اختلال هراس در نوجوانان

اختلالات مختلفی در جوانان و نوجوانان وجود دارد. روان شناسی اختلالات را دسته بندی می کند و برای هر کدام از آن ها شیوه های درمانی مختلف زاه ارائه می دهد. در مقاله های قبل در ارتباط با اختلالات مختلف در روان شناسی صحبت کردیم و علائم و علت های آن را برای شما گفتیم. امروزه روان شناسان و پزشکان پیشنهاد می کنند که هر فرد از کودکی برای خودش یک روانشناس داشته باشد چرا که دوران کودکی بسیار حساس است. اگر فردی در طول دوران کودکی خود دچار اختلالاتی مانند وحشت یا اضطراب شود ممکن است این اختلالات در سال های طولانی باعث آسیب به افراد شود. در ادامه می خواهیم ببینیم که آیا اختلال هراس در نوجوانان وجود دارد یا خیر؟

تشخیص اختلال هراس در نوجوانان

در ادامه به  ببرسی این موضوع خواهیم پرداخت.

اختلال هراس در نوجوانان

اختلال هراس یک اختلال اضطرابی است که به طور معمول در اواخر بلوغ یا اوایل بزرگسالی شروع می شود. اگرچه اختلال وحشت غالباً در سنین 21 تا 35،1 سالگی آغاز می شود، اما هنوز هم می توان این بیماری را در کودکی یا اوایل نوجوانی در سنین دیگر هم مشاهده نمود. از این رو می توان گفت اختلال وحشت از اهمیت بسیاری برخوردار است.

اختلال وحشت و نوجوانان

علائم اختلال وحشت در نوجوانان بسیار شبیه به بزرگسالان است. علامت اصلی اختلال وحشت، تجربه حملات وحشت مکرر است. این حملات غالباً غیر منتظره رخ می دهند و ترس، عصبی و دلهره شدید آن ها را نشان می دهد. حملات هراس معمولاً از طریق ترکیبی از علائم جسمی، روحی و عاطفی احساس می شوند. این حملات معمولاً خارج از رنگ آبی اتفاق می افتد و با چهار یا بیشتر از علائم زیر همراه است:

  • ضربان قلب تسریع شده
  • درد قفسه سینه
  • لرز یا گرگرفتگی
  • غیر واقعی سازی یا شخصی سازی
  • تعرق مفرط
  • ترس از مردن
  • ترس از دست دادن کنترل یا دیوانه شدن
  • احساس سرگیجه، ناپایداری، سبکی سر یا ضعف
  • احساس خفگی
  • احساس بی حسی یا احساس سوزن سوزن شدن
  • حالت تهوع یا شکم درد
  • تنگی نفس
  • لرزیدن یا ارتعاش بالای بدن

حملات هراس می توانند از نظر علائم، شدت و مدت زمان متفاوت باشند. بیشتر آن ها فقط برای مدت کوتاهی ماندگار می شوند و در عرض 10 دقیقه به اوج خود می رسند. اما حمله وحشت می تواند مدت ها پس از پایان یک نوجوان تحت تأثیر قرار گیرد و باعث افزایش عصبی شدن و اضطراب ساعاتی پس از فروپاشی حمله شود. چگونه می توان علائم حمله هراس را تشخیص داد و با آن ها کنار آمد؟ این مسئله بسیار مهمی است.

پیامدها و عوارض اختلال هراس در نوجوانان

تجربه یک حمله وحشت می تواند یک تجربه ترسناک برای یک نوجوان باشد. مشابه بزرگسالان مبتلا به اختلال وحشت، نوجوانانی که حملات هراس را تجربه می کنند مستعد ابتلا به رفتارهای اجتنابی هستند وقتی این اتفاق می افتد، نوجوان شروع به دور ماندن از موقعیت ها، مکان ها و رویدادهایی می کند که به اعتقاد آن ها ممکن است باعث حمله وحشت شود.

مثالی در این باره

به عنوان مثال یک نوجوان ممکن است شروع به اجتناب از ازدحام جمعیت کند – مانند مجالس مدرسه یا کافه تریا. آن ها همچنین ممکن است در اتومبیل یا سایر وسایل حمل و نقل دچار ترس شوند و از ترک مکان هایی که امن تلقی می شوند مانند خانه احساس ترس کنند.

اجتناب مکرر از موقعیت هایی که ممکن است باعث حملات وحشت شوند

اجتناب مکرر از موقعیت هایی که ممکن است باعث حملات وحشت شوند، بیماری است که به عنوان آگورافوبیا شناخته می شود. اگرچه احتمال بروز آن در بزرگسالی بیشتر است، اما آگورافوبیا می تواند در دوران بلوغ ایجاد شود. حدود یک سوم از مبتلایان به اختلال وحشت نیز آگورافوبیا را تجربه خواهند کرد. این وضعیت به طور بالقوه می تواند ناتوان کننده باشد و باعث شود یک نوجوان به دلیل بیماری آگورافوبیا به خانه وصل شود.

به اجتناب از ترس و وحشت پایان دهید

اختلال هراس در نوجوانان

در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

گزینه های درمان

در صورت عدم درمان، اختلال وحشت می تواند بر زندگی یک نوجوان تأثیر منفی بگذارد و به طور بالقوه منجر به مشکلات در مدرسه، روابط و عزت نفس شود. فقط یک پزشک یا یک متخصص واجد شرایط می تواند نوجوان مبتلا به اختلال وحشت را تشخیص دهد. پزشک همچنین می تواند علل احتمالی پزشکی را برای حملات وحشت رد کرده و تعیین کند که آیا شرایط همزمان از جمله افسردگی وجود دارد.

دختران بیشتر از پسران اضطراب دارند

از آنجا که دختران تقریباً دو برابر پسران تحت تأثیر اضطراب قرار می گیرند، کارشناسان توصیه می کنند که تمام دختران و دختران باید از نظر اضطراب در معاینات روتین سلامت بررسی شوند. خوشبختانه گزینه های درمانی ایمن و موثر برای کمک به نوجوانان مبتلا به اختلال وحشت در دسترس است.

گزینه های درمانی مختلف

برخی از رایج ترین گزینه های درمانی برای اختلال وحشت شامل روان درمانی، داروها و راهکارهای خودیاری است. نتایج درمانی اغلب هنگام استفاده از ترکیبی از این گزینه ها و پیگیری توصیه های درمانی، بهترین هستند.

روان درمانی برای نوجوانان

از طریق روان درمانی، یک نوجوان می تواند با یک فرد متخصص که اختلال وحشت را درمان می کند دیدار کند تا از طریق احساسات عمیق کار کند و استراتژی های مقابله ای را توسعه دهد. انواع مختلف روان درمانی ممکن است در دسترس باشد – شایع ترین آن درمان شناختی رفتاری (CBT) است که با هدف کمک به نوجوان در ایجاد روش های سالم تفکر و رفتار انجام می شود.

روان درمانی خانوادگی

روان درمانی خانوادگی ممکن است برای کمک به ایجاد روابط حمایتی بین نوجوان و بقیه اعضای خانواده توصیه شود.  گروه درمانی نیز ممکن است در دسترس باشد که در آن نوجوان بتواند در کنار همسالانی که با مشکلات مشابهی دست و پنجه نرم می کنند از طریق مسایل نیز کار کند. شما می توانید با بهترین گروه های پشتیبانی اضطراب آنلاین هم همیاری داشته باشید و کمک هایی را در این سایت ها  پیدا کنید

اختلال وحشت در طول عمر هر فرد

اختلال وحشت را می توان در طول عمر فرد در و خارج تجربه کرد. به عنوان مثال، یک نوجوان ممکن است چندین ماه دچار حملات وحشت مکرر و غیرمنتظره شود و پس از آن سال ها بدون هیچ علامتی بروز کند. صرف نظر از این که اختلال وحشت برای مدت زمان کوتاهی یا در طول زندگی تجربه شود، لازم نیست که قابل کنترل باشد. هرچه نوجوان هر چه زودتر به کمک مورد نیاز برسد، سریع تر در مسیر بهبودی قرار خواهد گرفت. اگر شما یا یکی از عزیزانتان با اختلال وحشت دست و پنجه نرم می کنید، با شماره تلفن راهنمای ملی سو مصرف مواد و خدمات بهداشت روان (SAMHSA) تماس بگیرید.

اختلال هراس چیست ؟

اختلال هراس در نوجوانان

اختلال هراس نوعی اختلال اضطراب است که اغلب در بزرگسالان تشخیص داده می شود. سن شروع اختلال وحشت به طور معمول در اواخر نوجوانی و اوایل بزرگسالی رخ می دهد اما می تواند در اوایل سال های نوجوانی یا حتی کودکی آغاز شود. نوجوانان مبتلا به اختلال وحشت، غالباً این شرایط را از راه های مشابه بزرگسالان تجربه می کنند.

نوجوانان مبتلا به اختلال وحشت با آگورافوبیا

می توان نوجوانان را مبتلا به اختلال وحشت با آگورافوبیا یا بدون آن تشخیص داد. اگرچه  این شایع نیست، اما تشخیص بیماری آگورافوبیا بدون اختلال وحشت نیز امکان پذیر است. در زیر اطلاعاتی در مورد تشخیص اختلال وحشت با آگورافوبیا در نوجوانان ارائه شده است.

علائم اختلال وحشت

اختلال وحشت با افزایش اضطراب و حملات هراس مشخص می شود. حملات هراس که توسط ترس و دلهره مشخص شده اند، طیف وسیعی از علائم ذهنی، عاطفی و جسمی را شامل می شوند. نوجوانان مبتلا به اختلال وحشت ممکن است این حملات را از طریق ترکیبی از احساسات سوماتیک ترسناک و افکار و ادراکات آزار دهنده تجربه کنند. برخی از رایج ترین علائم جسمی حملات وحشت عبارتند از:

  • درد قفسه سینه
  • مشکل تنفس
  • تعرق مفرط
  • ضربان قلب سریع
  • تنگی نفس
  • لرزیدن یا ترسیدن
  • از دست دادن ارتباط با خود و‌ محیط

این حملات اغلب با احساس از دست دادن ارتباط با خود و محیط اطراف همراه است. این علائم به عنوان غیر واقعی سازی و شخصی سازی شناخته می شوند، می توانند به نوجوان این احساس را دهند که از واقعیت فرار می کنند. با توجه به این که این علائم چقدر ترسناک است، تصور این که حمله وحشت یک بیماری پزشکی تهدید کننده برای زندگی است، غیرمعمول نیست. بسیاری از نوجوانان که حملات هراس را تجربه می کنند ، از این که می خواهند کنترل خود را از دست بدهند ، دیوانه شوند یا حتی ممکن است در اثر حمله بمیرند ، می ترسند.

اختلال وحشت با آگورافوبیا

از آن جا که حملات هراس می تواند یک تجربه ترسناک باشد، بسیاری از نوجوانان مبتلا به اختلال وحشت سعی می کنند به هر قیمتی از این مشکلات جلوگیری کنند. این اغلب به این معنی است که نوجوان شروع به اجتناب از مکان ها، شرایط و موقعیت های مختلفی می کند که به اعتقاد آن ها در تجربه حملات وحشت موثر است.

بیماری بهداشتی روانی در این افراد

تقریباً یک سوم افراد مبتلا به اختلال وحشت دچار یک بیماری بهداشت روانی جداگانه می شوند که به عنوان آگورافوبیا شناخته می شود.

 

 

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا