بارداری، زایمان و بعد از آن برای پدران

اگر شما همسر یک خانوم باردار هستید هرچه شما دو نفر به هم نزدیکتر باشید بهتر می توانید تجربیات بارداری و زایمان را باهم شریک شوید. بارداری، زایمان و بعد از آن برای پدران بسیار مهم است.

شما می توانید در مورد اطلاعات درباره ی هفته های مختلف بارداری تحقیق کنید تا ببینید در هر زمان برای همسر شما و نوزاد به دنیا نیامده ی او در طول بارداری چه اتفاقی می افتد.

هفته های ابتدایی بارداری، زایمان و بعد از آن برای پدران

در هفته های اول بارداری (تا حدود هفته ی چهارده بارداری) زن باردار ممکن است احساس خستگی و بیماری زیادی داشته باشد. برخی بوها و مزه ها می توانند باعث ایجاد حالت تهوع در همسر شما شده و او شاید تمایل زیادی برای خوابیدن داشته باشد.

همسر شما ممکن است نسبت به چیزهایی که از نظر شما کوچک هستند حساس باشد. بعد از حدود چهارده هفتگی بسیاری از زنان باردار متوجه می شوند انرژی اولیه ی آن ها بازگشته و همسر شما شاید دیگر نیاز به درمان خاصی نداشته باشد.

هفته های آخر بارداری

بارداری، زایمان و بعد از آن برای پدران

در هفته های آخر بارداری (حدود هفته ی 27 تا 40) نوزاد می تواند سنگین شده باشد. خستگی و زودرنجی هفته های ابتدایی اغلب برمی گردند و همسر شما شاید برای زایمان نگران بوده یا بترسد.

اگر او برای بارداری محیط کار خود را ترک کرده است شاید دور از محیط کار و همکارانش احساس تنهایی داشته باشد.

اگر همسرتان مضطرب است او را تشویق کنید درباره ی آن با پزشک خود، شما یا دوستانش صحبت کند.

شاید قبل از اینکه او راضی به حرف زدن شود زمان ببرد. اگر حالا یاد بگیرید که از هم حمایت کنید رابطه ی شما بعد از آمدن نوزاد جدید قوی تر خواهد شد.

حمایت های کاربردی برای همسر شما

حالا زمان شروع کارهای خانه است، البته اگر تا به حال این کار را انجام نمی دادید.

دو بخش در زندگی وجود دارد که می توانید در آن مفید باشید:

  • آشپزی، در ماه های اول شاید بوی غذا همسر شما را اذیت کند و اگر آشپزی کنید او به احتمال بیشتری چیزهایی که نیاز دارد را خواهد خورد
  • حمل کردن خریدهای سنگین، حمل بار می تواند فشار زیادی به کمر او وارد کند بنابراین خودتان به تنهایی یا در کنار او خرید کنید

بگذارید همسرتان بداند که او تنها نیست.

بارداری، زایمان و بعد از آن برای پدران

رعایت نکات پایه برای سلامت می تواند به همان اندازه ی کودکتان برای شما نیز مفید باشد.

  • اگر در کنار هم باشید خوب خوردن ساده تر خواهد بود، عادات غذایی سالمی را انتخاب کنید که می توانید به همسر خود منتقل کنید و مطمئن باشید می دانید باید از کدام خوراکی ها در بارداری اجتناب نمود.
  • سیگار کشیدن برای نوزادان خطرناک است بنابراین اگر سیگاری هستید یاد بگیرید چطور سیگار را ترک کنید. اگر به سیگار کشیدن ادامه می دهید نزدیک همسرتان این کار را انجام نداده، به او سیگار ندهید و سیگارها را اطراف خانه نگذارید.
  • اگر همسرتان نگران است با او نزد پزشک بروید یا زمانی که به خانه رسید با او حرف بزنید
  • در طول سونوگرافی های دوران بارداری همراه او بوده و کودک را در سونوها ببینید، اگر او نیاز به آزمایش های بیشتری دارد حمایت شما اهمیت زیادی خواهد داشت

تست های سونوگرافی در بارداری

بارداری، زایمان و بعد از آن برای پدران بسیار مهم است. وقتی همسر شما در ماه های ابتدایی بارداری آزمایش خون انجام می دهد شاید از شما نیز بخواهند ازمایش خون بدهید. این تست برای ارزیابی داشتن بیماری ژنتیکی یا ارثی است، مانند کم خونی سلولی، تالاسمی یا فیبروز کیستیک.

شاید در مورد سابقه ی خانوادگی و اصلیت شما سوال گردد زیرا برخی شرایط ارثی بسیار به سابقه ی خانوادگی بستگی دارند.

باید کمی بیشتر در مورد تست های سونوگرافی در بارداری تحقیق کنید از جمله اسکن برای تالاسمی و سلول های بیمار و سندروم های دیگر.

بارداری، زایمان و بعد از آن برای پدران | مرکز مشاوره همکده

کلاس های قبل از زایمان و زایمان

باید کمی بیشتر در مورد کلاس های قبل از زایمان برای زوج ها تحقیق کنید. هرچه بیشتر در این مورد بدانید بهتر می توانید به همسر خود کمک کنید.

اغلب مردان در طول زایمان در کنار همسر خود می مانند اما اینکه شما از این موضوع خوشحال باشید اهمیت دارد. باید ببینید در طول زایمان چه اتفاقی می افتد و شما به عنوان همراه او در طول زایمان باید چه نقشی داشته باشید.

اگر ترجیح می دهید در زمان زایمان حاضر نباشید با همسر خود در این مورد صحبت کرده و به احساسات او گوش دهید. می توانید یکی از دوستان یا خویشاوندان که می تواند جایگزین شما باشد را انتخاب کنید.

در مورد چیزهایی که باید در زایمان انتظار داشته باشید با هم صحبت کنید و همچنین در مورد برنامه ای که برای تولد دارید. این کار را با هم انجام دهید تا بدانید او چه می خواهد و شما چطور می توانید در این راه به او کمک کنید.

از او حمایت کنید. انعطاف پذیر باشد، سلامت همسر و نوزاد شما مهم ترین چیز است بنابراین گاهی برنامه های زایمان باید تغییر کنند.

احساسات شما در بارداری، زایمان و بعد از آن برای پدران

تنها به این دلیل که همسر شما کسی است که نوزاد را حمل می کند به این معنا نیست که بارداری او هیچ تاثیری روی شما ندارد. حتی اگر ماه ها یا سال ها برای این بارداری برنامه ریزی کرده باشید شاید احساسات متفاوتی را تجربه کنید.

کودک جدید یعنی مسئولیت های تازه ای که شاید هنوز برای آن آماده نباشید، در هر سنی که باشید فرقی ندارد. شما و مادر نوزاد ممکن است احساسات متفاتی در مورد این بارداری داشته باشید. داشتن این حس برای هردو شما عادی است.

اولین بارداری ممکن است برای شما تغییراتی همراه داشته باشد و شاید این تغییرات ترسناک باشند. حتی اگر چیزی است که از قبل برای آن برنامه ریزی کرده اید.

نگرانی های مالی

مشکلات مالی ممکن است نگران کننده باشند. شما شاید بخشی از درآمد خود را از دست داده باشید، هزینه ی زیادی برای نوزاد خود کرده باشید و اگر مادر او مجبور باشد به محل کارش برگردد باید برای پرستار کودک هزینه کنید.

شاید نگران باشید خانه ی شما برای عضو جدید مناسب نیست یا مجبورید در کاری بمانید که دوستش ندارید. اما باید نگاهی به فوایدی که این تغییر برای شما داشته است انداخته و شروع به یک برنامه ریزی جدید کنید.

رابطه ی جنسی در بارداری، زایمان و بعد از آن برای پدران

بارداری، زایمان و بعد از آن برای پدران

تغییر میل جنسی زنان در بارداری چیزی عادی است.

اغلب اوقات دلیل پزشکی برای اجتناب از رابطه ی جنسی وجود ندارد اما به یاد داشته باشید:

  • در هفته های اول سینه های زن ممکن است بسیار حساس شوند.
  • اگر هرگونه درد یا خونریزی وجود داشت رابطه ی جنسی را ادامه ندهید.
  • مطمئن باشید همسر شما در حین رابطه راحت است، شاید مجبور باشید پوزیشن های جنسی مختلفی را در طول پیشرفت بارداری امتحان کنید.

ممکن است همسر شما نسبت به تغییرات بدن خود در طول بارداری حس خوبی نداشته و اگر فکر کند شما ظاهرش را دوست ندارید آسیب زیادی خواهد دید. اگر می توانید با دوستانی که حالا پدر و مادر شده اند و می دانند شما حالا چه چیزی را تجربه می کنید صحبت داشته باشید.

منابع
nhs.uk

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا