گروه درمانی آنلاین چیست و چه مزایایی دارد؟

تعدادی از خدمات پزشکی به صورت آنلاین در دسترس هستند. ممکن است که برخی افراد پس از تجربه گروه درمانی آنلاین، متوجه شوند که این روش گزینه مناسبی برای درمان مشکلات آنها است. در گروه درمانی آنلاین یک متخصص سلامت روان، مانند روانشناس و روانپزشک، مددکار اجتماعی، مشاور با تعدادی از بیماران به صورت آنلاین ارتباط برقرار می‌کند و در طول جلسات، روان درمانی انجام می‌شود. جلسات به جای حضور در مطب یک درمانگر، معمولاً از طریق چت ویدیویی از طریق اینترنت انجام می‌شود.

نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که در حالی که در گروه درمانی آنلاین افراد دیگری که مشکلات مشابهی با شما دارند نیز حضور دارند، با این حال جلسه درمانی توسط درمانگر هدایت می‌شود. از طرفی هم در طول همه گیری کووید ۱۹ جلسات روان درمانی آنلاین به یک روند درمانی محبوب و پرطرفدار تبدیل شده بود.

با این حال نتایج حاصل از تحقیقات نشان می‌دهد که فارق از شرایط کنونی کووید ۱۹، جلسات گروه درمانی آنلاین ممکن است که برای برخی افراد مزایایی را به همراه داشته باشد. یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که تنها 44.5 درصد از بیماران ترجیح داده‌اند که در جلسات درمان حضوری حاضر شوند. گروه‌های پشتیبانی آنلاین به طور جدی در طول همه گیری COVID-19 به وجود آمده‌اند. در واقع درمانگرها فرآیند کار خود را از طریق برگزاری مشاوره آنلاین از طریق نرم افزارهای مناسب، تطبیق داده و سازگار کرده‌اند.

گروه درمانی به صورت آنلاین چه مزایای دارد؟

عضویت در یک برنامه گروه درمانی فواید بسیاری را به همراه دارد، به خصوص در زمانی که ملاقات رو در رو با درمانگر یا پزشک دشوار یا غیرقابل انجام باشد، این روش درمانی می‌تواند مزایایی را به همراه داشته باشد. از آنجایی که این جلسات درمانی از طریق اینترنت و به صورت آنلاین انجام می‌شوند، موانع اندکی برای برگزاری آن وجود دارد.

مزیت اصلی گروه درمانی ، راحتی برگزاری آن است. این روش فرصت‌های درمانی را برای افرادی فراهم می‌کند که در غیر این شرایط نمی‌توانند زمانی را برای حضور در مراکز درمانی اختصاص دهند.

علاوه بر این، گروه درمانی آنلاین برای افرادی که ممکن است به هر علتی، مانند افسردگی، اضطراب یا سایر مشکلات سلامت روان نتوانند خانه را ترک کنند، قابل دسترس است. در جلسات گروه درمانی این امکان وجود دارد که سطح بالایی از راز داری مهیا شود.

در طول برگزار جلسات درمانی گروه‌های حضوری اغلب شاهد اتاق‌های انتظار و ورود و خروج از یک مرکز هستیم. برخی افراد ممکن است نگران شناسایی شدن در آن موقعیت ها باشند. درمان آنلاین می‌تواند باعث شود که افراد با حضور در خانه خود، در جلسات درمانی شرکت کنند.

برای کسانی که دوست دارند در آینده گروه درمانی حضوری را امتحان کنند، شرکت در گروه درمانی آنلاین ممکن است مقدمه خوبی باشد. یک گروه پشتیبانی آنلاین می‌تواند به شخص کمک کند تا احساس راحتی بیشتری داشته باشد و در زمانی دیگر به ملاقات حضوری درمانگر برود.

گروه درمانی آنلاین برای چه کسانی مناسب است؟

گروه درمانی آنلاین || مرکز مشاوره همکده

به طور کلی گروه درمانی می‌تواند برای تمامی افراد فوایدی داشته باشد. به خصوص در صورتی که فرد از جلسات انفرادی نمی‌تواند استفاده کند، می‌تواند از گروه درمانی آنلاین بهره مند شود. گروه ‌درمانی برای بسیاری از افراد انتخابی عالی است، زیرا می‌توانند به طور همزمان از مزایای درمان و معاشرت با همسالان و افراد دیگری که مشکلات مشابهی دارند، بهره مند شوند.

به طور کلی این احتمال وجود دارد که گروه درمانی آنلاین برای بسیاری از مسائل مفید باشد. برخی تحقیقات علمی وجود دارد که نشان می‌دهد روش درمانی آنلاین به اندازه درمان حضوری مؤثر است. همچنین نشان داده شده است که گروه درمانی برای اضطراب، افسردگی، عصبانیت، آسیب به خود و اختلالات مرتبط با تغذیه بسیار موثر است.

علاوه براین افرادی که نمی‌توانند هزینه درمان حضوری را پرداخت کنند، روش گروه درمانی آنلاین احتمالا به عنوان یک گزینه مقرون به صرفه تر‌ برای آنها مطرح باشد.

درمان آنلاین برای چه کسانی مناسب نیست؟

گروه درمانی آنلاین و به طور کلی درمان آنلاین برای همه افراد مناسب نیست. اگر وضعیت اتصال اینترنت محل زندگی شما مناسب نباشد، این مسئله بر کیفیت جلسات درمانی اثرات منفی خواهد گذاشت. علاوه براین در صورتی که در یک محل پر ازدحام زندگی می‌کنید و حریم خصوصی لازم را برای برگزاری جلسات آنلاین ندارید، احتمالا با مشکل رو به رو خواهید شد.

علاوه بر این، همه افراد از بودن در محیط درمانی گروهی لذت نمی‌برند. با وجود اینکه برخی افراد صحبت با دیگران را دوست دارند و مشکلی با به اشتراک گذاشتن شرایط خود با آنها ندارند، با این حال برخی افراد دوست دارند که در جلسات درمانی تک نفره شرکت کنند.

شما خودتان را بهتر می‌شناسید و می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا درمان گروهی برای شما مناسب است یا درمان انفرادی.

چگونه گروه درمانی مناسبی را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب بهترین گزینه‌های گروه درمانی آنلاین، می‌توانید معیارهای زیادی را در نظر بگیرید‌. از جمله این موارد، عبارت‌اند از:

  • قیمت
  • سهولت ثبت نام
  • طیف خدمات ارائه شده
  • نظرات سایر مراجعه کنندگان

با در نظر گرفتن این موارد، می‌توانید گزینه درمانی مناسب را انتخاب کنید.

گروه درمانی آنلاین برای درمان چه بیماری مفید است؟

گروه درمانی آنلاین || مرکز مشاوره همکده

خیلی از درمانگرها به این نکته اعتقاد داشتند که باید بیمار خود را به صورت حضوری درمان کنند. اما تجربه ثابت کرد که می‌توان درباره برخی از بیماران به صورت آنلاین نیز نتایج درمانی خوبی را به دست آورد. مانند هر جلسه درمانی، گروه درمانی آنلاین بر اساس نیازهای خاص فرد طراحی می‌شود و به آنها کمک می‌کند تا شرایط خود را در کنار سایر افراد بررسی کنند. برخی از شرایطی که ممکن است از طریق گروه درمانی آنلاین درمان شوند، عبارت‌اند از:

  • افسردگی
  • درد مزمن
  • خود آزاری
  • بیماری مزمن
  • اختلالات اشتها
  • اختلالات مصرف مواد
  • اختلالات اضطراب و هراس
  • بیماری‌های طولانی مدت و لاعلاج

در این موارد شاید بتوان به کمک جلسات آنلاین، نتایج خوبی را به دست آورد. گاهی اوقات، وقتی احساس ناراحتی، اضطراب یا افسردگی می‌کنید، تنها کاری که واقعاً می‌خواهید انجام دهید، این است که با کسی صحبت کنید که احساس شما را درک کند. اما اضطراب، افسردگی و سایر شرایط سلامت روانی می‌توانند باعث شوند که شما احساس انزوا و تنهایی کنید، مثل اینکه شما تنها کسی هستید که در دنیا این احساس را دارید.

تفاوت بین گروه درمانی و گروه‌های حمایتی چیست؟

تفاوت اصلی بین گروه درمانی و گروه حمایتی، مشارکت یک درمانگر در طول برنامه گروه درمانی آنلاین است. بدون کمک و حضور یک درمانگر با تجربه نمی‌توان یک گروه درمانی آنلاین داشت. با این حال در گروه‌های حمایتی آنلاین، اغلب افرادی که با شرایط مشابهی مواجه هستند، حضور دارند.

گروه‌های حمایتی ممکن است خدمات مختلفی از جمله نکات آموزشی، مشاوره، گروه درمانی، فعالیت‌های تیمی و سایر موارد را برای آموزش افراد برای مقابله با بیماری‌های خود ارائه دهند. در نتیجه، بسیاری از افراد ممکن است علاقه مند به مشارکت در گروه‌های حمایتی آنلاین در کنار گروه درمانی ، به عنوان یک روش درمانی مکمل باشند.

سوالات متداول

در طول یک جلسه گروه درمانی آنلاین چه شرایطی را تجربه خواهیم کرد؟ به طور معمول، درمانگر در گروه درمانی آنلاین، به عنوان تسهیل کننده و رهبر گروه عمل می‌کند. در اولین جلسه گروه درمانی آنلاین، به احتمال زیاد درمانگر از اعضای گروه درخواست خواهد کرد تا خود را معرفی کنند و در مورد مشکلات و شرایط زندگی‌شان، اطلاعاتی را به اشتراک بگذارند. سپس، درمانگر از یکی از حاضرین درخواست خواهد کرد تا درباره مشکلات خود صحبت کند. ممکن است از اعضای گروه دعوت شود تا به سخنان فرد بازخورد بدهند یا از او سؤال بپرسند و سپس از نفر بعدی درخواست می‌شود تا سخنان خود را شروع کند.

آیا در جلسه گروه درمانی آنلاین باید صحبت کنم؟ در یک کلام، نه. به طور کلی شما می‌توانید در طول جلسات گروه درمانی آنلاین، هر کاری را که برای شما راحت تر است، انجام دهید. شما می‌توانید به سادگی به داستان‌های دیگرانی که در گروه درمانی شما حضور دارند، گوش دهید و سخنان آنها را تجزیه و تحلیل کنید.

در صورت تمایل می‌توانید سخنان خود را با سایر اعضای گروه به اشتراک بگذارید. علاوه براین در صورتی که بتوانید با سایر افراد حرف بزنید، ممکن است بتوانید نتایج بهتری را از جلسات گروه درمانی آنلاین به دست بیاورید.

اگر به گروه درمانی خود علاقه نداشته باشم، چه کار کنم؟ به طور معمول، درمانگر یا رهبر گروه شما گروهی را تشکیل می‌دهد که در آن مسائل و شخصیت‌ها به خوبی با هم ترکیب می‌شوند و سازگاری دارند. با این حال اگر در مورد صحبت کردن در گروه درمانی فعلی خود احساس راحتی ندارید یا گمان می‌کنید که نمی‌توانید نتایج مثبتی را به دست آورید، می‌توانید در اینباره با درمانگر خود صحبت کنید.

سخن آخر

گروه درمانی آنلاین مزایای زیادی دارد. اگر در گذشته در جلسات حضوری شرکت داشته‌اید، شرکت در گروه‌های درمانی آنلاین می‌تواند برای شما مکمل بسیار خوبی باشد. در شرایط همه گیری کرونا و کمبود وقت برای انجام امور، جلسات آنلاین می‌توانند راه حل مناسبی برای شما باشند.

در طول جلسات گروه درمانی آنلاین، علاوه براین که می‌توانید برای درمان خود روش‌های مناسبی را یاد بگیرید، می‌توانید از تجربیات  دیگران نیز نکات و اطلاعات مفیدی به دست بیاورید. علاوه براین، در صورتی که در طول درمان مشکلی پیش آمد، با درمانگر خود در این باره مشورت کنید.

منابع
https://www.healthline.comhttps://www.verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا