1448

عوامل موثر در ترک تحصیل دانش آموزان چیست؟

عوامل موثر در ترک تحصیل چیست؟ در جوامع و خصوصاً خانواده های امروز بر لزوم درس خواندن و تحصیلات تاکید زیادی می‌شود. والدین نیز اغلب برای موفقیت و رشد تحصیلی فرزندان خود حساسیت زیادی دارند و سرمایه گذاری زیادی می‌کنند.

در این بین یکی از معضلاتی که برخی از خانواده ها با آن روبرو می‌شوند افت تحصیلی فرزندشان و یا سوق فرزند به ترک تحصیل است، مشکلات زیادی وجود دارد که می‌تواند با تاثیر بر دانش‌آموزان آن ها را نسبت به تحصیل بی انگیزه کند و یا شرایط محیطی که فرزند را مجبور به ترک تحصیل می کند، در ادامه قصد داریم به برخی عوامل تاثیر گذار در دانش آموز برای ترک تحصیلی و همچنین بروز افت تحصیلی او اشاره کنیم. 

عوامل اقتصادی تاثیر گذار بر ترک تحصیل دانش آموز

عوامل تاثیر گذار در ترک تحصیلی دانش آموزان چیست؟ | مرکز مشاوره همکده

وضعیت اقتصادی خانواده و مشکلات اقتصادی جامعه می‌تواند عاملی اثر گذار در ترک تحصیلی دانش آموز باشد. عواملی مانند عدم داشتن درآمد کافی خانواده و عدم محیا بودن مسکن مناسب و یا داشتن تعداد فرزندان بالا که می‌تواند توجه و رسیدگی والدین به آن ها را ضعیف کند. حتی فرزندان را مجبور به وارد شدن به بازار کار و ترک تحصیلی کند.

مشکلات اقتصادی و تلاش های والدین برای رهایی و حل این مشکلات نیز می‌تواند عاملی برای فراموشی و عدم رسیدگی، تربیت و آموزش فرزندان توسط والدین شود. که این خود می‌تواند عامل تاثیر گذاری برای افت تحصیلی و ترک تحصیلی در دانش ‌آموز باشد.

یک عامل دیگر دیدگاه منفی دانش‌آموز به تحصیلات و پیدا کردن شغل مناسب متناسب با تحصیل است. زمانی که دانش آموز در اطراف خود بیکاری افراد تحصیلکرده را می‌بیند. ممکن است انگیزه خود را برای ادامه تحصیل از دست داده و به دنبال وارد شدن به بازار کار می‌شود.

بی سوادی والدین و الگوی برداری از آن‌ها عوامل موثر در ترک تحصیل

یکی از عوامل پیشرفت تحصیلی فرزندان می‌تواند تحصیلات والدین او باشد یا به عبارت دیگر محیط خانواده فرزند می‌تواند نقش مثبت یا منفی در روند تحصیلات او داشته باشد، اگر فرزندان در محیطی رشد پیدا کنند که پدر و مادر خود دارای تحصیلات بالا بوده و در زمان مواجه شدن با مشکلات درسی بدانند که والدینشان می‌توانند کمک کنند، انرژی بیشتری برای درس خواندن خواهند داشت و حتی باعث الگو برداری از والدین خود خواهند شد و در غیر این صورت می‌تواند تاثیر منفی در رشد تحصیلی و حتی محرکی تاثیر گذار برای ترک تحصیل دانش آموز شود.

تاثیر معلم در ترک تحصیلی دانش آموز

عوامل تاثیر گذار در ترک تحصیلی دانش آموزان چیست؟ | مرکز مشاوره همکده

عامل مدرسه و مربیان آموزشی خصوصاً معلمان نیز می‌تواند در پیشرفت تحصیل و یا ترک تحصیلی در فرد تاثیرگذار باشند.

رفتار و برخورد معلم با دانش‌آموزان می‌تواند اعتماد به نفس دانش آموز را بالا ببرد، انگیزه تحصیل را افزایش دهد و تلاش دانش‌آموز را بیشتر کند و در نهایت موفقیت او در تحصیل را رقم بزند و یا بالعکس با برخورد اشتباه با دانش‌آموز او را در مسیر ترک تحصیل بکشاند.

بی انگیزه شدن به ادامه تحصیل عوامل موثر در ترک تحصیل

انگیزه موتور حرکت فرد برای رسیدن به هدف است و ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان محرک بسیار قوی برای تلاش بیشتر جهت رشد تحصیلی و پیشرفت او خواهد بود و بی انگیزه گی در او می‌‌تواند در کنار افت تحصیلی دانش ‌آموز او را به سمت کنار رفتن از ادامه تحصیل هدایت کند.

والدین و مربیان آموزشی می‌توانند با ایجاد دیدگاه و تصویری روشن از آینده ی مثبت تحصیل با ارائه راهکارهایی برای یادگیری بهتر درس ها و موفقیت در تحصیلات، انگیزه دانش‌آموز را برای پیشرفت تحصیلی بیشتر کنند.

عدم تناسب در نیازها و علاقه دانش آموز با محتوای درسی و روش آموزش

عوامل تاثیر گذار در ترک تحصیلی دانش آموزان چیست؟ | مرکز مشاوره همکده

زمانی که محتوای کتاب های درسی با نیازها و علایق دانش‌آموزان تناسب نداشته باشد. شیوه آموزش و تدریس درس ها مناسب نباشد می‌تواند موجب بی علاقگی به تحصیل و افت تحصیلی دانش آموز شود.

اگر محتواهای آموزشی و روش های تدریس آن متناسب با نیازها، علاقه‌مندی ها و مشکلات دانش آموزان باشد. به مراتب بهتر و با انگیزه تر نسبت به یادگیری مطالب و موفق شدن در تحصیل تلاش خواهند کرد.

بروز اختلالات یادگیری عوامل موثر در ترک تحصیل

عوامل تاثیر گذار در ترک تحصیلی دانش آموزان چیست؟ | مرکز مشاوره همکده

برخی اختلالات در دانش‌آموزان می‌تواند توانایی آن ها را برای تحصیل تحت تاثیر قرار داده. حتی انگیزه آن‌ها را نسبت به ادامه تحصیل کم کند. این اختلالات معمولاً در زمان ورود به مدرسه مشاهده می‌شود. زیرا این اختلال نشانه ای جسمی، یا حتی نشانی از بهره هوشی پایین را در فرزند ندارد.

برخی از این نوع اختلالات عبارتند از اختلال یادگیری در نوشتن که در مهارت نوشتن دانش آموز تاثیر می‌گذارد. اختلال یادگیری خواندن که در توانایی خواندن و هجی کردن لغات مشکل ایجاد می‌کند. اختلال یادگیری در محاسبات که در کودکان با مشکل در شمارش و تشخیص اعداد و در سنین بالاتر در حفظ جدول ضرب، ریاضیات و یادگیری فرمول ها و قواعد ریاضی و همچنین حل مسائل، دانش ‌آموز را دچار مشکل می‌کند.

درمان فوری افسردگی بدون دارو!

ارتباط تلفنی با برترین روانشناسان افسردگی

مشاوره روانشناسی با تعرفه دولتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای ارتباط با مشاور متخصص