تاثیرات خیانت والدین روی کودکان

بسیاری از تغییرات زیاد قابل مشاهده نیستند. اثرات خیانت والدین می‌ تواند جدی و طولانی‌ مدت باشند و به شکل‌های متفاوتی ظاهر گردند. تاثیرات خیانت والدین روی کودکان بسیار زیاد است.

شاید خودخواه و بی‌ فکر باشند.

بچه‌های والدینی که خیانت می ‌کنند نسبت به کودکانی که والدینی با ثبات و وفادار دارند بیشتر در روابط خود مغرور و بی‌ فکر خواهند بود. علت این است پیامی را دریافت کرده‌اند که هر کاری خودشان بخواهند انجام دهند خوب است، بدون توجه به تأثیری که روی دیگران دارد. به بیان دیگر آن‌ ها رفتار خیانتکارانه‌ی والدین خود را مدل‌ سازی می‌ کنند.

مشکلاتی در اعتماد پیدا می‌ کنند.

تاثیرات خیانت والدین روی کودکان |  مرکز مشاوره همکده

کودکان کم سن اغلب حس فرد ایده آلی را دارند و وقتی والدین خیانت می‌ کنند این ذهنیت به سرعت خراب می ‌شود. سپس کودک تعجب می‌ کند ” اگر پدر به مادر دروغ گفته است و کارهایی را انجام داده که به او آسیب می ‌رساند ( یا برعکس ) شاید همین کار را برای آسیب زدن به من نیز انجام دهد.” عدم اطمینان به والدین به ‌سرعت به احساس بی ‌اعتمادی کلی منتقل می‌ شود – اگر کسانی که باید شما را بیشتر از هر چیز دیگری دوست داشته باشند بتوانkد این کار را انجام دهند چرا باید انتظار رفتار مناسب‌ تری را از افراد دیگر داشته باشید؟

تاثیرات خیانت والدین روی کودکان – شروع به دروغ گفتن می‌ کنند.

وقتی کودک در شرایط دشوار ایجاد شده بین دو والدین قرار می‌ گیرد این وضعیت روی احساس او اثر خواهد گذاشت، خصوصاً وقتی کودک باید مقابل یکی از والدین بوده و با دیگری همراهی کند. اگر از کودک انتظار می ‌رود با فرد خیانت‌ کار همراهی کند ( به بیان دیگر چیزی را از فرد دیگر پنهان سازد ) دروغ‌ها ناخودآگاه در ذهن او شکل می‌ گیرند.

مرموز می‌ شود.

شما شاید به این موضوع به شکل ” دروغ گفتن با پنهان‌کاری” نگاه کنید یا اینکه ” چیزی که فرد دیگری نمی ‌داند به من آسیبی نخواهد زد” به بیان دیگر تا وقتی ‌که پدر نمی‌داند وقتی به محل کار می‌رود مادر به او خیانت می‌کند پدر آسیبی نخواهد دید. این دیدگاه می‌تواند به زمینه‌های دیگر نیز منتقل شود- کودک دلیل می‌آورد اگر والدین ندانند او دوستان بدی دارد یا نمره‌ی بدی گرفته است او آسیبی نخواهد دید. این پنهان‌ کاری برای مادر که موثر است، این‌طور نیست؟

کابوس‌ های شبانه

همه‌ی ما خواب‌هایی مضطرب کننده می‌ بینیم – شما با خواب‌هایی آشنا هستید که می ‌بینید در بین جمعیت گم‌ شده‌اید یا باید برای فارغ‌ التحصیلی یک امتحان بدهید اما تمام سال کلاس نرفته و اتاق امتحان را پیدا نمی‌کنید. برای کودکان اضطراب و کابوس‌های شبانه می ‌توانند بدتر بوده و گاهی تبدیل به کابوس‌های دائمی شبانه شود. والدینی که تصور می‌ کنند خیانت آن‌ ها روی کودک اثری نداشته است بسیار در اشتباه‌اند.

تاثیرات خیانت والدین روی کودکان – احساس گناه می‌ کند.

تاثیرات خیانت والدین روی کودکان |  مرکز مشاوره همکده

وقتی کودک در خیانت شرکت داده می ‌شود احساس گناه در او بدتر خواهد بود. ” مادر می ‌داند وقتی زود از مدرسه به خانه آمدم او را در چه وضعیتی دیده‌ام و از من می‌ خواهد چیزی به پدر نگویم” این یک بار سنگین برای کودک است. این اتفاق زمانی بدتر می ‌شود که والدین جزئیات خیانت را برای کودک می‌ گویند. کودک بر سر دوراهی قرار می‌ گیرد زیرا هردو والدین را دوست دارد و این حس گناه می‌ تواند به او آسیب زیادی برساند.

خشمگین می‌ شوند.

اغلب اوقات خشونت یک تأثیر اجتناب ‌ناپذیر در کودکانی است که والدینشان خیانت کرده‌اند. آن‌ ها می ‌بینند یکی از والدین به دیگری آسیب رسانده و نسبت به فرد خیانت‌کار خشمگین خواهند شد. گاهی حتی ممکن است نسبت به فرد قربانی در این ماجرا نیز احساس خشم پیدا کنند. این اتفاق کمتر می ‌افتد اما کاملاً طبیعی است. جدا از اینکه این خشم به سمت چه کسی است، والدین باید آن را پذیرفته و به احساس عصبانیت کودک خود احترام بگذارند.

تاثیرات خیانت والدین روی کودکان – بدبین می‌ شوند.

تا حدی این انتظار می ‌رود. به‌ هر حال اگر مادر یا پدر به ازدواج خود احترام نگذاشته‌اند و عشق آن‌ها برای همیشه ماندگار نبوده است آیا امیدی واقعی برای هیچ رابطه‌ ای وجود دارد؟ کودکان در یک زندگی با خیانت اغلب این ذهنیت را در روابط آینده ی خود داشته و با تفکرات منفی خودشان روابط را نابود می‌سازند.

تاثیرات خیانت والدین روی کودکان |  مرکز مشاوره همکده

وضعیت تحصیلی او افت می‌ کند.

شاید لازم نباشد یک متخصص یا فردی حرفه ‌ای این را به شما بگوید. این نیز به اثرات دیگری برمی‌گردد که خیانت روی کودکان دارد. وقتی کودک احساس افسردگی، اضطراب یا گناه دارد یا مجبور می‌شود برای پنهان کردن راز والدین با آن‌ ها همراه شود یا احساس ترس از کسی که به او خیانت شده است را دارد ذهن او بیشتر از توانش درگیر شده و انرژی کمی برای تمرکز روی کارهای مدرسه دارد.

بیشتر والدین نقطه‌ی شروع خوبی برای زندگی کودک خود می ‌خواهند و این یعنی کودک باید بتواند روی کارهای مدرسه ‌ی خود تمرکز کند. در شرایط ایده آل والدین خیانت نمی ‌کنند اما اگر حس کردند باید این کار را انجام دهند لازم است بدانند حتماً کودک متوجه است که این رفتار والدین هیچ ربطی به او نداشته و او مسئولیتی ندارد.

نگران یا افسرده می ‌شود.

تاثیرات خیانت والدین روی کودکان |  مرکز مشاوره همکده

اغلب والدین نمی ‌دانند با خیانت خود چه تاثیر بزرگی روی کودک برجا می‌ گذارند. بیشتر اوقات والدین خیانت ‌کار هر کاری می‌ کنند تا بتوانند رفتار خود را از کودکان پنهان سازند، اما کودکان باهوش‌تر از چیزی هستند که فکر می‌کنید، خصوصاً اگر کمی سنشان بیشتر باشد.

سپس اضطراب و افسردگی ایجاد می‌ شود، زیرا کودک نگران خواهد شد آیا والدین او از هم جدا می شوند یا نه. اگر فرد خیانت‌ کار کودک را در خیانت خود شریک سازد، استرس بیشتری برای پنهان کردن راز در کودک ایجاد شده و به‌ سادگی این اضطراب شدیدتر شده و افسردگی را بدتر می ‌سازد.

تاثیرات خیانت والدین روی کودکان – عدم علاقه به کارهایی که قبلا دوست داشتند.

وقتی انسان افسرده می‌ شود اغلب علاقه‌ی خود به کارهایی که قبلاً از آن لذت می‌ برده است را از دست خواهد داد. برای بزرگ‌ سالان این موضوع به شکل عدم تمایل به رابطه‌ی جنسی، یا عدم مشارکت در اجتماع و یا اجتناب از فعالیت‌هایی که قبلاً لذت‌ بخش بوده ‌اند آشکار می‌ شود. در کودکان کم سن تر این تاثیر در رابطه‌ی جنسی نخواهد بود اما علائم دیگر مشابه‌ اند. کودکی که به خاطر خیانت والدین افسرده شده است شاید نخواهد با دوستان خود بوده یا در تیم‌های ورزشی یا دیگر فعالیت‌های اجتماعی شرکت کند.

با هم‌کلاسی ‌ها درگیر می‌ شوند.

تاثیرات خیانت والدین روی کودکان |  مرکز مشاوره همکده

مقابله با حس خشم، ناراحتی یا گیجی سخت است بنابراین کودکان به‌جای این کار رفتار دیگری نشان می‌دهد. اغلب این واکنش به شکل مشکلات رفتاری ظاهر می‌شود. برخی کودکان ممکن است نسبت به هم‌کلاسی خود قلدری کنند. هرچه کودک کم سن تر باشد احتمال قلدری و خشونت فیزیکی در او بیشتر است.

تاثیرات خیانت والدین روی کودکان – برای ایجاد روابط طولانی‌مدت مشکل دارند.

کودکان بزرگ‌ تر وقتی در سن ازدواج قرار می گیرند برای ایجاد روابط سالم مشکل خواهند داشت. شاید آن‌ها خیانت را از همسر خود بپذیرند و بر این باورند که روابط باید همین ‌طور باشد – به‌ هر حال چیزی است که در خانه‌ی خود دیده‌اند. یا شاید خودشان نیز استعداد خیانت داشته باشند.

منابع
babygaga.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا