درک این که استرس چگونه بر روده شما تأثیر می گذارد

یکی از اختلالات شایع در دنیای روان شناسی استرس است. استرس اگر کنترل نشود آسیب زا است. استرس می تواند کنترل شود اما اگر افراد بتوانند در زودترین زمان به روان شناسان مراجعه کنند. استرس انواع مختلفی دارد. استرس می تواند به خاطر اتفاقات ناگوار در دوران کودکی ایجاد شود. برخی از افراد هم ممکن است به علت ایجاد شرایط سخت در دوران بزرگسالی دچار استرس شوند. گاهی اوقات بعد از یک اتفاق ناگواری نیز نوعی از استرس ایجاد می شود. این نوع استرس همان استرس پس از صانحه است. در ادامه می خواهیم ببینیم که درک این که استرس چگونه بر روده شما تأثیر می گذارد.

در روان شناسی برای هر امری توضیحاتی داده شده است. در این زمینه به خصوص باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکل هستید. یکی از نکاتی که همه باید بدانند این است که با استفاده از یک یا دو مورد نمی توان تایید کرد که اختلالاتی وجود دارد یا خیر. پیشرفت کردن در زندگی بسیار مهم است و نیازمند تلاش هایی در بخش های مختلف زندگی است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با درک این که استرس چگونه بر روده شما تأثیر می گذارد صحبت کنیم.

برخورد با شرایط استرس زا ممکن است به بدن شما، به ویژه معده شما آسیب برساند.

برخورد با شرایط استرس زا ممکن است به بدن شما، به ویژه معده شما آسیب برساند. اسهال ممکن است یکی از علائم بیماری باشد، اما با اضطراب و استرس نیز همراه است. اگر اسهال را تجربه می کنید و علائم دیگری ندارید، احتمال دارد بدن شما دچار استرس شود و این علامتی است که باعث ایجاد تنش ناراحت کننده در معده شما می شود. از آن جا که معده به استرس حساس است، ممکن است منجر به علائم ناراحت کننده، از جمله معده درد شود. درک اینکه استرس چگونه بر معده تأثیر می گذارد، بینش مفیدی در مورد نحوه تسکین در هنگام ناراحتی ارائه می دهد. جزئیات زیر بینش چگونگی تأثیر احساسات شما بر روده و نکات کاربردی در مورد آن چه می توانید برای احساس بهتر خود انجام دهید، ارائه می دهد.

نحوه ارتباط احساسات و استرس با معده شما

درک این که استرس چگونه بر روده شما تأثیر می گذارد

بسیاری از مردم تعجب می کنند که آیا استرس باعث اسهال می شود و اگر چنین است، چرا این اتفاق می افتد؟ وقتی استرس بر معده شما تأثیر می گذارد، احساسی است که نمی خواهید آن را تجربه کنید. معده از اعصاب زیادی شبیه مغز ساخته شده است. این دومین قسمت بزرگ بدن است که از اعصاب زیادی تشکیل شده است.

این اعصاب به نحوه واکنش بدن شما هنگام فشار یا استرس مرتبط هستند. هنگامی که بدن شما با چیزی که به عنوان تهدید در نظر می گیرید برخورد می کند، اقدامات دیگری را انجام می دهد. معمولاً، کاری است که شما نمی خواهید انجام دهید، اما احتمالاً شکل یا اضطرابی ایجاد می کند. ضربان قلب شما افزایش می یابد، ماهیچه های شما متراکم می شوند و در برخی موارد، روده بزرگ انقباضات شما را افزایش می دهد. واکنش روده بزرگ شرایط مناسبی را برای اسهال ایجاد می کند. از این رو درک این که استرس چگونه بر روده شما تأثیر می گذارد اهمیت زیادی دارد.

گاهی اوقات استرس باعث ایجاد مشکلاتی در روده شما می شود

گاهی اوقات استرس باعث ایجاد مشکلاتی در مدفوع شما از جمله یبوست و حرکات نامنظم روده می شود. مغز و معده با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند، به این معنی که آن ها به طریقی به هم متصل هستند که مردم نمی دانند. هنگامی که احساس اضطراب می کنید، این مکالمه را برای شروع معده و مغز نشان می دهد. مغز می تواند بر روی عملکرد معده تأثیر بگذارد و برعکس. هنگامی که احساس ناراحتی مانند درد یا درد می کنید، روده شما دچار اسپاسم می شود. بسته به میزان استرسی که دارید، اسپاسم ها برای مناطقی از دستگاه گوارش واکنش ایجاد می کنند. به عبارت دیگر، زمانی که شرایط مساعد باشد، وقتی معده تشدید می شود، استرس و اسهال دست به دست هم می دهند.

واکنش استرس روده و تغییرات قابل توجه

اگر با درد ناشی از استرس مواجه شدید، نتیجه ممکن است بسته به سیستم گوارشی شما متفاوت باشد. هر معده متفاوت است و برخی ممکن است از سایر مشکلات گوارشی مطلع باشند. نکته دیگری که باید در نظر بگیرید وقتی استرس باعث اسهال می شود این است که آیا دستگاه گوارش شما مشکلات دیگری دارد؟ ممکن است به این اندازه جدی نباشد، اما ممکن است برای شما کافی باشد که تفاوت هایی را در نحوه تجربه دفع یا یبوست مشاهده کنید.

علائم معده و روده که ممکن است در ارتباط با واکنش بدن به استرس

درک این که استرس چگونه بر روده شما تأثیر می گذارد

علائم معده و روده که ممکن است در ارتباط با واکنش بدن به استرس مشاهده می کنید ممکن است شامل گرفتگی عضلات، حالت تهوع، بی اشتهایی، سوء هاضمه، گرسنگی غیرمعمول، یبوست و اسهال باشد. در برخی موارد، زخم معده و سندرم روده تحریک پذیر یا IBS ممکن است تحت تأثیر استرس قرار بگیرند.

گاهی اوقات می توانید زمان بروز این مشکلات را تشخیص دهید. به عنوان مثال، اگر اسهال هنگام مشکل دفع مدفوع رخ می دهد، احتمالاً دچار تنش می شوید یا هنگامی که ناراحت هستید منجر به یبوست می شود. اعتقاد بر این است که استرس باعث بروز اسهال بیشتر از یبوست می شود، اما میزان استرس شما تعیین کننده تأثیر معده بر روده است. پس باید به درک این که استرس چگونه بر روده شما تأثیر می گذارد پرداخت.

هنگامی که شرایط روده تحت فشار استرس ایجاد می شود

بنابراین اگر چیز دیگری روی سیستم گوارش شما تأثیر می گذارد ، چه؟ برخی از افراد مبتلا به استرس باعث اسهال می شوند ممکن است دارای بیماری های گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یا بیماری التهابی روده (IBD) باشند. انواع مختلفی از این شرایط وجود دارد و علائم آن ها ممکن است در اثر استرس ایجاد شود. شرایطی مانند کولیت اولسراتیو، بیماری کرون و سایر بیماری های روده به نواحی دستگاه گوارش، از جمله راست روده و کولون، در حال حاضر نوعی التهاب را به دلیل بیماری یا بیماری تجربه می کنند. استرس را به معادله اضافه کنید، و علائم شما می تواند چالش برانگیزتر باشد. یبوست یا اسهال به معنای وجود یک بیماری مزمن در معده شما نیست، اما در صورت مشاهده سایر علائم همراه با پزشک خود مشورت کنید.

آن چه می توانید بخورید نیز ممکن است استرس را به معده شما اضافه می کند

توصیه می شود قبل از خواب غذای سنگین نخورید زیرا ممکن است بر کارآیی معده شما در پردازش غذا تأثیر بگذارد.  اگر تحت فشار هستید تا مهلت خود را رعایت کنید و تا دیر وقت بیدار باشید و غذاهای ناخواسته بخورید تا به شما کمک کند بیدار بمانید و سپس برای ادامه کار روز بعد به قهوه تکیه کنید، معده شما از عواقب آن رنج می برد. هنگام دفع مدفوع ممکن است با ناراحتی مواجه شوید و هرگونه علامتی

اگر بیماری روده دارید با استرس بدتر می شوید

درک این که استرس چگونه بر روده شما تأثیر می گذارد

غذا و استرس هر دو معده شما را تحریک می کنند و هر کدام ممکن است در سطوح مختلف این کار را انجام دهند. اگر معده شما مشکل دارد، هنگام دستشویی رفتن با مشکل رو به رو خواهید شد. وقتی معده شما خوب نیست و می دانید که تحت فشار و ناامیدی زیادی هستید، این نشانه ای است که سرعت خود را کم کرده، آرام عمل کنید و بر کاهش استرس خود کار کنید. از آن چه می خورید و می آشامید آگاه باشید و برای مصرف گزینه های سالمتر تلاش کنید.

وقتی استرس بر مدفوع شما تأثیر می گذارد، مجبور نیستید رنج ببرید

اگر استرس شما باعث اسهال یا ناراحتی معده شد، گزینه هایی برای تسکین فوری وجود دارد. داروهای بدون نسخه برای درمان مشکلات مربوط به معده موجود است. اگر نیاز به حرکت روده دارید، می توانید از چیزی برای یبوست استفاده کنید. همچنین گزینه هایی برای جلوگیری از اسهال و مواردی وجود دارد که می توانید قبل از غذا خوردن در صورتی که غذاهای خاصی عامل ایجاد علائم گوارشی هستند، مصرف کنید. متخصصانی که از پزشکی جامع استفاده می کنند ممکن است روغن نعناع را برای درمان سیستم ها پیشنهاد دهند. اگر بیماری روده دارید یا مشکلات معده پیچیده تری دارید، در مورد گزینه های درمانی با پزشک خود مشورت کنید. برخی از داروهای ضد افسردگی برای درمان اعصاب معده موثر هستند. درمان رفتاری شناختی ممکن است تکنیک های آرام سازی و کاهش استرس را برای علائم مداوم معرفی کند.

در صورت بروز یبوست یا اسهال ناشی از استرس، از پزشک یا متخصص تغذیه خود در مورد تغییر رژیم خود سوال کنید. برخی از میوه ها، سبزیجات و غذاهای بدون گلوتن ممکن است به روده شما در مدیریت بهتر استرس کمک کنند.

نشانه هایی که باید قبل از بدتر شدن به پزشک مراجعه کنید

در این مقاله ما به بررسی درک این که استرس چگونه بر روده شما تأثیر می گذارد پرداختیم. هنگام تجربه استرس، اسهال ممکن است تنها چیزی نباشد که وقتی معده شما خوب نیست به آن توجه کنید. اگر چیزی غیرمعمول را تجربه کردید، ممکن است وقت آن باشد که با پزشک خود تماس بگیرید یا به دنبال مراقبت فوری پزشکی باشید. 

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا