زوج درمانی چیست و چه کاربردی دارد؟

زوج درمانی یک روش مناسب برای حفظ رابطه بین زوجین است. حفظ بنیان خانواده اهمیت زیادی دارد و باید به هر نحوی که می توانید از آن مراقبت کنید. با توجه به این که مسائلی در خانواده وجود دارد اگر حل نشود ممکن است مشکلاتی متعدد را برای زندگی و در نهایت حتی برای جامعه به وجود آورد، ارگان های مختلفی در هر کشور وجود دارند که راهکارهایی را برای درمان و برطرف کردن مشکلات متعدد خانواده سرلوحه ی کار خود قرار می دهند. کاربرد زوج درمانی چیست؟

روانشناسان خانواده از این جمله هستند که در دادگاه ها و به صورت آزاد کار می کنند. زوج درمانی نه به مشکلات فردی بلکه به مشکلات رابطه بین دو نفر می پردازد. و باعث می شود تا این مسائل بهتر و مؤثرتر حل شوند. هنگامی که این کار صورت می گیرد خود به خود مشکلات موجود در زندگی نیز حل می شود. و زندگی شور و نشاط اولیه ی خود را باز می یابد.

زوج درمانی چیست؟

سلامت عاطفی در افراد را چگونه تعریف می کنید؟

کاربرد زوج درمانی  بسایر است. زوج درمانی به فرآیندی گفته می شود که طی آن زوجین می توانند مشکلات موجود در رابطه ی خود را به کمک یک روانشناس یا درمانگر حل کنند. این مسئله کاملاً متفاوت از حل مشکلات فردی است. ممکن است دو نفر هیچ مشکلی در مسائل خود نداشته باشند ولی نتوانند با هم رابطه ای مناسب برقرار کنند. از این رو باید برای حل این مشکل به فرد متخصص در این زمینه مراجعه کنند. در زوج درمانی، عاملی که سبب دوری زوجین یا عدم ارتباط صحیح آن ها شده است بررسی شده و به چالش کشیده می شود. با توجه به این که درمان رابطه بین زوجین می تواند زندگی را شادتر و با نشاط تر کند. قطعاً در برخی مواقع یک لزوم است.

این روند به افزایش دلخوری های بین زوجین منجر نمی شود و باعث می شود قبل از این که بنیان عاطفی خانواده از هم بپاشد، مسائل حل و فصل شوند.

درمان رابطه بین زوجین به عنوان یک مشاوره ی ازدواج شناخته شده است و تمرکز بر بهبود رابطه ی بین دو نفر است.

کاربرد زوج درمانی برای چه افرادی مورد نیاز است؟

سلامت عاطفی در افراد را چگونه تعریف می کنید؟

زوجین ممکن است در طی دوران مختلف زندگی به زوج درمانی نیاز داشته باشند. برخی اوقات دو طرف با هم مشکلاتی دارند که اگر یک واسطه بین آن ها قرار گیرد و با آن ها صحبت کند. متوجه می شود هر کدام از ته دل به این مسئله معتقد نیستند که در این حد از دست هم ناراحت اند که با هم رابطه ای خوب نداشته باشند. اما به علتی که نمی توانند با هم صحبت کنند. هر دو فکر می کنند طرف مقابل از دست او خیلی ناراحت است.

شاید اگر در خانواده صحبت کردن یک روال معمول بود و زوجین مدتی را برای بیان عقاید و حتی گله های خود در نظر می گرفتند نیازی به مشاوره نداشتند. زوج درمانی در اصل با باز کردن قفل احساسات و بیانات دو طرف، خواسته های آن ها پیدا کرده و به طرف دیگر انتقال می دهد. اگر شما هم در شرایطی هستید که فکر می کنید نیاز است صحبت هایی بین تان رد و بدل شود ولی نمی توانید آن را راحت بیان کنید حتماً باید از همین ابتدا به یک زوج درمانگر مراجعه کنید.

گاهی اوقات تعصبات بی جا، لجبازی، غرور و … در روابط وجود دارد و این عوامل سبب می شود تا تعاملات بین زوجین به راحتی صورت نگیرد و مشکلات روز به روز گسترش بیشتری پیدا کند.

کسانی که احساس می کنند روابط عاطفی آن ها در شرف فروپاشی است بهتر است هر چه سریع تر چند جلسه زوج درمانی را پشت سر بگذارند.

از این رو به طور کلی هر زمانی که احساس کردید رابطه ی شما با همسرتان دچار اختلال شده است و شور و شوق اول زندگی را از هر نظر ندارید می توانید از این روش درمانی مفید بهره ببرید.

ممکن است ارتباط بسیار خوبی با هم داشته باشید. ولی یک اتفاق باعث شود که از هم عمیقاً دلخور شوید. این اتفاقات معمولاً مسائلی بزرگ و آسیب زننده هستند. رفع این مشکلات توسط زوج درمانگر انجام می شود.

توسط چه افرادی انجام می گیرد؟

به طور معمول روند زوج درمانی در نزد مشاور یا روانشناس انجام می پذیرد. البته این کار حتماً نیاز به فردی با تحصیلات آکادمیکی ندارد. ممکن است یک بزرگ تر یا یک فرد معتمد و مطلع در این زمینه ها و حتی یک روحانی بتواند به راحتی زوج درمانی را انجام دهد. کاری که در گذشته فردی به عنوان بزرگ تر فامیل انجام می داد. اما اگر بخواهید این خدمات را به صورت حرفه ای دریافت کنید، بهترین گزینه روانشناس و مشاور خانواده است.

معمولاً در این فرآیند، زوج در چند جلسه که ممکن است جلساتی فردی و گروهی باشد. مشکلات خود را بیان کرده و راهکارهایی را به صورت جداگانه یا هماهنگ دریافت می کنند. برخی از این راهکارها بسیار ساده هستند و حتی زوجین خود به آن واقفند ولی انجام آن ها به صورت خودجوش می تواند برای آن ها سخت باشد. زوج درمانگر به کمک کار بر روی نقاط قوت روابط و برطرف کردن ضعف های موجود کار خود را انجام می دهد.

کاربرد زوج درمانی و مزایایی که دارد؟

سلامت عاطفی در افراد را چگونه تعریف می کنید؟

قطعاً استفاده از راهکارهایی که یک زوج درمانگر به شما می دهد می تواند زندگی تان را از راهی که به نابودی بنیان خانواده می انجامد برگردانده. به سمت خوشبختی ببرد. امروزه حوصله ی افراد بسیار کمتر شده و فرهنگ روابط بین زوجین به شدت تغییر کرده است. از این رو حل مشکلات به سادگی گذشته نیست. استفاده از زوج درمانی می تواند هر زمانی که احساس کردید زندگی خوشی های اولیه را ندارد به کمک شما آید. بهترین راهکارهای موثر را در اختیارتان قرار دهد.

استفاده از این راهکار نه تنها باعث می شود روابط بین زوجین بهتر شود. بلکه آن ها را در تعامل با دیگران و حتی فرزندانشان موفق تر می کند. علاوه بر این هنگامی که روابط زوجین بهتر شود فرزندان نیز زندگی شادتری خواهند داشت. و می توانند در بستری از عشق و عواطف مستحکم رشد کنند. قطعاً همچو افرادی موفقیت بیشتری را در آینده خواهند داشت.

منابع
familyfirstva.comen.wikipedia.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا