تیپ شخصیتی منطق دان

تیپ شخصیتی منطق دان

تیپ شخصیتی منطق دان کسی است با داشتن درون گرایی، قدرت ادراک، قدرت تفکر و دیدگاهی پیش بینی کننده در خصوصیات رفتاری خود. این متفکران انعطاف پذیر از داشتن تلاشی بدون قید و شرط برای بسیاری از جنبه های زندگی خود لذت می برند. آن ها اغلب به دنبال راه ها و مسیرهای نامحتمل بوده و با خلاقیت فردی خود خواسته ها را با تجربه های ترکیب می کنند.

تیپ شخصیتی منطق دان به شدت نادر است و تنها حدود سه درصد از کل جمعیت را در بر می گیرد. و این مورد مطمئنا چیز خوبی برای آن هاست زیرا این گروه از افراد را هیچ چیز به اندازه ی متداول و مشهور بودن اذیت نمی کند. افراد منطق گرا برای قدت خلاقیت، دیدگاه منحصر به فرد و عقل توانای شان به خود افتخار می کنند و مغرور هستند.  این افراد که اغلب در جامعه با شغل هایی مانند فیلسوف، معمار یا یک پروفسور شناخته می شوند در طول تاریخ مسئول بسیاری از کشف های علمی بوده اند.

زندگی بدون آزمایش ارزش زیستن را ندارد.

آن ها الگوها را دوست دارند و پیدا کردن اختلاف میان جملات گفته شده برای ان ها می تواند مانند یک سرگرمی باشد، پس دروغ گفتن به فردی منطق دان اصلا ایده ی خوبی نخواهد بود. اغلب حرف های افراد منطق دان زیاد جذب نیست. علت عدم صداقت آن ها نمی باشد بلکه افرادی که تیپ شخصیتی منطق دان دارند می خواهند افکاری که هنوز درست بسط نداده اند را برای دیگران مطرح کنند و از افراد دیگر به عنوان یک گوش شنوا برای ایده ها و تئوری هایی استفاده نمایند که هنوز در مورد آن شک دارند، و به دنبال یک شریک برای گفتگوی واقعی نیستند.

این رفتار باعث می شود افراد منطق دان غیرقابل اعتماد به نظر برسند اما در حقیقت هیچکس به اندازه ی این گروه شخصیتی نمی تواند صادق بوده و در بیان یک مشکل توانا باشد، از بین فاکتورهای متعدد و جزئیات زیادی که در موضوع است گذشته و راه حلی واقعی و منحصر به فرد را مطرح نماید. فقط نباید از آن ها توقع گزارش های پیشرفت به موقعی را داشته باشید. کسانی که با تیپ شخصیتی منطق دان همراه بوده اند می گویند این افراد به دنبال صبر زیاد و فعالیت های روزانه و مرتب نیستند اما وقتی متوجه می شوند محیط جایی است که در آن خلاقیت آن ها نبوغ یافته و پتانسیل هایشان نشان داده می شوند، هیچ محدودیتی در زمان و انرژی خود برای رسیدن به راه حلی بصیرانه و بی طرفانه قائل نمی شوند.

سرزنده یا افسرده

تیپ شخصیتی منطق دان

 این تفکرات مکرر می تواند باعث شود فرد افسرده و گوشه گیر به نظر برسد، زیرا آن ها اغلب تردیدهای مکرر و زیادی در فکر خود دارند، اما در حقیقت افراد منطق دان زمانی که در کنار کسانی هستند که می شناسند یا کسانی که ایده های مشترکی دارند کاملا آرام بوده و رفتاری دوستانه دارند. البته وقتی در کنار چهره های ناآشنا قرار می گیرند این ها با احساس خجالت زیادی همراه خواهد شد و اگر باور داشته باشند از نتیجه گیری ها یا تئوری های منطقی آن ها انتقاد می شود حالت دوستانه شان به سرعت تبدیل به حالت مبارزه گر می شود.

 اغلب اوقات گروه منطق دان ترجیح می دهند به سادگی از یک موضوع بگذرند حتی بدون اینکه فرد مقابل به درستی درک کرده باشد که می خواهند چه بگویند، به جای ان تنها تلاش دارند همه چیز را با بیانی ساده مطرح کنند.

این تناقض می تواند زمانی که فرد فرایندهای منطقی را به شکل احساسات و موضوعات کلی توضیح دهد نمودار گردد.

 این ویژگی می تواند به بیشتر قرارها و اهداف اجتماعی نیز کشیده شود، مانند برنامه ریزی برای خوردن غذا در کنار هم یا ازدواج کردن، زیرا افراد منطق دان بیشتر نگران نتایج موثر و ابتکار هستند.

 غلبه بر این شک و تردید به خود یکی از بزرگترین چالش هایی است که افراد منطق دان باید با ان مواجه شوند. اما وقتی منتوجه می شوند نتیجه ارزش مبارزه کردن را دارد دستاوردهای کوچک و بزرگی را برای جهان به همراه خواهند داشت.

تیپ شخصیتی منطق دان

نقاط قوت

  • تحلیل گرانی عالی

  • کسانی که تیپ شخصیتی منطق دان دارند جهان را به شکل ماشینی بزرگ و پیچیده می بینند و درک می کنند که درست مانند هر ماشین دیگری در جهان نیز همه ی بخش ها به هم پیوسته اند. افراد منطق دان در تحلیل این تفاوت ها بهتر هستند، و می توانند ببینند چطور فاکتورهای غیرمرتبط می توانند به شکل هایی باهم در ارتباط باشند، چیزی که می تواند تیپ های شخصیتی دیگر را گیج و مبهوت سازد.
  • قدرت تخیل زیاد

  • داشتن ذهنی باز

  • افراد منطق دان اگر تصور کنند همه چیز را می دانند نمی توانند این ارتباطات را بسازند. ان ها کاملا پذیرای تئوری های جایگزین هستند، البته تا زمانی که این ایده ها بر پایه ی منطق و حقیقت باشند. در موضوعاتی که بیشتر به طرز فکر فرد بستگی دارند، مانند هنجارهای اجتماعی و سنت ها، افراد منطق دان ذهنی آزاد داشته و روشن فکر هستند و همیشه فکر خود را درگیر “چیزهایی که به آن ها ربطی ندارد ” نمی کنند، ان ها باور دارند ایده های مردم چیزی است که در این رابطه اهمیت دارد.
  • مشتاق

  • وقتی ایده ی جدیدی علاقه ی آن ها را برمی انگیزد، افراد منطق دان بسیار مشتاق خواهند بود – آن ها یک تیپ شخصیتی کم حرف هستند اما اگر فرد دیگری ایده ای را با ان ها در میان بگذارد هیجان زیادی برای صحبت کردن در مورد آن خواهند داشت. تنها شاهد بیرونی این اشتیاق سکوت صلح آمیز افراد منطق دان می باشد.
  • واقع گرا

  • تحلیل ها، خلاقیت و ذهن باز افراد منطق دان ابزاری برای اعتبار عاطفی یا معتبر بخشی ایدئولوژی هایشان نیست. صداقت و روراستی

تیپ شخصیتی منطق دان | مرکز مشاوره همکده

نقاط ضعف

  • گوشه گیری

  •  این موضوع خصوصا زمانی است که در مورد افراد دیگر باشد. افراد منطق دان در اجتماع بسیار خجالتی هستند. موقعیت های اجتماعی پیچیده تر مانند مهمانی های بزرگ این حالت را تشدید خواهد کرد اما حتی نزدیک ترین دوستان برای ورود به ذهن و قلب این تیپ شخصیتی مشکل دارند.
  • بی احساسی

  • اغلب تیپ شخصیتی منطق دان گرفتار منطق خود می شود و ممکن است هرگونه توجه عاطفی را فراموش کند. آن ها به موضوعات غیرمنطقی و سنتی بی علاقه بوده و اغلب برای پیشرفت ان ها را نادیده می گیرند.
  • عدم حضور فکری

  • مهربانی

  • قوانین و راهنمایی های مشمئز کننده

  • این مشکلات در روابط اجتماعی اغلب نتیجه ی تمایل افراد منطق دان به عبور از قوانین است، چه رفتارهای اجتماعی یا چیزهای دیگر. با وجودی که این خصلت به قدرت خلاقیت بدون قید و شرط ان ها کمک می کند اما باعث می شود به جای خلق چیز جدیدی مرتبا قبلی ها را تغییر دهند.

روابط رومانتیک

تیپ شخصیتی منطق دان

در مورد روابط عاشقانه، افراد منطق دان ترکیب جالبی از خصوصیاتی را دارند که اغلب برای شریکشان سورپرازی خوشایند است. افرادی که در این تیپ شخصیتی جای دارند همیشه سرشار از ایده های جدید هستند اما فرصت کمی برای بیان نکات عاطفی پیدا می کنند. برای هر ایده ای که می آید، افراد منطق دان دوست دارند آن را با دیگران به اشتراک بگذارند و در نهایت کسی را ملاقات می کنند که افکار عاشقانه شان برای او مناسب است.

منابع:

مرکز مشاوره همکده

https://www.healthline.com/

منابع
16personalities.com16personalities.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا