موافقت در روان شناسی چیست؟

در دنیای روان شناسی نظریه های بسیاری وجود دارد. در مقاله های گذشته برخی از این نظریه های روان شناسی را برای شما گفتیم. برخی از نظریه های روان شناسی درباره درمان هستند و برخی هم در ارتباط با شخصیت افراد صحبت می کنند. همان طور که می دانید شخصیت افراد مختلف متفاوت است یعنی هیچ دو فردی شخصیت یکسانی ندارند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوه آنلاین در ایران و ارائه دهنده خدمات روان شناسی و مشاوره نوشته شده است قصد داریم در ارتباط با موافقت و به طور اختصاصی موافقت در روان شناسی چیست؟ صحبت کنیم.

نظریه ها روانشناسی شخصیت ( موافقت در روان شناسی )

در ادامه به بررسی این نظریه خواهیم پرداخت. نظریه های روان شناسی هر کدام دارای مزایای ویژه ای هستند.

موارد مورد بررسی در موافقت در روان شناسی چیست؟

رفتار ـ اخلاق

وقتی صحبت از ویژگی های شخصیتی می شود، اگر کسی باشید که امتیازات مطلوبی را کسب کرده باشد، احتمالاً محبوب هستید و به راحتی با هر کسی می توانید دوست شوید. همچنین ممکن است شما به عنوان فردی قابل اعتماد، نوع دوست، صادق، متواضع، همدل و همکار دیده شوید. موافقت یکی از پنج ویژگی بزرگ شخصیتی است که تئوری روان شناسی به ما ارائه می دهد که شخصیت دارای پنج بعد عمده است. هر بعد را به صورت پیوسته مشاهده می كنید، این بدان معنا است كه در حالی كه ممكن است در یك زمینه مسلط باشید مانند موافقت باز هم برخی از چهار ویژگی دیگر را در شخصیت خود نشان می دهید. پنج ویژگی بزرگ دیگر علاوه بر قابل قبول بودن، شامل گشودگی، وظیفه شناسی، برون گرایی و روان رنجوری است. OCEAN مخفف اختصاری است که معمولاً روان شناسان برای کمک به مردم در به خاطر سپردن هر پنج ویژگی استفاده می کنند. به طور کلی، پنج ویژگی بزرگ ابزاری مفید برای در نظر گرفتن و یادگیری بیشتر در مورد ویژگی های شخصیتی است. همچنین در شناسایی و پیش بینی نحوه پاسخ گویی افراد در شرایط مختلف مفید است.

خصوصیات مشترک موافقت

موافقت در روان شناسی چیست؟

به طور کلی، قابل قبول بودن توانایی فرد را در قرار دادن نیازهای دیگران بیش از نیازهای آن ها توصیف می کنند. به عنوان مثال، افرادی که دارای مقبولیت بالایی هستند ، به طور طبیعی همدلی را تجربه می کنند و تمایل دارند که از خدمت به دیگران و مراقبت از آن ها لذت فوق العاده ای ببرند. افراد موافق نیز اعتماد و بخشش دارند و ترجیح می دهند همکاری کنند تا با دیگران رقابت کنند. واضح است که کسب امتیاز بالا در موافقت می تواند در بسیاری از شرایط سودمند باشد زیرا این ویژگی اصلی در دستیابی و حفظ محبوبیت مفید است. افراد موافق به طور کلی دوست داشته شده و از بودن در کنار یکدیگر لذت می برند. بیشتر مردم آن ها را به عنوان یک دوست خوب می دانند.

جنبه های منفی در موافقت

اگرچه موافقت جنبه های مثبت بسیاری دارد، اما موارد منفی نیز وجود دارد. به عنوان مثال، افراد موافق ممکن است برای ادعای خواسته ها، نیازها و ترجیحات خود تلاش کنند. آن ها همچنین در موقعیت هایی که نیاز به تصمیمات سخت یا عشق سخت دارند مبارزه می کنند. و وقتی نوبت به شغلشان می رسد، ممکن است آن قدر قصد کمک به دیگران را داشته باشند که پیشرفت خود را برنامه ریزی کنند. در همین حال، افرادی که امتیاز مطلوبی ندارند، خصومت، خصومت و رقابت بیشتری دارند. آن ها همچنین روابط سخت تری دارند که مملو از اختلافات و تفاوت های فردی است. در این جا برخی از ویژگی های مشترک افرادی که از نظر موافق بودن امتیاز بالایی دارند، آورده شده است:

  • با دیگران خوب کنار بیایید
  • محبوب و محبوب هستند
  • از دیگران نیازمند مراقبت کنید
  • مفید، مهربان و با ملاحظه هستند
  • حساسیت نمایش
  • از نظر اجتماعی و عاطفی باهوش هستند
  • تنش زدایی را تشدید کنید
  • از قضاوت در مورد مردم خودداری کنید
  • به دیگران سود این شک را بدهید
  • دوست دارید همکاری کنید
  • دوستی ها را به راحتی برقرار کنید
  • تمایل به نوع دوستی و ادراک داشته باشید
  • از نظر احساسی حمایت می کنند

شیوع موافقت

مانند چهار عامل دیگر شخصیت، موافقت پذیری معمولاً با استفاده از موجودی های گزارش خود ارزیابی می شود. این پرسشنامه ها به طور معمول حاوی عباراتی است که فرد شرکت کننده در آزمون تصمیم می گیرد که آیا با گفته موافق است، یا این که  مخالف است یا جایی بین آن قرار می گیرد. از آن جا که موافق بودن با پرسشنامه های گزارش خود سنجیده می شود و بعد شخصیتی محسوب می شود و نه یک تشخیص. اطلاعات زیادی در مورد شیوع موافق بودن در بین مردم عمومی در دسترس نیست. درعوض، هر شخص دارای مقداری سطح قابل قبول است که در یک پیوستار وجود دارد. به عبارت دیگر، شما از نظر مطبوع بودن در زمینه موافقات یا بسیار بالا هستید، یا بسیار پایین هستید، یا جایی در این بین هستید.

چگونه موافق بودن بر رفتار تأثیر می گذارد

وقتی نوبت به تست شخصیت می رسد، اندازه گیری میزان مطلوبیت پذیری فرد در زمینه  توانایی مهربان بودن، همدلی، اعتماد، همکاری و دلسوزی وی را تعیین می کند. به عبارت دیگر، این نشان می دهد که فرد چه قدر با جامعه مشبک می شود. در خصلت موافق بودن، شش وجه یا خصلت فرعی وجود دارد که بیشتر آن چه را برای یک شخص پسندیده نشان می دهد، نشان می دهد:

  • نوع دوستی
  • مشارکت
  • فروتنی
  • صراط مستقیم
  • ابراز همدردی
  • اعتماد کردن

در این جا به مروری بر این صفات حواهیم پرداخت:

نوع دوستی

افرادی که مورد رضایت هستند وقتی به دیگران کمک می کنند احساس خوبی دارند. علاوه بر این، آن ها پاداش های فوق العاده داخلی برای انجام کارهای خوب می گیرند و آن را فداکاری نمی دانند. آن ها از خود عمل احساس تحقق می یابند. در همین حال، افرادی که امتیاز مطلوبی ندارند، احساس کمک به دیگران می کنند. حتی اگر آن ها ممکن است فرآیند های رفتاری را تشخیص دهند، آن ها اغلب تمایلی به تغییر رفتار خود ندارند.

تعاون

وقتی کسی از نظر موافق بودن امتیاز بالایی کسب می کند، تمام تلاش خود را می کند تا از درگیری با افراد دیگر جلوگیری کند. آن ها دوست دارند که به عنوان فردی صلح طلب دیده شوند، اما اغلب برای کنار آمدن با دیگران با نیازها و علایق خود سازش می کنند. از طرف دیگر، افرادی که نمره مطلوبی از خود نشان نمی دهند مستعد اجبار اراده خود هستند. آن ها همچنین برای ایجاد راه خود از ارعاب و پرخاشگری استفاده می کنند.

صادقانه

اگر کسی نمره بالایی در موافقت داشته باشد، تمایل دارد صریح و صمیمی باشد. آن ها به ندرت احساس می كنند كه برای دست یابی به خواسته های خود، مردم را دستكاری كنند. به همین ترتیب، به آن ها به عنوان افرادی اصیل و دوست داشتنی نگاه می شود که می توان با آن ها راحت ارتباط برقرار کرد. اما اگر شخصی نمره مطلوبی از خود نشان دهد، ممکن است احساس کند فریب کار بودن مشکلی ندارد، مخصوصاً وقتی احساس  راحت تری دارد . همچنین ممکن است فریبکاری را  مخفی تر انجام دهند.

فروتنی

افرادی که از نظر موافق بودن امتیاز بالایی دارند بسیار فروتن هستند و به ندرت ادعا می کنند که از دیگران بهتر هستند. آن ها همچنین معمولاً افرادی بدون ادعا هستند گاهی اوقات تا حدی ممکن است که اعتماد به نفس پایین تری دارند. در همین حال، کسی که امتیاز مطلوبی ندارد ممکن است مغرورتر باشد یا خودشان را بالاتر از بهره بردن نسبت به افراد دیگر می دانند. آن ها همچنین ممکن است تلاش کنند کارهای بیشتری انجام دهند تا نشان دهند که از دیگران برتر هستند.

دلسوز

موافقت در روان شناسی چیست؟

وقتی کسی از نظر موافق بودن نمره بالایی می گیرد، اغلب بسیار دلسوز است و به راحتی تحت مراقبت و نگرانی دیگران قرار می گیرد. آن ها همچنین از نظر عاطفی باهوش و بسیار همدل هستند و اغلب به درد و رنج افراد دیگر مربوط می شوند. افرادی که از نظر موافق نمره پایینی دارند تمایل به مهربانی ندارند و ممکن است احساس همدلی نکنند.

اعتماد کردن

اگر کسی از نظر موافق بودن امتیاز بالایی کسب کند، مستعد تصور این است که افراد دیگر نیت خیر و نیت خوبی دارند. آن ها همچنین می توانند در مورد افراد دیگر قضاوت کند و اغلب بدون قید و شرط از آن ها مراقبت کنند. از طرف دیگر، اگر کسی امتیاز مطلوبی را کسب نکند، دیگران را خودخواه می داند و معتقد است که تمامی کار های دیگران فقط به خاطر منافع خودشان ایست. آن ها همچنین ممکن است مردم را تهدیدی برای منافع و رفاه شخصی خود بدانند. به طور کلی، اگر فرد مطلوبی هستید، برخی از رفتارهای متداول وجود دارد که احتمالاً به طور مداوم در زندگی شما رخ می دهد. در این جا برخی از روش های متداول برای رفتار افرادی که دارای رضایت بالایی هستند، آورده شده است. خود را در این سناریوها جستجو کنید:

  • منافع دیگران را بر منافع خود مقدم بگذارید
  • ممکن است رفتارهای پسندیده ای از مردم داشته باشد
  • به تأیید دیگران احتیاج دارید
  • برخی از آن ها مهربان، با ملاحظه و مفید هستند
  • تمایل به درگیر شدن در فعالیت های نوع دوستانه یا رویدادهای جامعه را داشته باشید

 

 

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا