فوبیا یا ترس اجتماعی چیست؟

یکی از رایج ترین مشکلاتی که معمولا از سال های نوجوانی شروع می شود ترس اجتماعی یا همان فوبیا است. برای برخی افراد ممکن است با افزایش سن بهتر شود اما برای بسیاری از افراد بدون درمان به خودی خود ازبین نمی رود. ترس اجتماعی یا اضطراب اجتماعی را می توان این گونه تعریف کرد ترس طولانی مدت و طاقت فرسای یک فرد از موقعیت های مختلف اجتماعی که در آن قرار می گیرد.

علائم فوبیا یا ترس اجتماعی

یکی از عوامل اضطراب اجتماعی کمرویی است. در صورتی که این حالت از بین نرود بر فعالیت های روزمره، اعتماد به نفس، روابط و زندگی شخصی و شغلی افراد تاثیر می گذارد. بسیاری از افراد  گاهی اوقات نگران موقعیت های اجتماعی هستند، اما شخصی که اضطراب اجتماعی دارد، قبل، حین و بعد از آن بیش از حد احساس نگرانی می کند. افرادی که ترس اجتماعی دارند می توانند از مشاوره تلفنی روان شناسی استفاده نمایند.

نشانه های رفتاری در فردی که ترس و اضطراب اجتماعی دارد چگونه است؟

افرادی که اضطراب اجتماعی دارند، نگران فعالیت های روزمره ، مانند ملاقات با غریبه ها ، شروع مکالمه ، صحبت با تلفن ، کار یا خرید هستند. آن ها از انجام فعالیت های اجتماعی مانند مکالمات گروهی ، غذا خوردن، شرکت در مهمانی ها بسیار پرهیز می کنند. افرادی که اضطراب اجتماعی دارند، همیشه نگران انجام کاری هستند که فکر می کنند خجالت آور است، و نشانه هایی را به صورت نمود بیرونی نشان می دهند، مانند سرخ شدن ، تعریق یا بی کفایتی.

برای این افراد انجام کارهایی که دیگران در حال تماشای آن هستند دشوار است.  ممکن است احساس کنند که مرتباً تحت نظر و قضاوت قرار می گیرند. ترس از انتقاد ، جلوگیری از تماس چشمی یا اعتماد به نفس پایین و علائمی مانند احساس مریضی ، تعریق ، لرزیدن یا ضربان قلب از مواردی است که این افراد با آن ها درگیر هستند.

اینگونه افراد در بعضی از مواقع که دچار احساس ترس و اضطراب زیادی هستند حملات پانیک از خود بروز می دهند. بسیاری از افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی همچنین دارای مشکلات بهداشت روانی دیگری مانند افسردگی، ٰ اختلال اضطراب عمومی یا اختلال وحشت هستند.

علائم جسمی در افراد با اضطراب و ترس اجتماعی

علائم جسمی اغلب شامل سرخ شدن بیش از حد ، تعریق زیاد ، لرزش ، تپش قلب و حالت تهوع است. لکنت ممکن است همراه با گفتار سریع هم وجود داشته باشد. حملات هراس همچنین می تواند تحت ترس و ناراحتی شدید رخ دهد. برخی از مبتلایان ممکن است از الکل یا دارو های دیگر برای کاهش ترس و مهار در رویداد های اجتماعی استفاده کنند.

در مدل های شناختی اختلال اضطراب اجتماعی، کسانی که دچار ترس های اجتماعی هستند از نحوه ارائه آن ها به دیگران وحشت دارند. این افراد عموما توجه زیادی به رفتاد خود دارند و استانداردهای عملکرد بالایی برای خود در نظر می گیرند. این مسئله خود باعث شرایط سخت تر در فرد می شود.

علائم اختلال اضطراب اجتماعی می تواند با گذشت زمان تغییر کند. اگر با استرس یا خواسته های زیادی روبرو شوید ممکن است اختلالات شدید تر شوند. اگرچه اجتناب از موقعیت هایی که باعث ایجاد اضطراب می شوند ، می توانند در کوتاه مدت احساس بهتری داشته باشند ، اما در صورت عدم درمان ، اضطراب شما در طولانی مدت ادامه خواهد یافت.

بروز ترس و اختلالات اضطرابی در افراد

ترس و اختلالات اضطرابی ممکن است از طریق صفات ارثی در خانواده ها نیز اتفاق افتد. با این حال کاملا مشخص نیست که چه میزان از این امر ممکن است به دلیل ژنتیک و چه مقدار به دلیل رفتار آموخته شده باشد.

تاثیر محیط بر اختلال اضطرابی

 اختلال اضطراب اجتماعی ممکن است یک رفتار آموخته شده باشد . برخی از افراد ممکن است پس از یک وضعیت ناخوشایند یا شرم آور اجتماعی به این بیماری مبتلا شوند. همچنین ، ممکن است ارتباطی بین اختلال اضطراب اجتماعی و والدینی وجود داشته باشد که رفتار اضطراب آمیز را در موقعیت های اجتماعی الگوسازی می کنند یا کنترل بیشتری دارند یا از فرزندان خود محافظت می کنند.

 ساختاری در مغز موسوم به آمیگدالا وجود دارد که ممکن است در کنترل پاسخ ترس و فوبیا نقش داشته باشد. افرادی که آمیگدالای بیش فعال دارند ممکن است واکنش ترس بیشتری داشته. این مسئله می تواند باعث افزایش اضطراب در موقعیت های اجتماعی شود.

عواملی که خطر ابتلا به ترس یا اضطراب اجتماعی را افزایش می دهد.

این عوامل شامل چند بخش است:

سابقه خانوادگی

اگر والدین یا خواهر و برادر فردی به این بیماری یا اختلال مبتلا شوند، به احتمال زیاد آن فرد به اختلال اضطراب اجتماعی مبتلا می شود.

کودکانی که طعنه زدن ، زورگویی ، طرد شدن ، تمسخر یا تحقیر را تجربه می کنند ، ممکن است بیشتر در معرض اختلال اضطراب اجتماعی باشند. علاوه بر این ، سایر رویداد های منفی در زندگی، مانند درگیری خانوادگی ، ضربه خوردن و یا سوء استفاده ممکن است با اختلال اضطراب یا ترس اجتماعی همراه باشند.

این نکته را در نظر داشته باشید کودکانی که هنگام مواجهه با شرایط جدید خجالتی ، ترسو ، گوشه گیر یا خویشتندار هستند ممکن است بیشتر در معرض خطر باشند.

مطالبات جدید اجتماعی یا کاری

 علائم اختلال اضطراب اجتماعی به طور معمول از سال های نوجوانی شروع می شود ، اما ملاقات با افراد جدید ، سخنرانی در جمع یا ارائه یک کار مهم ممکن است علائم را برای اولین بار ایجاد کند.

داشتن ظاهر یا شرایطی که جلب توجه کند.

 به عنوان مثال ، بدشکلی صورت ، لکنت یا لرزش ناشی از بیماری پارکینسون می تواند احساس خودآگاهی را افزایش دهد و ممکن است در برخی افراد باعث اختلال اضطراب یا ترس اجتماعی شود.

ترس یا اضطراب اجتماعی باعث بروز چه مواردی می شود؟

به یاد داشته باشید که اختلال ترس یا اضطراب اجتماعی می توند زندگی شما را اداره کند. ترس و اضطراب می تونند در کار، مدرسه، روابط یا لذت بردن از زندگی اختلال ایجاد کند. اختلال ترس اجتماعی یا فوبیا می تواند باعث مواردی شود. که این مواردعبارتند از:

  • عزت نفس پایین
  • گفتگوی منفی با خود
  • حساسیت بیش از حد به انتقاد
  • مهارت های اجتماعی ضعیف
  • انزوا و روابط سخت اجتماعی
  • پیشرفت تحصیلی و شغلی کم
  • مصرف مواد مضر مانند نوشیدنی های الکلی
  • خودکشی یا اقدام به خود کشی

سایر اختلالات اضطرابی و برخی دیگر از اختلالات بهداشت روان، به ویژه اختلال افسرگی اساسی اغلب با اختلال ترس اجتماعی همراه هستند.

هیچ راهی برای پیش بینی اینکه چه چیزی باعث اختلال اضطراب در فرد می شود وجود ندارد اما اگر فرد ی مضطرب و دارای اختلالات ترس اجتماعی باشد می تواند برای کاهش تاثیرات آن کمک بگیرد . که در ادامه این روش های کمکی را برای شما گفته خو اهد شد. البته دقت کنید که شما باید برای این کار به بزرگترین و اولین مرکز مشاوره یعنی مرکز مشاوره همکده مراجعه نمایید. این مرکز با خدمات مناسب و شرایط مطلوب له رفع مشکلات کمک بسیاری می کند.

چگونه باید برای ترس اجتماعی (فوبیا) کمک بگیرید؟

اگر فکر می کنید ترس اجتماعی دارید ، به خصوص اگر تأثیر زیادی در زندگی شما دارد ، بهتر است به یک روانپزشک مراجعه کنید. درخواست کمک ممکن است دشوار باشد، اما یک روانپزشک متوجه خواهد شد که بسیاری از مردم با فوبیا یا ترس اجتماعی دست و پنجه نرم می کنند. او سعی می کند شما را به آرامش روحی و گاهی اوقات جسمی برساند. آن ها از شما در مورد احساسات، رفتار ها و علائم سوال می کنند تا از ترس تان در موقعیت های مختلف اجتماعی مطلع شوند.

شما همچنین می توانید خود را مستقیما به سرویس درمانی روان شناختی همکده ارجاع دهید. شما می توانید یک سری اطلاعات در مورد غلبه بر ترس اجتماعی خود بدست آورید که این خود می تواند اولین قدم مهم و مفید برای بهبود ترس اجتماعی یا فوبیای شما باشد. با این کار در نهایت شما به آرامش روحی می رسید. برای رفع این مسئله می توانید از مشاوره تلفنی روانشناسی هم استفاده نمایید.

تکنیک های رفع ترس و اضطراب اجتماعی

یک سری نکات ممکن داست به شما در مورد ترس کمک کند که در زیر به آن ها اشاره خواهیم کرد. سعی کنید ترس خود را بیشتر درک کنید. با فکر کردن یا نوشتن آنچه در ذهن شما می گذرد و نحوه رفتار در موقعیت های خاص اجتماعی  به خود کمک کنید. می توانید با داشتن یک دفترچه یادداشت این کار را انجام دهید. برخی از تکنیک های آرام سازی ، مانند ورزش های هوازی را برای استرس امتحان کنید. درباره اضطراب ، ترس و وحشت و نحوه کنترل آنها بیشتر مطالعه داشته باشید و در نهایت از روش های درمانی استفاده کنید.

روش های درمانی رفع ترس اجتماعی

 تعدادی از روش های درمان ترس اجتماعی که در دسترس هستنند عبارتند از:

درمان شناختی رفتاری با یک درمانگر

درمانی است که به شما کمک می کند الگوها و رفتارهای فکری منفی را شناسایی کرده و آنها را تغییر دهید. این کار فقط با شما و یک درمانگر ، در یک گروه یا با والدین یا مراقبان انجام می شود.

کمک های شخصی هدایت شده

 این روش شامل کار از طریق یک کتاب کار مبتنی بر نوع ترس یا یک دوره آنلاین با پشتیبانی منظم از یک درمانگر است.

استفاده از یک سری داروها

 معمولاً نوعی از دارو ها برای درمان این اختلال ارايه می شوند.این موارد معمولاً برای درمان افراد زیر 15 سال استفاده نمی شود.  بطور کلی بهترین درمان طبق گفته محققان CBT است اما اگر نتیجه نداد سایر درمان ها و موارد گفته شده می تواند به شما کمک کند.

منابع
nhs.uknhs.uk

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا