اختلال بدشکلی بدن چیست؟ تعریف، معیارها و تشخیص

اختلال بدشکلی بدن یکی از اختلالات است در روان شناسی وجود دارد. اختلالات در روان شناسی وجود دارد. برخی از این اختلالات ممکن است در برخی افراد به وجود آمده باشد. یکی از نکاتی که روان شناسان به آن اشاره دارند این است که هر فردی بتواند قبل از این که آیا علائم در او تشدید پیدا کنند خود را درمان کند. هر اختلالی می تواند به علت یک اتفاق ناگوار به وجود آمده باشد. خیلی از افراد به عنوان مثال ممکن است بعد از یک تصادف رانندگی دیگر سوار ماشین نشوند. یا این که از سوار شدن به ماشین ترس داشته باشند. به عنوان مثال دیگر افرادی هستند که در دوران نوجوانی دچار مشکلات خانوادگی شده اند. ممکن است در آینده و حتی در زمان ازدواج هم این تصویری که در آن دوره در ذهنشان بوده است به همراه داشته باشند.

اختلالات شخصیت همیشه ناشی از یک اتفاق ناگوار است. اختلال بدشکلی یکی از عواملی است که در این مقاله می خواهیم در ارتباط با آن با شما صحبت کنیم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با اختلال بدشکلی بدن چیست؟ تعریف، معیارها و تشخیص صحبت کنیم.

اختلال بدشکلی بدن، که گاهی اوقات به دیس مورفی بدن یا BDD نیز خلاصه می شود

اختلال بدشکلی بدن، که گاهی اوقات به دیس مورفی بدن یا BDD نیز خلاصه می شود، بیماری است که باعث می شود افراد نسبت به ظاهر خود وسواس داشته باشند و تصور منفی از تصویر خود را داشته باشند. این می تواند دلایل مختلف و عوامل خطر داشته باشد و مهمتر از همه، بسیار ناراحت کننده و وقت گیر است. در این مقاله دیس مورفی بدن تعریف شده، علائم و نشانه های آن و چگونگی تشخیص آن بحث خواهد شد و همچنین روش های درمانی موجود بررسی خواهد شد. فکر می کنم اختلال بدشکلی بدن دارم، چه کاری انجام دهم؟

تعریف اختلال بدشکلی بدن

اختلال بدشکلی بدن چیست؟ تعریف، معیارها و تشخیص

بدشکلی بدن به گروهی از بیماری های روانپزشکی معروف است که تحت عنوان اختلالات وسواسی و اجباری شناخته می شوند، که شامل OCD، تریکوتیلومانیا (کشیدن مو)، اختلال دفع (برداشتن پوست) و احتکار است.

اختلال بدشکلی بدن در اوایل نوجوانی

این وضعیت به طور معمول در اوایل نوجوانی ظاهر می شود، اما معمولاً بیش از یک دهه طول می کشد تا افراد تشخیص دهند که شرایط روحی شدیدی دارند و به دنبال درمان می روند. بنابراین، افراد مبتلا به BDD می توانند سال ها رنج ببرند و از نظر عملکرد دچار نقص شوند. قبلاً به عنوان یک اختلال سوماتوفورم با تعریف کمی متفاوت در DSM-4 طبقه بندی شده بود، گنجاندن آن در گروه اختلالات وسواسی-اجباری و مرتبط تغییری است که در DSM-5 تجدید نظر شد.

معیارهای اختلال بدشکلی بدن DSM-5 به شرح زیر است:

الف – مشغله یک یا چند نقص یا نقص ظاهری در بدن که قابل مشاهده نیستند یا به نظر دیگران خفیف می رسد.

ب) در دوره ای از دوره اختلال، فرد رفتارهای تکراری (مثلاً بررسی آینه، نظافت بیش از حد، چیدن پوست، اطمینان یابی) یا اعمال ذهنی (مثلاً مقایسه ظاهر خود با دیگران) را انجام داده است پاسخ به نگرانی های ظاهری

ج- اشتغال باعث ایجاد پریشانی یا اختلال در بالینی قابل توجه در زمینه های اجتماعی، شغلی یا سایر زمینه های عملکرد می شود.

د- مشغله ظاهری با نگرانی در مورد چربی یا وزن بدن در فردی که علائم آن با معیارهای تشخیصی اختلال در خوردن مطابقت دارد بهتر توضیح داده نمی شود.

نکته ای در ارتباط با اختلال بدشکلی بدن

علاوه بر این، دو منطقه وجود دارد که ممکن است نیاز به مشخصات داشته باشد. مورد اول مربوط به بدشکلی عضلانی، نوعی اختلال بدشکلی بدن است و از او می پرسد آیا فرد به کم بودن یا نواحی خاصی از بدن مشغول است؟ مورد دوم به طور کلی تر است، و در مورد عقاید شخص در مورد شرایط، با سه انتخاب ممک، بینش می خواهد:

با بینش خوب یا منصفانه

فرد تشخیص می دهد که باورهای اختلال بدشکلی بدن قطعاً یا احتمالاً درست نیست یا ممکن است درست باشد یا نباشد.

با بینش ضعیف

فرد فکر می کند باورهای بدشکلی بدن احتمالاً درست است.

با وجود باورهای بینشی یا خیالی غایب

فرد کاملاً متقاعد شده است که باورهای بدشکلی بدن درست است.

این بخش آخر به ویژه در تشخیص مهم است زیرا می تواند تعیین کند چه دوره درمانی مورد نیاز است. با این حال، متأسفانه، بسیاری از پزشکان در تشخیص علائم اختلال بدشکلی بدن آموزش ندارند و اغلب می توان آن را به عنوان افسردگی یا OCD تشخیص داد.

نکته

بنابراین، شناختن علائم موجود در خود یا شخصی که با او معاشرت می کنید ، می تواند در دریافت درمان مناسب و احتمالاً نجات یک زندگی تفاوت ایجاد کند.

علائم اختلال بدشکلی بدن در افراد چگونه است؟

اختلال بدشکلی بدن چیست؟ تعریف، معیارها و تشخیص

اگر چه برخی از علائم BDD از طریق معیارهای DSM-5 در بخش قبلی توضیح داده شد، علائم بیشتری وجود دارد که باید به آن ها توجه شود. علاوه بر علائم برجسته مانند بررسی وسواسی آینه، عادات نظافت و مقایسه خود با دیگران، برخی از افراد مبتلا به بدشکلی بدن ممکن است:

رفتار استتار (پنهان کردن بدن آن ها با لباس، آرایش، و وضعیت بدن یا وضعیت جسم) را نشان دهید

به شدت تحقیق کنید و جراحی را در نظر بگیرید

خیلی اوقات برنزه می شود

از نگاه به آینه خودداری کنید

بیش از حد ورزش کنید

دوستان، خانواده و همسالان نیز ممکن است متوجه تغییر شدید وزن شوند.

دوستان، خانواده و همسالان نیز ممکن است متوجه تغییر شدید وزن شوند. اگر چه آن ها از یکدیگر متفاوت هستند، BDD اغلب با اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی عصبی و پرخوری همراه است. کسی که دچار بدشکلی بدن و بی اشتهایی است ممکن است معتقد باشد که اضافه وزن دارد. در واقع، آن ها به دلیل کاهش مصرف غذا بسیار کم وزن هستند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

به همین دلیل، ممکن است فرد دچار سو تغذیه و بیماری نیز باشد ، اما در ذهن فردی که BDD دارد، هنوز کارهایی وجود دارد که باید انجام شود. در انتهای مخالف طیف، کسانی که احساس می کنند خیلی کوچک هستند با خوردن غذای کافی سرگرم می شوند.

وسواس ها در ارتباط با این زمینه

ساعت غذا و وقت گذراندن در ورزشگاه و وزنه برداری، همان طور که غالباً در مورد بدشکلی عضلانی مشاهده می شود، یک نوع فرعی از BDD که اغلب مردان را مبتلا می کند. این وسواس ها همچنین می توانند باعث سایر موارد روانپزشکی مانند افسردگی، اضطراب، سو مصرف مواد و حتی خودکشی شوند.

نکته ای در ارتباط با اختلال بدشکلی بدن

آمار مربوط به خودکشی و BDD کاملاً بالا است و مطالعات نشان می دهد که تقریباً 78 درصد از کسانی که به این بیماری مبتلا هستند، خودکشی کرده اند، از 45 تا 71 درصد آن ها آن را مستقیماً به BDD نسبت داده اند و 24 تا 28 درصد سعی کرده اند خودشان را بکشند.

تشخیص بدبختی بدن

همان طور که قبلا ذکر شد، BDD به شدت تشخیص داده نمی شود و اغلب توسط متخصصان بهداشت روان به عنوان افسردگی یا OCD شناخته می شود. بنابراین، نه تنها این پزشکان هستند که می توانند علائم BDD را تشخیص دهند، بلکه دوستان، خانواده، همسالان، معلمان نیز باید این کار را انجام دهند تا بتوانند آن ها را به یک متخصص پزشکی مناسب ارجاع دهند.

بیماران مبتلا به BDD اغلب تشخیص نمی دهند که بیماری روانی جدی دارند

اختلال بدشکلی بدن چیست؟ تعریف، معیارها و تشخیص

بیماران مبتلا به BDD اغلب تشخیص نمی دهند که بیماری روانی جدی دارند و به دنبال کمک ذهنی نیستند. متأسفانه، بسیار معمول است که افرادی که با بدشکلی بدن دست و پنجه نرم می کنند، به جای پرداختن به ریشه اصلی این اختلال، راه حل های زیبایی برای مشکلات خود مانند یک متخصص پوست یا جراح پلاستیک پیدا کنند. در برخی موارد، پزشکان در این مشاغل ممکن است علائم BDD را در بیماران خود تشخیص دهند و به آن ها توصیه می کنند که با روانپزشک صحبت کنند.

نکته ای در ارتباط با اختلال بدشکلی بدن

با این وجود، از آنجا که BDD به راحتی تشخیص داده نمی شود، توصیه می شود در صورت وجود احتمال وجود بیماری، پزشکان پزشکی از بیمار سوال کنند. برخی از سوالاتی که باید پرسیده شود:

آیا از ظاهر خود نگران هستید یا ناراضی هستید؟

دغدغه اصلی شما در ظاهر شما چیست؟

چه مدت زمان را صرف تفکر و کار در مورد ظاهر خود می کنید؟

آیا این مشغله ها اصلاً در زندگی شما تداخل ایجاد می کند؟

آیا نگرانی های شما باعث پریشانی قابل توجهی می شود؟

علاوه بر این، پزشکان زیبایی، مانند یک جراح پلاستیک، می توانند سوالات خاصی را که ممکن است نشان دهنده BDD باشد بپرسند مانند

شما از این عمل زیبایی چه انتظاری دارید؟

آیا روش های دیگری نیز انجام داده اید؟ اگر چنین است، چند؟ چه احساسی نسبت به آن دارید؟

انجام این کار می تواند به بیمار کمک کند تا بهتر شود. که می تواند منجر به تشخیص صحیح و رسمی شود و آن ها را در یک طرح درمانی موثر قرار دهد. بهتر است علائمتان در زمینه اختلال بدشکلی بدن زیر نظر پزشک باشد.

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا