درک و مقابله با ترس از گربه ها

آیا تا به حال در ارتباط با درک و مقابله با ترس از گربه ها شنیده اید؟ ترس ها بخشی از زندگی ما است. هر کسی ممکن است در طول زندگی خودش دچار ترس هایی شود. در اغلب افراد ترس ها به گونه ای است که که می تواند آسیب زا باشد. ترس انواع مختلفی دارد اما اگر شدید شود تبدیل به فوبیا خواهد شد. یک نوع از فوبیا که همه ما با آن دچار هستیم ترس از ارتفاع است. برخی افراد باید سعی کنند ترس های خود را کنترل کنند. این که بگوییم ترس در یک فرد از اول زندگی او ایجاد می شود درست نیست. ممکن است یک سری رفتار ها باعث ایجاد این ترس در فرد شود. ترس و فوبیا حتی برای افراد بزرگسال هم وجود دارد و ممکن است ریشه در کودکی داشته باشد

. ترس ها و فوبیا ها می تواند در طول زندگی اگر کنترل نشود همراه فرد بماند. بهتر است برای درمان آن ها با مشاور یا درمانگر مشورت کنید. ما در ارتباط با فوبیاهای ارتفاع یا ترس از پرواز برای شما صحبت کردیم و گفتیم که این گونه افراد چه ویژگی های دارند. یا ما در ارتباط با ترس برخی از افراد حتی از دندان پزشکی هم صحبت کردیم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با درک و مقابله با ترس از گربه ها صحبت کنیم.

آیلوروفوبیا یا ترس از گربه در افراد مختلف

برای اکثر مردم، گربه ها فقط یک حیوان خانگی احتمالی هستند که می توانند در خانه خود داشته باشند. شاید آن ها گربه ها را دوست داشته باشند، شاید هم دوست نداشته باشند، اما حتی اگر به آن ها اهمیت ندهند، فکر زیادی در پشت آن وجود ندارد. اما برای کسانی که مبتلا به آیلوروفوبیا هستند، گربه ها کاملاً چیز دیگری هستند. این به این دلیل است که ترس از گربه ها (ailurophobia) برای کسانی که از آن رنج می برند بسیار ناتوان کننده است.

ترس از گربه ها چیست؟

درک و مقابله با ترس از گربه ها

ترس از گربه ها یا آیلوروفوبیا مانند هر نوع فوبیای دیگری است. کنار آمدن با آن بسیار دشوار است و می تواند زندگی شما را دشوار کند. به این فکر کنید که در یک روز معمولی چند بار گربه ها را در اطراف خود می بینید. این که آیا یک گربه واقعی است، یک عکس از یک گربه، چیزی است که برای گربه ها ساخته شده است … شما احتمالاً چیزهایی را نسبتاً مکرر مشاهده می کنید، هنگامی که بنشینید و به آن فکر کنید. برای کسی که از گربه ها می ترسد و ترس ناتوان کننده ای از گربه ها دارد، همه این موارد دلیلی برای حمله پانیک است.

افراد ممکن است با مشاهده هر چیزی که آن ها را به یاد گربه بیندازد دچار ترس شوند

در حالی که برخی از افراد مبتلا به این فوبیا ممکن است فقط در دیدن گربه های واقعی دچار مشکل شوند، برخی دیگر در صورت مشاهده هر چیزی که آن ها را به یاد گربه ها بیند یا حتی اگر کلمه را ببینند یا صداهایی را که می شنوند، دچار مشکل شوند. فوبیا می تواند در افراد مختلف قوی تر یا ضعیف تر باشد و واکنش ترس ناشی از دیدن آن ها نیز می تواند قوی تر یا ضعیف تر باشد. برخی از افراد ممکن است علائم نسبتاً جزئی را تجربه کنند در حالی که برخی دیگر ممکن است کاملاً فلج شده یا تحت تأثیر ترس ناشی از دیدن هر چیزی که از آن می ترسند ایجاد شود.

علائم فوبیا و ترس از گربه ها

درک و مقابله با ترس از گربه ها

اکثر فوبیا علائم بسیار مشابهی دارند، هرچند آن چه که باعث بروز آن ها می شود ممکن است در افراد مختلف کمی متفاوت باشد. تنها در صورت مشاهده گربه در نزدیکی خود ممکن است علائم را تجربه کنید. شاید علائم متفاوتی را بر اساس سطح خاص تعامل تجربه کنید. دیدن یک عکس از گربه ممکن است باعث عرق کردن شما شود اما داشتن گربه در اطراف شما باعث تهوع و تنگی نفس می شود. علائم علائم شما برای شما متفاوت و منحصر به فرد است و می تواند در هر ترکیب یا نظمی ظاهر شود. اکثر کسانی که فوبیا را تجربه می کنند حداقل چند مورد از این علائم را تجربه می کنند: تنگی نفس، ضربان قلب نامنظم یا تند، حالت تهوع، تعریق، لرزش یا مشکل در صحبت کردن.

نکته ای در ارتباط با درک و مقابله با ترس از گربه ها

علائم دیگری نیز وجود دارد که ممکن است با آن ها مواجه شوید و برخی از آن ها حتی کهیر دارند یا ممکن است در نتیجه فوبیا دچار سبکی سر، ضعف یا حتی بیهوشی شوند. اگر با گربه ها یا هر چیز دیگری در اطراف خود واکنش شدید نشان می دهید، مهم است که به دنبال درمان و راه هایی برای کمک به این مشکل باشید تا بتوانید زندگی خود را آنطور که می خواهید ادامه دهید.

آیا ترس از گربه ها به عنوان یک ترس است یا فوبیا؟

برخی از مردم از گربه ها می ترسند، اما هر ترسی به عنوان یک فوبیا در نظر گرفته نمی شود که نیاز به درمان دارد. شاید سوال بهتر این باشد که آیا این یک فوبیا است که نیاز به کمک دارد یا فوبیایی است که می توانید با آن کار کنید. اگر به سادگی از گربه ها خوشتان نمی آید یا اگر یکبار توسط گربه ای گاز گرفته یا خراشیده اید، ممکن است کمی ترسیده و نگران باشید. ممکن است سعی کنید از قرار گرفتن در کنار گربه ها اجتناب کنید یا از نوازش آن ها اجتناب کنید. به احتمال زیاد در این صورت هیچ علامت قریب به اتفاق را تجربه نمی کنید و ترس ممکن است مدتی کوتاه پس از تجربه منفی که در آن دوباره با گربه ها خوب هستید از بین برود.

ناتوانی افراد با این ترس

برای کسی که فوبیای واقعی دارد، ترس و تجربه بودن در کنار یک گربه کاملاً ناتوان کننده است. آن ها نمی دانند چه باید بکنند یا چگونه واکنش نشان دهند. آن ها هیچ راهی برای آرام کردن خود ندارند و اگر گربه ای را پیدا کنند که در آن جا انتظارش را نداشتند. می تواند عواقب شدیدی برای آن ها داشته باشد. به جای این که علائم یا احساسات با گذشت زمان از بین بروند. علائم اغلب بدتر می شوند و دفعه بعد که آن ها یک گربه را دیدند، می تواند حتی بیشتر از گذشته ترسناک باشد.

اگر این ترس را دارید به دنبال درمان باشید

درک و مقابله با ترس از گربه ها

درمان فوبیا ضروری است زیرا بدون آن شما به سادگی نمی توانید بر هیچ چیزی غلبه کنید. فوبیا شیوه واکنش بدن شما به چیزی در مغز است که می گوید شما در خطر هستید. بدن شما دارای ترس های طبیعی است که در بدن شما ایجاد شده و به حفظ امنیت شما کمک می کند. با این حال، هنگامی که در مورد چیزهای دیگر فوبیایی ایجاد می شود، پاسخی به چیزی است که در گذشته شما اتفاق افتاده و باعث ترس شما از آن چیز شده است. بدن شما تصمیم گرفت که این چیزی است که شما باید از آن محافظت کنید و این علائم را به شما نشان داد زیرا معتقد است که شما در خطر هستید.

نکته ای در ارتباط با درک و مقابله با ترس از گربه ها

تغییر طرز تفکر و واکنش بدن شما برای غلبه بر هر گونه فوبیا مهم است. اما این به سادگی آنطور که در بسیاری از موارد فکر می کنید نیست. متوجه خواهید شد که علائم بدون توجه به اینکه چند بار به خود می گویید باز می گردند و اجازه نخواهید داد که دفعه بعد شما را اذیت کند. آن ها قوی تر برمی گردند و حتی بدتر به نظر می رسند زیرا شما بسیار مطمئن بودید که قرار است باشید

جستجوی درمان از یک متخصص سلامت روان

جستجوی درمان از یک متخصص سلامت روان یک راه عالی برای کمک به خود است که احساس بهتری داشته باشید. زندگی خود را دوباره آغاز کنید. هیچ دلیلی وجود ندارد که شما باید با ترس زندگی کنید. اگر به دنبال درمان مناسب باشید، می توانید سریعتر از آن چه فکر می کنید از طریق این ترس کار کنید. نه تنها این، بلکه روزی قادر خواهید بود بدون این علائم، مورد ترس خود قرار بگیرید. ممکن است شما هرگز مایل به داشتن گربه نباشید، اما مشکلی برای قدم زدن در کنار یکی از آن ها در خیابان نخواهید داشت.

راهنمای حرفه ای برای درمان ترس از گربه

یافتن یک درمانگر بهترین روش کمک حرفه ای است که می توانید برای هر گونه فوبیا دریافت کنید. یک متخصص حرفه ای با رمزگشایی خود فوبیا و هر عامل اصلی که منجر به ایجاد فوبیا شد به شما کمک می کند تا بفهمید ریشه فوبیا از کجا آمده است. با پی بردن به این موضوع، ممکن است بتوانید فرایند کشف فوبیا را آغاز کنید. همچنین می توانید روی برخی از علائمی که تجربه می کنید کار کنید. این بدان معناست که روی راه هایی برای کاهش علائم  کار کنید.

 
منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا