هفت کاری که اگر احساسی هستید باید آن را انجام دهید

در جهانی که زندگی می کنیم افراد دارای احساسات مختلفی هستند. یکی از احساساتی که ممکن است در افراد یا نزدیکان خود دیده باشید فرآیند احساسی شدن است. این فرآیندپ باعث می شود که دیگر شما نتوانید چه در زمینه مسائل زندگی و چه در کارد خود تصمیمی عاقلانه بگیرید به عبارت دیگر شما تمامی تصمیمات خود را از روی احساسات و نه از روی منطق خواهید گرفت. هفت کاری که اگر احساسی هستید باید آن را انجام دهید موضوع امروز ما است.

برای این که بتوانید در زندگی خود به خوبی پیش بروید می توانید به مرکز مشاوره همکده مراجعه نمایید. متخصصان مرکز مشاوره همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی هستند.

احساسات

به نظر می رسد انواع مختلف احساسات بر زندگی روزمره ما حاکم هستند. ما بر اساس شاد بودن، عصبانیت، غمگینی، دلزدگی یا ناامیدی تصمیم گیری می کنیم. ما فعالیت ها و سرگرمی ها را بر اساس احساساتی که تحریکمان می کنند انتخاب می کنیم. درک احساسات می تواند به ما کمک کند تا زندگی را با سهولت و ثبات بیشتری طی کنیم. محققان علاوه بر تلاش برای تعیین این که احساسات چیست، انواع مختلف احساسات را نیز شناسایی و طبقه بندی می کنند.

در دهه 1980، رابرت پلاتچیک سیستم طبقه بندی عاطفی دیگری را معرفی کرد که به عنوان “چرخ احساسات” شناخته می شود. این مدل نشان داد که چگونه می توان احساسات مختلف را با یکدیگر ترکیب یا مخلوط کرد، تقریباً به روشی که یک هنرمند رنگ های اصلی را برای ایجاد رنگ های دیگر مخلوط می کند. برای درک بهتر احساسات، بیایید بر روی سه عنصر اصلی آن ها متمرکز شویم، که به عنوان تجربه ذهنی، پاسخ فیزیولوژیکی و پاسخ رفتاری شناخته می شوند.

هفت کاری که اگر احساسی هستید باید آن را انجام دهید

هفت کاری که اگر احساسی هستید باید آن را انجام دهید

مقابله با احساسات شدید می تواند سخت باشد. خواه احساس خشم زیادی داشته باشید یا واقعاً ناراحت باشید، مهارت های تنظیم احساسات می تواند به کاهش شدت و مدت زمان احساسات ناخوشایند کمک کند. دفعه بعدی که واقعاً احساساتی شدید، این هفت استراتژی می توانند به شما کمک کنند.

احساس خود را شناسایی کنید

گذاشتن نام به آن چه احساس می کنید می تواند به شما در درک احساسات کمک کند. فکر کردن مانند “من الان مضطرب هستم” یا “من واقعاً ناامید شده ام” می تواند به شما کمک کند آن چه را که برای شما اتفاق می افتد روشن کنید. مطالعات نشان می دهد که برچسب زدن به یک احساس برخی از احساسات را از بین می برد.

بنابراین به سادگی شناسایی احساسات ممکن است به شما کمک کند بلافاصله کمی بهتر شوید. شما ممکن است به سادگی به آن چه احساس می کنید فکر کنید و سعی کنید آن را نام گذاری کنید. یا ممکن است در یک ژورنال بنویسید تا به شما کمک کند چیزها را درک کنید. همچنین ممکن است صحبت با کسی و برچسب زدن با صدای بلند بر روی احساسات به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید.

تشخیص دهید که احساسات شما مفید است یا مفید نیست

گاهی اوقات مردم درباره احساساتی صحبت می کنند مثل این که آن ها خوب یا بد هستند. اما احساسات مثبت یا منفی نیستند. همه احساسات می توانند مفید باشند یا مفید نباشند. به عنوان مثال اضطراب را در نظر بگیرید. اضطراب هنگامی که شما را از خطر آگاه کند، مفید است. اگر زنگ خطر اضطراب شما هنگام قرار گرفتن در یک وضعیت ناامن خاموش شود (مانند این که خیلی نزدیک به لبه صخره ایستاده اید)، احتمالاً به گونه ای پاسخ خواهید داد که شما را ایمن نگه دارد. این یکی از هفت کاری که اگر احساسی هستید باید آن را انجام دهید می باشد.

در این صورت اضطراب شما مفید است. اگر، از سخنرانی که می تواند حرفه شما را پیش ببرد، اجتناب می کنید به علت این که سخنرانی در جمع بیش از حد اضطراب آور است، پس اضطراب شما مفید نیست. به طور مشابه، عصبانیت می تواند مفید باشد اگر به شما جرات ایجاد تغییرات مثبت را بدهد. اگر باعث شود چیزهایی را بگویید یا بعداً پشیمان شوید، فایده ای ندارد. اگر احساسات شما مفید است، ممکن است بخواهید آن ها را در آغوش بگیرید. احساسات شما مفید نیستند، می توانید برای مدیریت آن ها قدم بردارید.

مهارت های مقابله سالم را تجربه کنید

مهارت های مقابله سالم به شما کمک می کند بدون احساس بی حسی، سرکوب یا بی توجهی به آن ها، احساسات سخت را پشت سر بگذارید. آن ها ممکن است به طور موقت کمی حواس شما را پرت کنند تا احساس بهتری داشته باشید یا ممکن است به آرامش بدن و تقویت روحیه کمک کند. استراتژی های مقابله ای که برای یک شخص مناسب است ممکن است برای شخص دیگری مفید نباشد. بنابراین مهم است که مهارت های کنار آمدن را که برای شما مناسب است پیدا کنید.

مثال هایی از مهارت های مقابله سالم ممکن است شامل تمرین، خواندن کتاب، استحمام، گوش دادن به موسیقی، گذراندن وقت در طبیعت یا تماس با یک دوست باشد. مراقب مهارت های مقابله ای ناسالم باشید که ممکن است مشکلات جدیدی را در زندگی شما وارد کند یا با گذشت زمان حال شما را بدتر کند. نوشیدن الکل، استفاده از مواد مخدر یا پرخوری فقط چند نمونه از مهارت های کنار آمدن است که به شما کمک می کند موقتاً احساس بهتری داشته باشید اما در طولانی مدت مشکلات بزرگ تری برای زندگی شما به وجود می آورد. هفت کاری که اگر احساسی هستید باید آن را انجام دهید شامل موارد زیادی است.

احساس خود را در آغوش بگیرید

هفت کاری که اگر احساسی هستید باید آن را انجام دهید

گاهی اوقات، نشستن با احساسی ناراحت کننده بهترین کاری است که می توانید انجام دهید. این ممکن است به معنای تأیید آن چه شما تجربه می کنید و سپس به هر حال در برنامه روزمره خود قرار دارید. ممکن است متوجه شوید که غمگین یا مضطرب هستید و تصمیم به ادامه کار در یک پروژه دارید یا حتی ممکن است فقط برای توجه به آنچه تجربه می کنید، استراحت کنید. احساسات شما چگونه بر افکار شما تأثیر می گذارد؟ چگونه از نظر جسمی بر شما تأثیر می گذارند؟

به عنوان مثال وقتی احساس عصبانیت می کنید، ممکن است افکار شما روی نکات منفی متمرکز شود. و ممکن است واکنش های فیزیولوژیکی مانند افزایش ضربان قلب را تجربه کنید. بدون توجه به قضاوت در مورد خود، صرفاً مشاهده این موارد می تواند مفید باشد. اگر شروع به فکر کردن در مواردی از قبیل: “من نباید چنین احساسی داشته باشم”، به خود یادآوری کنید که احساس کردن هر آن چه را احساس می کنید درست است و این احساس فقط موقتی است. سرانجام، خواهد گذشت.

افکار غیر مفید را دوباره تنظیم کنید

مراقب افکار غیر مفیدی باشید که احساسات ناراحت کننده شما را تقویت می کنند. فکر کردن در مورد چیزهایی مانند: “من نمی توانم این را تحمل کنم” یا “من می دانم اتفاق بدی قرار است بیفتد”، فقط باعث می شود احساس بدتری داشته باشید. وقتی فکر خود را به فکر افکار غیر مفید می اندازید ، یک دقیقه وقت بگذارید و آن ها را دوباره تنظیم کنید. ممکن است شما یک عبارت ساده بسازید تا برای خود تکرار کنید، مانند: “این ناراحت کننده است اما من خوبم.” همچنین ممکن است بپرسید، “به دوستی که این مشکل را داشت چه می توانم بگویم؟” ممکن است متوجه شوید که به آن ها کلمات دل گرم کننده و دلسوزانه دل گرمی ارائه می دهید. سعی کنید همان کلمات خوب را به خودتان ارائه دهید.

طوری رفتار کنید که انگار احساس خوشبختی می کنید

اگرچه گاهی اوقات برای مدتی در آغوش گرفتن احساسات ناراحت کننده مفید است، اما شما نمی خواهید در آن ها گیر کنید. خیلی طولانی احساس غمگین بودن یا احساس عصبانیت شدید ممکن است شما را در یک مکان تاریک گیر دهد. گاهی اوقات، مفید است که وضعیت احساسی خود را تغییر دهید. یکی از بهترین راه ها برای انجام این کار تغییر در رفتار شماست. به جای نشستن بر روی کاناپه وقتی احساس غم می کنید و هیچ کاری انجام نمی دهید،

ممکن است از خود بپرسید، “اگر احساس خوشبختی می کردم الان چه می کردم؟” شاید شما می توانید برای پیاده روی بروید یا با یک دوست تماس بگیرید. همین کارها را انجام دهید، حتی اگر دوست ندارید. ممکن است دریابید که تغییر رفتار شما احساس شما را تغییر می دهد. طوری رفتار کنید که انگار احساس بهتری دارید. این کار ممکن است به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید. برای هفت کاری که اگر احساسی هستید باید آن را انجام دهید باید اقداماتی صورت دهید.

راهنمایی حرفه ای دریافت کنید

اگر در تلاش برای مدیریت احساسات خود هستید، با یک متخصص صحبت کنید. ممکن است با صحبت با پزشک خود شروع کنید. احساس خود را توضیح دهید و ممکن است پزشک بخواهد به شما اطمینان دهد که هیچ دلیل پزشکی شناخته شده ای برای تغییر وضعیت شما وجود ندارد. همچنین می توانید با یک متخصص بهداشت روان در مرکز مشاوره همکده تماس بگیرید. دشواری در مدیریت احساسات ممکن است نشانه ای از یک مسئله اساسی بهداشت روان مانند اضطراب یا افسردگی باشد. گفت و گو درمانی، دارو یا ترکیبی از این دو می تواند به شما کمک کند.

سخن آخر

خوب است که یک فرد احساسی باشید. گریه هنگام تماشای فیلم (یا حتی تبلیغات تجاری)، احساس اشتیاق نسبت به چیزهایی که دوست دارید و عصبانی شدن از بی عدالتی اجتماعی همه نشانه های انسان بودن شماست. نه پرچم های قرمزی که به کمک آن ها نیاز دارید. احساسی بودن تنها وقتی مشکل ساز می شود که در زندگی شما مشکل ایجاد کند. اگر احساسات شما برقراری روابط سالم، ماندن در محل کار یا موفقیت در مدرسه را دشوار می کند، ممکن است نیاز باشد که از کمک حرفه ای بهره مند شوید.

 

 

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا