معنای زندگی با بی نظمی عاطفی بدانیم. ممکن است از خود بپرسید که علت اصلی این مشکل دقیقاً چیست؟ چرا برخی از افراد در حفظ آرامش، خونسردی و جمع شدن مشکلی ندارند. در حالی که دیگران در اولین مرحله از اتفاقاتی که اشتباه در زندگی آن ها رخ می دهد از هم می پاشد؟ پاسخ این است که دلایل متعددی وجود دارد. با این حال، یکی وجود دارد که به طور مداوم در ادبیات تحقیق نشان داده شده است. این علت آسیب روانی اولیه ناشی از سو استفاده یا بی توجهی از طرف مراقب است.

این امر منجر به چیزی می شود که به عنوان اختلال دلبستگی واکنش پذیر شناخته می شود. علاوه بر این، والدینی که اختلال نظم عاطفی دارند نیز برای تنظیم نحوه تنظیم احساسات به کودک خود تلاش خواهند کرد. از آن جا که کودکان به طور طبیعی با مهارت های مقابله ای در تنظیم عاطفی متولد نمی شوند. داشتن والدینی که نمی تواند از عهده مقابله موثر برآید. خود کودک را در معرض خطر بی نظمی عاطفی قرار می دهد. از این رو باید دید که چگونه به کودکان اضطراب آور وابسته کمک کنیم احساس امنیت بیشتری داشته باشند؟ در مقالات دیگر در ارتباط با راه های مختلف برای کمک به کودکان دارای اضطراب و داشتن امنیت بیشتر برای آن ها صحبت شذه است.

اختلالات مربوط به اختلال در تنظیم احساس

ما می دانیم که بی نظمی هیجانی در دوران کودکی می تواند یک عامل خطر برای اختلالات روانی بعدی باشد و همچنین برخی از اختلالات به احتمال زیاد منجر به بی نظمی هیجانی می شوند. در زیر لیستی از اختلالات معمولاً مرتبط با بی نظمی عاطفی آورده شده است:

  • اختلال بیش فعالی با کمبود توجه (ADHD)
  • اختلالات طیف اوتیسم (ASD)
  • اختلال دوقطبی
  • اختلال شخصیت مرزی (BPD)
  • سندرم الکل جنین (FAS)
  • اختلال استرس پس از سانحه پیچیده (PTSD پیچیده)
  • اختلال بی نظمی در خلق و خوی

هنگامی که بی نظمی هیجانی به عنوان بخشی از اختلال روانی تشخیص داده شده ظاهر می شود، به طور معمول شامل افزایش حساسیت به محرک های عاطفی و توانایی کاهش بازگشت به حالت عاطفی طبیعی در مدت زمان معقول است.

مبانی مدل TARGET

مدل TARGET از رویکردهای معروف به “تمرکز” و “ذهنیت سازی” استفاده می کند که در آن افراد از عملکردهای بالاتر مغز استفاده می کنند تا آن چه را که هنگام گرفتار شدن در یک تجربه آسیب زا اتفاق می افتد، تشخیص دهند. یادگیری بیش از حد پاسخ سازگارتر به پریشانی منجر به جایگزینی عادت های قدیمی و خودکار با استراتژی های انعطاف پذیر جدید و مبتنی بر ارزش های اصلی فرد می شود و بر اساس در نظر گرفتن مدبرانه گزینه ها است. این روش برای یادگیری و تمرین نسبتاً ساده طراحی شده است و به طور موثر در گروه ها و افراد به کار رفته است.

آموزش رسمی معمولاً در طی چندین جلسه انجام می شود، اما رویکرد اساسی به راحتی درک می شود. در میان چیزهای دیگر، نشان داده شده است که مدل TARGET رفتار خشونت آمیز و تنبیهی را کاهش می دهد، درک خود را بهبود می بخشد، و مقابله با فعال را تقویت می کند و منجر به خودکارآمدی بیشتر می شود. این ها همچنین عواملی هستند که با افزایش انعطاف پذیری همراه هستند. همراه با مدل های دیگر برای رسیدگی به حالات هیجانی نامنظم (به عنوان مثال، DBT ، STAIRS)، مدل TARGET مبتنی بر شواهد است، که در بین افراد مختلف با تمرکز بر درمان PTSD، از جمله در افرادی که از ترومای رشد رنج می برند، مورد مطالعه قرار گرفته است.

علائم

در زیر چند نمونه از مواردی که به نظر می رسد هنگامی که کسی دچار اختلال در تنظیم عاطفی می شود ، آمده است.

دوست شما برنامه ها را لغو می کند و شما تصمیم می گیرید که او نباید شما را دوست داشته باشد و در آخر تمام شب افکار منفی درباره او  می کنید و از تفکرات خود برای قضاوت او استفاده می کنید.  شما در بانک هستید و کارمند آن جا به شما می گوید که آن ها نمی توانند در معامله خاصی به شما کمک کنند و شما باید روز بعد برگردید. شما یک طغیان و حالت  عصبانی دارید، به گوینده فریاد می زنید، و قلم را از طریق پیشخوان به طرف آن ها می اندازید.

در یک مراسم شام  شرکت می کنید و به نظر می رسد همه در حالی که احساس می کنید یک فرد خارجی هستید صحبت می کنند و از آن لذت می برند. بعد از این رویداد، به خانه می روید و بیش از حد غذا می خورید تا درد عاطفی خود را کمتر کنید. این نیز مثالی از سازوکارهای غلط کنار آمدن و خوردن احساسی است. توجه داشته باشید که رفتارهای بی نظمی عاطفی در کودکان به طور متفاوتی نشان داده می شود که شامل خلق و خوی، طغیان، گریه، امتناع از تماس چشمی یا صحبت کردن و غیره است.

احساسات هنگام بی نظمی هیجانی

به طور کلی، بی نظمی هیجانی شامل داشتن احساساتی است که در مقایسه با موقعیتی که آن ها را تحریک کرده، بیش از حد شدید است. این بدان معناست که نمی توانید آرام شوید و از احساسات پرهیز می کنید. زیرا آن ها را خیلی شدید احساس می کنید یا این که نمی توانید تمرکز خود را از حالت منفی تغییر دهید.

اکثر افراد مبتلا به اختلال نظم عاطفی هنگامی که احساسات آن ها (ترس، غم یا عصبانیت) از کنترل خارج می شوند نیز رفتاری تکانشی دارند. بی نظمی هیجانی همچنین می تواند به این معنی باشد که شما در شناخت احساساتی که هنگام ناراحتی تجربه می کنید دچار مشکل هستید. این ممکن است به این معنی باشد که شما احساسات خود را گیج می کنید، نسبت به احساسات خود گناه دارید یا احساسات شما را غرق می کند تا جایی که نمی توانید تصمیم بگیرید یا رفتار خود را مدیریت کنید.

عواقب بی نظمی هیجانی

عدم توانایی در کنترل احساسات و تأثیرات آن بر رفتار شما می تواند طیف وسیعی از تأثیرات منفی را در زندگی بزرگسالان شما داشته باشد. برای مثال:

  • ممکن است در خواب مشکل داشته باشید.
  • ممکن است تلاش کنید تا تجربه ها بیشتر از حد لازم باقی بماند یا کینه داشته باشید.
  • شما ممکن است وارد بحث های جزئی شوید که متناسب با آن نتیجه بگیرید و در نهایت روابط را خراب کنید.
  • ممکن است تأثیرات منفی بر عملکرد اجتماعی، شغلی یا مدرسه خود تجربه کنید.
  • ممکن است یک مسئله را بیش از حد جدی بگیرید.

کودک ممکن است در کلاس با کمک اضافی یا یادآوری در مورد نحوه آرامش نیاز داشته باشد. اگر کودک شما اختلال تشخیص داده شده دارد، ممکن است در یک برنامه آموزش ویژه باشد که امکان اسکان را فراهم می کند یا به آن ها کمک بیشتری می کند. حتما از این مزیت استفاده کنید. در آخر، پاداش دادن به رفتار مثبت مهم است. اگر می بینید فرزند شما به شیوه های مثبتی در مدیریت احساسات رفتار می کند، درباره این رفتارهای مثبت اظهار نظر کنید. راه هایی برای پاداش دادن به موفقیت در مدیریت احساسات پیدا کنید تا به دفعات بیشتر شوند.

سخن آخر

خواه این برای شما، فرزندتان یا شخصی باشید که می شناسید با اختلال در تنظیم احساسات دست و پنجه نرم می کنید، مهم است که بدانید این چیزی است که می تواند با گذشت زمان بهبود یابد. در حقیقت، پیش بینی می شود 88 درصد از افرادی که مبتلا به اختلال شخصیت مرزی هستند 10 سال در مسیر زندگی خود  با معیارهای لازم روبرو می شوند. صرف نظر از شرایط فعلی خود، می توانید تغییراتی ایجاد کنید که منجر به بهبود عملکرد اجتماعی، مدرسه و کار شود. شما می توانید یاد بگیرید که شرایط استرس زا را که باعث درد شما می شود، مدیریت کنید و از طریق آسیب های گذشته یا بدرفتاری ای که شما را به جایی که امروز هستید سوق دهد آن ها را از خودتان دور کنید.

 

 

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا